Gå til innhold

Har blitt spurt om å bli styreleder i borettslag - Grei inntekt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valgkomiteen her jeg bor har spurt om jeg vil bli styreleder. Er et middels stort borettslag og leder tjener rundt 100.000 kr per år.

Men er det verdt maset fra andelseierne, og det å hele tiden være tilgjengelig når det skjer noe?

Dere som har vært styreledere, er det en ok jobb?

Anonymkode: fc753...77a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke verdt det for usle 100.000 kr per år. for mye mas og stress

Anonymkode: 7e041...851

• Liker 1
Skrevet

Når du kaller henvendelser fra beboerne for "mas" tenker jeg du ikke er egent for jobben. Generelt er det sånn at jo mer veldrevet borettslaget er, jo mindre er det for beboerne å henvende seg om. Men man må ha et ønske om å ville gjøre noe bra i borettslaget og når man stiller til et verv, ikke bare tenke på pengene. Jeg tenker du ikke er rett person. Hilsen en som ahr vært styremedlem i årevis, i et særdeles veldrevet lag, men som likevel gjør det ev engasjement og ikke penger. 

Anonymkode: 1eeac...30b

• Liker 12
Skrevet

Det spørs jo på hva som skjer i borettslaget? Er det uenighet mellom naboer, hærverk og ting som må ordnes opp i ukentlig så er det ikke verdt det. Går en del tid i telefoner, mailer og beskjeder frem og tilbake. Har man en krevende jobb utenom, barn og ellers en del som krever mye av deg på fritiden så er det ikke noe jeg ville valgt om jeg ikke måtte.

Er det et greit borettslag med lite som skjer så kan det være en grei nok jobb. Kan være lurt å være medlem i styret før du tar jobben som styreleder slik at du får litt innsikt i hva det går i før du velger å ta ansvaret som styreleder. :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er styreleder nå i et lite borettslag og føler virkelig ikke det er verdt det. Selv om jeg får 5-70.000 før skatt og går på AAP. Det sier kanskje sitt...

Folk er idioter og ber styret om alt mulig de kunne funnet ut av selv. Hvordan de betaler regninger, at de har drypp i krana på kjøkkenet, osv. Større saker som husbråk kan du bli dratt inn i fordi du tar side i saken eller klager mener du ikke gjør nok. Så må du ha økonomimøter og samtale med resten av styret fortløpende. Kanskje du havner i styret med folk som ikke gjør en dritt selv om du delegerer.

Folk er idioter, høres det gøy ut å prøve å være headmaster for idioter som plager deg for den minste lille ting så tar du jobben. 😅

Trenger borettslaget alt fra store ting som rehabilitering eller små ting som nye brannslukningsapparater til alle enhetene så må du ta ansvar for å få det gjort.

Du har også ansvaret hvis noen skader seg ved at de får istapper i hodet eller bqrn skader seg på utstyret på lekeplassen.

Anonymkode: 26863...d0b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har vel en anelse hvordan naboene er? Er det mange som spør styreleder om alt mulig som ikke har med dine arbeidsoppgaver å gjøre? Mange som klager? 

100 000 er jo en grei inntekt hvis du trenger det. 

Selv om du må kunne kontaktes, så kan du likevel ha noen regler. F.eks meldinger/eposthenvendelser og kun telefoner om det er noe som må ordnes asap. Du kan jo også informere om at du har noen "kontortimer" et par dager i uken, feks mandag og torsdag hvor du går gjennom henvendelser og svarer. Da vet de at du har ansatt tid og ikke overser henvendelser.

Antar du kan få hjelp via obos/bob om du lurer på noe. 

Som en over skriver, husk på ansvaret ved skader som istapper. Sørg for dokumentasjon på hvem som utfører arbeidet og når (at det faktisk skjer til avtalt tid). 

Informere fortløpende på borettslagets side (Facebook, nettside osv) om endringer, hvor dere er i ulike prosesser osv. Skriv alltid når det kommer til ulikt arbeid som skal utføres "med forbehold om endringer". Ting kan skje og det er ikke alltid slik at borettslagets vinduer blir ferdig på dagen tidsfristen er. Du kan også stenge kommentarfelt på Facebook. Hvis du minner om nattero 22-07, så trenger ikke en hel gjeng å diskutere hva naboen gjør, hva de mener og glefse til hverandre. Det kan de ta privat eller klage inn til deg. Det er ikke styreleders oppgave å dressene en barnehage. 

Ellers må du tenke om du har tid. Møter er ofte lagt til kveld. Er borettslaget veldrevet fra før? Mye som må tas tak i eller ikke? Fungerer vaktmesteren, renholderne osv bra? Er det snakk om å øke kostnadene mye fordi enkelte ting må utbedres? 

Anonymkode: 30839...bc3

• Liker 2
Skrevet

Ikke verdt pengene og tiden du bruker.

Anonymkode: dc911...9b6

• Liker 2
Skrevet

Det er en stor jobb...du har møter 1 gang u mnd eller hver 2 mnd. Du må kunne takle økonomiske, folk som ikke ville gjøre ting, folk som blir dyre når leie går opp, folk som klager. Du må bruke kvelder på å kanskje gå rundt dør til dør og måle av vann lesere, der er mye å ta stilling til. Min tante har sittet i 3 år nå og hun gleder seg å trekke seg nå i mars på generalforsamlingen. Mannen min sitter også i styret og det er utakknemlig jobb. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er mye enklere enn jeg trodde på forhånd. Det er mye renovering som foregår i vårt sameie nå, så var innstilt på at det ville bli veldig mye jobb å følge opp alt men det er ikke det.  Synes det går veldig greit. Vår godtgjørelse er mye lavere enn det du vil få, men pengene er ikke viktig for meg. Jeg tok «jobben» for å være en god nabo, og sikre at renoveringen ble gjort godt. 

Anonymkode: 2fc5e...55b

• Liker 1
Skrevet

Enkelte i denne tråden burde absolutt takket nei da forespørselen kom. Det er ingen tvang å bli styreleder.

Nei, ts, i kroner og ører er det sjeldent verdt det. Men så er det slik at et verv i et sameie/borettslag er frivillig, og det står faktisk ikke skrevet noe sted at man skal ha godtgjørelse for det. Jeg har vært medlem av styrer mange steder, og har opplevd å få alt fra ingenting til 100 000.

Nå er jeg styreleder, og ja, det er mye jobb. Men bruker du tid på god informasjonsflyt, svarer skikkelig på spørsmål og viser at du med budsjett, avtaler om ulike tjenester osv har kontroll, så blir det mer ro. Men uansett hvordan du snur og vender på det, som styreleder sitter du med hovedansvaret for lovpålagte kontroller, at utgifter betales, at laget driftes og vedlikeholdes og at dere går med noenlunde ok økonomi. Hvis du ikke føler at du ønsker det ansvaret, så takker du pent nei.

Anonymkode: b8bc0...6b1

• Liker 4
Skrevet

Det kommer helt an på. Her kunne jeg lett gjort det. Et veletablert borettslag med få enheter. 

Men et større borettslag der studenter og pensjonister bor vegg i vegg, leilighetene mulig ikke er så dyre, etc. Aldri. 

Anonymkode: 46478...bad

Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det. Bodde i borettslag i 5 år og naboene mine klagde på alt mulig. At noen «utenforstående barn» brukte sandkassa på plassen vår, at forbipasserende satt på benken utenfor blokka, at en nabo hadde hengt opp egne utelys til jul. 

De hadde altfor mye tid og brukte denne til å spionere på naboene. Er så glad for at jeg flyttet derfra. Jeg satt ikke i styret en gang. 

Anonymkode: b9f44...5a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...