AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har fått høyt blodtrykk, og merker at jeg er mye svimmel og sliten. Pulsen fyker opp i 100-120 bare jeg gjør enkle ting som å tømme oppvaskmaskinen i rolig tempo. Har ingen risikofaktorer som overvekt, at jeg røyker o.l., men trener ikke (men er småbarnsmor, så en del bevegelse får jeg automatisk). Er slank. Antagelig skyldes det stress. Har vært sykmeldt et par uker nå, og legen trodde det skulle hjelpe, men jeg føler meg nesten bare verre. Svimmel stadig vekk. Ny kontroll til uka. Andre som har erfaring med dette? Hvordan merket du det, hva måtte du gjøre? Fant dere ut hva det skyldtes? Jeg tror blodtrykket mitt var 183/95 sist jeg var hos legen, men litt usikker på om jeg husker riktig ang. 183. 95 er jeg helt sikker på. Anonymkode: 99e25...787
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fått høyt blodtrykk, og merker at jeg er mye svimmel og sliten. Pulsen fyker opp i 100-120 bare jeg gjør enkle ting som å tømme oppvaskmaskinen i rolig tempo. Har ingen risikofaktorer som overvekt, at jeg røyker o.l., men trener ikke (men er småbarnsmor, så en del bevegelse får jeg automatisk). Er slank. Antagelig skyldes det stress. Har vært sykmeldt et par uker nå, og legen trodde det skulle hjelpe, men jeg føler meg nesten bare verre. Svimmel stadig vekk. Ny kontroll til uka. Andre som har erfaring med dette? Hvordan merket du det, hva måtte du gjøre? Fant dere ut hva det skyldtes? Jeg tror blodtrykket mitt var 183/95 sist jeg var hos legen, men litt usikker på om jeg husker riktig ang. 183. 95 er jeg helt sikker på. Anonymkode: 99e25...787 Kan være genetisk. Har foreldrene dine høyt blodtrykk? Trener du? Anonymkode: b9a2d...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 TS her. Trener ikke, men er småbarnsmor og ligger ikke akkurat på sofaen mellom 07-21. Ingen av dem har høyt blodtrykk som jeg vet om. Men er vanvittig stressa pga jobb og alt av fritidsaktiviteter osv, så er nok derfor kroppen sier ifra. Anonymkode: 99e25...787
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 Har du fått tatt døgnmåling med apparat på kroppen? Og har du et apparat du kan måle med hjemme? Anonymkode: f0a85...849
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har du fått tatt døgnmåling med apparat på kroppen? Og har du et apparat du kan måle med hjemme? Anonymkode: f0a85...849 Nei, ingen av delene foreløpig. Det er nylig oppdaget. Har du hatt høyt blodtrykk? Merket du noe til det? Anonymkode: 99e25...787
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har det. Går på medisiner no. Merka det for at jeg forvekslet det med angst. Følte jeg kjente hjertet så godt. Også hadde jeg mye vondt i hodet. Ble en helt ny verden etter jeg fikk medisiner. Anonymkode: 37ab8...11f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har det. Går på medisiner no. Merka det for at jeg forvekslet det med angst. Følte jeg kjente hjertet så godt. Også hadde jeg mye vondt i hodet. Ble en helt ny verden etter jeg fikk medisiner. Anonymkode: 37ab8...11f Vet du hvorfor du fikk det? Anonymkode: 99e25...787
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har fått det etter covid infeksjon ( 10-12 uker siden ) Normalt BT puls., før smitte. Merket det da jeg var syk.var ikke veldig dårlig, men hadde lett press/trykk i brystet. Dette gikk på da jeg begynte å jobbe igjen, være mer i aktivitet, Kroppen føltes stresset/jaget ( ikke psykisk) .BT rundt 200/100 og puls mellom 100-140- som deg føk i været pulsen ved lett aktivitet Har startet opp med hjertemedisiner , puls og BT ok nå, Stresset/jaget i kroppen borte, men fremdeles smerter i brystet/ trykk/press, som kommer og går. kjenner det også nå sitter rolig i sofaen. Er henvist kardiolog Anonymkode: 8962b...608
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 Kjenner flere som har fått hjerte-og karsykdom, antagelig etter Covid. Viktig å ta dette alvorlig. Anbefaler å kjøpe blodtrykksapparat på apoteket, og måle flere ganger i døgnet hjemme. Skriv ned og ta med til legen. Ved forverring, kontakt legevakt eller 113. Anonymkode: f0a85...849
enkefru Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 (endret) Høyt blodtrykk trenger ikke å ha forankring i overvekt, dårlig kosthold og/eller røyking. Det kan også være genetisk som nevnt over, og det kan også være stress-relatert eller komme av seg selv. Du bør få tatt en 24-timers måling for å se hvordan du ligger i trykk gjennom døgnet, og så må du kanskje medisineres hvis ikke det er kostholds-/eller annet relatert, dette finner legen ut av... Endret 11. februar 2024 av Fjugur 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #11 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet du hvorfor du fikk det? Anonymkode: 99e25...787 Jeg trur jeg har gått med de siden svangerskapene mine. Fikk svangerskapsforgiftning. Hadde litt høyt etterpå. Men gjorde ikke noe med det og fulgte det ikke opp. Livet gikk jo. Så for to år siden så tok jeg tak. Gikk til legen. Og hun syntes den var for høy til at vi ikke skulle gjøre noe med det. Da var det 17 år siden siste barn. Anonymkode: 37ab8...11f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #12 Skrevet 11. februar 2024 Og jeg kjøpte meg klokke for å se om jeg ble noe bedre. For jeg var litt lei meg når hvilepulsen min var aldri under 100. Så når jeg fikk medisin. Så er hvilepulsen min på 57 i løpet av en natt. Så jeg er kjempe glad. For no er jeg mere uthvilt når jeg våkner. Det var jeg ikke før. Anonymkode: 37ab8...11f
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #13 Skrevet 11. februar 2024 Du burde trene kondisjon hvertfall 1 x pr uke. Joda, man sitter ikke i ro som småbarnsmor (det er jeg også), men du får ikke trent hjertet ditt ordentlig. Da skal du opp i pulssone 4-5 i en viss tid. Intervalltrening, 4x4, burde hjelpe på. Utover det kan arv spille en rolle. Det samme med alkoholinntak og saltinntak. Og stress. Hvis det har vært travelt i det siste, og det kanskje har blitt flere toro-poser enn vanlig (det skjer for oss alle sammen, hehe), så kan dette tilføre ganske mye ekstra salt til kostholdet, som igjen kan øke blodtrykket. Eller kanskje det har vært godt å slappe av med lakris på sofaen når barna er lagt? Lakris øker også blodtrykket. I verste fall kan det også være underliggende nyresykdom eller aterosklerose. Vet du hvordan kolesterolet ditt ligger? Mange årsaker til høyt blodtrykk. Som de andre skriver, så burde du få en mer kontinuerlig måling for å se om det er høyt hele døgnet. Anonymkode: 9ad4c...f9c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #14 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du burde trene kondisjon hvertfall 1 x pr uke. Joda, man sitter ikke i ro som småbarnsmor (det er jeg også), men du får ikke trent hjertet ditt ordentlig. Da skal du opp i pulssone 4-5 i en viss tid. Intervalltrening, 4x4, burde hjelpe på. Utover det kan arv spille en rolle. Det samme med alkoholinntak og saltinntak. Og stress. Hvis det har vært travelt i det siste, og det kanskje har blitt flere toro-poser enn vanlig (det skjer for oss alle sammen, hehe), så kan dette tilføre ganske mye ekstra salt til kostholdet, som igjen kan øke blodtrykket. Eller kanskje det har vært godt å slappe av med lakris på sofaen når barna er lagt? Lakris øker også blodtrykket. I verste fall kan det også være underliggende nyresykdom eller aterosklerose. Vet du hvordan kolesterolet ditt ligger? Mange årsaker til høyt blodtrykk. Som de andre skriver, så burde du få en mer kontinuerlig måling for å se om det er høyt hele døgnet. Anonymkode: 9ad4c...f9c Ja, er veldig klar over det med trening. Det har vært min store dårlige samvittighet siden jeg ble mamma. Alkoholinntak er tilnærmet null, er nesten avholds. Spiser også relativt sunt, lite ferdigmat, i hvert fall av typen pulver. Skal kutte ned på saltet, selv om jeg ikke tror jeg har noe kjempeforbruk av det heller. Lakris spiser jeg ikke. Ganske lite godteri, egentlig. Kolesterolet skal være normalt. Tror det hele skyldes stress, håper målingene er bedre hos legen til uka, selv om jeg vet at pulsen ikke har sunket, jeg har tvert imot følt meg mer svimmel de siste dagene enn i begynnelsen av sykmeldingsperioden. Anonymkode: 99e25...787
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #15 Skrevet 11. februar 2024 På min ene forelders side har alle høyt blodtrykk, og alle er slanke, spiser sunt, går mye på toppturer, ikke røyker osv. Det er genetisk. Anonymkode: c19f6...78f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå