AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 Jeg har tenkt å kjøpe leilighet i nærheten av mamma. Men borettslaget har fått ett dårlig rykte det siste året. Det forrige styret har rotet med økonomien og solgt tomter, men ikke brukt pengene fra salg på det de skulle bruke det på. Husleien har økt med 3000 kr i måneden pga det. Hadde du kjøpt leilighet i ett sånt borettslag?. Er helt nytt styre nå Anonymkode: bc936...d61
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Ikke gjør det!!! Anonymkode: 78ae1...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 Nei, det vil jo være å gå med åpne øyne inn i drama med økonomiske konsekvenser. Ingen vil vel seg selv så vondt. Anonymkode: 34d12...f81 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 Nei. Du skriver "husleie". Mulig det bare er en glipp, men lest deg opp på hva borettslag er (og ikke). Anonymkode: 9d4ac...b37 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei. Du skriver "husleie". Mulig det bare er en glipp, men lest deg opp på hva borettslag er (og ikke). Anonymkode: 9d4ac...b37 Mente fellesutgifter Anonymkode: bc936...d61
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 Ville styrt unna. Selv om de har nytt styret så vil den økonomiske biten ta en stund og rydde opp. Hvor mye har de gjort, har du sett regnskapet, hva planer har de. At leien har steget så mye kan komme av økonomisk rot, samt økning pga økte kostnader generelt. Flere borettslag har fått kraftig økning i år. Anonymkode: 2058a...74b 2
GammelKaktus Skrevet 10. februar 2024 #9 Skrevet 10. februar 2024 Jeg hadde ikke tatt sjansen på å kjøpe et sted som ikke har kontroll på økonomien. Hadde lett videre jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 Nei, det hadde jeg absolutt styrt unna! Anonymkode: 8e299...d85 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #11 Skrevet 10. februar 2024 Det kommer jo an på - var fellesutgiftene veldig lave fra før? Hvor gammelt er borettslaget, med tanke på om det er mye nødvendig oppussing som må gjøres snart? Tilstandsrapport på fellesområder? Alder på tak, drenering, vinduer og sånt som etterhvert slites ut. Hvordan ser regnskapet i borettslaget ut? Anonymkode: 93321...713 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 Nei, der ville jeg ikke kjøpt. Det har jo vært bråk der lenge nå, og den siste økninga var kronen på verket. Det har vært samme styret i et annet borettslag i det nabolaget grunnet samme mann. Om du vil bo i det området, så vær obs på at det er flere der som kommer til å få en god økning i fellesutgiftene fremover pga etterslep på vedlikehold. Anonymkode: dbf41...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #13 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, der ville jeg ikke kjøpt. Det har jo vært bråk der lenge nå, og den siste økninga var kronen på verket. Det har vært samme styret i et annet borettslag i det nabolaget grunnet samme mann. Om du vil bo i det området, så vær obs på at det er flere der som kommer til å få en god økning i fellesutgiftene fremover pga etterslep på vedlikehold. Anonymkode: dbf41...8b6 Vet du hvilket borettslag jeg snakker om? Anonymkode: bc936...d61
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #14 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du hvilket borettslag jeg snakker om? Anonymkode: bc936...d61 Ja, dette høres nemlig akkurat ut som der slektningen min bor. Har selv bodd i et borettslag i området tidligere. Anonymkode: dbf41...8b6
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 Man skal være obs på gamle borettslag som har ekstremt lav husleie. Dette tyder på manglende styring på økonomien med tanke på vedlikehold eller at de ikke setter av penger til dette. Mange borettslag har fremdeles styre som består av eldre dvs fra 70 år og oppover og det er de som ikke synes det er nødvendig med vedlikehold. Alltid sjekk økonomien før en byr. Sjekk hva plan det er for vedlikehold, hva som er gjort spesielt med tanke på rør og elektrisk. Hvis borettslag er over 40 år og fremdeles ikke gjort noe med rør så kan man nok på kort sikt få høyere husleie. Det finnes mange gamle borettslag som vil få kraftig økning av husleie pga manglende vedlikehold. Har borettslaget dårlig rykte så alltid styr unna. Anonymkode: 2058a...74b 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #16 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, der ville jeg ikke kjøpt. Det har jo vært bråk der lenge nå, og den siste økninga var kronen på verket. Det har vært samme styret i et annet borettslag i det nabolaget grunnet samme mann. Om du vil bo i det området, så vær obs på at det er flere der som kommer til å få en god økning i fellesutgiftene fremover pga etterslep på vedlikehold. Anonymkode: dbf41...8b6 Hvilken landsdel er det? Anonymkode: f2cc5...808
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #17 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvilken landsdel er det? Anonymkode: f2cc5...808 Trøndelag Anonymkode: bc936...d61
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #18 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man skal være obs på gamle borettslag som har ekstremt lav husleie. Dette tyder på manglende styring på økonomien med tanke på vedlikehold eller at de ikke setter av penger til dette. Mange borettslag har fremdeles styre som består av eldre dvs fra 70 år og oppover og det er de som ikke synes det er nødvendig med vedlikehold. Alltid sjekk økonomien før en byr. Sjekk hva plan det er for vedlikehold, hva som er gjort spesielt med tanke på rør og elektrisk. Hvis borettslag er over 40 år og fremdeles ikke gjort noe med rør så kan man nok på kort sikt få høyere husleie. Det finnes mange gamle borettslag som vil få kraftig økning av husleie pga manglende vedlikehold. Har borettslaget dårlig rykte så alltid styr unna. Anonymkode: 2058a...74b Hva med lav husleie/fellesutgifter ved selveier Anonymkode: bc936...d61
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #19 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med lav husleie/fellesutgifter ved selveier Anonymkode: bc936...d61 Jeg kjenner ikke til regler for sameie. Mange sameier har i utgangspunktet lav husleie uten det trenger og være negativt.. Vil tro det er lurt og sjekke sameiet sin økonomi og vedlikeholdsplan der og. Har opplevd at vedlikehold i sameie ikke alltid blir trukket av husleien men at eierne må ut med en god slump penger ved større vedlikehold. Kan ta feil at dette gjelder alle. Men en jeg kjenner fikk regning på kr. 40 000,- for vedlikehold i sitt sameie. I mitt borettslag blir større vedlikeholdsutgifter trukket av husleia, dvs den øker ca 500-1000 kr måned alt ettersom hvor stort vedlikeholdet er. Har selv vært styremedlem i mange år . Anonymkode: 2058a...74b
Helgekarjol Skrevet 11. februar 2024 #20 Skrevet 11. februar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner ikke til regler for sameie. Mange sameier har i utgangspunktet lav husleie Felleskostnader, ikke husleie. 6 minutter siden, AnonymBruker said: uten det trenger og være negativt.. Vil tro det er lurt og sjekke sameiet sin økonomi og vedlikeholdsplan der og. Har opplevd at vedlikehold i sameie ikke alltid blir trukket av husleien men at eierne må ut med en god slump penger ved større vedlikehold. Anonymkode: 2058a...74b Leste om et sameie hvor beboerne måtte ut med 3-400 000 hver pga manglende avsetning til vedlikehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå