Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte i ny jobb august- 23 og skal derfor bare ha feriepenger for aug- des-23

i juni blir blir vi likevel trekt for 5 ukers ferie, de sier vi derfor kan få minus på lønnslipp i juli, blir forvirret

noen som forstår?

Anonymkode: bd8a6...b2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Best å spørre de i regnskaps- og lønnsavdelingen på arbeidsplassen din.

Gjest Lykkedykker
Skrevet

I slike tilfeller er du ikke nødt til å avvikle 5 uker ferie. 

Skrevet

At du ender opp med å skylle penger til arbeidsgiveren på grunn av feriepenger virker useriøs tull. 

Har du ikke tatt ut ferie, så burde de betale vanlig lønn. 

:skya:

Anonymkode: 1a3d4...ad6

Skrevet
dol_br skrev (1 minutt siden):

Best å spørre de i regnskaps- og lønnsavdelingen på arbeidsplassen din.

Jeg skal det :) men det kan jo være noen med erfaring her inne, holder på å planlegge feriemåneder :)

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

I slike tilfeller er du ikke nødt til å avvikle 5 uker ferie. 

De opplyser om det, men siden jobben er fysisk tung så tenker jeg det er best for helsen å hvile litt, men er i tenkeboksen.

:)

Tusen takk for svar til alle som tar seg tid🌸

• Liker 1
Skrevet

Hadde du ikke jobb før august 23 sånn at du har opptjente feriepenger fra forrige arbeidsgiver? Dersom du ikke har det så MÅ du ikke ta ut 5 uker ferie og dermed slippe å ta «ulønnet» ferie.

Anonymkode: 419a2...90f

• Liker 5
Skrevet

Du må vel ha veldig lav lønn for at det skal bli minus?

Jeg begynte i ny jobb november 22 og selv om de trakk for fem uker ferie så ble det 1500 kr pluss i feriepenger

Anonymkode: ff27f...567

• Liker 1
Skrevet

Feriepenger er det veldig mange som sliter litt med å forstå hvordan utbetales. Skal forsøle å foklare her:

Når feriepenger utbetales (skattefritt) trekkes samtidig lønn for 5 uker ferie 25 dager fra vanlig månedslønn.
på lønnslippen ser du månedslønn - ferietrekk, + opptjente feriepenger (fra foregående år)

Vanlig arbeidsmåned er ca 20 dager så her blir det da -5 dager ca. Ved full opptjening av feriepenger blir jo ikke dette  noe problem. Ved et halvt års opptjening som du har, tror jeg nok ikke du havner på minus siden, men kan nok få utbetalt mindre enn du håpet på.

Noen arbeidsgivere har en løsning der de som ikke har full opptjening kan velge om de vil ta ut redusert ferie, og dermed ikke trekkes fult for 25 dager. Andre har også mulighet for å avtale trekk over flere måneder, dersom du går i minus ved utbetsling av feriepenger.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Geojak skrev (18 minutter siden):

Feriepenger er det veldig mange som sliter litt med å forstå hvordan utbetales. Skal forsøle å foklare her:

Når feriepenger utbetales (skattefritt) trekkes samtidig lønn for 5 uker ferie 25 dager fra vanlig månedslønn.
på lønnslippen ser du månedslønn - ferietrekk, + opptjente feriepenger (fra foregående år)

Vanlig arbeidsmåned er ca 20 dager så her blir det da -5 dager ca. Ved full opptjening av feriepenger blir jo ikke dette  noe problem. Ved et halvt års opptjening som du har, tror jeg nok ikke du havner på minus siden, men kan nok få utbetalt mindre enn du håpet på.

Noen arbeidsgivere har en løsning der de som ikke har full opptjening kan velge om de vil ta ut redusert ferie, og dermed ikke trekkes fult for 25 dager. Andre har også mulighet for å avtale trekk over flere måneder, dersom du går i minus ved utbetsling av feriepenger.

🌸🌸Tusen takk🌸

🌸🌸🌸🌸

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du må vel ha veldig lav lønn for at det skal bli minus?

Jeg begynte i ny jobb november 22 og selv om de trakk for fem uker ferie så ble det 1500 kr pluss i feriepenger

Anonymkode: ff27f...567

400.000 i året:)

Skrevet
Geojak skrev (22 minutter siden):

Dette er en av de bedre postene om dette temaet, og det er masse tull som skrives om feriepenger.

Men det er en feil, du er ikke prisgitt ordningen hos arbeidsgiver når det gjelder å la være å ta ut ferie hvis du ikke har full opptjening. Ihht loven kan du faktisk ikke pålegges å ta ut ferie du ikke har opptjening for (såfremt ikke arbeidsgiveren stenger). Ferieloven §5(5)

image.png.1fe3ca970b57b7f0244357a07fd0efbf.png

Anonymkode: 84d42...c01

• Liker 4
Skrevet

Etter to foreldrepermisjoner nærmest på rappen så er dette min andre sommer uten særlig feriepenger.

Jeg har løst det ved at jeg kun tar ut så mye ferie som feriepengene tilsvarer. Har jeg hatt halv opptjening så tar jeg 2,5 uke ferie. Da trekkes jeg i lønn kun for de ukene, men får alle feriepengene mine, så får fortsatt mer enn vanlig lønn.

I fjor var jeg i permisjon, så det gjorde ikke noe å ha litt kort ferie. I år har jeg mindre enn halvparten, og det er klart litt lite, så jeg sparer til litt ulønnet ferie. Jeg har også spart litt av permisjonen min, men det er ikke relevant for deg.

Poenget er at du kun skal trekkes i lønn for den ferien du tar ut, og de kan ikke kreve at du tar ut 5 uker hvis du ikke har tjent opp feriepenger.

Anonymkode: c877f...de3

• Liker 1
Skrevet

Hadde du jobb januar-august ifjor? 

Har du opptjent feriepenger fra tidligere arbeidsgiver kan nåværende arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie selv om du ikke opptjent nok ferie penger hos nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: dfc44...5df

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde du jobb januar-august ifjor? 

Har du opptjent feriepenger fra tidligere arbeidsgiver kan nåværende arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie selv om du ikke opptjent nok ferie penger hos nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: dfc44...5df

Ja, var i full jobb :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er en av de bedre postene om dette temaet, og det er masse tull som skrives om feriepenger.

Men det er en feil, du er ikke prisgitt ordningen hos arbeidsgiver når det gjelder å la være å ta ut ferie hvis du ikke har full opptjening. Ihht loven kan du faktisk ikke pålegges å ta ut ferie du ikke har opptjening for (såfremt ikke arbeidsgiveren stenger). Ferieloven §5(5)

:klappe:

Jeg lærer jo veldig mye nytt i dag, evig takknemlig.🌸🌸

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Takk for info, hadde ikke fått med meg den i mitt innlegg.
men denne bestemmelsen er årsaken til at mange arbeidsgivere «åpner» for at du kan ta ut mindre ferie om du ikke har opptjent nok.  (Faktisk lovpålagt)

Har opplevd arbeidsgivere som ønsker at alle tar ut full ferie uansett, grunnet arbeidsbelastning og ønske om at arbeidsgivere skal få en nødvendig «pause». Men det strider jo da i mot denne lovgivningen.

• Liker 1
Skrevet

Dette blir utbetalingen din i juni, forutsatt at du startet 1.august 

IMG_0860.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Mynona skrev (29 minutter siden):

Dette blir utbetalingen din i juni, forutsatt at du startet 1.august 

IMG_0860.jpeg

Tusen takk🌸🌸🌸

Skrevet

Om du kommer fra annen arbeidsgiver of får feriepenger derfor, skal du ta ut ferie. Om du feks kommer rett fra studier og vil tape penger på å ta ut full ferie kan du kreve å kun ta ut så mye ferie som feriepengene dekker. 

Anonymkode: 405fd...8f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...