Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg studerer siste året mitt på bachelor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen. Jeg har videre tenkt å søke master men er litt usikker på hva jeg bør velge. På første plassen var master i Statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, men de har veldig høge karakterkrav og jeg har berre 3,1 i snitt. Jeg har også tenkt på statsvitenskap studiet i Kristiansand, men jeg har mest lyst å bo i Oslo. Jeg har også tenkt på offentlig administrasjon og styring studiet på Oslomet, men jeg er veldig usikker på mulighetene etter endt utdanning der.

Hadde det vært dumt å velge Oslomet istedet UIA berre fordi jeg vil bo i Oslo? Er det andre samfunnsvitenskapelige master studier jeg bør vurdere? Hjelp!!

Anonymkode: 1799e...1ea

Skrevet

Du ender opp som saksbehandler i det offentlige uansett med de masterene, så det har ingenting å si. 

Anonymkode: 8f397...885

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 18.15):

Du ender opp som saksbehandler i det offentlige uansett med de masterene, så det har ingenting å si. 

Anonymkode: 8f397...885

Oslo er svindyrt nå og du må være forberedt på å betale langt mer for å (over)leve her.

Lykke til uansett hva du velger! 

Endret av Utopisk
Skrevet
Utopisk skrev (14 minutter siden):

Jeg er født i Kristiansand og bor i Oslo nå. Flyttet til Oslo som ung, men synes Kristiansand har utviklet seg mye i positiv retning de siste årene. Jeg tok dessuten et emne der, internasjonal politikk, på UiA for for ca 10 år siden. Fint universitet og gode forelesere. Tror det er et godt studentmiljø der. Bonus at det er mye billigere å bo i Kristiansand enn i Oslo. Oslo er svindyrt nå og du må være forberedt på å betale langt mer for å (over)leve her.

Lykke til uansett hva du velger! 

Verdt å nevne forskjellen mellom UiA og selveste Kr.sand. Byen er fortsatt jækla mørkeblå dass (hardt mot høyresiden politisk sett) og sånn kommer den til å forbli. Hvis du er tilter hardt mot høyresiden politisk sett, der sjansen for at venstresiden skal vinne ved kommunevalget er omtrent 0% til enhver tid, så kan du sikkert si at byen "er positiv" hvis du er medlem av den hardt, høyreorienterte gjengen. 

Men UiA, derimot, er en liten mer liberal boble som skiller seg ut, og universitetet har vokst og tilbyr flere emner enn før. Men selve byen er det ingenting positivt i. De bygger bare nye sånne private leilighetsbygninger som kaksene fra høyresiden skal kjøpe ved sjøkanten og skal love deg at de leilighetene ikke er noe billige, vi snakker 80.000 kr per kvadratmeteren i denne mørkeblå dassen av en såkalt "by", og selv om leieprisene er lavere enn i Oslo, så er det som sagt en grunn til det. 

Mitt poeng her er at bygninger som er av offentlig verdi "for alle" er det svært så få nybygde av. 

Det er også en toppers "by" hvis du er helt Sørlands-Halleluja og sover med Bibelen og sånne ting. 

Når det gjelder studentmiljø, så er det lite, og ikke like stort som Oslo og det er i tillegg veldig få internasjonale studenter, spesielt nå etter at skolepenger ble innført for de utenfor EU og EØS. Jeg nevner internasjonale studenter fordi det er de som regel som er veldig åpne for nye bekjentskaper. Men skal du bli ordentlig kjent med en eller annen sørlending, som jeg også kaller for Agder-Faenskap 😂 , så sliter man mye mer. Deep South er ikke akkurat kjent for åpne mennesker. 

Litt viktig altså å skille mellom selveste UiA på den ene siden og det man kaller for den såkalte "byen" Kr.sand på den andre siden.

Anonymkode: 10645...a85

• Hjerte 3
Skrevet

Du skriver svært dårlig til å skulle ta master. Er du fremmedspråklig? Jeg ville forsøkt å gjøre noe med det først.

Anonymkode: 221e9...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg studerer siste året mitt på bachelor i sammenliknende politikk ved Universitetet i Bergen. Jeg har videre tenkt å søke master men er litt usikker på hva jeg bør velge. På første plassen var master i Statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, men de har veldig høge karakterkrav og jeg har berre 3,1 i snitt. Jeg har også tenkt på statsvitenskap studiet i Kristiansand, men jeg har mest lyst å bo i Oslo. Jeg har også tenkt på offentlig administrasjon og styring studiet på Oslomet, men jeg er veldig usikker på mulighetene etter endt utdanning der.

Hadde det vært dumt å velge Oslomet istedet UIA berre fordi jeg vil bo i Oslo? Er det andre samfunnsvitenskapelige master studier jeg bør vurdere? Hjelp!!

Det kommer an på hva målet ditt er etter masteren? Du må nesten se på hva slags obligatoriske emner i tillegg til valgfrie emner du kan ta. Hva er det som interesserer deg. Både UiA og OsloMet er gode på hver sin måte, men siden du har mest lyst å bo i Oslo, så burde OsloMet "vinne" sånn sett. Men igjen, se på hva slags emner de tilbyr og hva er det du kunne tenkt deg å studere, fordi emnene er jo forskjellige. Så du må kikke på "oppbyggingen" av graden.

Har du forresten sjekket om det er noe å finne på hos NMBU? Der har du mer en miljøprofil. Men jeg vet ikke om NMBU krever høyere enn C for å komme inn på noen av de masterne de tilbyr.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du skriver svært dårlig til å skulle ta master. Er du fremmedspråklig? Jeg ville forsøkt å gjøre noe med det først.

Jeg kan skrive bra norsk hvis jeg vil det haha. Har mer i snitt enn det kreves for å søke master, så tror ikke at språket mitt er et problem

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ingen bryr seg når AI-programmer som retter gramatikken kan i stor grad språkvaske hele mastergraden omtrent.

Folk har begynt å skrive jobbsøknader via AI-programmer. Humanistene (de som har lagt massevis av sin egen tid i språk og rettsskriving) er de første som blir tatt hardt bakfra av AI-teknologien. Slik som tolk (oversettelse), riktig gramatikk og lignende. Til og med jurister skjelver av AI. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen bryr seg når AI-programmer som retter gramatikken kan i stor grad språkvaske hele mastergraden omtrent.

Folk har begynt å skrive jobbsøknader via AI-programmer. Humanistene (de som har lagt massevis av sin egen tid i språk og rettsskriving) er de første som blir tatt hardt bakfra av AI-teknologien. Slik som tolk (oversettelse), riktig gramatikk og lignende. Til og med jurister skjelver av AI. 

Humanistene er også de som gruer seg minst til å dø fra denne talentløse jorden.

Anonymkode: d897f...b0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Verdt å nevne forskjellen mellom UiA og selveste Kr.sand. Byen er fortsatt jækla mørkeblå dass (hardt mot høyresiden politisk sett) og sånn kommer den til å forbli. Hvis du er tilter hardt mot høyresiden politisk sett, der sjansen for at venstresiden skal vinne ved kommunevalget er omtrent 0% til enhver tid, så kan du sikkert si at byen "er positiv" hvis du er medlem av den hardt, høyreorienterte gjengen. 

Men UiA, derimot, er en liten mer liberal boble som skiller seg ut, og universitetet har vokst og tilbyr flere emner enn før. Men selve byen er det ingenting positivt i. De bygger bare nye sånne private leilighetsbygninger som kaksene fra høyresiden skal kjøpe ved sjøkanten og skal love deg at de leilighetene ikke er noe billige, vi snakker 80.000 kr per kvadratmeteren i denne mørkeblå dassen av en såkalt "by", og selv om leieprisene er lavere enn i Oslo, så er det som sagt en grunn til det. 

Mitt poeng her er at bygninger som er av offentlig verdi "for alle" er det svært så få nybygde av. 

Det er også en toppers "by" hvis du er helt Sørlands-Halleluja og sover med Bibelen og sånne ting. 

Når det gjelder studentmiljø, så er det lite, og ikke like stort som Oslo og det er i tillegg veldig få internasjonale studenter, spesielt nå etter at skolepenger ble innført for de utenfor EU og EØS. Jeg nevner internasjonale studenter fordi det er de som regel som er veldig åpne for nye bekjentskaper. Men skal du bli ordentlig kjent med en eller annen sørlending, som jeg også kaller for Agder-Faenskap 😂 , så sliter man mye mer. Deep South er ikke akkurat kjent for åpne mennesker. 

Litt viktig altså å skille mellom selveste UiA på den ene siden og det man kaller for den såkalte "byen" Kr.sand på den andre siden.

Jeg som skrev over her, at jeg vokste opp i Kristiansand og bor i Oslo. Sjøl er jeg godt planta på venstresida og langt unna det religiøse halleluja-miljøet. De vennene jeg har beholdt som fortsatt bor I Kristiansand, samt familien min, er oppegående, tolerante folk og heller ikke religiøse eller høyreorienterte. Så jeg synes du tegner et litt vel mørkt bilde av byen. Men det er klart, jeg har bare vært på ferie der de siste årene og synes det er endel positive ting med byen. Som nærhet til sjøen, bystranda, svabergene, boligprisene, kafè-, restaurant og uteliv, endel kulturtilbud m. m. 

Anonymkode: db378...634

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...