Gjest SoleilNeige Skrevet 11. februar 2024 #21 Skrevet 11. februar 2024 (endret) Forstår godt at det er en fortvilet situasjon. Katter er vanedyr, og nå har den rutinen du beskriver blitt hennes livsstil. Her må du/dere være konsekvente for å endre adferd, hele familien bør snakke sammen om problemet og hva som kan gjøres for å gjøre situasjonen bedre. Mine råd: Aktiviser katten så mye som mulig på dagen, la den løpe og hoppe. Sa har hun mindre overskudd på natten. Ikke slipp ut katten på natta, la henne forstå at det er sovetid for dere og servicetjenestene er stengt for natta. Ignorer mjauing, banking og skraping på dører på natta (så lenge du vet den er frisk og gjør det kun for å gå ut eller få oppmerksomhet) Hun vil slutte med det etterhvert når hun forstår at det ikke kommer noe ut av det. Dette kan ta tid, og være tungt å gjennomføre, men det hjelper. Pass på at den har rent vann og tørrfor tilgjengelig 24/7 Helt rent do hver dag. Om den ikke har klatrestativ anbefaler jeg det, katter liker å klatre og trives i høyden, dette øker livskvaliteten. Barna bør sove med lukket dør om pus er for plagsom, ignorer banking/ skraping på dør. Håper det kan hjelpe, har selv katt og har opplevd lignende situasjon. Endret 11. februar 2024 av SoleilNeige
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #22 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har veldig problem med å se problemet at man får forstyrret nattesøvnen gjentatte ganger forstår du ikke at kan være et problem? Anonymkode: 8fb1c...edf 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #23 Skrevet 11. februar 2024 Det er bare å konsekvent ikke reagere på masing på natt. Da skal katten være på sitt eget rom. Anonymkode: 4c6ef...ff6 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #24 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan ikke kattekreket bare være på badet med kattedoen, mat, vann og senga si da? Så kan ungene få sove i fred med dørene åpne. Fysj, jeg er glad jeg ikke har katt 😆 Anonymkode: deea5...b7a Jeg er også glad for at du ikke har katt AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har veldig problem med å se problemet😂 katten høres lykkelig ut, ta deg ei klype salt. Tenk å være så nedlatende mot en katt. Hokatter er ofte ganske aktive , å gikk dere virkelig å sjekka helsa til katten som å er et nattdyr pga ho er aktiv på natten?🤣🤣🤣 Ho er sikker dødsglad i deg å så er dette dine tanker.. Gi ho våtfor før du legger deg, jeg går igjennom samme greia om ikke mi får å ho er å voksen kastrert hokatt. Anonymkode: 2f0de...4e1 Ta deg ei klype salt? Har du prøvd å google uttrykket? Anonymkode: 926e5...40e 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #25 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Et annet tips: catnip Anonymkode: eafb5...82d Catnip? For å roe den ned? Mine katter blir tilnærmet crazy bananas av catnip, rolige blir de iallfall ikke Anonymkode: 926e5...40e 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #26 Skrevet 11. februar 2024 Vår er litt sånn den også. Begynner å mase om mat kl 12 på natten og vil ut. Her er vi konsekvente på at mat er etter kl 07:00.. luringen str å graver på gulvet som om.den skal gjøre fra seg der, når jeg står opp løper den rett i matkskåla. Den har tørrfor og vann tilgjengelig hele tden. Da kveser jeg til han. Og sier nei. De kjeder seg mye på vinteren, så er vi flinke å leker litt med pus på dagtid . N8k kos og msrkere tydelig hva som ikke er ok, fungerer . Og han legger seg å sove på natt. Oppå en av oss Anonymkode: f7b10...fec
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #27 Skrevet 11. februar 2024 55 minutter siden, AnonymBruker said: at man får forstyrret nattesøvnen gjentatte ganger forstår du ikke at kan være et problem? Anonymkode: 8fb1c...edf Har ikke sovet gjennom en hel natt siden jeg fikk dyr. Det er en del av pakken man godtar når man skaffer seg dyr. Anonymkode: 4355a...81e 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #28 Skrevet 11. februar 2024 Har samme problem! Vi har to katter, den ene lærte tidlig at den får være inne og ha det fint så lenge hun ikke går opp på soverommene. Den andre, den roper, mjauer, maser, vekker oss, stikker oss med klør i ansiktet osv. Så løsning 1: Sette opp en enkel dør som sperrer for trapp/gang inn til soverom. Mine barn vil nemlig også ha døren oppe, så da slipper vi katt ved rommene. Løsning 2: Har ekstra kattedo på badet, slik at hvis en av de tuller eller maser, stenges de inne der. Ps. Jeg er skikkelig allergisk mot katt, derfor disse løsningene. Men kattene er "arvet", så de må få bli. Selv om jeg misliker det til tider, har jeg blitt ganske god venn med den som ikke er en sånn nattejævel 😛 Anonymkode: e4fab...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #29 Skrevet 11. februar 2024 Kattedør! Fikk et annet liv når kattene kunne gå inn og ut som de ville. Men mannen din er kanskje ikke med på det? Anonymkode: 417fe...7f2 1
