Gå til innhold

Salgspris på bolig er lavere enn gjelden tilknyttet til boligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hva som skjer dersom boligen selges og salgspris etter megleromkostninger er lavere enn gjelden tilknyttet boligen?

Hva skjer med restgjelden dersom jeg ikke har mulighet til å betale det tilbake med en gang?

Anonymkode: 364cc...3fa

Skrevet

Da må du fortsette å betale på lånet, da. Det blir ikke slettet, nei.

Anonymkode: 56457...774

• Liker 6
Skrevet

Da får nedbetalingsplan for restgjelden.

Anonymkode: 7641a...99a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingenting skjer med gjelden. Du sitter igjen med et lån du må betale ned på som vanlig. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svarene. 
Vil det fortsatt være pant på boligen? Dersom det fortsatt er pant - så er det neppe noen som vil kjøpe boligen vel?
Nedbetalingsplan høres bra ut.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for alle svarene. 
Vil det fortsatt være pant på boligen? Dersom det fortsatt er pant - så er det neppe noen som vil kjøpe boligen vel?

TS

Pantet i boligen som selges slettes ja. Lånet går over til å bli usikret med mindre du kjøper deg en ny bolig, da vil de ta pant i ny bolig.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for alle svarene. 

TS

Når du ikke eier boligen lenger, vil du ikke lenger kunne ha pant i den. I verste fall blir resterende lån gjort om til et forbrukslån om du ikke har annet sikkerhet å stille opp med.

Anonymkode: 80451...aba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for alle svarene. 

TS

Jeg har et boliglån, fra en tidligere leilighet. Renten er de samme som vanlig boliglånsrente. 

• Liker 1
Skrevet

En av to ting kan skje: 

1. Lånet blir stående som det er, med pant i leiligheten. I sånne tilfeller vil kjøper mest sannsynlig heve kjøpet da boligen har heftelser utover det som er avtalt. 

2. Du inngår en avtale med banken om å slette pant, men da vil gjelden refinansieres. De fleste banker har betydelig dårligere betingelser for lån uten pant. 

Anonymkode: 86106...0c1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

La oss si at det er opp til 1 million kr i forskjell på gjelden og salgsprisen. 
Tror dere at banken vil gå med på å fjerne panten og la meg få en nedbetalingsplan på resterende gjeld?

Jeg er redd jeg må selge med så mye tap.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tror dere at banken vil gå med på å fjerne panten og la meg få en nedbetalingsplan på resterende gjeld?

TS

Spørs litt på hvorfor du må flytte. Har du ikke råd til å fortsette å bo der så er det helt klart bedre for banken at du selger selv og tar tapet som et usikret lån. Det tjener banken mer på enn ved tvangssalg, men vil jo være ganske katastrofalt for din økonomi. 

Er det mulighet for at du beholder leiligheten enten ved å fortsette å bo der eller leie ut kan det hende at banken stiller krav om det. 

Det er banken som sitter på nøkkelen til en løsning her. Ta kontakt med de tidlig for å se hva de evt. kan tilby. 

Anonymkode: 86106...0c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pantet i boligen som selges slettes ja. Lånet går over til å bli usikret med mindre du kjøper deg en ny bolig, da vil de ta pant i ny bolig.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du ikke eier boligen lenger, vil du ikke lenger kunne ha pant i den. I verste fall blir resterende lån gjort om til et forbrukslån om du ikke har annet sikkerhet å stille opp med.

Anonymkode: 80451...aba

Dette stemmer ikke.

Pantet følger boligen, ikke personen. Så jo, en bolig som selges kan fortsatt ha pant i seg for tidligere eiers lån/gjeld.

For at pantet skal slettes fra boligen må en inngå en avtale med pantehaver. Så alt kommer an på situasjon og hva de mener er best for sine interesser.

Og klarer en ikke å innfri alle heftelser på boligen ved salg så kan kjøper heve kjøpet som en følge av dette da det vil være en soleklar mangel om det ikke er opplyst om og godtatt at dette følger med (noe få godtar).

• Nyttig 1
Skrevet

Skjønner. Jeg vil kontakte banken for å finne en løsning.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

TS

Nå lurer jeg litt på hvordan slikt skjer for en vanlig dødelig. Boligmarkedet har ikke kræsjet såpass heftig at et tap på en hel million er nødvendig å ta med et forbrukslån. Her må det være andre forhold som spiller inn.

I tillegg bør det være 15% egenkapital. Det er sjelden kost å låne opp mot 0% egenkapital. Er du en så sjelden case? 

Godt mulig at det ikke er nødvendig å selge boligen nå og at du heller burde se på andre tiltak først.

Schmuhu

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg lurer på hva som skjer dersom boligen selges og salgspris etter megleromkostninger er lavere enn gjelden tilknyttet boligen?

Hva skjer med restgjelden dersom jeg ikke har mulighet til å betale det tilbake med en gang?

Panten blir slettet og lånet går over til å være usikret lån/forbrukslån med en mye høyere rente enn på ett boliglån

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Tobias001 skrev (11 minutter siden):

Panten blir slettet og lånet går over til å være usikret lån/forbrukslån med en mye høyere rente enn på ett boliglån

Ja dersom banken godtar den løsningen.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Snublefot62 said:

Ja dersom banken godtar den løsningen.

Stemmer, hvis banken ikke godtar løsningen så går det til namsmannen for tvangsinnkreving

• Liker 1
Skrevet

Banken som har lånet må avgi en erklæring om pantefrafall, dvs at de samtykker i å slette pantet selv om gjelden ikke blir nedbetalt. Denne må megler få, og ordner da oppgjøret så kjøper overtar heftelsesfri bolig. Dette er frivillig for banken, og de kommer sikkert til å stille krav (for eksempel at restgjelden refinansieres til høyere rente og kortere nedbetalingstid). 

Sier banken nei, blokkerer den i praksis for salget. Banken vil sikkert regne på hva de tror boligen kan selges for i det frie markedet, hva de tror de vil få ved et tvangssalg og betjeningsevnen din, før de bestemmer seg for om de gir pantefrafall. 

Skal du selge for lavere enn resterende gjeld er du helt avhengig av å ha banken med på laget. Du bør derfor snarest kontakte banken. Kanskje kan du få forhåndsamtykke for å selge ned til en bestemt pris, så du slipper å måtte legge inn forbehold hver gang du aksepterer bud. 

Anonymkode: a3d27...ea5

Skrevet

Du bør kontakte banken ja, for å avklare om du i det hele tatt kan selge. Dette forutsetter at banken innvilger pantefrafall. Hør da også med banken om rammene rundt dette. 

Dette vil bety en betydelig høyere risiko for banken som kan resultere i høyere rente og kortere nedbetalingstid. Har du eksempelvis foreldre som kan stille sikkerhet i bolig for restgjelden etter salget, så vil du nok uansett kunne får kurante vilkår på lånet… Håper det ordner seg for deg 😊

Anonymkode: 73062...d1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...