Gå til innhold

Hvor ofte pusser dere opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte et hus fra 80 tallet for 12 år siden. Alt måtte gjøres. Vi har tatt en del, noe mangler enda. Vi har alltid valgt det billigste, for min samboer er veldig sparsom. Vi valgte billig ikea kjøkken og nå vil jeg bytte. Vi betalte 60 000 for det for 12 år siden. Jeg synes det er stygt og slitt, men det er jo helt funksjonelt. 

Jeg vil også male stuen og kjøpe litt nye møbler, nye gardiner. Men alt er en kamp for å få til.. 

Hvordan er det til dere? Hvor ofte bytter dere møbler, maler osv? Må alt være ødelagt for at det skal byttes?

Anonymkode: 090d6...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ofte? Det var et rart spørsmål. Du må uansett ha ganske god råd hvis du skal drive og pusse opp hele tiden, så det begrenser seg litt selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maling er billig så det er det bare å gjøre. Vent til det er tilbud på maling, noe det ofte er. Og så velger dere farger sammen. Kan godt være at endringen motiverer til mer. Men hvis mannen din er sparsommelig så må dere nok snakke sammen om det og bli enige om et budsjett for opppussing per år. Dette kan du enten spare opp til nytt kjøkken eller bruke løpende til å gjøre innkjøp av møbler og pusse opp litt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke pusset opp. Har bodd i samme leilighet i 20 år. Har selvsagt kjøpt et og annet nytt møbel når de gamle har vært utslitte og byttet ut dusjhjørne med dusjkabinett da fugene i dusjsonen begynte å bli litt vel slitte, men ellers er "basisen" som den var da jeg flyttet inn. Leiligheten ble kjøpt ny, så jeg fikk velge farger selv. Dermed ble jeg fornøyd i første runde og har ikke følt behov for å forandre noe. 

Anonymkode: 37c16...d6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd i huset her nå i 10 år, etter vi solgte gården.

Vi har kun tatt et malestrøk i stua og malt huset utvendig. 

Det er jo svindyrt hvis en ska gjøre store prosjekter.  Her står å legge nytt tak bare Vi får spart opp nok penger til det. Vet pris fort blir 200.000kr.

Så svigers tok å pusset opp kjøkkenet og kom på over 100.000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstant ærlig talt, men det er aldri en kamp. Jeg bare gjør det selv. Han hjelper til om han har lyst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei ikke ofte. Vi kjøpte huset for 16 år siden. Badet oppe måtte taes. Så det tok vi. Malte soverommene og loftstua. Tok kjøkkenet for 4 år siden. Har lyst å ta gangen, TV-stua, soverommet vårt og badet vårt. Men mannen vil heller kjøpe noe mindre. Så vi får se. Har 300 kvm med hus. Og ungene er ute av redet. Så jeg er jo klar for mindre. Bare ikke leilighet. Det har jeg ikke lyst på.  

Anonymkode: c4087...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte blir feil. Livet med et hus fra 70-tallet er evig oppussing, alltid noe som skal gjøres. Men det er det som er stas med å ha eget hus da :)  Men kjøper ikke møbler før de vi har er utslitt nei, og selv da kjøper vi oftest brukt. 

Anonymkode: ef113...9c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet inn i nytt hus for nesten 40 år siden. Pusset ned tregolv og malte gangen for 10 år siden. Vi har malt soverom etter hvert som barna har flyttet og rommene har fått nye formål.

Alle bad og vaskerom skal renoveres til sommeren. 

Vi har kjøpt en ny sofa, og noen gode stoler. Ellers er det meste av møbler fra vår studenttilværelse, arvegods og noe nytt som hyller og enkle møbler.

Ingen av oss er spesielt interessert i interiør, og vi er fornøyd med det som fungerer. Det blir nok en oppdatering av kjøkken om ikke alt for lenge, også fordi en balkonger og et vindu nå bør skiftes.

Anonymkode: 0670b...387

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusser stadig litt opp. Det er små summer hele tiden, så ikke noen store greier.

Anonymkode: 8f880...9f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygde hus for 22 år siden. Nå har vi de siste ti årene pusset opp det meste. Noen rom er bare malt. Men har ikke byttet kjøkkeninnredning, og bare ett bad som er pusset opp. En del møbler, som salong i hovedstue og spisestuemøbler, er dyre kvalitetsmøbler som neppe blir skiftet ut noen gang. 