Blåpille Skrevet 11. februar 2024 #30 Skrevet 11. februar 2024 (endret) TS, min erfaring er at hvis de er desperate nok, så bruker de kattedoen, selv om de helst vil på do ute. Nå vet den også at natteranglingen gjør at den går det slik den vil. Ta en sovepille og ørepropper i x antall netter, og stå i masingen uten å gi etter Endret 11. februar 2024 av Blåpille 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #31 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi er å lei av katten... uff. Synes det er så fælt, vi er veldig glad i den, Den er forferdelig aktiv på natta...maser og mjauer og om Vi lukker dører så "slår" den med potene på døra og hyler. Legger seg aldri ordentlig ned for å sove, men går rundt og mjauer, krafser og klorer... Den har fast seng/kurv nede i stua...og bruker også ligge på badegulvet. Har mat den liker og vann. Vekket oss på natta hele tiden....om vi skal slappe av i stua med en film så løper den rundt i sofaen over oss og bak oss...den vil som regel ikke legge seg å kose.. Har ren og fin do inne, men SKAL ut...selv når det er 25 minus her ...og gjerne midt på natta gjetne midt på natta. Og så er den ute Vi var hatt den hos veterinær og den er frisk og fin. Den er 14 år, vi har hatt den i 5 år. Vært sånn hele tiden.... Nå er klokka 0130 straks og jeg har vært oppe tre ganger før å sjekke hva som skjer, trøste unger som har fått katt på rommet (De vil sove med åpen dør) osv. Nå skulle katta ut, og om 5 minutt eller en time så vil den inn igjen. Så da må jeg være våken, det er veldig kaldt ute. Vi bor i borettslag, så vi har ikke mulighet til å lage katteluke. Flere som har opplevd sånn masete bråkete katt... skjønner ikke hva vi skal gjøre.. Anonymkode: 55818...4dd Invester i en katteluka i døra så katten kan styre ut og inn som dem vil. Samme med automatisk matmaskin. Koster ikke mye. Problem solved. Anonymkode: 756cd...428 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #32 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når den er 14 år gammel har den trolig ikke lenge igjen å leve. Regner med at dette ikke er et like stort problem om vår/sommer/høst? Leker noen med den? Katter må aktiviseres, spesielt om vinteren. Ellers får de oppsamlet overskudd av energi, og da blir det gjerne bråk om natta... Har dere vurdert å kjøpe eller bygge et utendørs kattehus? Vår katt blir også frustrert av å være mye inne om vinteren, så det løsnet da vi anskaffet det Den er mye mer ute, er roligere inne, og virker mer tilfreds. Anonymkode: f0e08...357 Så aktiv som den der er, så hadde jeg ikke satset på at den døde med det første. Veninna mi sin katt ble 19 år. Jeg lurer litt ts er den sånn nå på vinteren eller sommeren også? Min blir mere hyper nå på vinteren når hun må være mere inne. Regner med hun er kastrert. Men er det mulig og sperre katten inne på et bad med alt den trenger, og bare lære den til at der skal den være? Ikke vet jeg vår skraper på døra våres men holder jo ikke på hele natten. Men ikke uvanlig at den vil slippes ut og inn om natten, et par ganger. Men hele natten er jo slitsomt Anonymkode: c55f8...d63
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #33 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Invester i en katteluka i døra så katten kan styre ut og inn som dem vil. Samme med automatisk matmaskin. Koster ikke mye. Problem solved. Anonymkode: 756cd...428 Dem sa dem ikke kunne ha katteluka pga dem bor i borettslag, men jeg ville spurt og heller byttet dør den dagen dere eventuelt selger Anonymkode: c55f8...d63 1
Hareena Skrevet 11. februar 2024 #34 Skrevet 11. februar 2024 Før dere kommer med råd vil jeg anbefale å lese HI. Der står det klart og tydelig at eieren av katten bor i borettslag og ikke kan montere katteluke. I flere innlegg i tråden er rådet: Katteluke!🤦🏻♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #35 Skrevet 11. februar 2024 Har dere tatt blodprøver hos veterinæren? Eldre katter får ofte høyt stoffskifte, noe som gjør dem urolige, det må dere ta blodprøve for å finne ut av. Det kan den få medisin for, det har hjulpet på min katt. Hvis den ikke har vært sånn tidligere, ville jeg tenkt at sannsynligheten er stor for at det er det som feiler den nå. Ellers er det jo en klassiker med katter og lukkede dører. Det blir ofte mer mas hvis man stenger en dør for dem enn om den er åpen, katter er nysgjerrige, tror de bare vil ha muligheten til å gå inn i et rom, de gjør ikke nødvendigvis noe inne der. Tar seg kanskje bare en runde og går så ut igjen. Men døren må likevel stå åpen etterpå. Anonymkode: b8b3c...cb4 3
Anonymbruker*** Skrevet 11. februar 2024 #36 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke sovet gjennom en hel natt siden jeg fikk dyr. Det er en del av pakken man godtar når man skaffer seg dyr. Anonymkode: 4355a...81e De aller fleste kjæledyr krever da ikke at man er våken på natta? Det vil jeg heller påsta er unntaket. Du tenker ikke på spebarn kanskje? 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #37 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har satt opp kompostbinge fra Biltema feks foran dørene til soverommet. Det fungerer bra😊Eller madrass kan du også sette foran døra. Anonymkode: 15194...4ad
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #38 Skrevet 11. februar 2024 Amistad skrev (8 timer siden): katteluke som reagerer på chip. Det kan dere fint bruke? gi den masse mat den liker rett før sengetid. Sånn masse. da er den dork og sover hele natta kanskje Vi har ikke lov å "lage hull" i bygninger og dører. Anonymkode: 55818...4dd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #39 Skrevet 11. februar 2024 Omplassér eller avliv. En katt skal da ikke redusere livskvaliteten deres! Anonymkode: 5a999...6ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #40 Skrevet 11. februar 2024 En helt normal katt altså. Det er vel mulighet til å få lagd katteluke i vindu? Mange har gjort det, sett inn nytt vindu når dere selger. Anonymkode: 226fe...fdb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå