AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Valp på tre måneder som hele tiden har vært engasjert under trening. I det siste begynt å bli ufokusert og bite og hoppe på meg når vi har trent i 2-3 minutter. Da må jeg avbryte treningen så får trent mindre enn før. Hva kommer dette av? Er det slags utviklingstrinn ved 3 måneder hvor valpen blir ufokusert? Anonymkode: 8335f...7e9
Pysa Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 I den alderen er to-tre minutter nok i massevis. 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 Pysa skrev (48 minutter siden): I den alderen er to-tre minutter nok i massevis. Har holdt på opp mot 5 minutter. Men mange ganger bare 2-3. Men det har likevel begynt å skje. Men ikke hver gang. Anonymkode: 8335f...7e9
Tabris Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 Ja, ville redusert tiden. Tenk gjerne også gjennom om det er noe med treningen som kan trigge frustrasjon hos hunden. 2
Arx Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 Enig med de over i å redusere tiden. Tren heller flere korte økter.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 Reduser tiden. Treningen bør stoppe når valpen fortsatt er engasjert og ivrig på å jobbe, ikke når den er lei/frustrert. Du bør også tenke, som tabris nevner, om det er noe ved treningen som kanskje fører til frustrasjon. Kanskje er øvelsene for vanskelig, kanskje er det én øvelse det har blitt for mye forvirring rundt? Anonymkode: 52217...8a8 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 Tabris skrev (1 time siden): Ja, ville redusert tiden. Tenk gjerne også gjennom om det er noe med treningen som kan trigge frustrasjon hos hunden. Jeg tror ikke det er det. Det har gått helt fint i en måned hittil. Får redusere tiden litt. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Reduser tiden. Treningen bør stoppe når valpen fortsatt er engasjert og ivrig på å jobbe, ikke når den er lei/frustrert. Du bør også tenke, som tabris nevner, om det er noe ved treningen som kanskje fører til frustrasjon. Kanskje er øvelsene for vanskelig, kanskje er det én øvelse det har blitt for mye forvirring rundt? Anonymkode: 52217...8a8 Hun mestrer det, men det skjer gjerne når jeg ber henne legge seg, sette seg opp, legge seg, sette seg opp. Dette får hun til, så er ikke for vanskelig i hvert fall. Anonymkode: 8335f...7e9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg tror ikke det er det. Det har gått helt fint i en måned hittil. Får redusere tiden litt. Hun mestrer det, men det skjer gjerne når jeg ber henne legge seg, sette seg opp, legge seg, sette seg opp. Dette får hun til, så er ikke for vanskelig i hvert fall. Anonymkode: 8335f...7e9 Kan være hun syns det er kjedelig eller at godbitene dine ikke er bra nok lengre. Når min blir ufokusert avslutter vi eller jeg kaster et par godbiter ett stykke unna, da slapper han litt av og det blir lettere å fokusere. Anonymkode: 16be7...e11 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tror ikke det er det. Det har gått helt fint i en måned hittil. Får redusere tiden litt. Hun mestrer det, men det skjer gjerne når jeg ber henne legge seg, sette seg opp, legge seg, sette seg opp. Dette får hun til, så er ikke for vanskelig i hvert fall. Anonymkode: 8335f...7e9 Om du vet at det skjer når/etter du ber om sitt, ligg, sitt, ligg, så er det nok der det ligger. Gir du belønning etter flere kommandoer på rad, eller for hver kommando? Om førstnevnte, så kan det være valpen blir frustrert fordi det tar for lang tid før det kommer belønning. Om sistnevnte, så kan det være at flere like kommandoer etter hverandre blir kjedelig og derfor frustrerende. Tålmodighet og motivasjon må bygges opp. Jeg liker å kaste noen godbiter bortover gulvet som en slags mini-pause flere ganger under treningen, spesielt når vi trener på noe nytt, noe som krever en del fokus, eller noe de vet veldig godt men som fort kan bli repeterende Anonymkode: 52217...8a8 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 Det kan være stress eller frustrasjon. Prøv å øv på en og en øvelse fremfor serie. Løs ut hunden og lek mye, slik at det blir lystbetont å trene😄 Er det noe rundt som forstyrrer? Andre hunder, unger el? Anonymkode: b4c2a...787 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 Jeg byttet til andre godbiter og da ble hun mye bedre med en gang. Anonymkode: 8335f...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå