AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 Ble nylig ferdigutdannet lærer og jobber i dag i et lærervikariat som varer ut dette skoleåret. Jeg er gravid med termin i sommer. Er det i det hele tatt vits å søke jobber til høsten? Ingen vil vel ansette ei som ikke kommer til å begynne i jobben engang… likevel ønsker jeg jo gjerne å ha en jobb å gå til når jeg er ferdig i permisjon. I min kommune er det flest vikariater og ikke faste lærerstillinger som legges ut. er det vits å søke jobb? Anonymkode: c279c...31e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #2 Skrevet 10. februar 2024 Kommer vel litt an på når du har tenkt å begynne å jobbe igjen? Tenker du fint kan vente til 2025 dersom du ikke har tenkt å jobbe før høsten 2025 😊 Anonymkode: 33a7f...864
Bombasi Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Gravide skal aldri diskrimineres, men det er tidenes dårligste løgn. For gravide diskrimineres i høy grad i arbeidslivet. Så, vits i å søke... tja... Kanskje. Hvis det kommunalt/statlig, så kan du ha en liten sjanse. Privat kan du bare glemme. Men tror du gjør lurt i å heller søke jobber når du er i mammaperm, f.eks vinteren og våren 2025. Da er du ikke gravid, og du er klar innenfor "normal" oppsigelsestid.
Hareena Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 Jeg jobbet med rekruttering tidligere og tenkte at en foreldrepermisjon er en veldig kort periode i en medarbeiders arbeidsliv og ansatte gjerne kvalifiserte gravide da jeg anså det som en midlertidig tilstand . Hva offentlig sektor praktiserer vet jeg ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kommer vel litt an på når du har tenkt å begynne å jobbe igjen? Tenker du fint kan vente til 2025 dersom du ikke har tenkt å jobbe før høsten 2025 😊 Anonymkode: 33a7f...864 Tenker å begynne å jobbe etter endt foreldreperm, rundt februar 2025 Bombasi skrev (35 minutter siden): Gravide skal aldri diskrimineres, men det er tidenes dårligste løgn. For gravide diskrimineres i høy grad i arbeidslivet. Så, vits i å søke... tja... Kanskje. Hvis det kommunalt/statlig, så kan du ha en liten sjanse. Privat kan du bare glemme. Men tror du gjør lurt i å heller søke jobber når du er i mammaperm, f.eks vinteren og våren 2025. Da er du ikke gravid, og du er klar innenfor "normal" oppsigelsestid. Problemet er at stillinger for undervisningsåret 24/25 legges ut nå, derfor jeg føler jeg må søke nå i såfall. Legges ut få stillinger resten av året… sikkert mulig å jobbe som vikar uansett ut skoleåret 24/25, men det er ganske uforutsigbart og kan tape litt på det ansiennitetsmessig om jeg ikke får noe fastsatt stillingsprosent. Hareena skrev (36 minutter siden): Jeg jobbet med rekruttering tidligere og tenkte at en foreldrepermisjon er en veldig kort periode i en medarbeiders arbeidsliv og ansatte gjerne kvalifiserte gravide da jeg anså det som en midlertidig tilstand . Hva offentlig sektor praktiserer vet jeg ikke. Ja, har kanskje en sjans om det er snakk om faste stillinger, men de er det forholdsmessig få av og det er veldig vanlig å måtte jobbe noen år i vikariater før en får fast jobb i kommunen jeg bor i. Årsvikariater regner jeg med jeg er uaktuell for pga graviditeten, men det er disse stillingene det er mest av… ts Anonymkode: c279c...31e
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ble nylig ferdigutdannet lærer og jobber i dag i et lærervikariat som varer ut dette skoleåret. Jeg er gravid med termin i sommer. Er det i det hele tatt vits å søke jobber til høsten? Ingen vil vel ansette ei som ikke kommer til å begynne i jobben engang… likevel ønsker jeg jo gjerne å ha en jobb å gå til når jeg er ferdig i permisjon. I min kommune er det flest vikariater og ikke faste lærerstillinger som legges ut. er det vits å søke jobb? Anonymkode: c279c...31e Jeg søkte en jobb og fikk tilbud om den da jeg bar 9 mnd gravid. Takket ja da baby var en uke. Dette er en prestisjefylt stilling med millionlønn… klart det er vits å søke. En seriøs arbeidsgiver lar ikke en god kandidat gå fordi den vil være borte i 8 mnd Anonymkode: 1472a...c9a
dol_br Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 (endret) På min arbeidsplass ble ei høygravid dame rekruttert til en HR stilling - hun takket ja, var borte i permisjon i 2 år, og i mellomtiden ble det ansatt en vikar for henne. Den eneste personen som ikke var så fornøyd med dette arrangementet var HR-sjefen som måtte bruke tid til å onboarde og lære opp vikaren, og så kjøre den samme prosessen igjen da vedkommende kom fra permisjon. Begge var nærmest ubrukelige i ca. 3-4 måneder og kunne ikke jobbe selvstendig. Hele poenget at stillingen ble utlyst i første omgang var for å avlaste HR-sjefen... Synes det burde ikke stå noe i veien for deg å søke selv om du er gravid. Så mye er avhengig av sektor, yrke, arbeidsmiljø, osv. Endret 11. februar 2024 av dol_br
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Jeg ville søkt, og tatt det derfra. Vi har ansatt høygravide, fordi vi tenker langsiktig. Når du sier vikariater, er det en spesifikk lærer man skal vikariere for? Da ville jeg personlig ikke ansatt en gravid, for da må jeg jo finne vikar for vikaren umiddelbart. Men for en fast stilling, hvis du er ettertraktet på arbeidsmarkedet, så ville vi ansatt deg. Anonymkode: 3eb43...3fd
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 Det hender jo at vi hører om høygravide som har fått prestisjestilling med god lønn, selv om de går rett ut i permisjon før de begynner å jobbe. Kandidaten har gjerne en spesielt god utdanning og erfaring, og likestillingsmesig er det fjær i hatten for bedriften å ansette en gravid kvinne. Men vanlige arbeidsfolk som blir ansatt i vanlige utdannings- eller omsorgsyrker? På tross av graviditet? Neppe! Anonymkode: b6ccf...104
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har en kollega som fikk jobben mens hun var høygravid, hun begynte ikke før permisjonen men hadde da oppstart når hun var ferdig med sin del av permisjonen. Anonymkode: d2a60...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå