AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Min mor på 70 år har holdninger og meninger som er tidvis helt forkastelige. Hun er fordomsfull og paranoid ovenfor naboer, slektninger og min mann, som jo skaper en del konflikter. Men jeg synes ofte det er mer belastende med hennes sterke meninger rundt verdenspolitikken og samfunnsutviklingen. Hvis noen sier imot kaller hun dem dumme og blir hissig. Det går ikke an å diskutere noe som helst. Hun mener at klimaendringene er sprøyt, at Russland hadde rett til å invadere Ukraina, at Trumps presidentskap er det beste som har skjedd verden, at homofili er syndig og nå at Israel har rett til å bombe Gaza. Jeg blir så lei meg av å være rundt henne og bare akseptere at dette er hennes meninger. Hun er aktiv på nett. Hennes mann er også helt taus rundt disse temaene, jeg aner ikke hva han mener om da han ikke prater. Kanskje for å beholde husfreden. Jeg tenker at hun må være «gal» som mener disse tingene og er blottet for empati, og ikke greier å se nyanser. Hun har vært en kjærlig mor for meg da jeg var barn, så hun er ikke «slem», bare.. ja, jeg vet ikke. Jeg har prøvd å snakke med henne om at det gjør vondt å høre hennes harde meninger, men da ble det kjefting og dårlig stemning. Hvordan ha en god relasjon på tross av dette? Noen med erfaringer. Anonymkode: e6c89...668 8
Laraa Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 Ikke fullt så ille som dine erfaringer, og det er stor sett på nettet han pøser på av sin "kunnskap". Min svigerfar er heldigvis ikke konspi, fan av Putin eller homohater. Der er han ganske oppdatert og fornuftig, men han skriver masse dritt om innvandrere på Facebook kaller folk som kjemper mot klimaendringer for idioter, sier Palestina har seg selv å takke og at det ikke er rart de blir bombet sønder, kaller folk som stemmer sv eller ap evneveike tosker , kaller bønder bortskjemte sytepaver som skyter på skatten etc... alt dette som innlegg på Facebook. Jeg synes det er flaut. Skikkelig flaut. Hva er vitsen med å lire av seg politisk piss på nett? Hvorfor? Man trenger ikke å skrive alt man tenker. Men han og veldig mange andre bryr seg ikke. Noen må jo tørre å fortelle sannheten, må vite. Og i mellomtiden spør min familie meg hva som feiler min svigerfar? Og at de har mistet respekt for han. De synes engang han var en alle tiders fyr, men det var før Facebook ble en greie 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan ha en god relasjon på tross av dette? tja... unngå slike temaer. Vet ikke hva man annet kan gjøre faktisk. Anonymkode: e8553...793 4
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 Det er viktig å ikke falle i den villfarelse at de som har andre meninger enn deg er dumme eller slemme. Dere kan jo samtale om disse tingene og bli enige om å ikke snakke om dem. Eventuelt kan du jo vise interesse for et av emnene. Spør hvorfor hun mener det hun mener. Anonymkode: 93930...838 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 Er det temaene i seg selv som er problemet eller er det måten hun ytrer det på? For mange av temaene du nevner er faktisk ganske vanlige meninger å ha. De fleste roper bare ikke så høyt om det som du beskriver! Hva med å stille deg litt undrende til hvorfor hun mener som hun gjør. la henne utdype og lytt aktivt. Kanskje det da gjør henne litt mindre krigersk? Da finner du også ut om det bare er noe hun utbasunerer, eller om hun faktisk har belegg for å si det hun gjør. Anonymkode: 6403d...6be 13
Bokormsen Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det temaene i seg selv som er problemet eller er det måten hun ytrer det på? For mange av temaene du nevner er faktisk ganske vanlige meninger å ha. De fleste roper bare ikke så høyt om det som du beskriver! Hva med å stille deg litt undrende til hvorfor hun mener som hun gjør. la henne utdype og lytt aktivt. Kanskje det da gjør henne litt mindre krigersk? Da finner du også ut om det bare er noe hun utbasunerer, eller om hun faktisk har belegg for å si det hun gjør. Anonymkode: 6403d...6be Er ikke veldig vanlig å mene at Putin hadde «rett» til å invadere et land og ta livet av titusener? Er vel heller ikke mange som mener at Gaza «fortjener» å bli bombet sønder og sammen? 