Gå til innhold

Hvor mye koster en barnefordelingssak i retten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om noen har vært gjennom dette?

Vi har et barn på 1 år og jeg ønsker ikke at far skal ha samvær da han har en oppførsel som er skremmende. Vil ikke gå inn i detaljer. Hva skjer om jeg nekter han samvær med grunn at jeg ikke tør la han være alene med barnet? Må han ta det til retten? Jeg har heldigvis advokatforsikring. 

Anonymkode: 87620...6f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lang er en tråd? 

Anonymkode: 08886...3de

• Liker 1
Skrevet

Typisk et par hundre tusen. 

Anonymkode: 6e281...01f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hva skjer om jeg nekter han samvær med grunn at jeg ikke tør la han være alene med barnet? Må han ta det til retten? Jeg har heldigvis advokatforsikring. 

Å nekte samvær totalt klarer du nok ikke. Men du kan be som samvær med tilsyn. Les om det i barneloven.

Men kostnaden er alt fra 30k til 150k. Den dyrste runden jeg har hatt, kosta 187k.

Det er heller ikke slik at du saksøker også blir det rettssak. Først må du ha en meklingsattest. Deretter kan søksmå sendes inn. Det blir først satt opp saksforberende møter (men jeg vil også tro at advokaten din vil prøve å få i stand et møte mellom partene før søksmål sendes inn for å løse konflikten på så lavt nivå som mulig), det vil bli oppnevnt en sakkyndig som skal gjøre utredelser, deretter blir det fort flere møter før en evt hovedforhandling.

Dersom du vil gå for full samværsnekt, må du ha sinnsykt gode beviser, han bør han en dom på seg for mishandling, overgrep eller noe slikt. Men husk at selv foreldre som er dømt for overgrep for sine egne barn, får samvær. Som oftest under tilsyn, men samvær får de til en viss grad.

Anonymkode: a9e91...1b4

• Nyttig 1
Skrevet

Min sak kostet 90000 kr. Beløpet ble delt mellom mor og far. 5 timer i retten, to advokater, en dommer, en "sidedommer" og en barneekspert (husker ikke akkurat hva hun var utdannet til, kanskje psykolog) 

Anonymkode: 6a609...fcb

Skrevet

Foreløpig har min kostet 60 000 (i denne runden. Har nok brukt 2-300 000 i advokat tidligere for å kommunisere mellom meg og far, uten å gå til sak). Og vi er bare komt til det rettsforberedende møtet foreløpig. Men det har kostet langt mer i tid. Jeg trengte 12 år for å samle beviser nok for å ta saken til retten. Det har vært ord mot ord i alle år. Jeg har riktig nok stoppet samværet en del ganger opp igjennom tidene. Det er du pliktet til om barnet ikke har det bra hos den andre forelderen. Men det var vanskelig å argumentere for det før barna kunne prate selv. Fra 4-årsalderen kunne barnevern prate med de om samvær og jeg hadde mer tyngde i mine avgjørelser om å stoppe samvær i perioder. 

Men det er viktig å ha i tankene at alle instanser vil prøve å sørge for at det blir samvær. Så med mindre far har en voldsom e.l. som gjør at argumentene dine får mer tyngde, så har du en lang prosess foran deg. Her tok det 10 år før både familievern, barnevern, psykologer og politi forstod hvor manipulativ far er. Endelig forstår de, og de backer meg så mye at jeg kan gå til rettssak. 

Anonymkode: 3b3ab...565

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om noen har vært gjennom dette?

Vi har et barn på 1 år og jeg ønsker ikke at far skal ha samvær da han har en oppførsel som er skremmende. Vil ikke gå inn i detaljer. Hva skjer om jeg nekter han samvær med grunn at jeg ikke tør la han være alene med barnet? Må han ta det til retten? Jeg har heldigvis advokatforsikring. 

Du bør absolutt ikke nekte alt samvær, det vil mest sannsynlig slå tilbake på deg selv, og gir stor sannsynlighet for at barnet blir flyttet til far. God kontakt med begge foreldre veier tungt, (tyngst) og det skal svært mye til før det blir idømt null samvær. Dette avhenger selvfølgelig av hva du er bekymret for, men du bør ha svært gode beviser, vitner og flere som støtter deg i å nekte samvær. Selv da er det vanskelig å vinne frem med dette i en barnefordelingssak. For å sikre deg mot å bli fradømt bosted for barnet bør du tilby samvær hjemme hos deg, eller noen timer på dagtid hos far, minimum et par dager i uka. Da viser du samarbeidsvilje og at du er villig til å finne løsninger 

Anonymkode: 61b34...a13

Skrevet

Dette er helt avhengig av din inntekt, hvor omfattende saken er og hvor sannsynlig det er at du vinner (om saken kan løses på ett rettsmøte, eller om det må flere møter til). Dette kan en advokat fortelle deg, hva det vil koste og hvor sterk saken din er.

Jeg var arbeidsledig på tidspunktet, men hadde en sterk sak og var sikker på at det gikk min vei. Det måtte to rettsmøter til. Jeg måtte ut med ca. 10.000,- "bare". Trolig tilpasset min inntekt.

Anonymkode: 494e0...42c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...