Gå til innhold

Hjelp, helt grusomt i ny jobb. Trives ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Startet nettopp i ny jobb, helt nyåpnet fast food restaurant. Første dag var igår, det var rene helvete. Gråt på veien hjem, har ingen utdanning innenfor restaurant, Aldri jobbet i restaurant bransjen før, eneste jeg har jobbet med er i barnehage , vært lærling der. Har også en fysisk rygg sykdom, skoliose , sist jeg var til legen angående det var da jeg var 14 år og er nå over 20, og ryggen blir bare verre og verre, trodde ikke skoliose skulle gjøre så vondt som dette? Kan d være en annen rygg sykdom jeg har? Pga når jeg hadde første jobb dag, etter bare 2 timer ca begynte jeg å få de grusomste smertene i ryggen, som strålte ned til beina, hadde vondt i hele ryggen og klarte så vidt å stå, måtte få sette meg ned på en stol og inn på pauserommet pga hadde så vondt. Og så var det også det at sjefen mente jeg skulle kunne hele menyen helt utenat allerde første dag? Og hun dømte meg, kom med frekke kommentarer, sa sånn " vet du ikke dette"? Som om jeg skulle vite noe jeg aldri har øvd meg på engang, og kommentarer som " nå har jeg sagt dette til deg for 10 min siden og du har allerede glemt det"? Følte meg mindre verdt, mobbet , og ingen mestringsfølelse. Var så mye stress som jeg aldri har opplevd før, skulle både lage masse mat jeg aldri har laget før, steke kjøtt, lage churros og ting jeg aldri noen gang har laget , mistet mat i bakken og mistet ting pga jeg ble så stressa og fikk da enda mere kjeft, dro gråtende hjem fra jobb. Noen tips her? Både i forhold til ryggen min, og jobben. Pga klarer jo ikke jobbe her hvis jeg skal få de grusomme ryggsmertene. Og har prøvd flere ganger å fortalt legen og nav om rygg smertene men de bryr seg ikke engang og sier det ikke er alvorlig 

Anonymkode: 531f7...de8

• Liker 1
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok vondt i ryggen fordi du ikke er vant til å stå/gå på jobb. Ta på deg skikkelige sko, begynn å trene opp kjernemuskulaturen, så kommer deg seg etterhvert. Jeg har også en jobb der folk få dritvondt i ryggen når de begynner pga dette, det ordner seg med gode sko, trening og erfaring. 

Det var sikkert unødvendig av sjefen å kjefte, men du høres jo ikke ut som du har forberedt deg noe særlig heller, og du virker ikke så veldig frempå. Det er ikke kjekt å ikke kunne ting på jobb, men det blir bedre etterhvert. Du får tenke at du skal vise hva du duer til, og gå på med nytt mot neste vakt. Du viker helt ærlig som en ungdom som aldri har opplevd motstand, og nå blir du sur fordi ting ikke går din vei. Skjerpings.

Anonymkode: b1d1a...da8

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet

Du kan få bedre enn en slik drittjobb og -sjef. Like greit å finne seg noe nytt fortløpende. 

Anonymkode: a8ade...596

• Nyttig 3
Skrevet

Noe mulighet til å komme tilbake til gamle arbeidsplasser? Du har jo enda prøvetid så lett nok å si opp noe eg ville gjort med tanke på jobben/ sjefen generelt.

Det å arbeide i resturant eller butikk bransjen med ryggproblemer vil eg ikke anbefale.

Få sjekket ryggen hos legen igjen bytt fastlege om legen du har nå ikke hører. Mulig du kan få hjelp fra NAV til kurs/ utdanning for arbeid som er lettere for ryggen så lenge det blir kartlagt. Du er enda ung og kan "starte på nytt."

Er det hastverk med å finne ny jobb kan du eventuelt se om det er noen greie resepsjonsist stillinger i nærheten kanskje.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Høres ut som dårlig match, dårlig sjef og dårlig planlegging fra alle parter. Husk at de første 2 ukene i ny jobb alltid er unntakstilstand, om du fremdeles hater det etter 2 uker/10 vakter så finn noe annet.

Anonymkode: 43fa9...faf

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan få bedre enn en slik drittjobb og -sjef. Like greit å finne seg noe nytt fortløpende. 

Anonymkode: a8ade...596

Ja, jeg tror det er det det ender med for denne personen. Det blir nok jobb bytter fortløpende…

Anonymkode: e6553...beb

• Liker 1
Skrevet

Å jobbe på ljøkken er veldig travelt. Mye av ddt du tenker er kjeft er for det meste korte beskjeder. Man ar ikketid til annet.

Har jobbet mye på kjøkken, og ser at noen takler det andre ikke. Ja man blir veldig sliten første mnd på jobb. Så kan du det og ting flyterlity mer i jobben.  

Dog høres det ut som sjefen har satt deg på for mye jobb på en gang. Vi satte nye på rydfing og oppvask, evnt servering,  nettopp fordi det er mye å sette seg inn i, mye som kan gå galt. Og ved rydding etc, lærer man av å se på andre og komme inn i tempo på litt mer skånsom måte. Også fikk de prøve seg mer på kjøkken og service delen når det ikke var så travelt.  

Vet noen ble sure og følte på å få dritt oppgaver.  Ingenting er dritt oppgaver på et kjøkken,  alt er 100% nødvendig.  Og renslighet er pri nr.1. Så takler man ikke den delen av jobben så er du veldig på feil plass. Men vonde bein og rygg er helt vanlig i starten.  

Min første dag på jobb i cafe ble jeg satt på første vakt. Jeg hadde vært innom og fått en overflate  forklaring.  Den jeg skulle jobbe med var syk. Og fikk beskjed om å jobbe alene frem til kl 12. Kl 10 fikk jeg et busslass med franskmenn som ikke kunne engelsk.  

De ga opp å bestille mat, og tømte disken for smøremat. Fikk kjeft fordi smøredisken var tom, og dagens middag lå litt etter tids skjema. Så jeg sa, sjekk kassa før du klager. Jeg har hatt et busslass med fransk menn. Jeg vet ikke hvor ting er hen her, jeg kjenner ikke kjøkkenet.  

Da tok hun tilbake klagen sin,  brettet opp ermene og fikk hentet oss inn igjen. Cafeen var også full av oppvask jeg ikke hadde rukket å rydde. Sånt skjer. Jeg skulle egentlig dra hjem kl 15:00 . Men pga sykdom ble første dagen fra 08:00 til kl 22:00.

Men jeg lærte mye av det. Ta en prat med sjefen din. Si fra at dette er alt nytt for deg. Og spør om du kan få litt færre oppgaver første uken, fordi det ble litt mye å lære på en gang. 

Du skal egentlig  henge på en ansatt å prøve deg litt innimellom i starten. 

Anonymkode: 0703a...257

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Pga når jeg hadde første jobb dag, etter bare 2 timer ca begynte jeg å få de grusomste smertene i ryggen, som strålte ned til beina, hadde vondt i hele ryggen og klarte så vidt å stå, måtte få sette meg ned på en stol og inn på pauserommet pga hadde så vondt. Og så var det også det at sjefen mente jeg skulle kunne hele menyen helt utenat allerde første dag? Og hun dømte meg, kom med frekke kommentarer, sa sånn " vet du ikke dette"?

Nei nei nei. En ting er hun fæle dama som er lederen din, det andre er Dette er ikke rett jobb for deg. Hva tenkte du egentlig? Det er friske unge folk med klisterhjerner som tar sånne jobber. 

• Liker 1
Skrevet

Cry me a river! Velkommen til arbeidslivet!

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Få tatt nye røntgenbilder av ryggen din. Skoliose er smertefullt. En jobb som dette er lite gunstig å stå i, i lengden med skoliose. 

Anonymkode: 423bf...e5a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Cola360 skrev (Akkurat nå):

Cry me a river! Velkommen til arbeidslivet!

For noe tull! Dersom du tror at arbeidslivet kun består av uegnede ledere så er det på tide å bytte bransje.

TS: Dessverre så har du fått en leder som ikke kan noe som helst om verken kommunikasjon eller ledelse, og ærlig talt så høres det ut som om det beste for deg hadde vært å skaffet deg en utdannelse som kan gi deg en mer stillesittende jobb, med tanke på ryggproblemene. 

For det første her så ville jeg ha tatt en tur til legen angående ryggsmertene, og bedt om tips og råd til behandling og opptrening. Dernest så ville jeg ha sett meg om etter en ny jobb, og søkt opptak til studier til høsten. 

Anonymkode: 51d79...c1d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bestill deg time til lege, karriereveiledning og søk på studier omgående. Du må finne ut av hvilken type jobb du kan utføre, ta en utdannelse og komme deg videre.

Ellers, bit i deg sure kommentarer, få (og ta!) opplæring, så kommer det seg nok etterhvert. Alle har startet et sted, og alle erfaringer man tar med seg gjør deg rikere. 

Anonymkode: 7da6a...659

• Liker 4
Skrevet

Finn deg noe annet som krever mindre ståing, tunge løft og effektivitet. Travelt kjøkken er tungt arbeid. Det krever tempo, hukommelse og pauser forsvinner fort. Når jeg jobbet slikt var jeg ung og sprek, det var midlertidig, jeg taklet det og arbeidsmiljøet var helt greit. Likevell ble jeg både sliten og lei, og etter noen vakter verket det under bena. Utifra hi leser jeg en situasjon som ender i langtidssykemelding da du ikke har helsen til å stå i en slik jobb. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull! Dersom du tror at arbeidslivet kun består av uegnede ledere så er det på tide å bytte bransje.

TS: Dessverre så har du fått en leder som ikke kan noe som helst om verken kommunikasjon eller ledelse, og ærlig talt så høres det ut som om det beste for deg hadde vært å skaffet deg en utdannelse som kan gi deg en mer stillesittende jobb, med tanke på ryggproblemene. 

For det første her så ville jeg ha tatt en tur til legen angående ryggsmertene, og bedt om tips og råd til behandling og opptrening. Dernest så ville jeg ha sett meg om etter en ny jobb, og søkt opptak til studier til høsten. 

Anonymkode: 51d79...c1d

Mange musforstår og tror de får kjeft på kjøkken. Det er et kort språk, fordi de også handler om sikkerhet. 

Ingen som sier til deg, kan du være så snill å sjekke kjøttkakene. De sier kjøttkakene!

I tilegg så har alle oversikt på alle. Må du på do, så vil det være noen som sjekker maten du lager.  Noen blir også fornermet av det. Men det er helt vanlig på kjøkken, fordi hvis det går galt,  så kan du brenne ned hele stedet. 

Jobbet med ei som ikke sjekket, jeg måttei kassa, det tok litt ekstra tid. Hun som sto igjen på kjøkkenet fikk beskjed om å følge med kjøttkakene, da de nermet seg ferdig.  Det skulle hun ha seg frabedt, og anså det som min jobb. Det var min jobb, men man må samarbeide sånn.

Jeg tok det for god fisk at hun fulgte instruks. Så sier en kunde at vi har stikkflammer opp i avtrekks viften. Heldigvis fikk jeg tidlig beskjed om det. Det hadde da kokt over, fett festet seg utenpå kjelen, og tok fyr pga gass varmen. Det kunne da raskt ha tatt fyr i ventilasjons anlegget. 

Så korte tydelige beskjeder er viktig på et kjøkken,  det er ikke kjeft. 

Så en komentar har du ikke kokt poteter? Da svarer du nei, glemte det. Og du vil få kort beskjed om at den skulle vært satt på for 10 minutter siden. Slik at du vet det til neste gang

Anonymkode: 0703a...257

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Har du ryggsmerter med stråling nedover bein så må du komme deg til legen med en gang.

Slike smerter kommer ikke av problemer med muskler eller at du er dårlig trent, men av skade eller klem på nervene i ryggen.

Endret av Madah
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Angående skoliose: er du i form, trener du? Det er kjempeviktig! 

Altså riktig styrketrening, gå masse i ulendt terreng er bra osv. Jeg regner med du har fått veiledning om dette fra lege/ sykehus? Det fikk jeg da jeg var hos ryggspesialister på sykehus pga. skoliose. 14 år. Dette er drøyt tretti år siden. Jeg har hatt lignende jobber som deg, med ståing, gåing og fysiske løft. Har også hatt jobber som er helt stillesittende. En variasjon er best! 

MEN: å være i form/ være sterk i kjernemuskulaturen er det aller, aller viktigste!! Husk å tilpasse styrketreningen til skoliosen din, du er jo skeiv og sterkere på ene siden enn den andre.

Jeg har klart meg helt fint, pga. trening. I perioder der jeg har vært svakere får jeg et helvete med ryggen. 

Lykke til på jobben, gi det en sjanse - det går seg nok til! 👍

Anonymkode: 7dc5c...caa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta en utdannelse. Punktum.

Mer er det ikke å si. Du kommer til å ende opp som ufør om du skal presse deg inn i fysisk tunge jobber (som jeg tipper er dårlig betalt i tillegg). Å få kjeft av sjefen er dessverre en del av hverdagen i slike yrker.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har nok vondt i ryggen fordi du ikke er vant til å stå/gå på jobb. Ta på deg skikkelige sko, begynn å trene opp kjernemuskulaturen, så kommer deg seg etterhvert. Jeg har også en jobb der folk få dritvondt i ryggen når de begynner pga dette, det ordner seg med gode sko, trening og erfaring. 

Det var sikkert unødvendig av sjefen å kjefte, men du høres jo ikke ut som du har forberedt deg noe særlig heller, og du virker ikke så veldig frempå. Det er ikke kjekt å ikke kunne ting på jobb, men det blir bedre etterhvert. Du får tenke at du skal vise hva du duer til, og gå på med nytt mot neste vakt. Du viker helt ærlig som en ungdom som aldri har opplevd motstand, og nå blir du sur fordi ting ikke går din vei. Skjerpings.

Anonymkode: b1d1a...da8

"Skjerpings"? Viste det kom til å komme en slit kommentar , så velger å ikke bry meg. som jeg har skrevet i hovedinnlegget har jeg ALDRI noen gang jobbet i restaurant før og laget mat, og Sjefen mente jeg skulle kunne alt allerede på første vakt?? Og jo, jeg har forberedt meg.prøvde å lese menyen og kunne den utenat,  men som sagt er det over 30 ulike mat retter med ulike ingredienser og ulik måte man lager dem på, og jeg kunne da faen ikke vite alle de bare på en dag. Og sjefen har ikke engang gjort jobben sin her, sjefen laget en Facebook side for lenge siden, der alle ansatte var med på, der menyen sto osv så man kunne øve seg. Jeg var den eneste som ikke engang fikk være med i gruppa,sjefen la meg ikke til, og spurte henne flere ganger om hun kunne legge meg til, hun sa ja men skjedde aldri, så endte med at en annen ansatt måtte legge meg til i gruppa , som betyr jeg fikk mye mindre tid å forberede meg på enn de andre ansatte. Har ingen erfaring med kjøkken fra før av, og allerede første dagen som var igår måtte jeg stå på kjøkkenet å lage maten, og jeg ble så stressa at jeg mista ting i gulvet og ødela alt, sjefen sa at pga jeg var så treg så fikk ikke kundene bestillingen sin og at jeg måtte skjerpe meg. Følte meg ikke ivaretatt i det hele tatt!! Slet så mye på jobb at jeg bare ville dra , pga ble så diskriminert og følte meg udugelig, hjalp ikke at sjefen kom med små frekke kommentarer, jeg har da aldri jobbet i restaurant før! Gråt på vei hjem fra jobb. Pluss de smertene i ryggen gjør det ikke bedre. Ts 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Angående skoliose: er du i form, trener du? Det er kjempeviktig! 

Altså riktig styrketrening, gå masse i ulendt terreng er bra osv. Jeg regner med du har fått veiledning om dette fra lege/ sykehus? Det fikk jeg da jeg var hos ryggspesialister på sykehus pga. skoliose. 14 år. Dette er drøyt tretti år siden. Jeg har hatt lignende jobber som deg, med ståing, gåing og fysiske løft. Har også hatt jobber som er helt stillesittende. En variasjon er best! 

MEN: å være i form/ være sterk i kjernemuskulaturen er det aller, aller viktigste!! Husk å tilpasse styrketreningen til skoliosen din, du er jo skeiv og sterkere på ene siden enn den andre.

Jeg har klart meg helt fint, pga. trening. I perioder der jeg har vært svakere får jeg et helvete med ryggen. 

Lykke til på jobben, gi det en sjanse - det går seg nok til! 👍

Anonymkode: 7dc5c...caa

Hei! :) er i veldig god form, trener styrke daglig nesten og det funker veldig bra for ryggen. Gjør at jeg får mindre vondt , men hjelper ikke når det var jobben som gjorde at jeg fikk grusomme smerter, og vet ikke hvorfor. Har ikke vondt til vanlig , det er det. Men ble sånn når jeg var på jobben. ts 

Skrevet
Madah skrev (1 time siden):

Har du ryggsmerter med stråling nedover bein så må du komme deg til legen med en gang.

Slike smerter kommer ikke av problemer med muskler eller at du er dårlig trent, men av skade eller klem på nervene i ryggen.

Hei, ja har ryggsmerter med stråling nedover beina og hele ryggen. Og trener styrke daglig så er veldig godt trent, så er ikke det nei ;/ da må jeg nok bestille meg en legetime. Men hver gang jeg har vært hos min fastlege sier bare han at det er normalt pga jeg har skoliose , og får ingen hjelp :( gått sånn her i mange år, siden jeg var 14 år, og enda ikke fått noe hjelp. Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...