AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Har fått meg en hyperaktiv og hypersosial valp, han er snart 9 uker. Trenger litt råd til å få inn gode soverutiner. Har prøvd å sette han i bur, tar en stol inntill og en hånd inn i buret, men han sliter veeldig med å finne roen, han HYLER, selv om jeg sitter helt i nærheten. Han roer seg bedre ned i fanget. Men våkner igjen med en gang noen flytter seg eller lager en lyd. Om natten ligger jeg på en madrass i stua, planen var egentlig å la han ligge i buret mens jeg sover rett ved, men han er så urolig at jeg har latt han ligge på madrassen med meg. Da ligger han klistret intill ansiktet mitt og sover som en stein🥰 men sånn funker det ikke for min del i lengden… Har ikke turt å tenke på alene hjemme trening enda men det må vi jo i gang med snart… Trenger litt råd! Han er en herlig valp, med antakeligvis ganske normal adferd Anonymkode: fa871...041
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 Etter to uker gav vi opp og tok valpen opp i senga, da ble det ro. Vi hadde og en hyper valp. Vi prøvde bur inntil min seng, den gamle hunden prøvde å ha valpen hos seg (hun sover i vår seng men la seg på gulvet i kurven to netter). Anonymkode: 99729...c41
TLR Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 Kanskje prøve et kurs med en instruktør som kan gi deg råd angående atferd. Oppdragelse etc men dyr er jo sosiale og koselige.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter to uker gav vi opp og tok valpen opp i senga, da ble det ro. Vi hadde og en hyper valp. Vi prøvde bur inntil min seng, den gamle hunden prøvde å ha valpen hos seg (hun sover i vår seng men la seg på gulvet i kurven to netter). Anonymkode: 99729...c41 Har kapitulert allerede angående soving om natten😅 det største problemet er på dagtid siden jeg får ikke gjort noe som helst annet enn å sitte helt i ro i sofaen mens han sover Anonymkode: fa871...041
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 Valper sover bedre inntil noe annet levende. Det er et overlevelsesinstinkt; en valp som er alene er en død valp. Den er også nettopp tatt vekk fra mor og søsken og til et helt nytt miljø med nye folk, nye lukter, nye ting etc. Det er bedre å bare la valpen sove i sengen. Da sover valpen bedre og blir kjappere trygg. Det er mye enklere å lære en eldre, trygg hund å sove i hundeseng på gulvet, enn å lære en liten valp å sove alene på et nytt sted. Når det kommer til soving på dagtid, så må du bare gi det litt tid. Når valpen blir tryggere på sitt nye hjem, vil den ha lettere for å sovne uten kroppskontakt. Legg inn gode rutiner for hverdagen. For eksempel, etter at dere har vært ute for litt miljøtrening, ha en slikkematte eller noe annet klart og legg han til i bur/hundeseng. En ting som funket veldig godt her, var å ta hundesengen opp i sofaen inntil meg. Da følte valpen at den lå inntil meg samtidig som jeg kunne røre på meg uten at den våkna. Det ga meg litt mer frihet Anonymkode: f2534...a82 1
Purple_Pixiedust Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 (endret) Jeg har en tre måneder gammel valp og hun sover uten problem i buret sitt om natten. Men på dagtid sover hun i sofaen oppå eller inntil meg. Jeg liker å slappe av når hun gjør det så det går greit for meg. Men av og til hadde det jo vært fint om hun sovnet for seg selv. Men jeg ser for meg at dette er noe som vil komme litt av seg selv etter hvert? At når hun blir eldre så vil hun i større grad bare legge seg ned når hun trenger det. Akkurat nå er det jo som en baby hvor jeg må legge tilrette for det når det er på tide med en blund. Endret 11. februar 2024 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 Enkelte trenger flokken sin om natta. Her roer valpen seg først da jeg tok sengene hennes og la den på gulvet med siden av meg. Men så oppdaget jeg hvor koselig det var å ha den i sengen, og der har den sovet siden 😍 Nå er hun 2 og vi spooner hver natt 💖 Anonymkode: bb12d...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Når det kommer til soving får valpen min sove i sengen min, men da i egen seng. Streng på at han skal ligge i sengen sin, men har alltid en hånd oppi sengen til han sovner. Tenker at alt er nytt og han trenger den nærheten nå til å begynne med. Min valp er snart 10 uke. Først i dag har han sovnet i buret sitt. Ellers har han sovet i sofaen, gjerne inntil eller oppå meg. Har alltid hatt ett teppe i sofaen som jeg har prøvd å flyttet han over til når han først sovner. Han har slitt med å greie å ta seg tid til å sove, men det bedrer seg sakte men sikkert. Satte han i buret i dag når jeg så at han begynte å bli trøtt. Så brettet jeg klær og vasket gulvet slik han kunne se meg, han sutret til å begynne med men skjønte kjapt at buret var tryggest siden han ikke liker vaskekosten. Når jeg satte på vaskemaskinen sovnet han. Når det kommer til å være alene er han blitt vant til at jeg går inn og ut av stuen uten han, at jeg kan gå med søpla eller hente posten. Går jeg ut ytterdøren sier jeg bare rolig «snart tilbake», gjør ikke noe nummer ut av det når jeg er tilbake. Han går da fritt i stuen, planen er å få han enda tryggere på å sove i buret. Til daglig leker han og spiser der inne og døren er åpen. Jeg ser at han trenger mer nærkontakt når det blir mye eller nye inntrykk og det skal han få. Tenker at det vil gjøre han tryggere og mer selvstendig på sikt. Anonymkode: 70d3b...118
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 Må bare tipse om barneseng! Jeg så for meg prakket med å få en valp som måååå tisse ut av et bur, over et teppegulv, gjennom døra og ut, uten å være uheldig. Løsningen ble sprinkelseng. Først hadde jeg senga, på høyeste nivå, inntil senga mi. Så kunne jeg ligge med hånda nedi når han ble urolig. Måtte han tisse om natta, så var det bare å løfte han opp og komme seg ut. Etter hvert som han ble mer spretten, så senket jeg sengebunnen, men hadde fortsatt veggene helt opp til han ble tørr om natta. Nå har jeg senga i fotenden av senga mi, med laveste nivå på sengebunnen og jeg har kappet den ene veggen slik at han går ut og inn selv. Hadde babymadrass (med sengebleie under lakenet) og et teppe til å begynne med. Han tissa aldri i senga, så da fikk han et gammelt saueskinn oppi. Ser skikkelig koselig ut der han ligger. 🩵 Anonymkode: 05a53...dab
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #10 Skrevet 14. februar 2024 Nå har det gått et par dager og han sover fint i hundeseng på gulvet på hjemmekontoret så det er jo veldig bra! Han har til nå på nettene sovet sammen med meg på madrassen min. Har hundesengen hans rett ved siden av, har prøvd et par ganger å flytte han over dit, men han krabber rett opp til meg igjen. Har derfor på dagtid tatt et par runder hvor jeg setter han i buret, lukker døra og legger meg på gulvet rett ved siden av - og han hyler så jeg får vondt i ørene, i en halvtimes tid ca. Åpner døren når han er stille og slapper av i ca 1 minutt også avslutter vi. Målet var jo at jeg skal kunne ha han i buret mens jeg sover ved siden av om nettene også gradvis flytte meg inn på soverommet, men vi har naboer vegg i vegg så kan ikke ha et sånt hylekor på natten. Tips?? Anonymkode: fa871...041
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #11 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå har det gått et par dager og han sover fint i hundeseng på gulvet på hjemmekontoret så det er jo veldig bra! Han har til nå på nettene sovet sammen med meg på madrassen min. Har hundesengen hans rett ved siden av, har prøvd et par ganger å flytte han over dit, men han krabber rett opp til meg igjen. Har derfor på dagtid tatt et par runder hvor jeg setter han i buret, lukker døra og legger meg på gulvet rett ved siden av - og han hyler så jeg får vondt i ørene, i en halvtimes tid ca. Åpner døren når han er stille og slapper av i ca 1 minutt også avslutter vi. Målet var jo at jeg skal kunne ha han i buret mens jeg sover ved siden av om nettene også gradvis flytte meg inn på soverommet, men vi har naboer vegg i vegg så kan ikke ha et sånt hylekor på natten. Tips?? Anonymkode: fa871...041 Hvorfor må den sove bur? De fleste sover best når de får være frie, bur er ikke for alle. Vi avgrenset slik at den ikke kom rundt i hele huset i starten, men etterhvert trenger man ikke det heller. Anonymkode: bb12d...7c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må den sove bur? De fleste sover best når de får være frie, bur er ikke for alle. Vi avgrenset slik at den ikke kom rundt i hele huset i starten, men etterhvert trenger man ikke det heller. Anonymkode: bb12d...7c1 Den må ikke sove i bur, det er samme opplegget om han er i valpegrind og jeg sitter rett utenfor. Var egentlig bare fordi jeg ikke vil at han skal venne seg til å sove under dyna mi, og legger jeg han i sin seng hopper han bare rett opp til meg. Anonymkode: fa871...041
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den må ikke sove i bur, det er samme opplegget om han er i valpegrind og jeg sitter rett utenfor. Var egentlig bare fordi jeg ikke vil at han skal venne seg til å sove under dyna mi, og legger jeg han i sin seng hopper han bare rett opp til meg. Anonymkode: fa871...041 Når valpen er 8 uker er trygghet det viktigste du vise den. Noen blir rett og slett stresset og ulykkelig av å ha en vegg mellom seg og flokken sin, selv om veggen kan ses igjennom. Vil du ikke ha den i senga hadde jeg heller lagt meg på sofaen med den noen netter. Anonymkode: bb12d...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #14 Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den må ikke sove i bur, det er samme opplegget om han er i valpegrind og jeg sitter rett utenfor. Var egentlig bare fordi jeg ikke vil at han skal venne seg til å sove under dyna mi, og legger jeg han i sin seng hopper han bare rett opp til meg. Anonymkode: fa871...041 Det er langt enklere å lære en ung, trygg hund å sove adskilt fra deg, enn å lære en valp å sove adskilt fra deg. La den sove med deg. Det er ingen grunn til å stresse valpen unødvendig nå i de viktigste ukene. Disse første ukene bør være trygge, gode og spennende for valpen. Når den er litt eldre, er det langt mindre styr å lære den og ligge i egen hundeseng. Anonymkode: f2534...a82 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå