AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Jeg skal ha en heavy samtale til uka med en som er profesjonell. Og jeg føler meg ganske alene i byen her jeg bor, så kan liksom ikke bare dra hjem for å søke trøst fordi alle bor så langt unna. Og venner vet ikke så mye. Men kan jeg når timen er ferdig spørre om klem, eller blir det veldig feil? Anonymkode: 8aa8a...29b
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 Det blir feil. Hvorfor må du absolutt ha en klem? Anonymkode: 9028f...ccb 13
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 Der går fint. Jeg jobber i et yrke der jeg har heavy samtaler. Noen ber om klem og det er greit. Men ikke be om det hver gang, det føles litt rart ut. Anonymkode: df80e...e23 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 Jeg er i yrke med "heavy" samtaler, og liker IKKE å gi klemmer til de jeg har et profesjonelt forhold til. Anonymkode: 7b74e...99f 9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har klemt psykologen min to ganger i løpet av 4 år (en gang etter en gave jeg gav og en gang etter en heavy samtale og begge gangene var det like mye hun som oppfordret til en klem, jeg ville selv følt det ville vært feil å spørre om en klem, men den første gangen spurte jeg om det var greit jeg gav en klem men da var stemningen allerede slik at det var helt ok). Men det er en kroppslig grense som en må føle på der og da. Jeg har en venninne som har et år igjen på psykolog studiet og hun ville aldri klemt noen profesjonelt. Og jeg skjønner også godt hvorfor. Det er uavhengig av hvordan en ser det en kroppslig fysisk grense der de fleste profesjonelle ikke vil krysse. Noen vil ikke ha noe imot det mens andre vil ha strek aversjon mot det. Anonymkode: 27f1e...ac1
Tradegy Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 Ville tatt det opp i starten av samtalen, jeg. Da får du tankene mer konkretisert, så de ikke blir en ekstrabelastning under samtalen.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 Du bør avklare det med behandleren din på forhånd. Dersom klemming er uaktuelt, kunne dere kanskje avtale at dere bruker noen minutter på slutten av timen til å runde av på en god måte, slik at du ikke blir sendt hjem til ingenting mens du føler deg veldig opprørt? Anonymkode: ce7f7...0d7
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Nei, det er invaderende, og viser at du mangler grenser for hva som er privat. Hadde jeg som helsepersonell fått en sånn henvendelse fra deg hadde jeg sagt nei, og delegert deg til noen andre fremover. Anonymkode: 0938d...093 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 Nei, slikt gjør man bare ikke. Anonymkode: 3164c...852 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 Ekkelt å klemme fremmede Anonymkode: 4792c...665
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #12 Skrevet 11. februar 2024 Jeg vil si nei. Du er der i jobbsammenheng og klemming er personlig. Vær proff. Anonymkode: eb3ae...e74 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #13 Skrevet 11. februar 2024 Jeg jobber som behandler, og det er ofte pasienter tar initiativ til klem. Det er helt ok, og ikke minst naturlig, i mange situasjoner. De jeg er "nærmest" klemmes ofte før ferie avvikling o.l Så, ja du kan spørre om en klem - men ikke ta det som avvisning om din behandler avslår. Folk har ulik intimsone og for noen er det utenkelig å klemme andre enn nærmeste familie. Anonymkode: 38ecd...2e0 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #14 Skrevet 11. februar 2024 Ja, hvis en har hatt en tung samtale kan en be om en klem, men en må godta at behandler sier nei. Anonymkode: f1b8e...f49
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #15 Skrevet 11. februar 2024 Jeg synes det blir veldig feil, spesielt om dere ikke har en relasjon over lengre periode. Jeg fikk klem av fastlegen min nå i sommer, men har gått til henne fast de siste 7 årene - og jeg var helt oppløst i tårer. Hadde aldri falt meg inn å be om en klem, men jeg fikk det heldigvis! Anonymkode: 32f9b...152
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #16 Skrevet 11. februar 2024 Har aldri klemt en behandler. Kom til å tenke på to fastleger jeg har hatt, som har flyttet, og de er jeg glad i og skulle gjerne gitt dem en klem. Har bare ikke tenkt på å gi dem hånda engang. Tror det er ettervirkninger av corona tiden, da man ikke skulle ta på noen. Nå er jeg nærmest redd for at noen skal synes jeg er ekkel om jeg gir dem en klem. Hør på de som jobber i yrket her. De sier det er greit om du spør om du kan gi en klem, og da burde du gjøre det. Anonymkode: 7a21f...261
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #17 Skrevet 11. februar 2024 Syns det vitner om lav sosial kompetanse. Jeg spør aldri helsepersonell om noe privat og ville i alle fall aldri bedt om klem eller annen kroppskontakt. Der er absolutt helsepersonell som har delt ting fra eget liv og gitt meg en klem, men det er da de som har initiert det. Innenfor psykiatrien er det ofte strenge regler for kroppskontakt med pasienter. De har ofte ikke lov å gi pasienter klem selv i sammenhenger der det er naturlig. Det er heller ikke din behandler eller noen andres problem at du ikke har noen å klemme på. Trenger du det kan du opprette en dateprofil. Anonymkode: c8331...abb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #18 Skrevet 11. februar 2024 Nei, det synes ikke jeg er OK. Jeg ville heller tatt opp at du trenger hjelp til å finne måter å få trøst på etter du har hatt tunge samtaler. Hvorfor må det absolutt være en klem? Kan du ikke gjøre noe hyggelig for deg selv, slappe av, klemme en pute, et tre eller noe annet? hvis du ber om klem og får nei, hvordan vil du oppleve det? Vil det ødelegge relasjonen deres? Vil du føle deg avvist? Hvilke ringvirkninger vil avslag få for deg? Anonymkode: 32839...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #19 Skrevet 11. februar 2024 Jeg er psykolog og opplever at veldig mange spør om klem når vi avslutter behandling. Noen ganger har jeg gitt klem ved litt ekstraordinære tilfeller underveis i behandling. Vet om terapeuter som ofte gir klemmer. Det er ingen faste regler og folk er nok forskjellige på hva de selv er komfortabele med. Bare spør. En hver terapeut skal klare å avvise dette på en fin måte hvis de ikke synes det er greit. Og da handler det ikke om deg, men deres egne grenser. Anonymkode: 1ce4e...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #20 Skrevet 11. februar 2024 Jeg ville aldri spurt noen om å få en klem, verken profesjonelle eller privat bekjente. Jeg mener at dersom en klem er naturlig å gi, så kommer den til å oppstå naturlig, og er ikke noe man skal spørre etter. Har gått i terapi flere år, og har aldri fått klem, har heller aldri falt meg inn å spørre. Syns det hadde blitt veeeldig ubehagelig og rart! Men én gang gråt jeg hos fysioterapeuten, og da ga han meg en klem som kom helt naturlig i den situasjonen der og da. Anonymkode: 02ca2...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå