Gå til innhold

Katta sliter ut hele familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er å lei av katten... uff. Synes det er så fælt, vi er veldig glad i den,

Den er forferdelig aktiv på natta...maser og mjauer og om Vi lukker dører så "slår" den med potene på døra og hyler. Legger seg aldri ordentlig ned for å sove, men går rundt og mjauer, krafser og klorer...

Den har fast seng/kurv nede i stua...og bruker også ligge på badegulvet.  Har mat den liker og vann. 

Vekket oss på natta hele tiden....om vi skal slappe av i stua med en film så løper den rundt i sofaen over oss og bak oss...den vil som regel ikke legge seg å kose.. 

Har ren og fin do inne, men SKAL ut...selv når det er 25 minus her ...og gjerne midt på natta  gjetne midt på natta. Og så er den ute 

Vi var hatt den hos veterinær og den er frisk og fin. Den er 14 år, vi har hatt den i 5 år. Vært sånn hele tiden....

Nå er klokka 0130 straks og jeg har vært oppe tre ganger før å sjekke hva som skjer, trøste unger som har fått katt på rommet (De vil sove med åpen dør) osv. Nå skulle katta ut, og om 5 minutt eller en time så vil den inn igjen. Så da må jeg være våken, det er veldig kaldt ute. Vi bor i borettslag, så vi har ikke mulighet til å lage katteluke.  

Flere som har opplevd sånn masete bråkete katt... skjønner ikke hva vi skal gjøre..

Anonymkode: 55818...4dd

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrert hunnkatt

Skrevet

Ikke uvanlig at katter herjer på natta. Aktiviseres katten på dagtid? Lek og annen stimulering?

Anonymkode: bdccf...dcb

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Katten min er sånn om vinteren da det er kaldt. Fordi den har lyst ut. Siden den ikke kan vere lenge ute om gangen regner jeg med at det er derfor den vil ut oftere

Anonymkode: 435ec...82d

• Liker 4
Skrevet

Vår katt skal også ut og inn ørten ganger om natta, og den driver og klatrer og hopper inne. Maser en del når døra er lukket til et rom han vil inn, eller et annet utilgjengelig sted. Har behov for å være mye ute, heldigvis har vi hage han kan utforske på sommeren, klatre i trær osv. Stortrives med det.

Har dere hage/natur i nærheten? kanskje det hun trenger, eller savner nå på vinteren? 

Anonymkode: f0918...013

Skrevet

Slit den ut med lek før dere legger dere

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Høyres ikkje ut som du er noko glad i kattar.

Kvifor ville du ha katt?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Når den er 14 år gammel har den trolig ikke lenge igjen å leve. Regner med at dette ikke er et like stort problem om vår/sommer/høst?

Leker noen med den? Katter må aktiviseres, spesielt om vinteren. Ellers får de oppsamlet overskudd av energi, og da blir det gjerne bråk om natta... 

Har dere vurdert å kjøpe eller bygge et utendørs kattehus? Vår katt blir også frustrert av å være mye inne om vinteren, så det løsnet da vi anskaffet det :) Den er mye mer ute, er roligere inne, og virker mer tilfreds.

Anonymkode: f0e08...357

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Katteluke, da kan den gå inn og ut som den vil. 

Anonymkode: bb9cc...e50

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi er å lei av katten... uff. Synes det er så fælt, vi er veldig glad i den,

Den er forferdelig aktiv på natta...maser og mjauer og om Vi lukker dører så "slår" den med potene på døra og hyler. Legger seg aldri ordentlig ned for å sove, men går rundt og mjauer, krafser og klorer...

Den har fast seng/kurv nede i stua...og bruker også ligge på badegulvet.  Har mat den liker og vann. 

Vekket oss på natta hele tiden....om vi skal slappe av i stua med en film så løper den rundt i sofaen over oss og bak oss...den vil som regel ikke legge seg å kose.. 

Har ren og fin do inne, men SKAL ut...selv når det er 25 minus her ...og gjerne midt på natta  gjetne midt på natta. Og så er den ute 

Vi var hatt den hos veterinær og den er frisk og fin. Den er 14 år, vi har hatt den i 5 år. Vært sånn hele tiden....

Nå er klokka 0130 straks og jeg har vært oppe tre ganger før å sjekke hva som skjer, trøste unger som har fått katt på rommet (De vil sove med åpen dør) osv. Nå skulle katta ut, og om 5 minutt eller en time så vil den inn igjen. Så da må jeg være våken, det er veldig kaldt ute. Vi bor i borettslag, så vi har ikke mulighet til å lage katteluke.  

Flere som har opplevd sånn masete bråkete katt... skjønner ikke hva vi skal gjøre..

Den katta har oppdradd dere godt! 
Lukk dører og bruk sov i ro. Gir seg oftest etter en uke når den skjønner at masing ikke nytter. 

Anonymkode: dbcb4...b17

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

katteluke som reagerer på chip. Det kan dere fint bruke? 

gi den masse mat den liker rett før sengetid. Sånn masse. da er den dork og sover hele natta kanskje :)

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Gi den en pose våtfor på kvelden før dere går å legger dere. Mest sannsynlig vil den bli trøtt en stund etterpå og legger seg for å sove. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hold den i gangen om natten (om dere har avskilt gang fra resten av huset). Skaff en katteluke slik at den kan være i gangen eller gå ut om natten. 

Anonymkode: eafb5...82d

• Liker 2
Skrevet

Et annet tips: catnip

Anonymkode: eafb5...82d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan ikke kattekreket bare være på badet med kattedoen, mat, vann og senga si da? Så kan ungene få sove i fred med dørene åpne.

Fysj, jeg er glad jeg ikke har katt 😆

Anonymkode: deea5...b7a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bortsett fra å ville ut og inn holdt vår katt på slik sa den var kattunge. Jeg måtte da distrahere katten fra å stå og hyle på døra til ungene, eller romstere der om den fikk komme inn. Lekte og koste med den, men måtte jeg gjøre noe annet var den straks i gang igjen, og så måtte jeg fortsette med p distrahere den med kos og lek. Var ganske sliten av å ha kattunge etter en stund, men så løsnet det. 

Det er med katter som med barn at de lærer av konsekvenser. Etterhvert forsto den at den ikke fikk være inne på soverommet til barna om den ikke var rolig, for da ble den tatt ut derifra. Hylingen på soveromsdørene opphørte da også selvfølgelig, for da kunne døra stå åpen. Ikke noe problemer etter dette. 

Anonymkode: 6a8a6...371

• Liker 1
Skrevet

Jeg har veldig problem med å se problemet😂 katten høres lykkelig ut, ta deg ei klype salt. Tenk å være så nedlatende mot en katt. Hokatter er ofte ganske aktive , å gikk dere virkelig å sjekka helsa til katten som å er et nattdyr pga ho er aktiv på natten?🤣🤣🤣  

Ho er sikker dødsglad i deg å så er dette dine tanker.. Gi ho våtfor før du legger deg, jeg går igjennom samme greia om ikke mi får å ho er å voksen kastrert hokatt.

Anonymkode: 2f0de...4e1

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Katter sover om dagen og er oppe om natten nå er mine puser gjennom mange år blitt så glad i meg at de legger seg når jeg legger meg prøv og ta pus med inn på soverommet når dere legger dere mine ligger oppå dyna mi når jeg sovner så legger de seg i fotenden :) 

• Hjerte 1
Skrevet

Katten kan være på RT rom med mat og do, og dørene lukket. Lærer seg at det ikke nytter å mase etter hvert. 

Anonymkode: e76b4...70c

• Liker 2
Skrevet

Lek med den på dagen, på dens premisser og tid. Katter leker i omganger. (for eks 5 min lek, 5 min hvile, 5 min lek). Slik jakter de i naturen. Leken skal være gøy for katta, ikke for dere. 

Hvorfor får den ikke være på rommet med dere om natten? Eldre katter kan være desorientert om natten/mørket og kan også ønske å være med favorittpersonene deres, fordi hodet tuller litt. En katt som får være med sine favoritter slår seg gjerne til ro også, er min erfaring. Mine sover når jeg sover. 

Har dere i det minste forsøkt å ha litt lys på der katten oppholder seg, og kanskje litt radiolyd? Huff får vondt i meg av at en katt skal stenges vekk fra de den vil være med. Også en så gammel sådan.

Våtfor på kvelden gjør de gjerne litt trette også.

Syns dere er kjempeheldige som har en så frisk og rask katt på 14 år, at den fortsatt løper rundt som en kattunge. 

Anonymkode: f955b...a81

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...