AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 Det er slik at jeg sparer i 3 forskjellige fonder. her om dan så merkte at det går bedre i den ene men jeg hadde spart mer i den andre, så jeg gjorde en overføring på en stor andel fra det andre til det ene. Nå ser jeg at avkastningen minsket med cirka 7000 kr. ldrrimot ser jeg at transaksjonen ikke har gått helt gjennom og den er “pending”. Påvirker dette avkastning ? Anonymkode: 3eddf...95a
Schmuhu Skrevet 10. februar 2024 #2 Skrevet 10. februar 2024 Ja. "Pending" betyr i praksis at banken holder på å selge dine andeler og kjøpe de nye andeler. Teknisk sett så fortsetter jo markedet mens bytte pågår. Det er ikke farlig, fordi det er usannsynlig at markedet beveger seg så mye i mellomtiden. Er timingen et problem, så er fond ikke det riktige produktet for formålet ditt. Har du fond med lite korrelasjon, så kan det øke avkastningen. Du selger det som har gått bra og kjøper det som har gått dårlig. Det kalles rebalansering. Det virker slik at du gjorde akkurat det motsatte. Du solgte det som gikk dårlig for å kjøpe mer av det som gikk bra. Mulig at det har kostet deg en del avkastning. Nå vet jeg ikke hvilken strategi du har eller hvilke fond det er snakk om. Mulig du gjorde et godt valg likevel. Det er vanskelig å si når verken strategi eller produktene er kjent. Lykke til med sparing. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 58 minutter siden, Schmuhu said: Ja. "Pending" betyr i praksis at banken holder på å selge dine andeler og kjøpe de nye andeler. Teknisk sett så fortsetter jo markedet mens bytte pågår. Det er ikke farlig, fordi det er usannsynlig at markedet beveger seg så mye i mellomtiden. Er timingen et problem, så er fond ikke det riktige produktet for formålet ditt. Har du fond med lite korrelasjon, så kan det øke avkastningen. Du selger det som har gått bra og kjøper det som har gått dårlig. Det kalles rebalansering. Det virker slik at du gjorde akkurat det motsatte. Du solgte det som gikk dårlig for å kjøpe mer av det som gikk bra. Mulig at det har kostet deg en del avkastning. Nå vet jeg ikke hvilken strategi du har eller hvilke fond det er snakk om. Mulig du gjorde et godt valg likevel. Det er vanskelig å si når verken strategi eller produktene er kjent. Lykke til med sparing. Schmuhu Jeg klarer ikke å forstå likevel. Mulig det er så enkel matematikk at det blir vanskelig likevel. Det jeg husker før switchen er at i KLP fonden var det 13% avkastning, og jeg tok ca 40000 derfra og byttet det til storebrand. Nå har KLP 1,65% avkastning bare. Dok ser jeg at kun salget gikk gjennom men ikke kjøpet/byttet til storebrand fonden. JA, jeg byttet fra det som gikk dålig til det som gikk bra for å tjene på det, men ser nå ut som at jeg bare tapte en del . Anonymkode: 3eddf...95a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke å forstå likevel. Mulig det er så enkel matematikk at det blir vanskelig likevel. Det jeg husker før switchen er at i KLP fonden var det 13% avkastning, og jeg tok ca 40000 derfra og byttet det til storebrand. Nå har KLP 1,65% avkastning bare. Dok ser jeg at kun salget gikk gjennom men ikke kjøpet/byttet til storebrand fonden. JA, jeg byttet fra det som gikk dålig til det som gikk bra for å tjene på det, men ser nå ut som at jeg bare tapte en del . Anonymkode: 3eddf...95a Jeg har ikke fond i denne portalen, men jeg tror det som har skjedd er at banken har brukt first in-first out. Dvs at (på et teoretisk plan) har de solgt de eldste fondsandelene dine, som antagelig var de som hadde høyest avkastning. De som er igjen har lavere avkastning, og dermed er det denne du ser. Det har ikke noe å si i praksis. Anonymkode: b8613...8a1
Schmuhu Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 Dette er DNB sin spareapp. Det er rett at DNB selger de eldste andelene først. Jeg skjønner nå hva du mener. Når du selger andeler, så realiserer du avkastningen. Det betyr at det ikke lenger er teoretisk avkastning men penger du faktisk får. Dermed øker ditt innskudd tilsvarende og minker din avkastning tilsvarende. Ingen penger har forsvunnet. Du kan sjekke "historisk avkastning" for å se alt samlet, både det du har realisert og det du ikke har realisert. Litt kommentar ang. porteføljen din. Nå er jo det slik at alle disse tre fondproduktene er veldig like. Du vinner ikke ved å spre på denne måten. Eneste forskjellen er at Storebrand Alle Markeder Indeks har rundt 10% i fremvoksende markeder. Jeg anbefaler en forenkling. Litt avhengig av strategi har jeg tre innspill. 1) Bytt alt til DNB Global Indeks (siden du handler hos DNB) for å forenkle og spare kostnader. Enkelt og greit. 2) Ønsker du eksponering mot fremvoksende markeder, så kan du vurdere DNB Emerging Markets Indeks i tillegg til DNB Global Indeks. For eksempel med 10% vekting. Vi kan gjerne diskutere det punktet nærmere om ønskelig. Det finnes mange forskjellige tilnærminger ang. hvor mange prosent fremvoksende markeder bør være med. 3) Ønsker du kun ett produkt men eksponering mot fremvoksende markeder slik markedskapitaliseringen tilsier og ikke rebalansere vektingen selv, så kan du vurdere å putte alle inn på Storebrand Alle Markeder Indeks. Schmuvu
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 Helt enig i det Schmuhu skriver om fondene du har valgt. Du trenger bare ett av dem. Anonymkode: b8613...8a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå