Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg og min kjæreste har kjøpt ny bolig sammen. Jeg har en nedbetalt leilighet fra før, mens hun starter på "bar bakke". Så dvs. at jeg egentlig ikke skal betale noe (men heller spare til ny bil osv), mens hun tar seg av lånet.

Lånet står nå i begges navn siden vi trengte det pga. finansieringsbeviset. Men er det egentlig lurt å beholde lånet i mitt navn også, for jeg har forstått at man får noe skattefordeler ved å ha lån?

Jeg har ikke så mye peiling på dette, så om noen kan forklare og gi noen tips settes det stor pris på 😊

#69dudes

Anonymkode: 540e6...261

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere trengte 2 inntekter for å få finansieringsbevis har hun jo tydeligvis ikke råd til leilighet som hun betaler alene. Dersom dere begge er juridisk eier av lånet, har du også et ansvar for at det blir betalt. Nå har dere jo tydeligvis fått lånet på bakgrunn av 2 inntekter, du kan jo høre med banken hva de tenker.

Anonymkode: ed723...9cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom dere trengte 2 inntekter for å få finansieringsbevis har hun jo tydeligvis ikke råd til leilighet som hun betaler alene. Dersom dere begge er juridisk eier av lånet, har du også et ansvar for at det blir betalt. Nå har dere jo tydeligvis fått lånet på bakgrunn av 2 inntekter, du kan jo høre med banken hva de tenker.

Anonymkode: ed723...9cd

Tipper lånet vårt blir rundt 2 millioner totalt, siden jeg ikke hadde gjeld på min gamle leilighet (som nå er solgt). Så hun klarer å betjene det alene.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei,

Jeg og min kjæreste har kjøpt ny bolig sammen. Jeg har en nedbetalt leilighet fra før, mens hun starter på "bar bakke". Så dvs. at jeg egentlig ikke skal betale noe (men heller spare til ny bil osv), mens hun tar seg av lånet.

Lånet står nå i begges navn siden vi trengte det pga. finansieringsbeviset. Men er det egentlig lurt å beholde lånet i mitt navn også, for jeg har forstått at man får noe skattefordeler ved å ha lån?

Jeg har ikke så mye peiling på dette, så om noen kan forklare og gi noen tips settes det stor pris på 😊

#69dudes

Hvis dere lar lånet stå på begge, og blir skilt så vil dere hefte ved halve lånet hver. Det er jo du som risikerer å tape på dette. Skattemessig lønner det seg at lånet står på begge forutsatt noenlunde lik inntekt, hvis en av dere tjener over 700 K vil det nok lønne seg at lånet står på den med høyest inntekt. Da kan dere heller regne ut skattefordelen og gjøre opp dere imellom etter hver selvangvielse, da ser du hva skattefordelen på lånet blir i kroner og øre.

Anonymkode: 02c15...383

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dere lar lånet stå på begge, og blir skilt så vil dere hefte ved halve lånet hver. Det er jo du som risikerer å tape på dette. Skattemessig lønner det seg at lånet står på begge forutsatt noenlunde lik inntekt, hvis en av dere tjener over 700 K vil det nok lønne seg at lånet står på den med høyest inntekt. Da kan dere heller regne ut skattefordelen og gjøre opp dere imellom etter hver selvangvielse, da ser du hva skattefordelen på lånet blir i kroner og øre.

Anonymkode: 02c15...383

De er vel ikke gift?

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (11 minutter siden):

De er vel ikke gift?

Vi er ikke gift, og da vi kjøpte ny bolig signerte vi begge på at jeg eier 75% av den og hun 25%. Men man får vel skattefradrag på 22% om jeg ikke husker feil? Men som sagt er ikke jeg ekspert her 😊

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi er ikke gift, og da vi kjøpte ny bolig signerte vi begge på at jeg eier 75% av den og hun 25%. Men man får vel skattefradrag på 22% om jeg ikke husker feil? Men som sagt er ikke jeg ekspert her 😊

TS

Hæ? Dere har kjøpt boligen sammen, og dere har skrevet under på at du eier 75% av denne boligen og hun kun 25%, men det er hun som skal betale hele lånet mens du skal "heller spare til ny bil osv"..? Eller misforstår jeg hele greia her? :klo:

Anonymkode: 2ad4f...2dc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Dere har kjøpt boligen sammen, og dere har skrevet under på at du eier 75% av denne boligen og hun kun 25%, men det er hun som skal betale hele lånet mens du skal "heller spare til ny bil osv"..? Eller misforstår jeg hele greia her? :klo:

Ja, men det er fordi jeg allerede har betalt 75% av den nye boligen og hun skal betale resten (25%) 😊

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS

Det er den som er ansvarlig for lånet som får skattefradrag for rentene. 

Anonymkode: 4dc0f...696

• Liker 2
Skrevet

Får hun ha lånet alene da? Hva sier banken? 

Anonymkode: 1f7ab...674

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får hun ha lånet alene da? Hva sier banken? 

Anonymkode: 1f7ab...674

Har ikke snakket med banken ennå, bare tenkte på det nå.

Vi har nok lånet sammen om begge får skattefordeler av det, så setter hun bare over penger til meg når jeg har betalt.

TS

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, men det er fordi jeg allerede har betalt 75% av den nye boligen og hun skal betale resten (25%) 😊

TS

Ah, ok, dere stilte da med forskjellig egenkapital 😊

Men hva sier banken da? Jeg regner med at det uansett ikke lar seg gjøre å kun ha lånet på henne hvis banken krevde begges inntekt. Eller er det muligheter for at hun kan få høyere lønn i nærmeste fremtid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ah, ok, dere stilte da med forskjellig egenkapital 😊

Men hva sier banken da? Jeg regner med at det uansett ikke lar seg gjøre å kun ha lånet på henne hvis banken krevde begges inntekt. Eller er det muligheter for at hun kan få høyere lønn i nærmeste fremtid?

Usikker på hva banken sier ennå. Det kan nok tenkes at det må stå på begge 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Tipper lånet vårt blir rundt 2 millioner totalt, siden jeg ikke hadde gjeld på min gamle leilighet (som nå er solgt). Så hun klarer å betjene det alene.

TS

Det er ikke sikkert banken er enig i at hun kan betjene ett så høyt lån alene...

Men dere får 22% skattefradrag på rentene. Hvis dere deler lånet så fører dere opp hvor stor andel av lånet hver av dere har, så får dere skattefradrag for deres andel.

Hvis hun skal betale hele lånet, og dermed betaler rentene, så er det jo hun som skal ha skattefradraget for det.

Vil du si til henne at siden hun skal betale hele lånet så bør hun i tillegg også betale en tusenlapp ekstra til deg hver måned? For det er det som er realiteten hvis du skal ha skattefradrag for hennes renteutgifter, hun får tilsvarende mindre i fradrag da.

Anonymkode: 90a89...ad2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har nok lånet sammen om begge får skattefordeler av det, så setter hun bare over penger til meg når jeg har betalt.

TS

Sa du ikke at det bare er hun som betaler på lånet?

Anonymkode: 4dc0f...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Hvis dere er ansvarlig for halve lånet hver, skal dere også føre opp halve gjelden og halvparten av betalte renter på hver skatemelding, uavhengig av hvem son har betalt. Hvis hun i realiteten skal bære ansvaret alene, er det viktig for henne at all gjeld står i hennes navn. Da får hun også alle skattefordelene.

Anonymkode: a122e...9ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er nok i utgangspunktet lurt at lånet kun står på henne om mulig. Skal dere ha felles lån, så vil begge være solidarisk ansvarlige for lånet, uavhengig av hvem som er hovedlåntager og medlåntager. 

Ettersom opplyst eierbrøk er 75/25 i ditt favør, så vil jeg da anta at din egenkapital fra salget av tidligere leilighet tilsvarer omtrent 75% av boligens nåværende markedsverdi? At lånet som din kjære da skal betjene videre er på ca 25% av nåværende markedsverdi? Om ikke, så vil jo dette være urimelig ovenfor henne… 

Det beste for begges parter er nok å spandere på seg en advokattime for å nedfelle en avtale som sikrer begge parter på en rettferdig måte ved et eventuelt brudd… 😊 

Anonymkode: b5c8c...b1e

• Liker 2
Skrevet

Er man ikke gift så er det hovedlånetaker som får lånet på sin selvangivelse hvert år (med skattefordelen).

Jeg tenker det er urettferdig at du skal få skattefordel av et lån som hun betaler alt på.

Anonymkode: 1fdcf...b77

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Feil. Ektefeller kan fordele fradraget som de selv vil. Samboere skal fordele 50/50 ved felles lån. 

Er dere gift, så virker det urimelig om du skal ha krav på 50% av skattefradraget på et lån hun alene betaler. På en annen side ikke urimelig at du får en viss kompensasjon for at du låser kapital og dine fremtidige lånemuligheter/investeringsmuligheter ved å stå ansvarlig for lånet. Her må dere finne ut hva som funker for dere.. 😊 

hentet fra skatteetaten; 

Når ektefeller har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene ektefellen, kan ektefellene fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene seg imellom slik de selv ønsker. Dette er uavhengig av hva som er rapportert av banken og hva som er det reelle ansvarsforholdet mellom ektefellene. Det er uten betydning hvem av ektefellene som faktisk har betalt rentene. 

Samboer/medlåntakere med felles lån

Når samboere/medlåntakere har lån sammen og banken har rapportert beløpet kun på den ene, må begge endre sine skattemeldinger. De må fordele fradraget for gjelden og gjeldsrentene etter det reelle ansvarsforholdet. Det er uten betydning hvem av samboerne/medlåntakerne som faktisk har betalt rentene.

Anonymkode: b5c8c...b1e

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er hun som skal betale hele lånet mens du sparer og bruker penger på ny bil, er det selvsagt hun som skal ha skattefordelene for rentekostnadene på lånet 

Anonymkode: 389d2...520

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...