Gå til innhold

Refinansiere min del av boliglån? Må medlåntaker vite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å refinansiere min del av boliglånet da jeg har en del kredittkortgjeld jeg ikke klarer å bli kvitt. Jeg eier en fritidsbolig sammen med en annen, og ønsker ikke at vedkommende skal vite om refinansieringen. I den forbindelse lurer jeg på to ting:

1. Er det mulig å refinansiere kun min del av lånet?

2. Må vedkomnende jeg deler lån med få innsikt i dette?

Anonymkode: b021a...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja og ja

det vil uansett være "viden kjent" da det tinglyses nytt lån på ny sum.

Anonymkode: f56af...070

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja og ja

det vil uansett være "viden kjent" da det tinglyses nytt lån på ny sum.

«Viden kjent»? Hvor tinglyses det? Har refinansiert et par ganger, men det har da aldri vært tinglyst offentlig! 

Anonymkode: 8422f...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Viden kjent»? Hvor tinglyses det? Har refinansiert et par ganger, men det har da aldri vært tinglyst offentlig! 

Hvis banken skal oppgradere lånet blir det av og til tinglyst nytt pant på større andel i grunnboka. Dersom pantet er større enn lånet og du ikke trenger ny pant vil det ikke tinglyses.

Medlåntaker har solidarisk lik ansvar som deg, og må derfor informeres om dette, da det ikke er "hver sin del" selv om dere har fordelt det slik.

Anonymkode: 59c5c...95d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo det står selvfølgelig i grunnboken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis banken skal oppgradere lånet blir det av og til tinglyst nytt pant på større andel i grunnboka. Dersom pantet er større enn lånet og du ikke trenger ny pant vil det ikke tinglyses.

Medlåntaker har solidarisk lik ansvar som deg, og må derfor informeres om dette, da det ikke er "hver sin del" selv om dere har fordelt det slik.

Dette. 

dersom du har lån med sikkerhet i en eiendom som du eier med noen andre, må vedkommende involveres.

Vil derfor anbefale en prat med den du eier hytta med. I det minste ta kontakt med banken din for råd.

Et alternativ kan være å slå sammen kredittkortene til et forbrukslån du forhåpentligvis får en okei rente på. Langt dyrere enn boliglån, men om du har flere kredittkort kan du få ned andel gebyrer og få en bedre samlet oversikt og kontroll over gjelda.

Anonymkode: 687db...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke refinansiert et lån med felles eier uten at de må signere og godkjenne det.

Du skriver heller ikke om dere har felles lån eller 2 separate lån. Den andre personen må uansett involveres, men hvis dere har felles lån kan ikke deler av det refinansieres uten å opprette en helt ny lånesak i praksis.

Så nei, du får ikke gjort dette uten å involvere den andre eieren.

Anonymkode: 111aa...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo det står selvfølgelig i grunnboken. 

Det gjør ikke selvfølgelig det. 

Si at banken i utgangspunktet tinglyser pant på 4 millioner. 

Man hadde enten et lån under 4 millioner, eller har nedbetalt (det er vanlig å sette pant et stykke over for å kunne refinansiere uten ny tingslysning.)

Dersom man refinansierer og det nåværende pantet dekker, så trenger men ikke tinglyse nytt i grunnboken. Låner du på så det blir over 4 millioner vil det bli behov for nytt pant, og det vil da bli tinglyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår situasjonen, så er det enkle svaret ja. Eier dere i dag en felles fritidsbolig som sikres med pant i selve fritidsboligen, så må medlåntager involveres. Skal en opplåning til, så må nye lånepapirer signeres av både deg og din medlåntager. 
Dette gjelder uansett om dere har hver deres lån som sikres i felles fritidsbolig. Du kan ikke gjøre endringer på et lån i felles eiendom uten samtykke fra den andre hjemmelshaveren. 

Noe annet ville heller ikke vært riktig. Eksempelvis at du da låner opp 100 00,- for å refinansiere kredittgjeld i et felles lån. Da ville din medlåntager blitt ansvarlig for minimum 50% av dette. Dere er begge solidarisk ansvarlige for lånet. 

Det ville vært en annen sak om dere eide fritidsboligen sammen, men hadde hver deres lån med sikkerhet i primærbolig. 

Et tips, betal dine krav. Om ikke, så kan det komme utleggsforretninger på felles fritidsbolig som kan få uønskede konsekvenser for din medlåntagers økonomi og for øvrig forholdet dere imellom…

Eier du egen primærbolig, så kan det vell være en mulighet å låne opp på denne? 😊 

Anonymkode: e65ae...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er medlånetaker så er det ikke noe "din del" av gjelden, da har dere ett felles lån med like mye ansvar, og da må selvfølgelig den personen godkjenne alle endringer som gjøres. 

Anonymkode: aed7f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...