Gå til innhold

Nyutdannet og får bare avslag på jobber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor satser ikke arbeidsgivere mer på nyutdannede, unge mennesker? Hvorfor kreves det 5 og 10 års erfaring til jobber en nyutdannet kan klare. Hvordan skal jeg få erfaring uten å få jobb?  Hva får samfunnet igjen for at unge går arbeidsledige? Hvordan skal jeg naile en jobb? Begynner å bli smårar…

Anonymkode: 67327...09e

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff.. så leit å høre

hva er det du har utdannet deg til?

Anonymkode: 4175c...e26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vell ann på hvilken utdanning du tar. I helse sektorn får du jobb så og si før du er ferdig utdannet. Har du tatt bachelor i filosofi tar det litt lengere tid + at du muligens må flytte på deg.

Anonymkode: 43977...34c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor satser ikke arbeidsgivere mer på nyutdannede, unge mennesker? Hvorfor kreves det 5 og 10 års erfaring til jobber en nyutdannet kan klare. Hvordan skal jeg få erfaring uten å få jobb?  Hva får samfunnet igjen for at unge går arbeidsledige? Hvordan skal jeg naile en jobb? Begynner å bli smårar…

Vel. Det er nok fordi at arbeidsgivere vet av erfaring at de bør kreve 5-10års erfaring fordi nyutdannede ikke klarer jobben. 

Kanskje bli litt mer ydmyk og ikke søke stillinger som går langt over hodet på deg? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du tatt en ubrukelig utdanning har du deg selv å takke. Markedet skriker etter sykepleiere, økonomer og ingeniører og it folk. Hva er du? Historiker?

Anonymkode: aa104...49d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk mye viksriater. Da lager du deg en cv Iallefall.  Selv om du er ferdig utdannet,  så må du nok infinnr deg med at du ikke seiler inn til de beste jobbene med en gang

Anonymkode: fbbb6...184

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du tatt en ubrukelig utdanning har du deg selv å takke. Markedet skriker etter sykepleiere, økonomer og ingeniører og it folk. Hva er du? Historiker?

Er ikke TS, men siden hjernen din ikke forstår, så får du det med teskje.

Det er fordi: sykepleier er fundamentalt forskjellig fra økonom, IT (hva da i IT forresten?) og ingeniør. Det ene er stressende jobb rundt syke mennesker der man ellers må være i stand til å vise omsorg. 

Mens økonom, IT, ingeniør, krever alle i varierende grad en god del matematisk kunnskap. Man skal ikke være redd for tall. 

Så hva tror du skjer hvis du er en av veldig mange som aldri går videre fra matematikk 1P + 2P, fordi man stresset mer enn nok med det faget og slet en del.  Ja, da er det sånn at verken økonom eller IT eller ingeniør er aktuelt og da står man igjen med sykepleier. 

Og igjen: sykepleier er fundamentalt annerledes enn det du ser "ned på", altså historiker. Sykepleier er også et av yrkene hvor man skal skikkehetsvurderes, og hvis man har noenlunde gjennomsnittelig selvrefleksjon, så vet man selv om dette yrket passer til en eller ikke.  

Hvis TS er da historiker, så er det faktisk slik at det er det eneste valget TS hadde. Det er bedre å ha mastergrad i historie enn ingenting, for det er faktisk "ingenting" som er alternativet når man ser på alternativene du skryter av, men glemmer at veldig mange faller gjennom allerede på videregående og de retningene blir ikke aktuelle. 

I en perfekt verden kan absolutt alle utdanne seg til det de vil, men sånn er det ikke. Det er bare fantasi. Da må man utdanne seg til det man kan. 

Anonymkode: 6f572...597

• Liker 4
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fordi: sykepleier er fundamentalt forskjellig fra økonom, IT (hva da i IT forresten?) og ingeniør. Det ene er stressende jobb rundt syke mennesker der man ellers må være i stand til å vise omsorg. 

Mens økonom, IT, ingeniør, krever alle i varierende grad en god del matematisk kunnskap. Man skal ikke være redd for tall. 

Så hva tror du skjer hvis du er en av veldig mange som aldri går videre fra matematikk 1P + 2P, fordi man stresset mer enn nok med det faget og slet en del.  Ja, da er det sånn at verken økonom eller IT eller ingeniør er aktuelt og da står man igjen med sykepleier. 

Og igjen: sykepleier er fundamentalt annerledes enn det du ser "ned på", altså historiker. Sykepleier er også et av yrkene hvor man skal skikkehetsvurderes, og hvis man har noenlunde gjennomsnittelig selvrefleksjon, så vet man selv om dette yrket passer til en eller ikke.  

Hvis TS er da historiker, så er det faktisk slik at det er det eneste valget TS hadde. Det er bedre å ha mastergrad i historie enn ingenting, for det er faktisk "ingenting" som er alternativet når man ser på alternativene du skryter av, men glemmer at veldig mange faller gjennom allerede på videregående og de retningene blir ikke aktuelle. 

I en perfekt verden kan absolutt alle utdanne seg til det de vil, men sånn er det ikke. Det er bare fantasi. Da må man utdanne seg til det man kan. 

Takk! Veldig fint skrevet. TS

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med vikariater, kontakt vikarbyråer.  20 år siden jeg var ferdig utdannet og har enda ikke funnet relevant jobb.  Jeg har jobb men den er ikke relevant av utdannelsen min.

Anonymkode: 33953...fb0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

endo skrev (42 minutter siden):

Vel. Det er nok fordi at arbeidsgivere vet av erfaring at de bør kreve 5-10års erfaring fordi nyutdannede ikke klarer jobben. 

Kanskje bli litt mer ydmyk og ikke søke stillinger som går langt over hodet på deg? 

Søker alt  også de jeg er overkvalifisert til.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vi trenger alle utdannelser. Også historikere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei det er faktisk ikke bedre med en mastergrad i historie enn ingenting dersom det er lite jobber for personer med mastergrad i historie. En må velge yrket også ut i fra om en kan få en jobb etterpå. Kanskje en ikke trenger mastergrad i det hele tatt. Kanskje en kan jobbe på toget? Eller være elektriker. Hva er galt med det liksom?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kva er DU utdanna til? Kanskje vi kan tipse om jobbar/bedrifter? :)

Anonymkode: 46656...43d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Klart vi trenger historikere. Men hvis ts ikke får seg en jobb er det sannsynlig at hun har tatt en utdanning vi ikke trenger SÅ Mange av. Det å ta en mastergrad er ikke ensbetydende med rett til å få

en jobb. Når en velger studieretning må en også tenke på jobbmulighetene. Ikke bare hva en ønsker eller brenner for. Det er mange gode yrker som ikke har behov for en mastergrad. En kan jo vurdere de 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så hvis man utdanner seg innen historie så er det det eneste valget man har? Rart formulert.

Jeg er selv historiker og var god i de fleste fagene på vgs, deriblant realfag (hadde R2, fysikk 2++). Valgte det fordi jeg brenner for faget og jobb var ingen problem.

Anonymkode: 8ae9b...ba2

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så hvis man utdanner seg innen historie så er det det eneste valget man har? Rart formulert.

Jeg er selv historiker og var god i de fleste fagene på vgs, deriblant realfag (hadde R2, fysikk 2++). Valgte det fordi jeg brenner for faget og jobb var ingen problem.

Anonymkode: 8ae9b...ba2

Kjenner flere historikere, ingen av de har hatt problemer med å få seg jobb heller. En fin og god utdannelse tror jeg. 

Anonymkode: 7d31d...df9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei det er faktisk ikke bedre med en mastergrad i historie enn ingenting dersom det er lite jobber for personer med mastergrad i historie. En må velge yrket også ut i fra om en kan få en jobb etterpå. Kanskje en ikke trenger mastergrad i det hele tatt. Kanskje en kan jobbe på toget? Eller være elektriker. Hva er galt med det liksom?

Vi blir et kritisk dumt folk uten historikere og filosofer. Det er folk vi virkelig trenger, mennesker m et perspektiv. Forøvrig ikke problem å få lektorjobb m historie og filosofi.

Anonymkode: 0d62e...aad

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men du skjønner vel at det er håpløst å gi deg råd om jobbsøking når du ikke vil si hva du er utdannet som?🙄

Goddag mann, økseskaft.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ei offentlig stilling? Der kan kvalifikasjonsprinsippet gjøre det vanskelig for de med lite erfaring hvis det er flere søker med mye erfaring. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Som andre sier så er det vanskelig å gi råd når du ikke sier yrke. 

Anonymkode: d3022...953

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er idioter. Noen ledere, altså. De vil ha "erfaring" men skjønner ikke at en utdannet har vanligvis kjempehøy kapasitet til å ta til seg ny info og motivert for å gjøre en veldig god jobb. 

Har hatt arbeidsgivere som ikke ga meg en sjanse, og I flere år nå jevnlig sender ut spørsmål om jeg vil jobbe der. Jeg er ikke lengre så interessert. Der jeg fikk jobb som nyutdannet ga de meg en sjanse fordi de sa de stoler på det jeg skriver i CV-en min (leder tok et par smarte kontrollspørsmål). De var kjempeimponert over hvor fort opplæring gikk. Jeg var ferdig med alt av oppgaver på 75% av tida, forbedret da i tillegg noen av prosessene deres, tok meg tid til å rydde hos de (oppgaver som ingen har særlig lyst til å gjøre), og gikk inn i en annen stilling i samme firmaet (da min kun var en midlertidig stilling), der jeg raskt ble den personen alle i avdelingen gikk til med spørsmål. 

Når folk har mer erfaring så er faktisk en del av dem ikke avhengig av å lære så fort, være like effektive, de kan også ha vaner fra gamle jobber som ikke passer så godt inn i nye. En god arbeidsgiver vet at nyutdannede kan være kjempeflinke. 

Endret av katties
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...