AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 Nesten 60.000 kroner for klargjøring, innhenting av opplysninger i kommunen, visninger, dronefoto etc. De sier de er snille, for de skulle egentlig hatt 80.000,-. Men de bommet totalt. De la prisen på objektet alt for høyt, det var nesten ingen interesse. Og nå som vi vil ta objektet av markedet og heller vente til markedet er bedre, krever de 60.000?! Er det vanlig? Anonymkode: 8ab5c...660 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 10. februar 2024 Du må nesten lese kontrakten dere signerte ved inngåelse av avtalen! Anonymkode: a478e...8f2 56 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Du tenkte at de skulle jobbe for dere gratis…? Anonymkode: 1d492...8d2 22 9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 Spiller ingen rolle hva som er normalt når dere har en kontrakt. Les den. Megler skal selvfølgelig ha betalt og kostnadene påløper mtp alt det du ramser opp. Du benytter andres kompetanse, kunnskap og forbindelser. Du kunne sikkert gjort alt dette selv, men hvor mange tiner måtte du tatt fri fra jobb for å gjøre det? Anonymkode: d514f...786 17 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 Det er dette dere har skrevet under på dessverre. Synes ordningen i USA er mye bedre for alle parter. Megler står for alle utgifter, men tar tilsvarende mer provisjon. Da gir de enda større innsats for å selge, siden det er de som taper mest hvis huset forblir usolgt. Anonymkode: 8a16d...9b1 5 10
Durinur Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 Det høres ikke så urimelig dyrt ut. Det koster mye tid og penger å få stelt istand boligen for salg. Om du føler at det er for høyt kan du jo be om en faktura eller kvittering hvor de ulike tingene og deres kostnad er listet opp, så får du selv se hva pengene har gått til. Men det er altså veldig dyrt, og noe så enkelt som en Finn.no-annonse for salg av bolig koster flere tusen kroner for selv den minste pakken med null promotering. 8 2
Bombasi Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 (endret) Meglertjenester i Norge er så sykt overpriset at det er helt vanvittig. Den jobben som er gjort med boligen tilsvarer ikke en pris på 60 000,-, og det vet alle, men markedet tillater de å ta blodpriser for alt. Utover det tror jeg at 60 000,- for å avslutte tjenestene med et mislykket salg i utgangspunktet er mer enn vanlig, men ikke mye mer. Èn eller to 10 000-lapper i overkant, men det handler vel om boligens verdi også, tror jeg, så antar at prisen kan "forsvares". Endret 10. februar 2024 av Bombasi 9 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #8 Skrevet 10. februar 2024 Begge parter må følge kontrakten. Man ikke bare trekke seg pga uønsket utfall eller endret mening. Anonymkode: aa196...5e2 3 3
endo Skrevet 10. februar 2024 #9 Skrevet 10. februar 2024 2 minutter siden, Bombasi said: Meglertjenester i Norge er så sykt overpriset at det er helt vanvittig. Den jobben som er gjort med boligen tilsvarer ikke en pris på 60 000,-, og det vet alle, men markedet tillater de å ta blodpriser for alt. Utover det tror jeg at 60 000,- for å avslutte tjenestene med et mislykket salg i utgangspunktet er mer enn vanlig, men ikke mye mer. Èn eller to 10 000-lapper i overkant, men det handler vel om boligens verdi også, tror jeg, så antar at prisen kan "forsvares". 60k er ikke en mnds lønn engang. Og det må betale for bilder, innhenting av informasjon, annonser, juss, bilkjøring og mye annet. Og du mener det er overpriset? De skal da pokker ikke tape på jobben de gjør. 12
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 Jeg hadde en avtalt sum i kontrakten(20 000kr) jeg skulle betale hvis jeg trakk boligen fra markedet. Jeg fikk solgt og betalte»full pris» da. Tror du at de jobber gratis? kontrakt er bindende. Anonymkode: 7617d...0e8 2 1 2
Bombasi Skrevet 10. februar 2024 #11 Skrevet 10. februar 2024 endo skrev (Akkurat nå): 60k er ikke en mnds lønn engang. Og det må betale for bilder, innhenting av informasjon, annonser, juss, bilkjøring og mye annet. Og du mener det er overpriset? De skal da pokker ikke tape på jobben de gjør. Kom ikke her å si meg at meglerne ligger på terskelgrensa med 60 000,- for den beskjedne jobben som er gjort. Meglerbransjen er en av de mest overprisede bransjene på markedet. 14 9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 Bombasi skrev (2 minutter siden): Kom ikke her å si meg at meglerne ligger på terskelgrensa med 60 000,- for den beskjedne jobben som er gjort. Meglerbransjen er en av de mest overprisede bransjene på markedet. Etterspørsel og tilbud. Hvis folk ikke vil betale det, så må de gå ned i pris. Anonymkode: d514f...786 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #13 Skrevet 10. februar 2024 Jeg hadde jo ingen forutsetninger for å vite hva megler skulle ha dersom de ikke fikk solgt. Hvor står det i kontrakten? Ingen steder. At de skulle ha for ditten og datten til en samlet sum av 60.000 kr kom som en total overraskelse. Jeg hadde gjettet kanskje 10-12.000, men 60? De har jobbet drøye 50 timer til sammen, det er 1200 kr timen. Jeg syns det er drøyt altså. Ts Anonymkode: 8ab5c...660 4
Leeloo Skrevet 10. februar 2024 #14 Skrevet 10. februar 2024 Vi gjorde dette for noen år siden, vi fikk ikke bud vi kunne akseptere, måtte ut med 55 000. Vi ventet ett år, la huset ut igjen (med annen megler) og fikk 1000 000 mer enn det høyeste budet første gang, mer enn prisantydning, så det var uansett verdt det. Megler fikk kjøper til å by over seg selv så bare der tjente han inn kostnaden for å trekke salget 1. gang. Det var mange faktorer involvert, alt var ikke meglers feil, men vi var ikke fornøyde med 1. megleren. Vi fikk en annen enn den vi opprinnelig valgte fordi han skulle ut i permisjon rett etter signering (noe han ikke nevnte). Erstatteren var en jeg aldri ville valgt, angrer på at vi ikke nektet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Typisk dagens boligeiere. Mener de har rett på salg og ikke skal måtte belastes med noe som helst. Du er sur fordi de prøvde å få en høy pris for boligen din? Hvis du mente prisen var for høy, hvorfor gikk du med på det, og hvorfor mener du det er kjøper som skal måtte godta en alt for høy pris mens du skal slippe å betale en krone for dine egne handlinger? Anonymkode: 43061...b20 Jeg er ikke sur. Jeg gikk med på det fordi de overbeviste meg at det var det objektet var verdt. Jeg har ingen forutsetninger for å mene noe annet. De er ekspertene. Og til det siste? Hæ? Jeg mener da ikke det, hvor leser du det? Ts Anonymkode: 8ab5c...660 5
Bombasi Skrevet 10. februar 2024 #16 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde jo ingen forutsetninger for å vite hva megler skulle ha dersom de ikke fikk solgt. Hvor står det i kontrakten? Ingen steder. At de skulle ha for ditten og datten til en samlet sum av 60.000 kr kom som en total overraskelse. Jeg hadde gjettet kanskje 10-12.000, men 60? De har jobbet drøye 50 timer til sammen, det er 1200 kr timen. Jeg syns det er drøyt altså. Ts Anonymkode: 8ab5c...660 Har du sett dokumentasjon på disse 50 timene? Jeg nekter å tro at meglerne har brukt 50 reelle timer på boligen din. Isåfall har de medregnet "ventetid" de har brukt på å gjøre andre oppgaver også. Så her har de nok slått på for å forsvare summen. Èn supermegler kan selge 200 boliger i året, så hvordan gjøres dette når en megler liksom skal bruke 50 timer på en bolig? Les denne: https://www.nettavisen.no/na24/tull-om-megleres-tidsbruk/s/12-95-3423584240 3 2
Sunnfjording Skrevet 10. februar 2024 #17 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde jo ingen forutsetninger for å vite hva megler skulle ha dersom de ikke fikk solgt. Hvor står det i kontrakten? Ingen steder. At de skulle ha for ditten og datten til en samlet sum av 60.000 kr kom som en total overraskelse. Jeg hadde gjettet kanskje 10-12.000, men 60? De har jobbet drøye 50 timer til sammen, det er 1200 kr timen. Jeg syns det er drøyt altså. Ts Anonymkode: 8ab5c...660 1200/time er ganske gjengs nesten uansett hva slags tjeneste man kjøper nå til dags. Mulig du blir presset for noen tusenlapper her, men beløpet høres ball park logisk ut 16
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #18 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde jo ingen forutsetninger for å vite hva megler skulle ha dersom de ikke fikk solgt. Hvor står det i kontrakten? Ingen steder. At de skulle ha for ditten og datten til en samlet sum av 60.000 kr kom som en total overraskelse. Jeg hadde gjettet kanskje 10-12.000, men 60? De har jobbet drøye 50 timer til sammen, det er 1200 kr timen. Jeg syns det er drøyt altså. Ts Anonymkode: 8ab5c...660 De har jo henta inn dokumenter, takstmann, bolig fotografer, gjort markedsføring, hatt visning, lagt inn mange timer i dette, laget salgsoppgave osv osv, så det kommer fort opp i den summen. Anonymkode: 8f932...226 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde jo ingen forutsetninger for å vite hva megler skulle ha dersom de ikke fikk solgt. Hvor står det i kontrakten? Ingen steder. At de skulle ha for ditten og datten til en samlet sum av 60.000 kr kom som en total overraskelse. Jeg hadde gjettet kanskje 10-12.000, men 60? De har jobbet drøye 50 timer til sammen, det er 1200 kr timen. Jeg syns det er drøyt altså. Ts Anonymkode: 8ab5c...660 I dagens marked er jo risikoen ganske stor for ikke å få solgt. Dere burde sjekket det ut. Les kontrakten nøye en gang til. Hvis det ikke står noe om det, kan dere jo klage da. Det er jo kontrakten dere har signert som styrer dette Anonymkode: 0acaa...60c 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #20 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde jo ingen forutsetninger for å vite hva megler skulle ha dersom de ikke fikk solgt. Hvor står det i kontrakten? Ingen steder. At de skulle ha for ditten og datten til en samlet sum av 60.000 kr kom som en total overraskelse. Jeg hadde gjettet kanskje 10-12.000, men 60? De har jobbet drøye 50 timer til sammen, det er 1200 kr timen. Jeg syns det er drøyt altså. Ts Anonymkode: 8ab5c...660 Alle som skal selge et hus vet om den summen, selv jeg som ikke eier egen bolig kjenner til den summen. Og de gjør svært lite for å få solgt. Jeg har observert hos venner at til nød kan de sette ned prisen og ta mye bilder. Veldig sjelden blir det satt opp flere visninger. Anonymkode: 60f07...47c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå