Gå til innhold

Trondheim - en usivilisert cowboy-by

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har selvsagt fått med meg trøndere heier på Trond Giske og gav blaffen i me too-sakene han har på seg og at han ikke tar noe selvkritikk. 

Men nå har jeg over tid observert endel ledere fra regionen i media og de fremstår som veldig mannssjåvinostiske og cowboyer enten det gjelder å forholde seg til lover og regler eller sjargong og tone. Det virker veldig tøft, og tøffest mot kvinner.

Sitter det en macho småkongekultur igjen som holder Trondheim fast i fortiden i næringsliv og politikk? 

Endret av O Rakel
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk bryr seg mye mindre om skandaler enn media og politikere tror. Folk bryr seg om politikk.

Innlegget til TS er typisk sånt som ikke overbeviser noen. Det går på person og ikke sak. Stempler alle trøndere på sviktende grunnlag. Ikke et eneste argument som handler om politikk.

Ja, det er litt rart at Giske får så mye støtte. Jeg tenker det sier mest om konkurrentene. Han fortjente nok å få en #metoo sak, men det ble såpass uryddig at motparten tapte like mye som han.

• Liker 4
Skrevet

Forresten en liten tankevekker til TS. Det er ikke bare kvinner som blir rammet i Trondheim.

https://www.adressa.no/nyheter/i/ePgxkQ/han-var-en-stigende-stjerne-i-ap-sa-mente-noen-at-han-hadde-kalt-et-medlem-for-bitch

Leon fikk varsler mot seg for å ha kalt noen for bitch. Varslerne fant ut at det ikke var han allikevel, men da ble anklagen at han ikke grep inn når noen andre sa "bitch". 

Han var nestleder, men ble fratatt alle verv og fikk ikke lov til å komme på møter. Ganske drøy reaksjon. 

Heldigvis ble galskapen stoppet, og han er renvasket og tilbake nå. 

Skal si de unge lærer tidlig.

• Nyttig 2
Skrevet
belcat skrev (43 minutter siden):

Hvilke lover og regler er brutt?

Ser det i næringslivet. Hvitvasking, GDPR etc Noe kommer i mediene, andre ser jeg gjennom jobben min. De tar høy risiko og ter seg som om lover og regler ikke gjelder for dem. 

Styreleder i sparebank1 midt-Norge uttalte at hvitvaskingsregelverket var håpløst, det ville vært lettere å være narkolanger enn å utøve plikten bankene er pålagt. 

Ola Borgen Moe er litt det samme. 

Så lurer på om det er noe med kulturen. Når jeg ser Giskes atferd og popularitet i tillegg tenker jeg at det hele kanskje henger sammen med en grunnleggende kultur?

Men er ikke trønder og har ikke bodd i Trondheim. 

Skrevet
Isambard skrev (1 time siden):

Forresten en liten tankevekker til TS. Det er ikke bare kvinner som blir rammet i Trondheim.

https://www.adressa.no/nyheter/i/ePgxkQ/han-var-en-stigende-stjerne-i-ap-sa-mente-noen-at-han-hadde-kalt-et-medlem-for-bitch

Leon fikk varsler mot seg for å ha kalt noen for bitch. Varslerne fant ut at det ikke var han allikevel, men da ble anklagen at han ikke grep inn når noen andre sa "bitch". 

Han var nestleder, men ble fratatt alle verv og fikk ikke lov til å komme på møter. Ganske drøy reaksjon. 

Du misforstår. Se innlegget over.

• Liker 1
Skrevet

Trønder generelt er en meget spesiell rase! 

Skrevet
Kaneel skrev (18 minutter siden):

Det er det jeg begynner å ane. Har egt aldri tenkt over det før selv om jeg har jobbet med trøndere i Trondheim ved mange anledninger, trodd det var enkelttilfeller, men nå ser jeg at det er regelen og ikke unntaket. Glad jeg ikke jobber der fast som kvinne. 

(Føler selvsagt ikke det gjelder alle. Og  trøndere som jobber i andre byer er ikke slik, de er siviliserte, så får inntrykk av at det er kulturen lokalt). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
O Rakel skrev (2 minutter siden):

Det er det jeg begynner å ane. Har egt aldri tenkt over det før selv om jeg har jobbet med trøndere i Trondheim ved mange anledninger, trodd det var enkelttilfeller, men nå ser jeg at det er regelen og ikke unntaket. Glad jeg ikke jobber der fast som kvinne. 

(Føler selvsagt ikke det gjelder alle. Og  trøndere som jobber i andre byer er ikke slik, de er siviliserte, så får inntrykk av at det er kulturen lokalt). 

Kulturen strekker seg ned på barneskole nivå også, utrentes asså! I tillegg folk er vannvittig hissige og barnslige der oppe, noen som vil ha bevis, værede god søk medlemskap i en gruppe på face for ulike bosteder i Trondheim, herregud folk er rett og slett gale! 

Skrevet
belcat skrev (9 minutter siden):

Nei. Det er ikke noe med kulturen.

Hva er det da? 

Skrevet (endret)

Hva en som måtte tidvis foregå i politikken og næringslivet så er Trondheim en ekstremt trygg by.  

3.tryggest i Europa ifølge en safety index.

trh.png

Endret av Chomsky89
  • Liker 2
Skrevet
Chomsky89 skrev (4 minutter siden):

Hva en som måtte tidvis foregå i politikken og næringslivet så er Trondheim en ekstremt trygg by.  

3.tryggest i Europa ifølge en safety index.

trh.png

Men det er ikke det vi diskuterer her. De har også et godt universitet, og et godt fotballag, men det er heller ikke tema.

Tema er om de har en macho kultur der de spiller etter egne regler. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er så rart. Jeg får ofte fort inntrykk av andre byer, at de har en sjel, god stemning etc. Men Trondheim har jeg fått så rart inntrykk av, kanskje jeg bare har fått et rart førsteinntrykk. Alle mennene har høy og femi trønderstemme. Fulle studenter på bussen, utkledningsparty alle steder. Dette er ikke min type by.

Endret av Hoia
Skrevet

Har sett lite av hest, vester og cowboy hatt i Trondheim. Tror ikke de er cowboyer folk flest der.

• Liker 2
Skrevet
Kaneel skrev (3 timer siden):

Visste ikke at de er en egen rase

Skrevet
belcat skrev (1 time siden):

Lang tids erfaring og forståelse

Men det utelukker ikke at det er kultur. Klart de erfarer sin egen kultur og utvikler forståelse for hvilke normer som gjelder.

Lang tids erfaring med macho miljø og forståelse av normer som at me too er tull, Giske et helten, Borten Moe en kul fyr, by-banken synes er hvitvasking er greit, firma driter i informasjonssikkerhet og personvern og Okea er et flaggskip - som gikk på en amatørsmell og ser dum ut for hele markedet. En stor gutteklubb. 

isbre skrev (2 timer siden):

Har sett lite av hest, vester og cowboy hatt i Trondheim. Tror ikke de er cowboyer folk flest der.

Cowboy må vel først og fremst ha en ku og ikke hest. Mye vester og jordbruk i Trøndelag.

• Nyttig 1
Skrevet
Isambard skrev (5 timer siden):

Helt utrolig. Og føyer seg inn i den ukulturen jeg har observert. Bra han ble renvasket, men skulle likt å være flue på veggen når Trond Giske ringte rundt til folk for å få medlemmer til å vrake lederen. Enten gan har tydd til sverting eller løfter. En skikkelig mafiakultur. 

• Liker 1
Skrevet

Æ e trønder æ... syns trøndera e trivelige folk æ. Her æ bor snakke jo folk med fremmede hele tiden.  Giske er god.. jeg håper han velter hele ap regeringa.. noen må ta oppgjøret.. ap er jo styrt av en gjeng idioter som fusker og snusker  med masteropgaver og akskjehandel og gud vet hva.

• Liker 3
Skrevet (endret)
O Rakel skrev (14 timer siden):

Ser det i næringslivet. Hvitvasking, GDPR etc Noe kommer i mediene, andre ser jeg gjennom jobben min. De tar høy risiko og ter seg som om lover og regler ikke gjelder for dem. 

Styreleder i sparebank1 midt-Norge uttalte at hvitvaskingsregelverket var håpløst, det ville vært lettere å være narkolanger enn å utøve plikten bankene er pålagt. 

Ola Borgen Moe er litt det samme. 

Så lurer på om det er noe med kulturen. Når jeg ser Giskes atferd og popularitet i tillegg tenker jeg at det hele kanskje henger sammen med en grunnleggende kultur?

Men er ikke trønder og har ikke bodd i Trondheim. 

Jeg er innflyttet trønder og kjenner ikke igjen det du beskriver i det hele tatt.

Det som er mest typisk for Trondheim er teknologibedrifter med ansatte fra hele landet. Det er ikke noe stort finansmiljø.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at det er spesielt mye hvitvasking i Trøndelag sammenlignet med Østlandet for eksempel. Hvor er "Exit"- miljøet i Trøndelag? Hvor er de store narkosakene?

Rettelse: hvorfor ikke bare se på statistikken?

https://www.ssb.no/255861/straffede-personer-etter-hovedlovbruddsgruppe-og-bosted-fylke.absolutte-tall-og-per-1-000-innbyggere

Trøndelag ligger godt under landsgjennomsnittet på økonomisk kriminalitet.

Endret av Isambard
  • Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
Isambard skrev (9 timer siden):

Jeg er innflyttet trønder og kjenner ikke igjen det du beskriver i det hele tatt.

Det som er mest typisk for Trondheim er teknologibedrifter med ansatte fra hele landet. Det er ikke noe stort finansmiljø.

Jeg har veldig vanskelig for å tro at det er spesielt mye hvitvasking i Trøndelag sammenlignet med Østlandet for eksempel. Hvor er "Exit"- miljøet i Trøndelag? Hvor er de store narkosakene?

Rettelse: hvorfor ikke bare se på statistikken?

https://www.ssb.no/255861/straffede-personer-etter-hovedlovbruddsgruppe-og-bosted-fylke.absolutte-tall-og-per-1-000-innbyggere

Trøndelag ligger godt under landsgjennomsnittet på økonomisk kriminalitet.

Det er selvsagt ikke grunn til å slå fast at/om det er mer hvitvasking, der er der så mange faktorer som teller inn, men det er holdningene som er så utrolig gammeldagse. Bankene er pålagt et ansvar, hvorfor klage sin nød da som seriøs styreleder? 

Og har erfart tilsvarende holdninger i jobben, med GDPR, varslingssaker, antikorrupsjon, likestilling og annet som har med forretningsetikk å gjøre. Mulig det er enda verre lenger nord eller andre mindre plasser, men at det merkes fordi Trondheim tross alt er 3. største by. Og slik Giske fosser frem, synes Trondheim å leve i en egen Giske-boble som ikke skjønner at det å trakassere unge kvinnelige partifeller er totalt uakseptabelt. Det er samme greia med Terje Søviknes i Os, men synes ikke det er like mye småkongekultur, cowboyer og egne regler i Vestland. Det blir bare anekdotisk, så bare nysgjerrig. Har liksom hatt så godt inntrykk av trøndere, med Eggen og Ragde Marvin Wiseth osv men ser liksom spor av en helt annen kultur gjennom jobben de siste årene..

Skrevet

Trondheim har ingen machomiljø eller finansmiljø. Trondheim er mest kjent for høyere utdanning, særlig innen teknologi. 

Trygg by og lite krim :)

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...