Anonymkode: 207c5...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi renoverte hele huset før vi flyttet inn for noen år siden , og har ikke tenkt å pusse opp før vi selger det igjen om 3-4 år.

Bruker lang tid på å komme fram til farger, om det skal males eller tapetseres, hvilke gulv det skal være, så å si alt bruker vi veldig lang tid på. Kjøkkenet er spesialbygd av møbelsnekker. 

Anonymkode: 10b8b...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov. Har vel et større prosjekt ca annethvert år.

Sparer opp i forkant og velger kvalitet, da vi planlegger i bli her en god del år. Lar ikke rom bli for utdatert/slitt. Men pusser aldri opp bare fordi vi ønsker forandring. 

Anonymkode: 1fe7e...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maler når jeg føler for det. Det koster lite, både i tid og utstyr.

Huset er over 50 år gammelt og helt originalt, så det meste måtte totalrenoveres når jeg tok over for 3 år siden. Både bad, kjøkken, elektrisk og overflater.

Billigst mulig var aldri målet, men å få maks ut av mitt budsjett. Brukte mye tid i prosessen på planlegging, vente på gode tilbud, innhente tilbud, og å være trygg i sammensetningen av materialer. Beiset og brente alt av treverk selv, fremfor å kjøpe ferdig behandlet. 

Fikk 30% på panel, fliser og kjøkken da leverandørene likte ideene og gjerne ville få bilder i etterkant.

Kjøpte medium dyrt (300k) kjøkken der noe er heltre, noe er slett og lett overmalbart. Med mindre behovet endrer seg (sambo, barn etc), kan dette kjøkkenet holde de neste 30år. Badet kommer til å måtte tas på nytt innen den tid, med dusj på flis vil det nok være forbi sin levetid. 

Ett av soverommene var i såpass god stand i overflater og plassbygde skap at der trengte det bare nye vindu og dører, gulv og elektrisk+ maling. 

Gjør kontinuerlig vurderinger, kjøper kvalitetsmøbler (enten gjenbruk som har tålt tidens tann, eller dyrere klassikere som også har gjensalgsverdi dersom man vil bytte ut senere).

Plassbygger skap selv (og supplerer med hyller/ deler fra Ikea) der det er fornuftig, fremfor å kjøpe skap som bare står i rommet.

Tenker på huset som en totalitet, pusser opp og renoverer mtp på varige løsninger. Har jeg ikke råd til det møbelet eller de materialene jeg ønsker, sparer jeg opp. Er jeg like giret to år senere, da er det verdt å investere. 

Det høres ut som dere kan kjøpe nye fronter o.l og bli fornøyde med det?  Ingen grunn til å bytte hele kjøkkenet dersom stammene er ok og selve løsningen er god. Ikea har vel de samme målene i dag som for 12 år siden, men du må sikkert regne med å bruke 20.000 eller mer på bare frontene, da prisene på ikea også har økt voldsomt.

Tenk bærekraft: Det er ikke alltid at de billigste og kjappeste løsningene er de mest varige.

Anonymkode: 6d630...2df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet inn i nytt hus for 40 år siden.  Har bygget på et par gangen siden da, og tak, vinduer og bordkle er byttet ut og isolert bedre enn standarden var da vi bygget.  Inne har vi pusset opp etter hvert som vi har hatt råd til det.  Mannen min misliker oppussing, så det er lenge siden jeg forsto at jeg måtte lære det selv.  Jeg er mer interessert i interiør enn de fleste.  Kjøper sjelden nytt fordi jeg synes det er mye mer spennende å finne på bruktmarkedet.  
Som dere har vi felles økonomi, men mannen min protesterer aldri når jeg foreslår oppussing eller å kjøpe noe nytt.  Han sukker og stønner, bare :)  Han vet at jeg vet når vi har råd til det og stoler på smaken min.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst til å si at vi maler om hele tiden, men egentlig synes vi begge det er kjedelig,  så vi har enda ikke gjort det 😆

Pusser bare opp ved reelt behov ja. Kjøper også bare nye møbler om det trengs. Prøver også å kjøpe brukt,  da har jeg i teorien lav terskel for å bytte, men igjen,  gidder liksom ikke bytte ut noe som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusser op en leilighet på litt over 80 kvm. Vi har pusset opp litt over 1,5 år nå. Da er det ofte en jobb, så en lang pause på noen måneder, så irriterer vi oss og begynner med et godt tak igjen. Vi har malt tak og vegger, byttet dører, lagd vegger, laget et ekstra rom. Revet mye greier. Hengt opp gardinstenger. Laget lister. Pusset ned gulv og lakkert. gHelsparklet enkelte vegger, fjernet tapet. Har stuegulvet igjen å pusse ned og lakkere. Vi bor her mens vi pusse ropp som gjør det mer tidskrevende. Vi ønsker å gå over til å pusse opp enebolig etterhvert. Da blir det også mye enklere fordi en kan ta et og et rom av gangen. Som vi har gjort det nå har vi revet tapet, helsparklet vegger og malt. Så flyttet alle møblene til alle andre rom pga. størrelsene. Så har vi tatt de andre rommene. Flyttet møbler fram og tilbake. Det sjeler mye tid. Med enebolig  har du som oftest flere som, og det gjør det mulig å ta et og et rom av gangen. Anbefaler deg dette sterkt, ellers tar det evigheter!

Om du ønsker å gjøre noe med fasade, legge til flere rom eller bygge på boligen ville jeg anbefalt og ta kontakt med fagfolk før du starter. Er det bare loverflate oppussing så ta et og et rom :) 

Tidsmessig er vi ikke ferdig med oppussingen enda, vi skal gå løs på kjøkken og bad etterhvert, men vi må bli ferdig med stuen først. tar nok for 1 år til.

Anonymkode: 3e300...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pusset opp «alt» i et gammelt hus de siste 8 årene, men etter én oppussing har alt vært likt etter det. Har ikke valgt spesielt dyre løsninger, men ganske tidløse valg som passer husets alder og stil. Eneste jeg kunne tenke meg å fikse på er nok maling på enkelte rom, fordi bruken har endret seg på de årene. Når det gjelder kostbare rom som bad og kjøkken har jeg tenkt at vi bør ha det minst 15år før vi gjør store endringer. Kan du skifte fronter på kjøkkenet ditt, evt benkeplate også? Det finnes mye fint for å oppgradere IKEA kjøkken ☺️ 

Anonymkode: bdfd7...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 19.29):

Vi kjøpte et hus fra 80 tallet for 12 år siden. Alt måtte gjøres. Vi har tatt en del, noe mangler enda. Vi har alltid valgt det billigste, for min samboer er veldig sparsom. Vi valgte billig ikea kjøkken og nå vil jeg bytte. Vi betalte 60 000 for det for 12 år siden. Jeg synes det er stygt og slitt, men det er jo helt funksjonelt. 

Jeg vil også male stuen og kjøpe litt nye møbler, nye gardiner. Men alt er en kamp for å få til.. 

Hvordan er det til dere? Hvor ofte bytter dere møbler, maler osv? Må alt være ødelagt for at det skal byttes?

Anonymkode: 090d6...345

Så lenge kjøkkenet henger sammen og er funksjonelt, kan det jo få seg et fint løft med et strøk maling? Eventuelt bare bytte dører/fronter?

Vi pusset opp for 25 år siden. Da rev vi ut et kjøkken fra 1930-tallet og satte inn et kjøkken i heltre laget av en lokal snekker. Det ble mye billigere enn tilsvarende ferdigkjøkken den gangen. Dette kjøkkenet er like fint fortsatt. Valgte å male kjøkkeninnredning og kjøkkenvegger for 5-6 år siden i en ny farge, men ellers ikke behov for å gjøre noe.

Badet er snart 20 år. Ble gjort skikkelig, og litt dyrt, men det holder sikkert i 30 år til.

Når vi har pusset opp og kjøpt møbler og hvitevarer, har vi valgt kvalitet. Vi kjøper solide tidløse ting og holder oss langt unna papp/sponplate-møbler fra Ikea og andre billig-kjeder. Det gjør at vi har møblene og interiøret lenge. Veldig lenge. Det gjør godt både for miljøet og for lommeboka.

Anonymkode: 77ac7...386

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...