Gå til innhold

Psykiatrisk virkelighetsoppfatning?

Hoia

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg fikk fortalt av en jeg kjenner. Hun er oppvokst i et miljø der mange er ganske like med tanke på syn, syn på ting, bakgrunn etc. Hun har hatt mange miljøer i livet, og har vel tenkt de siste tjue år at fremtiden hennes består i å bli kjent med varierte mennesker, varme mennesker, typisk de hun treffer på sin vei, på tilfeldig vis. Ikke fordi hun har noe imot noen hun har kjent før, men fordi livet for de fleste er sånn. Så søkte hun en jobb, og så sier plutselig den som intervjuer: "Vi blir". Hun som alltid har hatt varierte jobber, aldri vært i et funksjonshemmet miljø over lang tid, ble så paff og spurte: "Hvor er dere egentlig dere blir?". Da uttrykte damen en grimase.

Vedkommende søker jobber i en storby, og er ikke sånn som klamrer seg til barndomsmiljø, faktisk er hun sånn som heller vil bli kjent med nye. Hun hater alle former for styrte sosiale greier. 

Hvordan håndterer man psykiatriske virkelighetsoppfatninger? Jeg sa til henne at hun må bare fortsette å gjøre det vanlige mennesker gjør, og ikke la seg påvirke av rare uttalelser. 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle virkelig visst hvordan man bare avfeier "rare" uttalelser. Mitt utgangspunkt er at hendelser har en årsak, så jeg synes det er spennende å løse gåter, men jeg bruker altfor mye energi på å gruble over hva mon folk mener med det de sier. Selv om jeg vet at folk sier mye uten å mene så mye med det. 

Anonymkode: c8d96...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (33 minutter siden):

Det er noe jeg fikk fortalt av en jeg kjenner. Hun er oppvokst i et miljø der mange er ganske like med tanke på syn, syn på ting, bakgrunn etc. Hun har hatt mange miljøer i livet, og har vel tenkt de siste tjue år at fremtiden hennes består i å bli kjent med varierte mennesker, varme mennesker, typisk de hun treffer på sin vei, på tilfeldig vis. Ikke fordi hun har noe imot noen hun har kjent før, men fordi livet for de fleste er sånn. Så søkte hun en jobb, og så sier plutselig den som intervjuer: "Vi blir". Hun som alltid har hatt varierte jobber, aldri vært i et funksjonshemmet miljø over lang tid, ble så paff og spurte: "Hvor er dere egentlig dere blir?". Da uttrykte damen en grimase.

Vedkommende søker jobber i en storby, og er ikke sånn som klamrer seg til barndomsmiljø, faktisk er hun sånn som heller vil bli kjent med nye. Hun hater alle former for styrte sosiale greier. 

Hvordan håndterer man psykiatriske virkelighetsoppfatninger? Jeg sa til henne at hun må bare fortsette å gjøre det vanlige mennesker gjør, og ikke la seg påvirke av rare uttalelser. 

Psykiatrisk virkelighetsoppfatning? Hva er det for noe?

Anonymkode: 774f4...9e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Psykiatrisk virkelighetsoppfatning? Hva er det for noe?

Anonymkode: 774f4...9e9

At man ikke ser verden slik andre ser den. Frie valg etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke greier å forstå problemstillingen i hovedinnlegget. Hva er det som skjer på jobbintervjuet? Hva var problemet? Det er akkurat som om det mangler noen ord i setningene.

Anonymkode: 29804...337

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at vi som har en alternativ virkelighetsoppfatning, klarer å forholde oss til den gjengse virkeligheten i samfunnet. Ellers blir det vanskelig å fungere og kommunisere bra.

Anonymkode: d06fa...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoia skrev (43 minutter siden):

Det er ingen ting som heter psykiatrisk virkelighetsoppfatning

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg ikke greier å forstå problemstillingen i hovedinnlegget. Hva er det som skjer på jobbintervjuet? Hva var problemet? Det er akkurat som om det mangler noen ord i setningene.

Godt det ikke bare var meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sånn hun forklarte det til meg så hadde hun uttalt "Vi blir" og "De er ønske". Hun hadde blitt helt perpleks fordi hun er en standard jobbsøker, er ikke bundet til noen i prosessen, så for henne ble det helt merkelig. Hun sa hun skulle ønske hun hadde spurt hvem "de" var, men også formidlet det at hun aldri har vært i en setting med noen som blir eller drar. Hun oppfattet det psykiatrisk.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (3 minutter siden):

Sånn hun forklarte det til meg så hadde hun uttalt "Vi blir" og "De er ønske". Hun hadde blitt helt perpleks fordi hun er en standard jobbsøker, er ikke bundet til noen i prosessen, så for henne ble det helt merkelig.

Jeg hadde også blitt svarskyldig om noen sa uttalelsen "Vi blir" eller "De er ønske" og forventet en vettug respons. Dette er ikke fulle setninger og gir rett og slett ikke mening. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter psykiatrisk virkelighetsoppfatning.

Vrangforestillinger derimot. Eller at en person har en annen oppfatning av virkeligheten. Men begrepet du nevner eksisterer ikke.

Anonymkode: ee07d...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (5 minutter siden):

Sånn hun forklarte det til meg så hadde hun uttalt "Vi blir" og "De er ønske". Hun hadde blitt helt perpleks fordi hun er en standard jobbsøker, er ikke bundet til noen i prosessen, så for henne ble det helt merkelig. Hun sa hun skulle ønske hun hadde spurt hvem "de" var, men også formidlet det at hun aldri har vært i en setting med noen som blir eller drar. Hun oppfattet det psykiatrisk.

I hvilken sammenheng sa de dette? Det er jo helt unaturlig å bare kaste ut noen få ord helt uten mening.

Anonymkode: c0a1f...4d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest dine innlegg flere ganger, men jeg forstår dem ikke! Personen snakket om seg selv i flertall...?

Anonymkode: 3c732...eb2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I hvilken sammenheng sa de dette? Det er jo helt unaturlig å bare kaste ut noen få ord helt uten mening.

Virkelig sagt helt uten forklaring. Det er veldig vanskelig å imøtegå det, som om verden er et sted der en kan ønske noen i andres sfære. Jeg skjønner at hun betegner det som en psykiatrisk virkelighetsoppfatning. Hva er forskjellen mellom det og vrangforestillinger? Og hva har det å gjøre i hennes valgsfære. Innkalle noen til intervju for å formidle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (8 minutter siden):

Det er ingen ting som heter psykiatrisk virkelighetsoppfatning, det er et begrep som ikke gir mening. Du må i så fall si psykiatrisk avvikende virkelighetsoppfatning eller vrangforestillinger. Synes for øvrig innlegget var rotete skrevet og det var vanskelig å se hva du ville fram til, siden det var så mange digresjoner der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hun fortalte at hun ble innkalt til intervju hvor intervjuer sa dette før intervjuet var startet, i starten av intervjuet. Hun prøvde å tenke frem hvilken sammenheng hun siktet til, med tanke på egen bakgrunn, men klarte ikke å finne ut av hvem de var, og hva vedkommende mente med ønske. Hun opplevde det psykiatrisk, og det er jeg enig med henne i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (1 minutt siden):

Hun fortalte at hun ble innkalt til intervju hvor intervjuer sa dette før intervjuet var startet, i starten av intervjuet. Hun prøvde å tenke frem hvilken sammenheng hun siktet til, med tanke på egen bakgrunn, men klarte ikke å finne ut av hvem de var, og hva vedkommende mente med ønske. Hun opplevde det psykiatrisk, og det er jeg enig med henne i.

Du og venninnen din må forstå hverandre skikkelig godt, for hittil så virker det til at det kun er dere 2 som forstår hva du prøver å formidle.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du og venninnen din må forstå hverandre skikkelig godt, for hittil så virker det til at det kun er dere 2 som forstår hva du prøver å formidle.

Det tenker jeg også! Jeg forstår ingenting. Det nærmeste jeg kan gjette meg til er pronomen de/dem om ikke-binære mennesker? Eller at ts og venninnen har fordom mot noen som er annerledes siden hun sier psykiatrisk virkelighetsoppfatning?

Ts, hvilken jobb er dette? Kan du rett og slett forklare hva du mener? Det er ingen som forstår hva du skriver. Jeg er nysgjerrig på hva dette er og ønsker svar jeg forstår:fnise::ninja:

Anonymkode: 85362...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...