Gå til innhold

Beltepute, barn 2 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I dag så jeg meg nødt til å bestille en taxi. Mitt barn på 2 år og jeg. Jeg opplyste alder og vekt da jeg bestilte. Da bilen kom var det en beltepute (eksempelbilde) Jeg ble litt paff, og spurte om de ikke hadde en bilstol som var mer egnet et barn på 2 år. (14kg, 95cm) Taxisjåføren reagerte på dette, og da jeg kunne ha bilbeltet under barnets arm/armhule. Dette føltes helt feil, og jeg endte med å kansellere turen. En venn i etterkant sa jeg overdrev, men er det ikke slikt at sånne belteputer bare skal brukes på eldre barn?

Ser jo at vektanbefaling er fra 22kg, tok jeg feil her?

(Ble litt sånn Am I the asshole post) 

IMG_8065.thumb.png.723d97cc998a44032c50219c9369d3b5.png

Anonymkode: 886fc...d95

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal ikke en toåring sitte på pute. Min 8 åring sitter ikke på pute. Saftig bot her om man hadde blitt stoppet. Anbefaler å sende Mail til taxiselskap slik at de kan se på rutinene for sikring av barn. En på to år skal sitte bakovervent, en på fire år forsåvidt. Men, ikke alle som er opptatt av sikkerhet i bil, for det «gikk jo bra før» Sier de (som ikke døde i trafikken) 

Anonymkode: c10d4...a0e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overdrev ikke. Jeg ba en gang om et babysete og de kom med tilsvarende sete. Taxisjåfører kan ikke nødvendigvis reglene for sikring av barn, selv om de som sjåfør faktisk er den ansvarlige som ville fått bot om dere ble stoppet i kontroll. Stol på deg selv når det gjelder sikring av barnet ditt. 

Anonymkode: 21282...5c3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. I dag så jeg meg nødt til å bestille en taxi. Mitt barn på 2 år og jeg. Jeg opplyste alder og vekt da jeg bestilte. Da bilen kom var det en beltepute (eksempelbilde) Jeg ble litt paff, og spurte om de ikke hadde en bilstol som var mer egnet et barn på 2 år. (14kg, 95cm) Taxisjåføren reagerte på dette, og da jeg kunne ha bilbeltet under barnets arm/armhule. Dette føltes helt feil, og jeg endte med å kansellere turen. En venn i etterkant sa jeg overdrev, men er det ikke slikt at sånne belteputer bare skal brukes på eldre barn?

Ser jo at vektanbefaling er fra 22kg, tok jeg feil her?

(Ble litt sånn Am I the asshole post) 

IMG_8065.thumb.png.723d97cc998a44032c50219c9369d3b5.png

Selvsagt overreagerte du ikke. Jeg har selv tvunget en taxisjåfør til å dra for å hente et annet sete en gang vi skulle på tur. Da var det snakk om en treåring som de mente skulle sitte på samme pute som du fikk tilbud om. Taxisjåføren himlet med øynene herfra til månen, men jeg dropper ikke sikkerheten til barnet mitt fordi det er styrete for sjåføren… 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg ringte selskapet og ble møtt med samme holdning som sjåføren hadde. De mente at setet egnet seg opp til 19 kg. Men tror en e-post vil være bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk! Jeg ringte selskapet og ble møtt med samme holdning som sjåføren hadde. De mente at setet egnet seg opp til 19 kg. Men tror en e-post vil være bedre.

En pute er regnet fra minimum 22kg og 125cm, så du overreagerte ikke på noen som helst måte i denne saken! Skriv en mail og klag!

Anonymkode: 94411...553

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overreagerte ikke. Et barn på 14 kg skal ha en småbarnsstol. Slike belteputer er oftest godkjent fra 15-36 kg, altså direkte ulovlig for et barn på 14 kg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Følte meg litt dum da sjåføren sa: «ja, dette er dine følelser» og jeg stod igjen med barnet. Har sendt en skriflig klage. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Slike seter godkjent etter nye regler er godkjent fra 22 kg. Er de godkjent etter gamle regler kan de brukes fra 15 kg. 

Barn på 14 kg er under 15 kg, så slike belteputer er ikke godkjent.

Jeg ville sent en epost til taxiselskapet. Deretter ville jeg tipset lokalavisa. Taxiselskap som ikke klarer å skille med ordentlig barnesikring kan være en ganske enkel sak å skrive, og vil gjøre det godt i sosiale medier.

Anonymkode: 1866c...f37

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svar. Følte meg litt dum da sjåføren sa: «ja, dette er dine følelser» og jeg stod igjen med barnet. Har sendt en skriflig klage. 

Ts

Hæ? Det er jo ikke dine følelser. Det er ulovlig sikring av barn det er snakk om. Bra du sender klage.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerte helt riktig, ts. Jeg ville tipset både taxiselskapet og lokalavisa.

Det er SÅ styrete å reise med drosje pga. bilstoler. Vi velger f.eks. ofte å kjøre selv til Gardermoen, og betale for parkering der, enn å bestille drosje. Du kan krysse av for hvilke bilstoler du trenger på skjermene der, men drosjene som kommer har ALDRI det du har krysset av for. De har enten gamle og slarkete babystoler (sånne du bruker med nyfødte) eller puter. Åtteåringen vår bruker fortsatt beltestol (han er 138 cm, ca. 33 kg) og fireåringen sitter bakovervendt (106 cm, ca. 17 kg).

Anonymkode: ce998...1d6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2åring skal såklart ikke sitte fremover på pute. Dessverre er slik utrygg sikring lovlig fra 15 kg (gitt at stolen eller puten er gammel og derfor har godkjenning fra 15 kg) selv om det er utrygt og imot anbefaling fra Trygg Trafikk, men ditt barn er 14 kg og da er det også imot loven å kjøre med barnet på sånn pute.

Rådet om å ta beltet under armen er jo helt hårreisende dårlig.

Veldig bra at du sto på ditt og ikke ga deg og kjørte med barnet sånn ❤️

Anonymkode: 944a7...03a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, helt sjukt 😱 du overreagerer ikke. Send klage til taxi selskapet og kontakt vegvesen/politi/avis et eller annet for det kan ikke fortsette...

Anonymkode: 83b06...570

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde å få en lignende pute da jeg bestilte taxi til meg og min sønn på 3 mnd!! Helt hinsides, heldigvis hadde vi babybilstol med oss. 

Håper du får respons på klagen, jeg fikk aldri noe svar engang når jeg sendte mail til taxiselskapet.

Anonymkode: 81251...ebd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...