6 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Da finner du også ut om det bare er noe hun utbasunerer, eller om hun faktisk har belegg for å si det hun gjør. Anonymkode: 6403d...6be Hva mener du med dette? Her er det snakk om meninger og følelser, ikke fakta. Det finnes ikke ett riktig svar. Og det høres på ingen måte ut som moren takler å bli stilt spørsmål og måtte debattere på saklig vis. Ts, jeg ville ikke vært venn med en person med disse holdningene, og ville nok kuttet ut familie som var slik, også. Det koker ned til hennes manglende respekt for andres meninger, ikke hva hun selv mener. Jeg kan være veldig uenig med en som stemmer FRP, men jeg respekterer at de stemmer på noe annet enn meg. Og jeg forventer samme respekt tilbake. Anonymkode: bc34a...da1 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Hva er problemet, det er jo ikke akkurat som om du har valgt å være i den relasjonen? Den er tvunget på deg og ikke noe du får gjort noe med. Skjønner meg ikke på hvorfor folk skal ha så lite ryggrad at de ikke tåler å ha familiemedlemmer som er alternative i tankegangen. Alle har slike individer i sin familie. Absolutt alle. Anonymkode: 00380...28f 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 Ja jeg har og en slik i nær familie, men ikke like fullt så sprø.Personen er kjempe snill og omsorgsfull ellers. For meg er det så enkelt som at folk må få mene akkurat det de vil, men de kan holde det for seg selv. Ser ingen problemer med det. Tenker det er enda farligere å ekskludere folk med meninger som ikke er a4. Anonymkode: 32417...b96 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 Min mor har også masse rare og spesielle meninger. Problemet er at hun ikke skjønner at andre har rett til å mene noe annet. Hun vet best. Anonymkode: 9c59c...0b1 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #11 Skrevet 11. februar 2024 Har en del erfaring med dette (dessverre). Min mor er også er tungt inne i dette lignende miljøet. Du kan tenke på det litt som en sekt. Det finnes noen gode bøker om det, for eksempel The Cult of Trump (tror jeg). UXA er også en ganske god serie som tar for seg en del av problemet. Grunnen til at du kan tenke på at hun dessverre har blitt med i en sekt er blant annet at i de gruppene (hun sikker er med i) på Facebook etc. så er hennes meninger helt valide og godtatt. Og de spinner videre på andre ideer. (Hvis du vil se noe av det sykeste kan du for eksempel se på gruppen Ting som Norske Antivaksere sier i Norge. Der er det mest snakk om antivaksine innlegg, men det går på det samme.) Når de tar disse ideene ut til familie og venner blir de såklart møtt med skepsis, og kanskje til og med gir det en isolerende effekt på dem. Og det forverrer bare alt. En annen ting du kan tenke på er at de "sannhetene" hun buser ut med er avhengighetsskapende, og man er på jakt etter det nye store. Det ser man også på innleggene til typiske sånne påstander, alle blir veldig hyper opp, og de lever i sin egen sannhet. Forholdet til mitt mor holdt på å gå dunken før jeg innså dette. Jeg snakket imot og argumenterte, men det gjør det bare værre. Nå har jeg flyttet fokus, og er der for min mor uansett. Jeg kan gjerne høre på hva hun sier. Kanskje jeg finner en bitteliten ting jeg er enig med som vi kan bli enig om, eller jeg kan si at jeg forstår bekymringen. Men mest av alt peiler jeg temaet inn på andre, hverdagslige ting. Og nå snakker hun nesten ikke om dette i for eksempel familiesammenkomster (selv om Facebook postene går flere ganger daglig). Vi har et fint forhold nå, og jeg tror det viktigste er at du viser at hun har tilhørighet i familien selv om hun er med i en sekt. Husk at man ikke trenger å være dum for å bli slukt med noe slikt, altså en sekt, og det begynner veldig ofte med gode intensjoner. Håper dette hjelper deg og at dere får et bedre forhold. Anonymkode: da41d...eef 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #12 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min mor på 70 år har holdninger og meninger som er tidvis helt forkastelige. Hun er fordomsfull og paranoid ovenfor naboer, slektninger og min mann, som jo skaper en del konflikter. Men jeg synes ofte det er mer belastende med hennes sterke meninger rundt verdenspolitikken og samfunnsutviklingen. Hvis noen sier imot kaller hun dem dumme og blir hissig. Det går ikke an å diskutere noe som helst. Hun mener at klimaendringene er sprøyt, at Russland hadde rett til å invadere Ukraina, at Trumps presidentskap er det beste som har skjedd verden, at homofili er syndig og nå at Israel har rett til å bombe Gaza. Jeg blir så lei meg av å være rundt henne og bare akseptere at dette er hennes meninger. Hun er aktiv på nett. Hennes mann er også helt taus rundt disse temaene, jeg aner ikke hva han mener om da han ikke prater. Kanskje for å beholde husfreden. Jeg tenker at hun må være «gal» som mener disse tingene og er blottet for empati, og ikke greier å se nyanser. Hun har vært en kjærlig mor for meg da jeg var barn, så hun er ikke «slem», bare.. ja, jeg vet ikke. Jeg har prøvd å snakke med henne om at det gjør vondt å høre hennes harde meninger, men da ble det kjefting og dårlig stemning. Hvordan ha en god relasjon på tross av dette? Noen med erfaringer. Anonymkode: e6c89...668 Ikke snakke om de temaene. Hun er 70år og ikke uvanlig at noe galt skjer i hodet på så gamle folk. Pappa ble heltkonspiratorisk på sine eldre dager. Det ble til at han mente helsehuset hadde ringt vekstedet for å ikke få bilen godkjent. Den ble godkjent, men fikk to små mangler som måtte fikses. Som han ikke ville betale. Han ble oså stor beundrer av Trump Anonymkode: c44f7...424 1
~white lady~ Skrevet 11. februar 2024 #13 Skrevet 11. februar 2024 1. Typisk for den generasjonen. Jeg kjenner til flere i 60-70 årsalderen som har lignende holdninger. 2. Manglende nett-vett. 3. Har ikke reflektert rundt at man ikke trenger å ha en mening om alt. Som igjen henger sammen med punkt ~ 4. Er dårlig på å anerkjenne eksperter innenfor sitt felt, og kan ofte hevde at YouTube gir den samme type ekspertise, om ikke bedre. Eventuelt at YouTube, blogger og Facebookgrupper presenterer den riktige sannheten, mens ekspertene bare lyver. 5. Mindreverdighetsfølelse. De ble ikke noe stort, og prøver å overbevise de rundt seg om at «de faktisk forstår mye» men ikke fikk muligheten til å vise det fram. (Merk: dette er ingen sannhet. Kun min subjektive oppfatning). 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #14 Skrevet 11. februar 2024 Hva er problemet? At ikke alle er som deg? Anonymkode: fef7d...b6e 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #15 Skrevet 11. februar 2024 Både foreldre og svigerforeldre har de samme holdningene og det hindrer oss i å ha et nært forhold til de. Jeg vokste opp i noe som kan ligne en sekt og har i grunnen holdt de på armlengdes avstand siden jeg flyttet for meg selv som 17-åring. Anonymkode: 01f28...036 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #16 Skrevet 11. februar 2024 At eldre personer har de meningene er nå en ting, men at yngre personer har de meningene er verre. Og de er det mer enn nok av. Du får prøve å snakke det bort om hun begynner på temaene. Anonymkode: 0920d...84f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #17 Skrevet 11. februar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan ha en god relasjon på tross av dette? Noen med erfaringer. Pappa er blitt en litt som type men langt ifra så ille og mamma er mye mildere igjen for utenom alternativ behandling og helsekost. Er ikke helt der at hun hadde vurdert grønn te istedenfor cellegift om det skulle bli kreft sykdom men heller ikke så langt unna at hun i fullt alvor sier at hun hadde vurdert å droppe skolemedisin. Mitt råd er å forsøke å få avtalt at det er noen tema som er no go rett og slett pga husfreden. Det å prøve å komme til noen fornuftige kompromisser her er helt umulig å vil bare ende opp i krangling. Anonymkode: 44178...38b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #18 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er viktig å ikke falle i den villfarelse at de som har andre meninger enn deg er dumme eller slemme. Anonymkode: 93930...838 Akkurat de tingene som TS nevner i HI må man faktisk være enten dum eller slem for å mene. Ikke så mange andre valg der altså. Anonymkode: 212d4...4d7 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #19 Skrevet 11. februar 2024 Høres ut som min svigermor. man må bare kutte alle forsøk på initial debatt før det tar av. Jeg svarer med hmm….. mmm…. Ja, jeg vet at du syns det osv osv. må passe på å aldri nikke eller si ja eller noe. Anonymkode: 98b58...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #20 Skrevet 11. februar 2024 Bokormsen skrev (6 timer siden): Er ikke veldig vanlig å mene at Putin hadde «rett» til å invadere et land og ta livet av titusener? Er vel heller ikke mange som mener at Gaza «fortjener» å bli bombet sønder og sammen? Ett av argumentene til Putin var at Ukraina består av Nasjonalsosialister (Nazister) og homofile i følge NRK. Mulig moren ikke liker Sosialister og homoer. Men i den alderen moren er i,så er det mange som utvikler Demens. Mulig hun har hatt Borderline hele livet da oppførselen er som den er. Anonymkode: b2069...b00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå