AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Har hatt en situasjon i helgen, og da fant vi bla ut at en ungdom, på 17 år, selger narkotika, kokain og hasj hvertfall. Denne ungdommen bruker det også. Jeg vet sånn ca hvem moren er, og jeg lurer på å kontakte henne, men vet ikke om det er greit?🙈 Jeg vet ikke om hun vet hvem jeg er, så jeg vil evt være en fullstendig fremmed. Det har vært mye med denne ungdommen siden barneskolen, så er ikke overrasket, dessverre. Jeg vet at jeg ville absolutt ha visst om mitt barn drev med sånt, men jeg vet jo ikke hva denne moren vet fra før. Ikke vet jeg om jeg vil bli trodd, jeg vet bare ikke hvordan denne moren kommer til å ta det.. Hva tenker dere? Anonymkode: 753be...70d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 Gjør det. Legg det frem rolig. Gjort det samme selv. Mor sluttet å hilse, far snakker med meg heldigvis. Anonymkode: e4b4a...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Gjør det. Legg det frem rolig. Gjort det samme selv. Mor sluttet å hilse, far snakker med meg heldigvis. Anonymkode: e4b4a...fc0 Trodde ikke mor på deg, eller vet du hvorfor hun sluttet å hilse? Jeg bryr meg ikke om hun evt blir sint, ikke vil tro meg osv, vi har jo ingenting med hverandre å gjøre, men jeg vil jo samtidig ikke tråkke over noen grenser, off, så vanskelig det skal være å vite hva som er rett å gjøre🙈 Anonymkode: 753be...70d 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 Jeg ville fortalt det, men på en hyggelig måte. Det hadde klart vært lettere om det var noen vi kjente godt, men jeg tror de fleste ville satt pris på å få vite om slikt. Hvordan du ordlegger deg har mye å si for hvordan det blir mottatt, vær rolig og ydmyk. Og så synes jeg du godt kan legge av deg fordømmende holdninger som at du ikke er overrasket fordi "det har vært mye" (hva i all verden betyr det?) med denne ungdommen. Det er ikke sånn at alle som har utfordringer i barndommen begynner med narkotika. Du vet veldig mye mindre enn du tror om hvordan denne 17åringen har det, og har hatt det tidligere, eller hva som er årsaken til narkotikabruk. Anonymkode: 397ee...5d1 2
Serpica Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 Gi beskjed. De må ha mylighet til å ta tak i det. Plutselig er det for sent. Vet det altfor godt. 3
Gjest T-AA Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 Jeg ville blitt glad for at noen ga beskjed.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 Melde til barnevernet? Anonymkode: cdba8...f96
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 Jeg hadde skrevet en liten informativ melding om det. Forklart hva jeg vet og at jeg hadde ønsket at noen hadde gjort det samme om det gjaldt mitt barn. 😊 Anonymkode: 671f6...116
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 Sjokkert... Og takknemlig. Anonymkode: 887d2...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #10 Skrevet 12. februar 2024 Dette var min sønn for 5 år siden. Jeg viste det ikke. Pga en telefon fra ei mor i nabolaget fikk jeg mulighet til å hjelpe han bort fra det Anonymkode: 8386c...c21 1 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Skrevet 12. februar 2024 Ts her. Far og jeg har kommet frem til at vi skal gi beskjed til mor, så får det gå som det går.. Takker for alle svarene, det gjorde det litt lettere å komme frem til denne beslutningen🙏 AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 15.49): Jeg ville fortalt det, men på en hyggelig måte. Det hadde klart vært lettere om det var noen vi kjente godt, men jeg tror de fleste ville satt pris på å få vite om slikt. Hvordan du ordlegger deg har mye å si for hvordan det blir mottatt, vær rolig og ydmyk. Og så synes jeg du godt kan legge av deg fordømmende holdninger som at du ikke er overrasket fordi "det har vært mye" (hva i all verden betyr det?) med denne ungdommen. Det er ikke sånn at alle som har utfordringer i barndommen begynner med narkotika. Du vet veldig mye mindre enn du tror om hvordan denne 17åringen har det, og har hatt det tidligere, eller hva som er årsaken til narkotikabruk. Anonymkode: 397ee...5d1 Beklager om jeg støtet deg, det var ikke meningen. Jeg skal ikke gå i detaljer ang denne ungdommen, men jeg vet en del. Og jeg sa ikke at alle som har utfordringer i barndommen begynner med narkotika, jeg vil heller si at de fleste ikke havner på kjøret. Tilbake til denne ungdommen, hn har hatt utfordringer fra barneskolen, og videre frem til nå på videregående. Det er bla snakk om diagnoser, utagerende, bryr seg ingenting om autoriteter, velger å lage bråk og sånt alle veier osv. Og slik hn har drevet på, så er jeg dessverre ikke overrasket av at hn havnet der. Det er synd om du ble krenket av denne påstanden min, men det er som det. Anonymkode: 753be...70d 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #12 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 15.21): Har hatt en situasjon i helgen, og da fant vi bla ut at en ungdom, på 17 år, selger narkotika, kokain og hasj hvertfall. Denne ungdommen bruker det også. Jeg vet sånn ca hvem moren er, og jeg lurer på å kontakte henne, men vet ikke om det er greit?🙈 Jeg vet ikke om hun vet hvem jeg er, så jeg vil evt være en fullstendig fremmed. Det har vært mye med denne ungdommen siden barneskolen, så er ikke overrasket, dessverre. Jeg vet at jeg ville absolutt ha visst om mitt barn drev med sånt, men jeg vet jo ikke hva denne moren vet fra før. Ikke vet jeg om jeg vil bli trodd, jeg vet bare ikke hvordan denne moren kommer til å ta det.. Hva tenker dere? Anonymkode: 753be...70d Jeg hadde nok heller meldt direkte til barnevernet fordi det er større sjanse for å unngå at ungen forblir langer og narkoman når det kommer større krefter til for å forhindre det. Det er nok ikke så lett å få til for foreldrene alene. Pluss du vet aldri hva slags trøbbel som kan komme på deg bare med å prøve å være snill i narkotiske miljøer er det også ofte kriminalitet og vold og utpressing og trusler. På den måten så lager du ikke problemer for deg selv og dine og sørger for at noen tar tak i saken. Anonymkode: 99c70...a02 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #13 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Far og jeg har kommet frem til at vi skal gi beskjed til mor, så får det gå som det går.. Takker for alle svarene, det gjorde det litt lettere å komme frem til denne beslutningen🙏 Beklager om jeg støtet deg, det var ikke meningen. Jeg skal ikke gå i detaljer ang denne ungdommen, men jeg vet en del. Og jeg sa ikke at alle som har utfordringer i barndommen begynner med narkotika, jeg vil heller si at de fleste ikke havner på kjøret. Tilbake til denne ungdommen, hn har hatt utfordringer fra barneskolen, og videre frem til nå på videregående. Det er bla snakk om diagnoser, utagerende, bryr seg ingenting om autoriteter, velger å lage bråk og sånt alle veier osv. Og slik hn har drevet på, så er jeg dessverre ikke overrasket av at hn havnet der. Det er synd om du ble krenket av denne påstanden min, men det er som det. Anonymkode: 753be...70d Jeg vil kanskje ikke tro hun ble støtt. Det ble i alle fall ikke jeg, men jeg tror likevel det er lurt å være ydmyk. Selv den beste mor kan få et barn som har det vanskelig. Prøv å få frem forståelse for at det er vanskelig, og kom gjerne innom at hun må være utrolig sterk som står i dette. Anonymkode: 5b5e5...4a1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #14 Skrevet 13. februar 2024 Noen kvinner vil gå i full fornektelse og bli blodig fornærmet over at noen påstår godgutten deres er rusbrukende langer, andre vil blu lei seg men sette pris på informasjonen. Syns godt du kan si det så gutten kan få hjelp før han er myndig. Anonymkode: f9eb5...c77
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #15 Skrevet 14. februar 2024 Han må ha hjelp. Du som er voksen må varsle. Anonymkode: 87266...db3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #16 Skrevet 14. februar 2024 Si ifra til mor, se an reaksjonen, så sier du ifra til barnevernet om hun virker avvisende/fornektende. Anonymkode: 85b8c...d5c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå