Gå til innhold

Hvordan ser dagen din ut med baby (2-3 mnd)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her våkner vi som regel ved 7-8 tiden, da har hun sovet siden 19-20 med 3-4 ammerunder. Da starter vi med morgenstell (dusj på søndager og evnt ved skikkelig tilgrising) så sitter hun i nyfødtsete på tripp trapp stolen og leker med leke eller kikker på meg mens jeg spiser frokost og drikker kaffe. Så pleier vi å trene nakken i en 10 minutters tid, samt lene seg bakover på lårene mine mens vi babler litt sammen. Dupp krever enten trillende vogn eller pupp, så jeg har gått MYE tur siste uka, men nå har det vært så dårlig vær at hun har sovet på puppen i stedet. Sover da mellom 2 og 4 timer.  Ellers leser vi litt sammen, men hun er ikke så interessert helt ennå. Babygym klarer hun å bruke i en 10-20 min før det blir kjedelig 

Hun går helt i transe av å sitte i vippestol og se på Fruit Dance på YouTube.  Og nei, hun ser ikke fast på det. Har bare satt hun foran i 5 min for å henge opp klær. 

Jeg synes dagene går veldig fort,  men jeg får ikke gjort så mye annet enn å henge med snuppa. Hverdagen er å gå turer når hun sover og leke når hun er våken. Samme gjelder natta, hun krever at jeg er ved siden av når hun skal sove, så hvis hun skal legge seg kl 19 så må jeg også det  :ler: Regner med det går seg til etter hvert. Har et lite håp om at dette bedrer seg rundt tre måneder når hun begynner å produsere sin egen melatonin

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kjekt å høre hva andre bruker dagen på så kanskje jeg får noen tips eller en aha-feeling

Anonymkode: df293...f1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke gjort så mye annet enn å henge med den lille, nei! 😅

Min er nå 5mnd og kan være litt lenger på gulvet, spesielt etter at hun knakk rullekoden. Begynte vel å øve på å rulle da hun var rundt 3mnd. Altså bare at jeg satt på gulvet med henne og hadde henne liggende på siden med støtte i ryggen. Og når hun skulle ha magetid så gjorde jeg rullebevegelsen for henne så hun fikk kjenne på det. Det er en del øvelser og aktiviteter man kan gjøre hvis man vil. F.eks på instagram finnes en del tips.

Anonymkode: a5d71...c2c

Skrevet

Baby 3 mnd. ❤️

Vi står opp klokken 9. 3 ammininger og 1 bleieskift som oftest på natten. Så sitter hun i vippestolen på badet mens jeg ordner meg. Så er det hennes tur, får på henne dagens antrekk, smører henne med fuktighetskrem, vasker henne, og hva som er nødvendig den dagen. Babygym mens jeg lager frokost, spiser og ser på god morgen norge 😅

Så gjør vi husarbeidet i 2 etasje (soverom og bad) hun sitter i vippestol og ser på. Ca. 12 går vi på trilletur. Så hjem å gjøre mer husarbeid i 1 etajse til klokken er 15. Det er veldig spørs på humøret hennes, men hun er enten i tripptrapp, babygym eller bæresele. Setter på lydbok og tar ting veldig rolig. Litt mage trenning når hun er i godt humør, leser bøker og leker litt sammen innemellom. Prøver å få henne til å sove etter 1.5-2 timer med våkentid. Enten i vugga, eller oppå meg hvis hun nekter å være alene 😂 ammer når hun er sulten. 

Klokken 15 lager jeg middag mens hun sitter i tripp trapp og ser på. Så slapper vi bare av resten av kvelden med leke og kos 🥰 dusjer eller bader hvis hun har hatt et uhell, eller hver 3 dag ca. Ser litt på baby tv hvis hun er "vanskelig" men ikke mer en 10 min om dagen🙈

Når hun er trøtt ved 9 tiden skifter vi til pysj, ammer, synger en sang, leser natta boken og legger oss  sammen ☺️

Enig i at dagene går fort! Er helt utrolig 😂 vi har truffet på 4 mnd søvn problemene nå, så det å legge henne til dupp på dagen tar mye lengere tid en før 😬 og hun er blitt mye mer klengete😅

Anonymkode: c4490...bda

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her våkner vi som regel ved 7-8 tiden, da har hun sovet siden 19-20 med 3-4 ammerunder. Da starter vi med morgenstell (dusj på søndager og evnt ved skikkelig tilgrising) så sitter hun i nyfødtsete på tripp trapp stolen og leker med leke eller kikker på meg mens jeg spiser frokost og drikker kaffe. Så pleier vi å trene nakken i en 10 minutters tid, samt lene seg bakover på lårene mine mens vi babler litt sammen. Dupp krever enten trillende vogn eller pupp, så jeg har gått MYE tur siste uka, men nå har det vært så dårlig vær at hun har sovet på puppen i stedet. Sover da mellom 2 og 4 timer.  Ellers leser vi litt sammen, men hun er ikke så interessert helt ennå. Babygym klarer hun å bruke i en 10-20 min før det blir kjedelig 

Hun går helt i transe av å sitte i vippestol og se på Fruit Dance på YouTube.  Og nei, hun ser ikke fast på det. Har bare satt hun foran i 5 min for å henge opp klær. 

Jeg synes dagene går veldig fort,  men jeg får ikke gjort så mye annet enn å henge med snuppa. Hverdagen er å gå turer når hun sover og leke når hun er våken. Samme gjelder natta, hun krever at jeg er ved siden av når hun skal sove, så hvis hun skal legge seg kl 19 så må jeg også det  :ler: Regner med det går seg til etter hvert. Har et lite håp om at dette bedrer seg rundt tre måneder når hun begynner å produsere sin egen melatonin

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men kjekt å høre hva andre bruker dagen på så kanskje jeg får noen tips eller en aha-feeling

Jeg var med på babysang, barselgruppe (vi gjorde forskjellige ting), gikk trilleturer alene eller med andre fra barselgruppe, inviterte venner på besøk, dro til besteforeldre på besøk, ut å spise / drikke kaffe med venninner, trene, gå turer i skog og mark / fjellet (litt vanskelig på vinteren kanskje). 

Hadde en baby som trivdes i babygym da, så hun lå der en del når vi var hjemme. Lekte på gulvet. 

Jeg måtte ut av huset, og være i aktivitet, ellers hadde jeg blitt gal😅

Anonymkode: a2e0c...185

Skrevet

Min er større nå men var mye av det samme :) Bare at jeg alltid la min på gulvet eller i sofaen for hadde ikke sånn stol.

Sjekk ut "bok for baby" med mønster, de likte min godt i den alderen. Bare store mønster i sterke farger og sort/hvitt. Kunne se lenge på de. Lot henne bare ligge å se ut i rommet eller i veggen eller taket også så lenge hun var fornøyd. Sang mye sanger.

Jeg møtte iblant venner eller familie, syntes det ble fine avbrekk i en litt kjedelig hverdag. Inviterte hjem til meg eller gikk til cafeer i nærheten og håpet at baby sov gjennom det. Gikk mye trilletur og i butikker og sånn med baby i vogna (det var ikke vinter).

Jeg dro også på barselyoga, tror baby var rundt 2-3 mnd da vi startet. Den jeg gikk på var ikke sånn som baby var med i øvelsene men de kunne bli med og lå på gulvet og man kunne amme om man måtte og slikt. Syntes det var en fin aktivitet :)

Vi la oss ikke kl. 19, jeg hadde baby i stua til rundt 22-23 så tok det ofte en time med amming og uro på soverommet før hun sovnet og jeg sovnet. La ikke tidligere før etter hun var 3 mnd og da var det litt gradvis. Sov og lenger på morningen så dagen startet sjeldent før 9 når hun var så liten.

Fra 3 mnd og utover begynte vi også å møte barselgruppa mer og dra på babysang og slikt.

Anonymkode: 21994...5a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt to ulike settinger der.

Alder 2-3mnd:

Ene var mer som din, happy baby, mat og søvn alt tipp topp, hvil og pupp og alt bra men brukte ikke tv.

Andre var syk og hadde 24timers kolikkhyl med fløytehvin, smerter i magen, hylte å ligge i vogn, hylte i bilstol og var sykt dårlig, tapte vekt og klarte ikke suge/svelge. 

Viktig og huske uansett spedbarn har ikke faste klokkeslett og sove de sover og våkner i hytt og gevær gjennom døgnet og du må aldri la det overstige 4timer for pupp for det skal veldig lite til for dehydrering.

At babyene vil ha mamma ved siden av seg er heeeeelt normalt og du befinner deg nå i FJERDE TRIMESTER.

Anonymkode: d04f0...4fe

Skrevet

Jøsses, må si jeg er imponert over hvordan hverdagene deres med de små på 2-3 mnd er. De sover jo og dere har også tid til både husarbeid, lek og turer. Så overskriften på tråden og mimrer tilbake til da 16-åringen var 2-3 mnd og livet var et sant helvete og evig kaos. Hen hadde kolokk av verste sorten i tillegg til refluks. Hen sov knapt på natten (2-3 timer) og jeg klarte knapt å stå på bena så utslitt var jeg. Det varte halvannet års tid og alle mente at denne første tiden kom jeg til å glemme med en gang ting ble bedre. Det ville komme flere rolige babyer senere og jeg skulle ikke tenke så mye på alt slitet. Og nå er ungen snart 16 år og konfirmert og gode greier. Det ble ikke flere (merkelig at så mange fortsatt lurer på om jeg ikke skal ha flere barn 😯) og jeg husker fortsatt altfor godt hvor jævla tøff og vanskelig babyperioden var. 

Likevel må jeg få legge til at jeg den dag i dag er stolt mor til min kjære unge som er en fantastisk flott og velutviklet pode som gjør meg stolt og varm i hjerteroten hver eneste dag. Skriver ikke dette for å rakke ned på babyer, men viktig at de av dere som sliter forstår at selv om babylivet kan være beintøft (ja, faktisk så jævlig at dere ALDRI glemmer hvor jævlig det er/var) så vokser de seg til og livet blir noe enklere med årene for de fleste. Noen har derimot nusselige babyer og er lite forberedt på utfordringer som kan komme langt seinere i livet. Jeg tenker poden vrælte fra seg i sine to første leveår. Trassalder vet jeg fortsatt ikke hva er da det var null og niks sammenliknet med det jeg stod i fra starten. Puberteten er der nå, men også den er null og niks sammenliknet med den første tiden som var et sant helvete. Hadde jeg visst omfanget av hva babyen krevde hadde jeg ikke hatt barn i dag.  Jeg er sjeleglad for at jeg ikke visste, men jeg vet at jeg aldri i verden kan/vil ha flere. Og de som tror at alle kvinner eeeeeeelsker babyer tar dessverre inderlig feil. Babylivet kan være traumatiserende for noen få av oss.

Anonymkode: 023ec...2ce

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Baby 7 uker her ❤️

Vi står opp mellom kl 06 og 08 på morningen etter når lille våkner. Bleieskift og beholder henne i pysjen om den ikke er nedgulpa eller uhell ut av bleia. Pupp, babygym, magetrening, pupp igjen. Alt dette tar ofte mellom 1 time til 1,5 time og da er hun trøtt igjen. Tar henne i bæresjal og der sover hun godt i 2 timer mens jeg spiser frokost og steller meg litt ❤️ våkner igjen, samme prosedyre pluss morgenstell på lille. Sovner igjen, da tar jeg enten trilletur eller legger henne ut i vogna mens jeg gjør husarbeid. Mannen kommer hjem kl 15, da tar han enten baby så jeg går tur med hunden eller omvendt. Jeg og mannen bytter på å lage middag. Kvelden går til amming, små lurer (hun har kveldsuro, sover bare 30 min om gangen ca), babygym, lesing, synging, magetrening før vi prøver å ta kvelden rundt kl 22. Men ofte sovner hun ikke før midnatt 🙈 

Anonymkode: 3b2c3...294

Skrevet

Baby 3.5mnd her

Våkner ca 7-8

Drikker mer

Sitter med en leke i vippestol mens jeg lager en kjapp frokost og vasker flasker

Legger matte og teppe nedpå gulvet, litt frem og tilbake mellom matte og stol

Tar en til flaske rundt 10, tar en dupp..

Slik er det stort sett hele dagen avbrutt av turer ut, har ofte en lengre lur på ettermiddagen.

Husarbeid gjør jeg i små napp utover dagen.

Sovner mellom 20-21 tar flaske rundt midnatt og en gang mellom 4 og 7.

Skrevet

Ved ca 3 mnd hadde baby fått rutiner på plass. 30 cm lurer 3-4 ganger for dag, kanskje 45 minutter hvis jeg var heldig. Likte ikke vogna heller. Så da holdt jeg på å klikke av overstimulering, var helt touched out, og var desperat etter at ungen skulle sove eller noe annet input enn baby.

Anonymkode: 2341e...eca

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ved ca 3 mnd hadde baby fått rutiner på plass. 30 cm lurer 3-4 ganger for dag, kanskje 45 minutter hvis jeg var heldig. Likte ikke vogna heller. Så da holdt jeg på å klikke av overstimulering, var helt touched out, og var desperat etter at ungen skulle sove eller noe annet input enn baby.

Ja, man føler seg helt gal. Det gjør jeg, i alle fall. Jeg elsker å dra på butikken alene uten babyen, det er helt fantastisk å få være i fred en liten stund. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja, man føler seg helt gal. Det gjør jeg, i alle fall. Jeg elsker å dra på butikken alene uten babyen, det er helt fantastisk å få være i fred en liten stund. 

Kan du begynne å jobbe deltid? Det reddet meg! Det og å komme seg ut på butikken, på tur eller bare ut i hagen med tekoppen uten baby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...