Gå til innhold

Får beskjed om mulig nedbemanning en fredag via Facebook. Sykemelde meg for å følge opp behandling? Usikker.

Anbefalte innlegg

Gjest cleancotton
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du sitter å planlegger dette vil jeg si du er en av de som utnytter velferdssamfunnet. 

Anonymkode: 7548f...2fd

Da hadde jeg vel sykemeldt meg nå? Handler om hva jeg vil klare i en ny jobb, når jeg skal inn i en behandling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?

Anonymkode: 08d58...38e

Ja?

Jeg forstår at det ikke er ønskelig å skifte jobb, men det må du mest sannsynlig uansett, og da er det beste å begynne å se seg om etter noe FØR du blir sagt opp. Da har du mer kontroll over hendelsesforløpet og har også mer tid, enn om du ikke foretar deg noe.

Og sykemelding uten å være syk er ikke poenget med sykemelding.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei, dette er en godt bevart hemmlighet innen hr. Ser man på cv og søknad at en person er sykmeldt under permittering, oppsigelse så ansetter man de ikke. Fordi ingen liker noen som utnytter systemet.

Anonymkode: fedac...f1b

Dette stemmer ikke. Du kan ikke se i en CV eller en søknad at noen er sykmeldt eller i det heletatt har vært det. Så la oss bare legge den død med engang. 
Det er ingen HR-stillinger innad i en barnehage, så her er det kun styrer/leder som trenger å vite om sykmeldingen, om ikke TS deler det selv med resten av personalet. Hvis TS jobber kommunalt så er det en HR-avdeling innad i kommunen, og de kommer inn i oppfølgingsperioden av en sykemelding hvis den er langvarig, eller hvis det er bedriften (mistrivsel, arbeidsmiljø, konflikt, vil finne ny jobb) som er grunnen til sykemelding. 

Uansett, hvis du jobber kommunalt så er du nok sikret en jobb om det blir nedbemanning i den barnehagen du er. Det er vanskelig å få sparken om man jobber kommunalt. Da vil HR komme inn å hjelpe til for å få flyttet deg til annet som passer deg, annen barnehage osv. 
HR har stor forståelse for sykemeldinger og vil nettopp bidra for å bedre dette, slik at man unngår det. 
Allikevel må du ikke ta sorgene på forskudd. Er det en plass det er behov for folk, er det i oppvekst og omsorg/helse. 

Har jobbet i HR noen år, og som pedagog i barnehage. 

Anonymkode: 77a89...2fd

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når ble det slik at man bare kunne sykemelde seg? 

Er det noe nytt? 

Anonymkode: da21f...59f

Har du virkelig ikke fått med deg hvor enkelt det er?

Anonymkode: 2120a...580

• Liker 2
Gjest cleancotton
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Du kan ikke se i en CV eller en søknad at noen er sykmeldt eller i det heletatt har vært det. Så la oss bare legge den død med engang. 
Det er ingen HR-stillinger innad i en barnehage, så her er det kun styrer/leder som trenger å vite om sykmeldingen, om ikke TS deler det selv med resten av personalet. Hvis TS jobber kommunalt så er det en HR-avdeling innad i kommunen, og de kommer inn i oppfølgingsperioden av en sykemelding hvis den er langvarig, eller hvis det er bedriften (mistrivsel, arbeidsmiljø, konflikt, vil finne ny jobb) som er grunnen til sykemelding. 

Uansett, hvis du jobber kommunalt så er du nok sikret en jobb om det blir nedbemanning i den barnehagen du er. Det er vanskelig å få sparken om man jobber kommunalt. Da vil HR komme inn å hjelpe til for å få flyttet deg til annet som passer deg, annen barnehage osv. 
HR har stor forståelse for sykemeldinger og vil nettopp bidra for å bedre dette, slik at man unngår det. 
Allikevel må du ikke ta sorgene på forskudd. Er det en plass det er behov for folk, er det i oppvekst og omsorg/helse. 

Har jobbet i HR noen år, og som pedagog i barnehage. 

Anonymkode: 77a89...2fd

Takk for godt svar. Barnehagen er privat.

Gjest cleancotton
Skrevet
ti10 skrev (10 minutter siden):

Ja?

Jeg forstår at det ikke er ønskelig å skifte jobb, men det må du mest sannsynlig uansett, og da er det beste å begynne å se seg om etter noe FØR du blir sagt opp. Da har du mer kontroll over hendelsesforløpet og har også mer tid, enn om du ikke foretar deg noe.

Og sykemelding uten å være syk er ikke poenget med sykemelding.

Jeg er syk, har en haug lidelser, jeg skal i behandling, men jeg funker der jeg er nå pga vi kjenner hverandre og samarbeider godt. Det blir ikke like enkelt å inn å konkurrere om en stilling og være beste utgave et nytt sted. Forstår du ikke?

Skrevet (endret)
cleancotton skrev (16 timer siden):

Vi har en jobbchat hvor viktige ting deles, jeg har vært skeptisk til å være med, men er med pga viktig info. Jobber i barnehage. 

Fredag ettermiddag legger sjefen ut at vi mangler søkere og må ha viss antall søkere av barn. 

Jeg senere henne en sms, fordi jeg ikke ønsker skrive dette der. Spør henne om det er grunn til bekymring rundt min stilling, jeg er siste som ble ansatt. Hun svarer at det er usikkert, at vi håper det kommer flere søkere utover våren.

1. Jeg kjenner for det første det å skulle sies opp er stressende,

2. En annen faktor.

Jeg er på en trygg plass nå, gjennom flere år i samme firma. Jeg har utsatt et behandlingsløp jeg bør gå gjennom, og kjenner at jeg ikke vil takle det som jobbsøker eller kombinert med å etablere meg på ny arbeidsplass. Jeg har familie og må som jobbsøker påberegne reisevei og det vil være vanskelig å følge opp behandling. På plassen jeg jobber nå, har jeg fri en dag i uka, og kjenner jeg vil takle behandling kombinert med jobb.

Så spm. Om jeg sykemelder meg før oppsigelse vil jeg kunne konsenere meg om behandling og gå tilbake som jobbsøker når jeg er ferdig behandlet. Bør jeg gjøre det? Som arbeids søker vil jeg bare få 66 prosent lønn og ikke kunne følge opp behandling på samme måte pga stress med jobb intervjuer og stress generelt.

Hallo. Du er ikke sagt opp. Ikke ennå ihvertfall. Du skisserer alle mulige senarioer. Det er ikke sikkert det skjer. Hvis jeg var deg ville jeg kontakte ulike firmaer du kunne tenke deg å jobbe i og lodde stemningen for et eventuelt jobbskifte. Det er  mulig du kunne fått samme ordning der. De har taushetsplikt og du forråder ingen ved å snuse litt på jobbmarkedet. Ta en prat m/fastlegen din. Så får du mer ro i situasjonen du er i. Lykke til,

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Gjest cleancotton
Skrevet
Rødstrupa skrev (34 minutter siden):

Hallo. Du er ikke sagt opp. Ikke ennå ihvertfall. Du skisserer alle mulige senarioer. Det er ikke sikkert det skjer. Hvis jeg var deg ville jeg kontakte ulike firmaer du kunne tenke deg å jobbe i og lodde stemningen for et eventuelt jobbskifte. Det er  mulig du kunne fått samme ordning der. De har taushetsplikt og du forråder ingen ved å snuse litt på jobbmarkedet. Ta en prat m/fastlegen din. Så får du mer ro i situasjonen du er i. Lykke til,

Nei ingen vil ansatte en med dårlig helse i en jobb som barnehage. Jeg får ta en snakk med legen ja.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Derfor vil det vel være en idè å sykemelde seg før man kommer til det punktet at det blir permittering..? 
Dette er jo en person som presser seg på jobb, til tross for helsemessige utfordringer. Dette er ikke en person som utnytter systemet. 

Du beviser alle motforestillinger man har til HR. 

Anonymkode: 08d58...38e

Korrekt, og som du ser av posten så vurderer nå ts og sykmelde seg etter at det er blitt rykter om mulig nedbemanning. Altså kynisk utnyttelse av systemet som hr ser etter ved ansettelser.

• Liker 1
Gjest cleancotton
Skrevet

Korrekt, og som du ser av posten så vurderer nå ts og sykmelde seg etter at det er blitt rykter om mulig nedbemanning. Altså kynisk utnyttelse av systemet som hr ser etter ved ansettelser.

Du må prøve å snu situasjonen. Utnytter jeg systemet ved å gå på jobb syk nå? Utnytter jeg systemet ved å betale skatt, slik at jeg kan være sykemeldt for å gå i behandling? Slik jeg har krav på? Hadde du kunnet gå inn som jobbsøker og bare legge ett lok på egen helse??

Gjest cleancotton
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er syk,  å prøver å bli frisk. Så da er det helt innafor å få sykmelding slik at du kan bli frisk.

Min mann hadde allerede vært sykmeldt i 4 uker , når det ble permiteringer. Og det var jo ikke dumt iht å bli frisk. Behandlinger koster og det gjør også å iste store deler av inntekten. Så du får jo bare bedre muligheter til å bli frisk. Og det bør uansett være pri nr 1

Anonymkode: 0299c...47d

🩵

Skrevet
Just now, cleancotton said:

Du må prøve å snu situasjonen. Utnytter jeg systemet ved å gå på jobb syk nå? Utnytter jeg systemet ved å betale skatt, slik at jeg kan være sykemeldt for å gå i behandling? Slik jeg har krav på? Hadde du kunnet gå inn som jobbsøker og bare legge ett lok på egen helse??

Du klarer jobbe? Altså ikke sjuk. Så jeg ser ikke poenget ditt. Og hva har det at du betaler skatt med dette å gjøre? Enkelte her inne har en forkastelig dårlig arbeidsmoral og mener de har krav på alt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest cleancotton
Skrevet

Du klarer jobbe? Altså ikke sjuk. Så jeg ser ikke poenget ditt. Og hva har det at du betaler skatt med dette å gjøre? Enkelte her inne har en forkastelig dårlig arbeidsmoral og mener de har krav på alt. 

Det er snakk om å ikke klare å gå inn halvt frisk som en ny arbeidstaker? Og kanskje må leve på lav inntekt med dyre behandlings utgifter.

Skrevet
Just now, cleancotton said:

Det er snakk om å ikke klare å gå inn halvt frisk som en ny arbeidstaker? Og kanskje må leve på lav inntekt med dyre behandlings utgifter.

Behandlingskostnader?? Jammen. Bestem deg. Du betaler jo skatt. Slutt utnytte systemet. 

• Nyttig 1
Skrevet

Hei, dette er en godt bevart hemmlighet innen hr. Ser man på cv og søknad at en person er sykmeldt under permittering, oppsigelse så ansetter man de ikke. Fordi ingen liker noen som utnytter systemet.

Halleluja! 

Anonymkode: da21f...59f

Skrevet

Jeg jobber med å ansette folk selv, typ mange(!) i året, og dette er ikke «en godt bevart hemmelighet innen HR.» dette er tull. 

Anonymkode: 0caaf...bb7

• Liker 1
Skrevet (endret)
cleancotton skrev (1 time siden):

At jeg da slipper søke jobber og tape inntekt.

Én ting er å sykemelde seg fordi du faktisk er syk og/eller skal i behandling. Men du sier det går greit i den jobben du er nå og at sykemeldingsgrunnen faktisk er det økonomiske, og det er å utnytte systemet! 

Endret av Grüner
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med din leder, faktisk. For hvis du blir 100% sykemeldt i ett år, fordi du skal i behandling som gjør at du ikke kan jobbe - så slipper arbeidsgiver å betale mer enn arbeidsgiveravgift. Da kan de vente deg tilbake etter endt år/slippe å betale for mer enn den lille prosenten de eventuelt har råd til å ha deg der det bhg-året hvor det er for få barn til å fylle personalgruppa helt opp. 

Det kan være en veldig god løsning for dere hvis du uansett ser for deg at du på et tidspunkt må være sykemeldt over tid. Da slipper du og barnehagen både permittering, oppsigelse og barnehagen kan beholde en god ansatt som virkelig ønsker å jobbe der. Snakk med dem. Spør om de tenker at det er en god løsning at du setter i gang den prosessen fra og med august, si at det iallefall er en løsning og at uansett vil du måtte være sykemeldt delvis eller helt over en lang periode, men at det ikke nødvendigvis trenger å være akkurat da. 

Anonymkode: 22498...1c6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
cleancotton skrev (10 minutter siden):

Å vente til å gjennomføre behandling til senere er å utnytte systemet. Du er frisk nok til å jobbe nå, og da kan du like så godt ta i mot behandling nå. Da kan du være ferdig med behandling når du begynner i en ny jobb. Men det er vel da du ønsker å dra på badeferie.

Anonymkode: cd19f...757

• Liker 1
Skrevet

HR kan brenne i helvete. 

Anonymkode: 11956...03a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...