Siam Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Jeg har begynt å få smaken på kaffe (litt treg, kanskje...), men liker aller best espresso eller caffe-latte, caffe-mocha osv. Så da har jeg lyst til å kjøpe en espressomaskin hvor jeg kan lage disse kaffedrikkene hjemme. Men det finnes et hav av muligheter, bør jeg velge en som tar løs kaffe, eller en som bruker disse ampullene? Hvilken maskin kan du anbefale? Hva må jeg tenke på ved innkjøp? Den bør ikke være altfor komplisert i bruk og vedlikehold, da blir det bare til at jeg ikke gidder å bruke den.
Gjest gjest1 Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Nam til caffe mocca! Jeg aner ikke hvor mye penger du vil bruke, men jeg kan jo fortelle hva jeg har og hva jeg er fornøyd med og ikke. Den maskinen jeg er absolutt mest fornøyd med er Gaggia Classic, den eneste ulempen er at den koster 4-5000 kroner. Ellers er det en fantastisk maskin som gir nydelig espresso og har en god steamer. I denne maskina stapper jeg kaffen selv, så utvalg i kaffe og kaffebønner er stort både i vanlig dagligvare eller på kaffebaren. Den tåler at jeg lager MANGE kopper etterhverandre uten å må ha pause, noe som er viktig hvis du hadde tenkt å servere gjester. Den er enkelt å bruke og har ikke veldig mye vedlikehold eller renhold. Den andre maskina jeg har erfaring mer er en nespressomaskin. Jeg er rett og slett IKKE fornøyd. Dette er en rimelig maskin, med mye plast og ganske liten og puslete. Den bruker kun kapsler, noe som er utrolig tungvindt siden de er vanskelig å finne og utvalget er lite i forhold til hvis du stapper selv. I tillegg er kapsler betydelig dyrere. Selve kaffen er god, men den kan heller IKKE lage mange kopper etter hverandre uten pause. Steameren er god (men veldig bråkete). Alt i alt er dette en maskin jeg har, men ikke gidder å bruke selv om den står på benken... (billig maskin, dyr kaffe...) Bruk tid på å finne en litt god maskin (Gaggia har mange modeller f.eks. ). En billigmaskin du ikke er fornøyd med blir jo ikke brukt, og det er FÅ billigmaskiner som lager god espresso!
Pasha Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Jeg vil anbefale Gaggia Classic coffe på det sterkeste. Den er litt dyr 4500 kr, men den er verdt penga. og handle inn slike maskiner på clash olshon/biltema er bare tull og bortkaste penger.. eller å kjøpe en kombimaskin med både kaffetrakter og epsressomaskin.... blir ikke ordentlig espresso av det. sjekk ut www.kaffe.no de har ulike tester av maskinene og det står både + og - ved de ulike typene
vilde Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Vi har også en Gaggia Classic, har hatt den i flere år nå, og er super fornøyde:) Vi hadde en "plastikk maskin" fra Elkjøp tidligere, en DeLonghi, den kunne ikke sammenlignes... Ellers selger de jo Rancilo hjemmemaskiner på Stockflets og Kaffebrenneriet iallefall, koster litt mer enn Gaggia Classic (ca 6000), men tror disse også er bra! www.kaffe.no er en god start som nevnt tidligere her.
Siam Skrevet 1. februar 2006 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2006 Takk for tips! Jeg vil heller legge litt mer penger i noe som blir brukt enn å betale mindre for noe jeg ikke bruker. Skal sjekke kaffe.no Tar gjerne i mot flere erfaringer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå