Gå til innhold

Det er morsdag og eldste datteren min er sur på meg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heii.. er alene med barna på seks og to (de fyller snart år ). Idag er det morsdag og vi feirer ikke slikt, men etter vi flyttet hit har barna mine blitt med på sånt pga min familie som feirer alt. 

Uansett, eldste våknet idag og var i greit humør til min mor ringer og forteller henne at hun må lage tegning osv og at de må gjøre hyggelige ting pga det er morsdag... Så ble datteren min ganske sint og sa hun hater morsdag og nå vil hun ikke ut av rommet . Jeg sa at det er helt greit, vi skal ikke gjøre noe spesielt uansett. Spurte om de ville bake boller med meg idag fordi det er altfor kaldt til å gå ut, og nei, det ville hun ikke. Hun er sur på meg fordi det er morsdag , sier hun... Jeg har ikke gjort noe galt ?

Hva er greia her egentlig ? Vi har aldri gjort noe spesielt fordi de er herlige hver dag uansett. Så kommer hun og sier at hun hater det ? Hvorfor gjør barn sånn ? Skal snakke med henne etterpå, må bare vente litt.

Hva er det jeg ikke skjønner....

Anonymkode: a41c2...17d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får oppmerksomhet og ikke hun?

Anonymkode: 49d58...fa1

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får oppmerksomhet og ikke hun?

Anonymkode: 49d58...fa1

Makes sense. Men vi feirer jo ikke sånt og det vet hun . Vil bare ha det hyggelig med ungene og lage boller, som hvilken som helst søndag 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det går vel over om 5 minutt

Anonymkode: 9ac10...1ce

• Liker 1
Skrevet

Hun er bare 6 år. Tror ikke dette handler om at det er morsdag eller at du har gjort noe feil. Kanskje det ble mye mas og forventninger om å lage en stor dag for deg, som hun ikke var forberedt på, og at det kjennes for mye ut. Kanskje hun hadde noe hun hadde lyst til å gjøre i dag, som hun tenker at hun ikke får tid til. Kanskje det bare ble mye mas og stress på henne tidlig på morgenen. 

Spør henne. :)

Anonymkode: 88822...919

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går vel over om 5 minutt

Anonymkode: 9ac10...1ce

Vart en time nå .....😆 

Skrevet

Hun er bare 6 år. Tror ikke dette handler om at det er morsdag eller at du har gjort noe feil. Kanskje det ble mye mas og forventninger om å lage en stor dag for deg, som hun ikke var forberedt på, og at det kjennes for mye ut. Kanskje hun hadde noe hun hadde lyst til å gjøre i dag, som hun tenker at hun ikke får tid til. Kanskje det bare ble mye mas og stress på henne tidlig på morgenen. 

Spør henne. :)

Mulig, skal snakke med henne straks. Hun forteller meg at hun liker hverdagen best og at hun ikke liker bursdager og sånt, jeg er likedan kjenner jeg uten at jeg har sagt det til henne ... Så kan være logisk fordi min mor kan være ganske intens på slik .. takk for rådet ❤️❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Siden dere uansett ikke har som vane å feire morsdag, så kan dere kanskje det for en familiedag der dere gjør noe ekstra fint for alle? Kan være at hun får litt prestasjonsangst og føler ansvaret blir stort om hun tenker på det hun «burde» stelt i stand på morsdag? Du kjenner din datter best, så vanskelig å si hva det skulle være..

Anonymkode: 4e290...bb4

Skrevet

Her er det jo mange mulige forklaringer, flere av dem skissert over. En annen kan jo også være at hun skulle ønske at hun visste, så hun kunne ordnet noe. Mange barn er jo veldig glade i foreldrene sine og like glade i å vise det, og da kan noen synes at det er sårt å ikke ha visst. Snakk med henne med et åpent sinn, så finner du nok ut om det er ønsket om en vanlig dag, maset fra mormor, dårlig samvittighet eller noe helt annet som plager henne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Heii.. er alene med barna på seks og to (de fyller snart år ). Idag er det morsdag og vi feirer ikke slikt, men etter vi flyttet hit har barna mine blitt med på sånt pga min familie som feirer alt. 

Uansett, eldste våknet idag og var i greit humør til min mor ringer og forteller henne at hun må lage tegning osv og at de må gjøre hyggelige ting pga det er morsdag... Så ble datteren min ganske sint og sa hun hater morsdag og nå vil hun ikke ut av rommet . Jeg sa at det er helt greit, vi skal ikke gjøre noe spesielt uansett. Spurte om de ville bake boller med meg idag fordi det er altfor kaldt til å gå ut, og nei, det ville hun ikke. Hun er sur på meg fordi det er morsdag , sier hun... Jeg har ikke gjort noe galt ?

