Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å sette opp en fritidsbolig uten innlagt vann og strøm først av sparepenger. Kan man da få et lån på denne boligen etterpå med sikkerhet i boligen? Vil ha lån for å eventuelt å legge inn strøm og vann. Får ikke lån på hele byggeprosjektet av banken, men verdien på fritidsboligen blir mer enn det jeg må låne for å legge inn strøm og vann. Den blir type verdt 1 mill og vil låne 500k. 

Anonymkode: c21a6...986

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den blir type verdt 1 mill og vil låne 500k. 

Så ETTER du har lagt inn strøm og vann, vil den bli verdt 1 mill? 

Anonymkode: d52bf...f48

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ETTER du har lagt inn strøm og vann, vil den bli verdt 1 mill? 

Anonymkode: d52bf...f48

Nei før. Har fått uttalelse fra megler om at den vil være verdt over 2 mill med vann og strøm 

Anonymkode: c21a6...986

Skrevet

Ja, du kan bruke pant i egen bolig ved å skaffe deg en pantedokument. Det må tinglyses og koster vel rundt 500,-, men har du et hus uten gjeld så skal det ikke være et stort problem å få ordnet det. 

Anonymkode: 76205...e6e

Skrevet

Kan en megler dokumentere en verdi uten vann/avløp/strøm på 1 mill og 2 mill som ferdig med vann/avløp/strøm, så bør det i utgangspunktet ikke være et problem med et lån på 500k som tilsvarer en belnåningsgrad på 25/50%, som er veldig bra. 

Du kan nok da få lånet, forutsatt at betjeningsevnen, samt gjeldsgraden er ok 😊

Anonymkode: 98444...84e

Skrevet

Ja, banken bryr seg ikke sålenge de har dekning i fast eiendom. Jeg har tatt opp rammelån, da jeg hadde lite lån i forhold til faktisk verdi på huset, og brukte pengene på fritidsbolig. Banken spurte hva jeg skulle bruke pengene på, men utover det var det ikke noe problem. 

Skrevet

Husk å legge inn bunnledning og slikt når du bygger da... Det er så dumt å måtte løfte huset av grunnmuren for å legge inn vann- og avløpsrør etter at pipa er satt på plass

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...