Gå til innhold

Støt av å ta på vannkran, jordfeilbryter slo ikke ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen elektrikere her som vet hva dette handler om; Igår fikk jeg støt fra rennende vann fra krana på kjøkkenet. Tenkte ikke så mye over det. Nå istad fikk jeg støt da jeg tok på samme kran. Mener jeg har brukt krana før idag uten å få støt. Har bodd her i over fire år, aldri skjedd før. Jordfeilbryteren slo ikke ut. Hva kan dette skyldes??

Anonymkode: 0463a...299

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

IKKE ta eller bruk eller noe før dette er ordnet / sett på av elektriker. Du kan få mer enn bare litt støt!

Kan være meget farlig. Spesielt for barn.

Endret av Amistad
  • Liker 1
Skrevet

Hus eller leilighet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen elektrikere her som vet hva dette handler om; Igår fikk jeg støt fra rennende vann fra krana på kjøkkenet. Tenkte ikke så mye over det. Nå istad fikk jeg støt da jeg tok på samme kran. Mener jeg har brukt krana før idag uten å få støt. Har bodd her i over fire år, aldri skjedd før. Jordfeilbryteren slo ikke ut. Hva kan dette skyldes??

Anonymkode: 0463a...299

Det er ikke statisk elektrisitet som du har opparbeidet deg gjennom klær/sko?

Anonymkode: b873f...4cb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mest sannsynlig en jordfeil i en bereder, men kan også være i noe anna jordet apparat. Trenger heller ikke å være hos deg feilen er. Kan også være hos en nabo feilen er, men det må de som kan søke seg frem til.

Skrevet

Fikk du støt av å være borti vannet, eller støt av å berøre vannkrana? (for du skriver begge deler) 

Om du bare fikk støt når du var borti selve krana, så er det jo høysesong for sånt for tiden (kaldt ute, mye oppvarming inne, lav luftfuktighet, lett å få mye statisk elektrisitet). I såfall ingenting å bry seg om. 

Anonymkode: 579b9...594

• Nyttig 1
Skrevet

Det er jo forskjell på støt og støt. 

Utladning av statisk elektrisitet når man tar på kranen (eller tar på noe som helst annet) er ikke uvanlig på vinteren. Men skikkelig støt er jo noe annet. 

Når du fikk støt, tok du på noe annet enn krana? 

Der vi bodde før fikk vi støt om vi tok på metallet i oppvaskmaskinen samtidig som man tok på kranen/vasken/det rennende vannet. Å ta på bare en av dem ga ikke støt, man måtte være borti begge to. 

Det var jo ikke bra. 

Anonymkode: 009c0...2f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...