Hva er greia her egentlig ? Vi har aldri gjort noe spesielt fordi de er herlige hver dag uansett. Så kommer hun og sier at hun hater det ? Hvorfor gjør barn sånn ? Skal snakke med henne etterpå, må bare vente litt.

Hu oppfører seg jo som 6 år jo!!Ta en alvorsprat med henne om at mødre i dag blir såret hvis de ikke blir feiret på morsdagen. 😃

Anonymkode: b21ae...401

• Hjerte 1
Skrevet

Da får hun vel bare sitte på rommet til hun er ferdig med å furte da.

Anonymkode: 35b62...bd6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bestemor ringte og sa at hun  noe som bestemor ikke har noe med? Her i huset er det oppskriften på dårlig humør i flere generasjoner 😅 Hør med henne om det kan være der det trykker, og forklar henne at selv om det står 'morsdag' i kalenderen så vil ikke du ha noe morsdag, du vil ha søndag, og det bestemmer du selv. 

Og så tar du en prat med din mor om at hun ikke på noen måte skal ringe og fortelle ungene hva de skal gjøre rundt slike 'merkedager'.

Anonymkode: f42e9...20b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Her burde jo mormor ha hjulpet med å fikse noe på forhånd og ikke informert på selve dagen!

Anonymkode: 32216...313

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Gutten min på 5 er sur i dag han og, fordi han ikke får til å bygge et putefort. De er jo bare sånn? 😄

Anonymkode: 030e7...592

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

6 årsalderen kalles mini puberten. Vil anbefale deg å google det. Det er mye hormoner som flyr i kroppen på den tiden. 

Anonymkode: 7e433...0d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig, skal snakke med henne straks. Hun forteller meg at hun liker hverdagen best og at hun ikke liker bursdager og sånt, jeg er likedan kjenner jeg uten at jeg har sagt det til henne ... Så kan være logisk fordi min mor kan være ganske intens på slik .. takk for rådet ❤️❤️

Kjenner følelsen! Lov å hive forventningene ut vinduet og ta tilbake dagen :)

Skrevet

Snakket med henne, og hun ville bare ikke.. og det er greit det egentlig for hun ville ikke at mormoren skulle bestemme noenting hva hun skulle gjøre . Helt fair det. 

Mormoren pleier å dra på hytta annenhver helg, og det er helgene de er hjemme hos meg så de får ikke sett hverandre så ofte til at hun skulle hjulpet til med noe. 

Hun visste om at det var morsdag siden de snakket om det på skolen og at hun ville lage tegning. Men jeg har ikke minnet henne på det for jeg har glemt det litt selv 😅

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Makes sense. Men vi feirer jo ikke sånt og det vet hun . Vil bare ha det hyggelig med ungene og lage boller, som hvilken som helst søndag 😅

Jeg tror det er ekstra viktig du begynner å innføre den type feiring din lille «prinsesse» har svært godt av å se andre blir feiret og det ikke er henne det dreier seg om! Det kommer svært tydelig frem her at der har du bommet kraftig! 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakket med henne, og hun ville bare ikke.. og det er greit det egentlig for hun ville ikke at mormoren skulle bestemme noenting hva hun skulle gjøre . Helt fair det. 

Mormoren pleier å dra på hytta annenhver helg, og det er helgene de er hjemme hos meg så de får ikke sett hverandre så ofte til at hun skulle hjulpet til med noe. 

Hun visste om at det var morsdag siden de snakket om det på skolen og at hun ville lage tegning. Men jeg har ikke minnet henne på det for jeg har glemt det litt selv 😅

Niks og nei! Det er faktisk ikke helt fair ditt barn ikke klarer å gjøre noe bestemor foreslår! Ditt barn har problem med autoritets figurer og for barnets beste og ditt bør du straks rette opp i det 

Skrevet

Datteren min er 13 år nå.. Men opp gjennom årene har ikke jeg heller fått noe særlig oppmerksomhet på morsdag/bursdag. Barn forstår ikke sånt. Humøret og "trassen" kommer uavhengig av hvilken dag det er. De har ikke kontroll på følelsene sine enda. Barna setter mer pris på deg når de blir større.

Anonymkode: 0f595...198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...