Gå til innhold

Mann utsatt for vold, løgner og svertekampanje. Hva kan jeg gjøre for å stoppe henne? Trenger råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mann 45. Vært gift i 18 år. Allerede tidlig i forholdet tok jeg henne i løgn men så gjennom fingrene på det, tenkte det var unntak ikke regel. Der tok jeg feil. Hun har løyet, vært troløs, manipulert og forvirret meg i alle år. Jeg gikk fra å være en mann med godt selvbilde og sterk psykisk, til å bli kuet, redd, går på eggeskall, våger ikke si henne imot, redd for straff og er blitt deprimert og energiløs. 

Ved hjelp av fagpersoner klarte jeg omsider komme meg ut av dette. Jeg har fått forklart av psykolog og lege at jeg har levd i brutal psykisk vold med ekstreme straffemetoder. 

Jeg er ute av det men erfarer at hun nå prøver snu våre to barn mot meg. Hun forteller dem at jeg er årsaken til bruddet, at jeg har vært stygg med henne, at jeg lyver, er utro osv. Ingenting er sant og hun beskriver i bunn og grunn seg selv. Men barna heller mot å tro henne og er sinte på meg siden jeg gikk. 

I tillegg sprer hun løgn om meg her vi bor, om det samme hun sier til barna. 

Jeg blir så fortvilet. Jeg har et godt omdømme, en nokså profilert jobb og mange vet hvem jeg er. Alt jeg har vært gjennom har vært et hælvete og nå bare fortsetter det?? 

Hva kan jeg gjøre? Hvordan forhindre at hun ødelegger forholdet til barna? Hvordan stoppe ryktespredning ? Hun har også begynt trekke ut penger fra min konto, vi har enda ikke ordnet med bank. 

Kan jeg anmelde? Vil det slå feil ut siden jeg er mann og siden det er psykisk vold? Hvilke rettigheter har jeg? Hvor kan jeg få hjelp til hvordan forholde meg? Hun sverter meg jo overalt ! Jeg holder på å knekke sammen! 

Hjelp, noen menn som har opplevd dette eller kvinner som har råd til hvordan håndtere det? 

Fortvilet mann

Anonymkode: 96c87...55f

• Liker 1
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmeld for trakassering og ærekrenkelse. Dokumentér alt du kan. Skjermdumper fra nettbank, smser med mer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Flytt  pengene til en (ny) konto i samme bank som hun ikke har disposisjonsrett til. Det er virkelig ikke vanskelig. 

• Liker 5
Skrevet

Er det noen her som vet om det er normalt at voldsutøver beskriver den andre part som seg selv? Har opplevd det samme nemlig. Ble veldig overrasket at han bare snudde om på rollene i beskrivelsen. Vil det da si at de faktisk vet hva de har utsatt noen andre for, og at de er problemet? 

Til deg ts, jeg anbefaler deg å sitte stille i båten. Prøv rolig å forklar at det ikke er noe sannhet i det som blir sagt, uten å sverte den andre igjen. Vanskelig, jeg vet. Men tror man kommer best ut av å ikke synke på deres nivå, og gi dem enda en grunn til å straffe deg. Anmeldelse vil nok ikke føre frem dessverre, med mindre du har beviser for noe av det

Anonymkode: 3f32a...149

• Liker 1
Skrevet

hvis det er din konto, hvor hun bare har fullmakt, så trekker du fullmakten omgående. 

Hvis det er en felles konto, hvor hver kan disponere på egenhånd.... hm.. ja, da er det vel litt verre å fikse. Snakk med banken. Få kontoen blokkert inntil dere finner ut av det 

Anonymkode: f31fc...f03

• Liker 2
Skrevet

hent fram igjen den mannen du var. Han som aldri hadde godtatt noe slikt. 

Du har kommet deg ut - nå tar du det skritt for skritt. 

Men fiks det med banken asap 

Anonymkode: f31fc...f03

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville anmeldt henne, men forstår at det sitter langt inne. Jeg synes du uansett bør snakke med en advokat, og også politiet. Jeg synes du skal snakke med politiet så raskt som mulig (før hun også sprer sine løgner først dit).

Jeg kjenner til et forhold som ligner veldig på ditt. Omtrent samme alder, ekskona holder på på samme måte. Eneste forskjell er at der har ungene selv sett mors oppførsel i flere år (selv om de aldri fikk med seg det verste hun gjorde mot mannen), så selv om de opprettholder kontakt med mor så støtter de far, det tror jeg er det som holder far oppe der, for han har det veldig tøft.

Ekskona har lagt ut mye også på facebook som mest av alt minner om stilen til Laila B og måten hun holder på. For de som kjenner sannheten er det lett å se at det ekskona hans sprer løgner (hun lyver om tidspunkt, dokumenterbare fakta osv.), hun skriver som en dårlig novelle hvor hun har hovedrollen. Stjålet penger fra barna har hun også gjort, i tillegg til at hun tappet hans konto før sin planlagte sorti. Og hun har skaffet seg et lite "hoff" av personer som hun har hjernevasket til å tro på henne, men flere gjennomskuer henne, så hun bytter dem ut, og de blir færre og færre. For hun greier ikke være konsekvent, blir stadig tatt i småløgner.

Jeg synes du skal kontakte politiet i morgen, og så kontakte en advokat som også kan hjelpe deg, og selvfølgelig også kontakte banken din og få sperret kontoen eller på annen måte få enerett over egen konto. Ungene dine tror jeg du må forholde deg saklig til. Har du gått lenge hos psykolog/andre fagpersoner, så ville jeg forsøkt om du kan få med ungene dine til en time der, slik at de fra fagperson kan få høre hvor lenge du har fått hjelp for å komme ut av ekteskapet og hvordan psykisk vold og manipulasjon ødelegger relasjoner.

Anonymkode: a38b6...329

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde sagt til alle som spurte at min ekskone er en løgnaktig heks, som jeg ikke unner min verste fiende. Alt hun sier på tas med en spiseskje salt.

Anonymkode: e678f...2f0

Skrevet (endret)

En ting som kanskje kan være til hjelp:

Legg merke til hvem som blir påvirket av løgnene hennes og hvem som ikke.

Har selv en i min nærhet som (ofte subtilt) snakker meg ned og sprer rykter til felles kjente.

Kan  merke om de fleste av dem har snakket med hen.

De er fientlige til meg, av og til bruker de hens ord til og med og har indre motstand mot meg.

Har mindre respekt for meg.

Selv om ingenting har skjedd siden sist.

Det er hjerteskjærende at så mange lar seg manipulere.

Men, det er en mulighet til å finne hvem som ikke gjør det, som 100% ser hvem du er.

Det er de som er ekte venner eller gode bekjente.

Det er også bra om du har venner som forstår deg og tror på deg,

gjerne som eksen ikke har tilgang til.

Du kan endre deg eller rettere sagt, finne tilbake til deg selv.

Ut fra det du har skrevet høres det dessverre ut som at eksen din er seg selv nå.

Forstår det som at statistikken ikke er på din side om du anmelder henne dessverre, i forhold til hva som skjer med barna. De kan fort bli brukt i en rettsprosess, det kan fort bli traumatisk for dem. Høres ut som de blir manipulert allerede

Men om du skal anmelde henne er det viktig å ha en advokat som har greie på psykopati/ narsisisme.

Og du må være forberedt på at det kommer mange løgner om deg i rettprosessen.

Ta det med ro, ikke gå i forsvar sier advokat Erik Mørch om barnefordelings-saker.

Godt du jobber med deg selv og har kontakt med fagpersoner.

Det er en lang vei å finne tilbake til seg selv dessverre

Endret av Syngemann
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mann 45. Vært gift i 18 år. Allerede tidlig i forholdet tok jeg henne i løgn men så gjennom fingrene på det, tenkte det var unntak ikke regel. Der tok jeg feil. Hun har løyet, vært troløs, manipulert og forvirret meg i alle år. Jeg gikk fra å være en mann med godt selvbilde og sterk psykisk, til å bli kuet, redd, går på eggeskall, våger ikke si henne imot, redd for straff og er blitt deprimert og energiløs. 

Ved hjelp av fagpersoner klarte jeg omsider komme meg ut av dette. Jeg har fått forklart av psykolog og lege at jeg har levd i brutal psykisk vold med ekstreme straffemetoder. 

Jeg er ute av det men erfarer at hun nå prøver snu våre to barn mot meg. Hun forteller dem at jeg er årsaken til bruddet, at jeg har vært stygg med henne, at jeg lyver, er utro osv. Ingenting er sant og hun beskriver i bunn og grunn seg selv. Men barna heller mot å tro henne og er sinte på meg siden jeg gikk. 

Jeg blir så fortvilet. Jeg har et godt omdømme, en nokså profilert jobb og mange vet hvem jeg er. Alt jeg har vært gjennom har vært et hælvete og nå bare fortsetter det?? 

Hva kan jeg gjøre? Hvordan forhindre at hun ødelegger forholdet til barna? Hvordan stoppe ryktespredning ? Hun har også begynt trekke ut penger fra min konto, vi har enda ikke ordnet med bank. 

Kan jeg anmelde? Vil det slå feil ut siden jeg er mann og siden det er psykisk vold? Hvilke rettigheter har jeg? Hvor kan jeg få hjelp til hvordan forholde meg? Hun sverter meg jo overalt ! Jeg holder på å knekke sammen! 

Hjelp, noen menn som har opplevd dette eller kvinner som har råd til hvordan håndtere det? 

Fortvilet mann

ANMELD! Selvfølgelig. Du anmelder for truende og trakkaserende oppførsel og får deg et besøksforbud også. Enkelt og raskt gjort.

Anonymkode: c5be8...14c

• Liker 1
Skrevet

1. Krisesenteret for menn 

2. Informer barna hva fagpersoner har sagt

3. Sikre verdier

4. Konferer med advokat. Du vil få oppnevnt advokat med en anmeldelse sammen med krisesenteret

Anonymkode: 2fa27...fe8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Trå veldig varsomt her nå… ikke gi henne sterke reaksjoner, det er det hun ønsker og hun vil bruke det imot deg. 
Ikke snakk stygt om mor når du snakker med barna, de vil en dag se morens løgner og du vil ikke synke på samme nivå som henne. 

ta kontakt med advokat og få hjelp med denne prosessen. Om du skal anmelde er ikke spørsmålet, om politiet lar deg derimot…

jeg har også en slik eks og han kontrollerer og begrenser livet mitt. Dette gjør han via barnet. Han gir seg ikke, blir bare verre og verre, det er 6år siden bruddet (jeg gikk). 

Jeg har vært i kontakt med politiet og jeg fikk ikke engang lov å anmelde det. Dette er en privatrettslig barnefordelingssak mente de… så jeg endte til slutt opp i retten med min eks og da skulle det vise seg at hva han gjør mot meg ikke har betydning i en barnefordelingssak. Så det faller mellom to stoler… 

Anmeldte forresten et annet forhold der han forsøkte seg på utpressing. Jeg hadde beviser, politiet henla med en gang og sendte i tillegg brev til eksen min om det… gjorde alt verre  

Barnevern gjør heller ikke noe. I mitt tilfelle virker de livredd for å tråkke far på tærne, for da får de helvete med han (han elsker å krangle med folk). 

Anonymkode: f8924...1a4

• Liker 2
Skrevet

Du kommer nok ingen vei med anmeldelse. Mulig konfliktrådet kan hjelpe? 

Men med slike nytter det sjeldent. Det beste kan være å ikke synke ned på hennes nivå. 

Håper hun gir seg fort! 

Anonymkode: 15381...e20

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortvilet mann

Det beste hadde nok vært å flytte, komme seg vekk fra henne - uten at hun kan finne deg igjen. I alle fall dokumenter alt du kan; taleopptak, screenshots, ja, alt som kan dokumentere at hun er den gærne, og ikke deg. Ikke ha så mye som en samtale med henne uten at det er dokumentert. Da blir det nok hull på denne «svertekampanjen» hennes, når alt hun sier til deg kan bevises for andre som evt. tror på henne.

Hvis dere ikke har kontakt, da er det bare å håpe og tro at de som kjenner deg faktisk forstår at det ikke stemmer. Men holder absolutt en knapp på å dokumentere, det er det absolutt viktigste. Bruk kameraovervåkning og skjult kamera i hjemmet også, hvis det trengs. Alt sånt fås kjøpt relativt rimelig på nett.

Dersom du feiler selv; ansett en etterforsker til å finne ut av ting, hva hun egentlig driver med. Du kan også avlytte henne, for å bevise at hun lyver om deg (evt. for å oppnå opptak av samtaler der hun kanskje glipper ut til venninner hva hun driver med). Lov er det ikke, men i krig og kjærlighet er vel alt lov…? ;)  For å nå fram i en rettsak og overbevise andre hun sverter deg for, er du nødt til å ha bevis. Det er eneste måte å få ned slike halv- eller helpsykopater på.

Anonymkode: 4e0f6...051

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trå veldig varsomt her nå… ikke gi henne sterke reaksjoner, det er det hun ønsker og hun vil bruke det imot deg. 
Ikke snakk stygt om mor når du snakker med barna, de vil en dag se morens løgner og du vil ikke synke på samme nivå som henne. 

Anonymkode: f8924...1a4

Det vil de en dag forstå ja, hvis han følger mine råd 👆🏼

Anonymkode: 4e0f6...051

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen her som vet om det er normalt at voldsutøver beskriver den andre part som seg selv? Har opplevd det samme nemlig. Ble veldig overrasket at han bare snudde om på rollene i beskrivelsen. Vil det da si at de faktisk vet hva de har utsatt noen andre for, og at de er problemet? 

Til deg ts, jeg anbefaler deg å sitte stille i båten. Prøv rolig å forklar at det ikke er noe sannhet i det som blir sagt, uten å sverte den andre igjen. Vanskelig, jeg vet. Men tror man kommer best ut av å ikke synke på deres nivå, og gi dem enda en grunn til å straffe deg. Anmeldelse vil nok ikke føre frem dessverre, med mindre du har beviser for noe av det

Anonymkode: 3f32a...149

Det samme opplever jeg. Voldsutøver har hele veien anklaget meg for det samme som han gjør mot meg. Det har skapt mye forvirring for meg i mange år, før jeg ble klar over at dette er manipulering, og ikke unormalt for sånne. De vet godt hva de gjør, og det er en måte å dytte egen skyld over på offeret. Prøve å overbevise offeret og alle andre om at det er offeret som har skyld og ikke dem selv

Anonymkode: 778b8...915

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det samme opplever jeg. Voldsutøver har hele veien anklaget meg for det samme som han gjør mot meg. Det har skapt mye forvirring for meg i mange år, før jeg ble klar over at dette er manipulering, og ikke unormalt for sånne. De vet godt hva de gjør, og det er en måte å dytte egen skyld over på offeret. Prøve å overbevise offeret og alle andre om at det er offeret som har skyld og ikke dem selv

No offence, men hvorfor dokumenterer dere ikke hva som foregår? Skjult kamera

Anonymkode: bb37b...c92

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

No offence, men hvorfor dokumenterer dere ikke hva som foregår? Skjult kamera

Anonymkode: bb37b...c92

Når du har vært så manipulert og forvirra i mange år at du har trodd på løgnene selv, så er det vanskelig å dokumentere. Jo noe dokumentasjon har jeg, men det er sånn at den man skulle dokumentert overfor måtte satt seg godt inn i det for å se hva som foregår. Vanskelig å forklare hvor komplekst manipulasjon kan være

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Så sterk du er som har kommet deg ut! Det står det respekt av. 
Det er en del stadier man går igjennom etter å ha vært utsatt for psykisk vold over mange år, og du har en lang og tidvis kjip vei foran deg, men det er verdt det og du vil finne deg selv igjen! 
Det lureste du gjør er å sitte stille i båten, aldri fall ned til hennes nivå. I kontakt med narsissister (som det kan høres ut som din eks er), er «gråstein-metoden» den aller beste. (Søk gjerne opp grey rock metod). Det går i hovedsak ut på å være like spennende og interessant for den andre som en grå stein. 
Bruk tid på å lese deg opp på kommunikasjon med eksen, jeg har hatt stor nytte av å lese artikler om psykopati og narsissisme, og følge kontoer på insta som snakker i korte konkrete vendinger om dette («myexisanarcisisstandimout» er bra!) 

Det viktigste, og vanskeligste er å aldri falle ned til hennes nivå. Ja, hun sprer usannheter til alle, men du vet sannheten. Og sannheten vil komme fram. Vær rolig, la henne fyre av alt kruttet hun har uten at du lar deg provosere (på utsiden), og så vil hun bli så desperat i sine løgner at ingen vil tro henne. 
Du vinner på å ikke gi etter for trangen til å smelle tilbake, selv om det er nesten umenneskelig vanskelig. 

Håper du har noen gode mennesker i ditt hjørne! Allier deg med noen du kan tømme ut følelsene hun frambringer, så du kan møte anklager rolig og behersket! Lykke til!

Anonymkode: e8b33...e3d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...