Gå til innhold

Mulig leietaker virker dominerende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig kvinne og leier ut sokkelleilighet. En mann er interessert i å leie, men han virker dominerende allerede i leieprosessen. Skal komme når det passer han på visning og kontraktsinngåelse, gir meg ikke informasjon jeg ønsker ang. egenkredittsjekk, referanser ol. Jeg er skeptisk til om dette kan bli slitsomt og vurderer å heller la boligen stå tom til noen andre dukker opp. Samtidig skal man jo ikke diskriminere på kjønn. 

Anonymkode: b1c3c...2f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke diskriminering. Du føler ikke det er rett person og du blir utrygg, det er din rett. Lytt til magefølelsen.

Anonymkode: f9e19...2fa

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet

Ingen grunn til å tvile på egen magefølelse, velg noen andre. 

Hvorfor i himmelens navn skal du leie ut til en du ikke liker? Det er jo ditt valg.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enslig kvinne og leier ut sokkelleilighet. En mann er interessert i å leie, men han virker dominerende allerede i leieprosessen. Skal komme når det passer han på visning og kontraktsinngåelse, gir meg ikke informasjon jeg ønsker ang. egenkredittsjekk, referanser ol. Jeg er skeptisk til om dette kan bli slitsomt og vurderer å heller la boligen stå tom til noen andre dukker opp. Samtidig skal man jo ikke diskriminere på kjønn. 

Du gjør akkurat som du vil, det er din bolig. Om du ikke vil leie ut til han og han ikke gir deg infoen du ønsker, så avviser du han. Det er da i din rett, du står ikke til ansvar for han. Bare si at du har ombestemt deg med tanke på å leie ut, det fikk jeg svar på ang en annonnse på Finn hvor jeg hadde avtalt om å komme på visning. Fikk beskjed noen dager før at visningene var avlyst, da de ikke ville ha den på leiemarkedet allikevel.

Neivel, det gjorde meg jo lite - det er jo andre annonser og leiligheter som ligger ut. 

Anonymkode: 9eade...116

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke lei ut til han, finn noen andre. 

• Liker 4
Skrevet

Kjære vene, dette må du ikke finne deg i. Du må ha noen grenser, han sier hopp du sier hvor høyt? 

Jeg leier ut som enslig kvinne, jeg er veldig nøye på atferd. Så egen sikkerhet og velvære setter jeg høyt. Dette mennesket hadde jeg aldri leid ut til. Det handler ikke om kjønn, men hvem du vil dele hus med

Anonymkode: 332f1...e8e

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Enig her. Ikke diskriminering på grunn av kjønn, men på grunn av oppførselen. Lytt til magefølelsen her...Er du skeptisk før hele leieforholdet har startet bør du unngå det...

Anonymkode: 8ef49...963

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hallo, stopp den prosessen straks. Du må ikke leie ut til hvem som helst. Du beskriver en leieboer fra helvete. 

Anonymkode: 557de...587

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal komme når det passer han på visning og kontraktsinngåelse, gir meg ikke informasjon jeg ønsker ang. egenkredittsjekk, referanser ol. 

At han vil komme når det passer ham, kan jeg jo forstå, for hvis det ikke passer ham, så kan han jo ikke komme.

Resten er noe helt annet, hadde droppet å leie ut til denne personen. 

Anonymkode: 61aba...69f

• Liker 1
Skrevet

Jeg leier ut sokkelleilighet og har selv hatt et par dominerende menn på visning. De setter urimelige krav, prøver å styre meg og min tid, albuer seg frem på en måte jeg virkelig misliker. Han ene krevde at jeg skulle kjøpe inn kaffetrakter og brødrister til leiligheten, samt bytte ut et stort vindu med en skyvedør, slik at han kunne bruke hagen vår på lik linje som oss i huset. Eh NEI? Aldri i livet om jeg vil leie ut til et slikt menneske.

Anonymkode: a9756...bfc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo ikke diskriminering pga kjønn når du ikke vil leie til han på grunn av personligheten hans. Du er jo ikke i mot han på grunn av at han er en mann, du er usikker på han fordi han er dominerende. Det at du inviterte han på visning i utganspunktet viser at du ikke diskriminerer på kjønn. 

Anonymkode: 8c800...b0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det er merkelig at ts snakker om å "komme når det passer han" som om det skulle være noe annet enn en selvfølge. Hva tror du en leietaker er egentlig, en undersått som bare har værsågod å komme når du knipser?

Anonymkode: 74386...6cc

Noen drar det jo litt langt mtp når det passer med visning, da. Når utleier jobber 8-16 hver dag, så sier det seg selv at visning må være på ettermiddag eller i helg. Dette er det tilsynelatende mange som ikke forstår. "Jo, men jeg kan ta en buss som er der kl 12:35" hjelper ikke når huseier er på jobb. 

Anonymkode: a9756...bfc

• Liker 1
Skrevet

Det at du ikke allerede har stoppet prosessen, viser jo at du er sårbar for å la deg dytte rundt. Da er det spesielt dumt å slippe en sånn person så nært innpå deg.

Ingen leier ut til noen de ikke føler seg trygge på. Det er ikke diskriminering, det er snakk om trygghet og komfort. Man leier til de man føler vil behandle leiligheten pent, følge normal folkeskikk og betale i tide.

Send på han en melding om at på grunn av manglende informasjon, så er ikke leiligheten tilgjengelig for leie av han. Takk for interessen og ønsk han lykke til videre. Deretter ignorerer du eventuelle meldinger han sender tilbake. 

Anonymkode: 99ef1...3d0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det er merkelig at ts snakker om å "komme når det passer han" som om det skulle være noe annet enn en selvfølge. Hva tror du en leietaker er egentlig, en undersått som bare har værsågod å komme når du knipser?

Anonymkode: 74386...6cc

Absolutt ikke, men når vi har avtaler regner jeg med at han dukker opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...