Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #1 Skrevet 31. januar 2006 Heihei. (Beklagar norsk-svenskan ) jag og mannen min skal skilja oss, og vi har ett hus tilsammans. Siden jag ikke har råd at sitta med huset, skal han overta det. Lånet står på oss begge to. hans foreldre har betalt 500.000 av huset(de bor i en leilighet her), og han har fått en million i arv som er spyttet inn i husen. takst på huset er 2,5 mill. Han må kjøpe ut meg, men hur mycke ca får jag??
Missbumblebee Skrevet 31. januar 2006 #2 Skrevet 31. januar 2006 Det kommer vel litt an på hvor mye hver av dere har betalt ned av lånet vil jeg tro.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Vi har betalat ca 300.000, dette har vi gort tilsammens så det blir vel 150.000 på hver. Ca.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 Da er det vel 150.000 du skal ha. Du skal jo ha halvparten av det dere har betalt ned på huset - rentene. Dessuten må dere få tak i en takstmann som kan si hva huset er verdt idag, slik at dere kan dele overskuddet på to. Det han har fått av sine foreldre + arven er kun hans.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 Du må se hvor stor del av huset du eide når dere kjøpe det. Du må altså se på veriden av huset ved kjøpsdato, ikke nå. Hvis huset f.eks kostet 2 mill da dere kjøpte det, og hans foreldre betalte 500.000 og han en million, er det igjen 500.000 som dere deler på. Du eier altså da 1/8-del av huset, og har krav på denne verdien (med fratrekk for gjeld, selvsagt).
Gjest Kaffegjesten Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Gjest:Du må se hvor stor del av huset du eide når dere kjøpe det. Du må altså se på veriden av huset ved kjøpsdato, ikke nå. Hvorfor skal ikke vår svenske venninne få del i verdiøkningen av huset? Dette denne gjesten skriver må jo være feil. Hvis han som sitter igjen med huset etter skilsmissen selger "dagen etter" oppgjøret kan han tjene flere 100 000tusen på det. Har aldri hørt om noe annet når noen av mine venner har skilt seg enn at det er verdien på huset IDAG eller ved oppgjøret som legges til grunn. Vår svenske venninne eier den delen som er "igjen" utover gjeld og og arv + tilskudd SAMMEN med sin mann og skal følgelig dele på den biten. I Gjests regnestykke kr 500 000 + verdiøkning fra kjøpsdato til selg/oppgjørsdato. Får du ikke det tror jeg det kan lønne seg og kontakte advokat, hvis du ikke har gjort det allerede. Det kan dreie seg om temmelig mye penger. Det er vel ikke snakk om noe særeie her utover hva han har fått av sine foreldre?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #8 Skrevet 2. februar 2006 Heihei. (Beklagar norsk-svenskan ) jag og mannen min skal skilja oss, og vi har ett hus tilsammans. Siden jag ikke har råd at sitta med huset, skal han overta det. Lånet står på oss begge to. hans foreldre har betalt 500.000 av huset(de bor i en leilighet her), og han har fått en million i arv som er spyttet inn i husen. takst på huset er 2,5 mill. Han må kjøpe ut meg, men hur mycke ca får jag?? ← Kommer an på mye. Huset kan ha steget i verdi, siden dere kjøpte det. Arv blir holdt utenfor, for det er personlig. Står det noe om at foreldrene eier noe av huset? Eller gikk de 500.000 i det store sluket? syns du bør kontakte en advokat til dette.
Gjest gjest1 Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 Selvsagt skal trådstarter ha sin andel av en eventuell prisøkning av boligen. Se på hvordan den prosentvise delingen var ved kjøp av boligen. Hvor mange prosent bidro du med, hvor mange prosent bidro han med og hvor mange prosent av boligens kjøpesum ble dekket inn av felles lån. Din andel av boligen er da den prosentandel du bidro med + halvparten av det som ble dekket av felles lån. Denne prosentandelen du da får kan bruke til å se hvor mye du eier av huset etter dagens verdi. Han "kjøper" så din andel av lånet og gir deg ett eventuellt mellomlegg opp till din andel. Siden eiendomsmarkedet de aller fleste steder i landet har steget vesentlig de siste årene bør det være en god slump med penger som han må gi til deg.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2006 #10 Skrevet 2. februar 2006 Gjest: Hvorfor skal ikke vår svenske venninne få del i verdiøkningen av huset? Dette denne gjesten skriver må jo være feil. Hvis han som sitter igjen med huset etter skilsmissen selger "dagen etter" oppgjøret kan han tjene flere 100 000tusen på det. Har aldri hørt om noe annet når noen av mine venner har skilt seg enn at det er verdien på huset IDAG eller ved oppgjøret som legges til grunn. Vår svenske venninne eier den delen som er "igjen" utover gjeld og og arv + tilskudd SAMMEN med sin mann og skal følgelig dele på den biten. I Gjests regnestykke kr 500 000 + verdiøkning fra kjøpsdato til selg/oppgjørsdato. Får du ikke det tror jeg det kan lønne seg og kontakte advokat, hvis du ikke har gjort det allerede. Det kan dreie seg om temmelig mye penger. Det er vel ikke snakk om noe særeie her utover hva han har fått av sine foreldre? ← Det var jo det jeg mente. Men man ser jo prosentdelen fra kjøpstidspunktet. Derav eksemplet mitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå