Gå til innhold

Ny prøver, masse spørsmål

Titten

Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg traff mannen i mitt liv sent, og vi har nå begynt å prøve. Jeg har gått på p-piller siden jeg var 15, og stort sett hoppet over mensen slik at jeg har hatt mensen ca 1 gang pr år. Så jeg føler ikke jeg kjenner kroppen min på denne måten. Jeg tok siste p-pille 31 januar, men har fortsatt ikke fått mensen. Jeg har derimot hatt litt blodspor på papiret de siste fem dagene, kan dette regnes som mensen, slik at jeg kan ta eggløsningstest snart? Vil jeg kunne få eggløsning før jeg evt får mensen? Når ca vil det være hensiktsmessig å ta en eggløsningstest? Hvor lang tid brukte dere før dere fikk igjen eggløsning og mensen etter p-pilleslutt? Er det noe spesielt jeg burde tenke på eller gjøre denne perioden? (Jeg har tatt folat i 3 måneder allerede). Har dere noen tips til gode apper for å logge denne prøveperioden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tar litt tid før syklus er regelmessig. For meg har det vært 3 sykluser med bare rot både etter p-pilleslutt og når syklus har kommet tilbake etter fødsel. 

Synes appen Flo har vært veldig enkel og presis for min del!

Aner ikke om det du opplever nå er mens, høres mer ut som spotting? Ville kanskje sett an et par dager om det tar seg opp? Kan evt også ta en tur til gynekolog og få en mer presis vurdering på hvordan ting ligger an. Gjorde det selv da vi skulle prøve og fant det veldig betryggende :) 

Lykke til med prøvingen! 🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det kan ta opptil 1 år før du kanskje får regelmessig syklus. Og om dette er spotting betyr det ikke at du vil få eggløsning. 

Ikke bruk app til å finne eggløsning, men du kan bruke til å skrive ned når dere hadde sex...hvor mange dager du spotter eventuelt blør.

Beste måten er temping..dette er 100 prosent måte å se om du har eggløsning på. Husk at siden du har gått så lenge kan det ta tid før hormoner etc går ut av kroppen og stabilitet vil komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (Akkurat nå):

Det tar litt tid før syklus er regelmessig. For meg har det vært 3 sykluser med bare rot både etter p-pilleslutt og når syklus har kommet tilbake etter fødsel. 

Synes appen Flo har vært veldig enkel og presis for min del!

Aner ikke om det du opplever nå er mens, høres mer ut som spotting? Ville kanskje sett an et par dager om det tar seg opp? Kan evt også ta en tur til gynekolog og få en mer presis vurdering på hvordan ting ligger an. Gjorde det selv da vi skulle prøve og fant det veldig betryggende :) 

Lykke til med prøvingen! 🌱

Tusen takk for svar! :) Skal laste ned Flo nå, men ja kanskje det er det som er spotting? Føler meg som en 14 åring når det gjelder alt dette, for jeg har jo ikke hatt noen normal syklus siden da 🫠 Hva kan man egentlig få sjekket hos en gynekolog? Kan man få vite hvordan fertiliteten og sjansen for å bli gravid er liksom? Jeg har ikke vært hos gynekolog siden celleprøve, så får bestille meg en time, bare fint å vite litt hva jeg burde passe på å spørre om å få sjekket etc før timen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Husk at det kan ta opptil 1 år før du kanskje får regelmessig syklus. Og om dette er spotting betyr det ikke at du vil få eggløsning. 

Ikke bruk app til å finne eggløsning, men du kan bruke til å skrive ned når dere hadde sex...hvor mange dager du spotter eventuelt blør.

Beste måten er temping..dette er 100 prosent måte å se om du har eggløsning på. Husk at siden du har gått så lenge kan det ta tid før hormoner etc går ut av kroppen og stabilitet vil komme.

Tusen takk for svar! :) Såpass ja, men det var egentlig godt å vite, for jeg trodde den skulle komme ganske regelmessig med engang. Betyr det at jeg ikke kan få eggløsning før jeg har fått en vanlig mensenperiode igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titten skrev (51 minutter siden):

Tusen takk for svar! :) Såpass ja, men det var egentlig godt å vite, for jeg trodde den skulle komme ganske regelmessig med engang. Betyr det at jeg ikke kan få eggløsning før jeg har fått en vanlig mensenperiode igjen?

Om dere har mulighet, ha sex annenhver dag, eller med 2-3 dagers mellomrom? Eggløsning kommer jo før mens, så da har dere god sjanse å treffe.

Anonymkode: a83b1...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Titten skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar! :) Skal laste ned Flo nå, men ja kanskje det er det som er spotting? Føler meg som en 14 åring når det gjelder alt dette, for jeg har jo ikke hatt noen normal syklus siden da 🫠 Hva kan man egentlig få sjekket hos en gynekolog? Kan man få vite hvordan fertiliteten og sjansen for å bli gravid er liksom? Jeg har ikke vært hos gynekolog siden celleprøve, så får bestille meg en time, bare fint å vite litt hva jeg burde passe på å spørre om å få sjekket etc før timen 🙈

Jeg ville nok ikke ført det opp som mens i appen før det evt tar seg opp nei 🤔

Skjønner hva du mener. Plutselig føler man seg helt grønn på noe man tror man har kontroll på - også viser det seg å være skikkelig nytt terreng!

Vanlig gynekolog undersøkelse kan ikke si så voldsomt mye om fertiliteten annet enn om alt ser normalt og friskt ut. I tillegg kan de se hvor du er i syklus! Da jeg tok GU kunne hun f.eks se at eggløsning kom til å skje om 1-2 dager! Det var supernyttig, da fikk jeg liksom full kontroll på en eggløsning helt gratis, det la jo også grunnlaget for videre beregninger :) 

Bare si til gyn at du ønsker å bli gravid og bare ønsker en kontroll mhht fertilitet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville avventet et par måneder med eggløsningstester og den slags hvis jeg var deg. Ha sex hver 3. Dag og se hva som skjer. 

Det stemmer ikke det en annen bruker skriver, at det tar opptil ett år å få regelmessig syklus etter slutt på prevensjon. Det skal ta max 3 mnd. Jeg fikk ikke regelmessig syklus og gikk til gyn etter 5 mnd noe jeg i dag er veldig glad for siden jeg fikk PCOS-diagnosen raskt og kom i gang med behandling i stedet for å sitte på gjerdet et helt år når jeg ikke engang har eggløsning på egenhånd. 

Anonymkode: 563cf...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (11 timer siden):

Det tar ikke opp til ett år å få tilbake eggløsning og mens!!! Dette er ikke naturlig eller normalt! Definisjonen på å være ufrivillig barnløs er å ikke oppnå graviditet etter ett år med ubeskyttet sex. 10% oppnår ikke graviditet etter et år og er ufrivillige barnløse. 10% er ikke ubetydelig, så sånn sett er det vel ikke unormalt, men ikke be folk be folk senke skuldrene og tenke at dette er normalt. Har du ikke fått tilbake menstruasjon innen ett år, bør du virkelig ha undersøkt dette for lenge siden, slik at du kan få hjelp og slipper og gå rundt med gjentakende unødvendige skuffelser og nederlag…

Det tar heller ikke lang tid for hormoner å gå ut av kroppen… det er bare å lese litt på halveringstid, og så lese litt på din pilles halveringstid så skjønner man at dette ikke stemmer… Det som derimot kan ta litt tid, er for kroppens eget hormonsystem å skjønne hva den skal gjør igjen etter mange år med «hvile». Men dette skal faktisk ta maks 3 måneder (dette kan nok være individuelt, og for noen kan det ta noe lengre tid, uten at det er noe galt), men det bør undersøkes etter tre måneder, for å utelukke at det er en grunn til at kroppen sliter med å finne tilbake til sitt normale mønster!

Dette skjedde meg forresten. Jeg fikk ikke tilbake mens etter tre måneder etter 10 år med hormonprevensjon. Jeg dro til gyn og fikk undersøkt. Det viste seg at jeg hadde PCOS, og jeg kunne begynne behandling som hjalp meg lenge før jeg hadde brukt et helt år med frustrasjon og tårer på alle nedturene sol det hadde ført med seg. (Jeg brukte fortsatt et år på å bli gravid, og det var frustrende nok, men det kunne blitt mye lengre og tyngre om jeg hadde fulgt rådet over og tenkt at det var normalt!). Gyn sa foresten også at det var en myte at kroppen kunne bruke et år på å komme tilbake fordi det tok tid å «skylle ut» hormonene…

Og til ts så brukte jeg tiden på å fokusere på en sunn livsstil uten å bli for «hysterisk». Jeg brukte eggløsningstester for å finne mine sannsynlige fertile vinduer, og temping for å bekrefte at eggløsning skjedde. Testene funker best på ettermiddagen når jeg ikke hadde tisset på ca. 4 timer og drukket lite siste tiden før (de var ofte negative på morgenen, selv om de da ble positive på ettermiddagen). Temping er superfint, og der funker appen fertilityfriend bra. Les gjerne mer på den O store tempetråden her på KG for mer info rundt dette om du er interessert i dette. For meg funket kombinasjonen av tester og temping best, da testene kan være falsk positive ved PCOS, men tempingen ga meg raskt svaret på om det var reelt positiv eller falsk positive. For de med svært regelmessig syklus kan både app alene og tester alene fungere bra, for meg med uregelmessig syklus var appene helt på jordet. Du finner ut hva som fungerer for deg, hva som stresser deg og hva som gir deg mest ro. Dette er det nok ingen fasit på! 

Anonymkode: 9e526...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...