AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 På mitt barns klassegruppe på fb, er det noen foreldre som har voldsomme meninger om dette, og er imot en halvliter brus og godteri for 30kr. Mmmm🤔Jeg ser ikke problemet selv😅 Tanker? Argumentene gikk ikke på økonomi Anonymkode: c12e1...4d3 8
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Ser ikke problemet… men ser heller ikke behovet. Har man normalt sunt kosthold til vanlig, så er det jo ikke denne dagen som utgjør noe. Her har de sluttet med «godtedag» før ferien. De får popcorn og ser film. Kan ha med brus, men ingen av mine liker brus. Anonymkode: 31ccf...a7c 4
Eva-Lena Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 Dagens foreldre er overhysteriske for det minste. Veldig glad jeg vokste opp i en annen tid og lot mine barn få oppleve det samme som meg. Ingen av oss har tatt skade av godteri på feks en Tirsdag. 16 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 På skolen vår har vi blitt enige om at skolen står for kosemat siste dag før jul og sommerferie. Før jul serverte de saft, popcorn og fruktsalat. Alle var fornøyde. Anonymkode: f04b7...2e2 5 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 Jeg husker det var veldig koselig å spise godteri på skolen. Kosetime 😊 Alt med måte, må ikke fremstille godteri som narkotika heller. Det er hverdagen som gjelder Anonymkode: eeb50...ad5 21 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #8 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På skolen vår har vi blitt enige om at skolen står for kosemat siste dag før jul og sommerferie. Før jul serverte de saft, popcorn og fruktsalat. Alle var fornøyde. Anonymkode: f04b7...2e2 Det har ikke skolene her råd til. De har ikke råd til å gjennomføre normal undervisning i mat og helse fra før, så å ha råd til saft, popcorn og fruktsalat er helt usannsynlig. Her får elevene beskjed om å ha med «mat på fat» som settes fram til felles bespisning. (Egen drikke) Ikke godteri og brus. Har ikke hørt noen reagere på at de ikke får lov å ha med godteri. Anonymkode: c556b...fae 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #9 Skrevet 10. februar 2024 Før, da jeg vokste opp, var det kos med slike dager på skolen. For det var lite godteri ellers. For eksempel var det ikke godteri i barnebursdager, det var kun mat, så kake eller gele. Besøk hos besteforeldre var det samme, mat, mulig kakestykke. Dessert var det kun søndag. Godteri var en liten skål lørdag. Påsken var et lite påskeegg. Jula var litt i strømpen første dag. Nå får barna sukker i alle retninger. Jeg forstår derfor de foreldrene som vil begrense det mest mulig. Når de vet at det er skoleavslutning med godteri onsdag. Lars har bursdag med masse godteri torsdag. Så er det mengder godteri både fredag og lørdag. Før de besøker besteforeldre søndag som også gir godteri. Anonymkode: 9cae7...dc4 17 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): På mitt barns klassegruppe på fb, er det noen foreldre som har voldsomme meninger om dette, og er imot en halvliter brus og godteri for 30kr. Mmmm🤔Jeg ser ikke problemet selv😅 Tanker? Argumentene gikk ikke på økonomi Anonymkode: c12e1...4d3 Jeg tenker at det er helt frivillig å ta med og at disse foreldrene er på viddene når det gjelder deres følelse av rett til å bestemme over andrea barn. Vi har hatt samme runde i klassen vår der en mente vi holdt barnet hennes utenfor fordi hun selv ikke ville være med på vennegruppeordningen. Men alle andre måtte invitere, bare ikke dem. Samme med de som mener at ingen under 13 kan spille Fortnite eller minecraft. Ingen liker slike folk. Er bare å ikke mate trollet - ikke kommenter på FB og send med det det er lov å ha med siste skoledag ❤️ alle andre gjør også det (kanskje uten om de tre som mener VI har avtalt å ikke ha med). Anonymkode: 8c63c...532 9 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #11 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Før, da jeg vokste opp, var det kos med slike dager på skolen. For det var lite godteri ellers. For eksempel var det ikke godteri i barnebursdager, det var kun mat, så kake eller gele. Besøk hos besteforeldre var det samme, mat, mulig kakestykke. Dessert var det kun søndag. Godteri var en liten skål lørdag. Påsken var et lite påskeegg. Jula var litt i strømpen første dag. Nå får barna sukker i alle retninger. Jeg forstår derfor de foreldrene som vil begrense det mest mulig. Når de vet at det er skoleavslutning med godteri onsdag. Lars har bursdag med masse godteri torsdag. Så er det mengder godteri både fredag og lørdag. Før de besøker besteforeldre søndag som også gir godteri. Anonymkode: 9cae7...dc4 Nettopp! 👏 Anonymkode: c556b...fae 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 13 minutter siden, katties said: Kan man ikke kose seg uten...? Selvsagt. På samme måte som vi hadde klart oss uten Kvinneguiden. Men vi er på Kvinneguiden selv om vi kunne brukt tiden til noe mer konstruktivt. Anonymkode: 02fcd...536 5 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #13 Skrevet 10. februar 2024 Her serveres det is som lærer har kjøpt , med oboy pulver eller strøssel Anonymkode: 731f4...6d0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #14 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): På mitt barns klassegruppe på fb, er det noen foreldre som har voldsomme meninger om dette, og er imot en halvliter brus og godteri for 30kr. Mmmm🤔Jeg ser ikke problemet selv😅 Tanker? Argumentene gikk ikke på økonomi Anonymkode: c12e1...4d3 Helt innafor, og helt normalt. Mye kosligere for ungdommen å få kosetime med klassen enn å dra med foreldre på ungdomskolen som de færesste vil.. Anonymkode: b65cb...cc6 2
Kartoffel Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg husker det var veldig koselig å spise godteri på skolen. Kosetime 😊 Alt med måte, må ikke fremstille godteri som narkotika heller. Det er hverdagen som gjelder Anonymkode: eeb50...ad5 Ja, det er hverdagene som teller. Og skoledager er nettopp det - hverdag. Jeg som mor føler at jeg ikke kan gi barna mine noe særlig lørdagsgodt, for hva er egentlig vitsen med lørdagsgodt når det også er tirsdagsgodt, torsdagsgodt, fredagsgodt og søndagsgodt? Det er en total her som jeg mener utgjør altfor mye sukker for små (og forsåvidt også voksne) kropper. Hadde det faktisk kun vært en gang i uka hadde det jo ikke vært noe problem. Vi har et ansvar for å legge til rette for gode helsevaner for barna våre. Å lære dem at sukker og godteri er ensbetydende med kos går i mot dette. 5 5
katties Skrevet 10. februar 2024 #16 Skrevet 10. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selvsagt. På samme måte som vi hadde klart oss uten Kvinneguiden. Men vi er på Kvinneguiden selv om vi kunne brukt tiden til noe mer konstruktivt. Anonymkode: 02fcd...536 Jeg hadde GJERNE gjort noe annet den siste tiden om jeg ikke hadde hatt helseproblemer som gjør at jeg sitter fast hjemme store deler av dagen. Vanligvis hadde jeg vært ute med barna og stått på ski, eller reiste bort og besøkt moren min et par timer unna. I stedet må jeg bruke tida til å ligge i en seng og få kroppen til å normalisert seg, og finne på hvordan varierer ting når jeg er mye sengeliggende. Endret 10. februar 2024 av katties 1
Arkana Skrevet 10. februar 2024 #17 Skrevet 10. februar 2024 Jeg ser ikke problemet. Selvsagt kan man også kose seg uten godteri og brus på siste skoledag, men det er jo hverdagskostholdet som teller og godteri på skolen to ganger i året velter ikke lasset. 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #18 Skrevet 10. februar 2024 Kartoffel skrev (Akkurat nå): Ja, det er hverdagene som teller. Og skoledager er nettopp det - hverdag. Jeg som mor føler at jeg ikke kan gi barna mine noe særlig lørdagsgodt, for hva er egentlig vitsen med lørdagsgodt når det også er tirsdagsgodt, torsdagsgodt, fredagsgodt og søndagsgodt? Det er en total her som jeg mener utgjør altfor mye sukker for små (og forsåvidt også voksne) kropper. Hadde det faktisk kun vært en gang i uka hadde det jo ikke vært noe problem. Vi har et ansvar for å legge til rette for gode helsevaner for barna våre. Å lære dem at sukker og godteri er ensbetydende med kos går i mot dette. Det er siste skoledag. Hverdag for de voksne på jobb, men helt avgjort ikke for barna. Juleaften er like ofte som siste skoledag, skal man heller ikke kose seg da med mindre det er en lørdag? Jeg anbefaler at barn er aktive - da tar de ikke skade av en brus og litt godteri siste skoledag før sommerferien. Send evt med sukkerfri brus hvis barnet ditt ikke kan få sukker selv denne dagen. Anonymkode: 8c63c...532 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har ikke skolene her råd til. De har ikke råd til å gjennomføre normal undervisning i mat og helse fra før, så å ha råd til saft, popcorn og fruktsalat er helt usannsynlig. Her får elevene beskjed om å ha med «mat på fat» som settes fram til felles bespisning. (Egen drikke) Ikke godteri og brus. Har ikke hørt noen reagere på at de ikke får lov å ha med godteri. Anonymkode: c556b...fae Det har jo tydeligvis skolen råd til, og i vår kommune er skolebudsjettet skjært inn til beinet. Det koster ikke mye å med litt popcorn og saft av billigste sort. Det handler om at ulikheter blir så tydelige i den situasjonen, der noen har med masse snop og brus, noen har ikke med noe særlig fordi de ikke har råd, og noen får ikke lov å spise snop eller drikke brus av sine fanatiske foreldre. Anonymkode: f04b7...2e2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #20 Skrevet 10. februar 2024 Jeg ser begge sider av saken. Denne ene dagen alene er en dråpe i havet, problemet er totalen av anledninger der det serveres søtsaker. Rundt samme tid er det gjerne skoleavslutning med foreldre hvor det serveres kaker, og flere avslutninger i fritidsaktiviteter som inneholder noe å spise. Og så er det sommer og sol, så barna må jo få en is. Dette har forandret seg ganske drastisk på kort tid. I tillegg er det jo forventningene vi bygger hos barna om at kos nødvendigvis må bety noe å spise. Grunnlaget for gode matvaner legges i barndommen. Da gjør vi klokt i å ta gjennomtenkte valg for barna. Anonymkode: d344c...f41 1 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå