punkyB Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 Nå skal alle bo hjemme/alene så lenge som mulig - man bygger ned plasser på alders/sykehjem og andre institusjoner. Såvidt jeg har fått med meg er tilbudet man får hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Hjemmesykepleien er inne i 5 min mens hjemmehjelpen vasker kun synlige flater (hvertfall ikke grundig vask) . Det er jo mange praktiske ting man ikke klarer å utføre selv - og man kan evnt. kjøpe tjenester på det "private marked" men det er jo dyrt og mange er ikke i stand til å bestille disse tjenestene selv engang Kommer dette til å fungere i framtiden ? Det finnes vel tilbud om praktisk hjelp men usikker på hva det består i og hvordan det fungerer . Mange vil jo heller ikke ha hjelp - de forstår ikke selv at de faktisk trenger hjelp - dette gjelder kanskje tilfeller som går på rus/psykiatri. Legger ved en avisartikkel fra et borettslag hvor det er mange boenheter med folk som egentlig behøver hjelp men som da ikke vil ha det. Helse, Bolig og byutvikling | I det eksklusive nabolaget ligger borettslaget fullt av problemer. Beboere føler seg fanget i sitt eget hjem (ao.no) Det er en annen frustrasjon at mennesker med helt klart redusert boevne men som ikke innser det selv - de blir fremdeles betraktet som samtykkekompetente og man kan da ikke pålegge de å ta i mot hjelp. Dette er da personer som bor hjemme men som helt klart burde være på en institusjon Mye av disse problemene blir det da pådyttet pårørende å fikse - evnt. naboer som i artikkelen over. For problemene blir jo ikke borte. Mange eldre blir gående alene - de har enten ingen pårørende eller de bor ikke i nærheten , mennesker med problemer med rus/psykiatri har gjerne et dårlig forhold til familie om de i hele tatt har noen. Det er ingen i kommunen som har et helhetlig ansvar for at folk får de hjelpen de behøver - og de ulike etatene snakker heller ikke sammen. Hvem skal sørge for at du får den hjelpen du behøver ? Jeg er imot at inst. bygges ned OG man må se på hvordan vurdering av samtykkekompetanse håndheves - men er situasjonen slik de har planlagt nå så må de jo se på hjelpetilbudet og utvide det litt. Noen i kommune må få et helhetlig ansvar for å vurdere OG koordinere hjelpetiltak . Tilbudet til hva man kan få hjelp til må utvides. Kanskje felles kommunal tjeneste med vaktmester/praktiske tjenester. Forh. kan man få det til å bli billigere enn at man selv bruker private tjenester - for det er jo noe man må betale for på like linje med de tjenestene man kan få i dag (hj.spl og hj.hjelp) Litt miks av hummer&kanari her - hvis du ønsker å svare / kommentere på noe - evnt. dele dine synspunkter/bekymringer/erfaringer innen samme tema så er det som er hensikten med tråden
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #2 Skrevet 10. februar 2024 Min far mistet boevnen da mamma døde. Han vasket seg ikke, tok ikke vare på huset (enda det var han som var mest opptatt av å holde huset i orden når mamma levde), vasket ikke, bar ikke ut søppel, rotet bare (tok frem masse gamle ting fra loft og kjeller som han tok med på stuen). Det så ikke ut hjemme hos han. Han hadde hjemmehjelp som var innom med mat og medisin. Jeg var der og ryddet og vasket men til slutt så ble det så ille at jeg hadde ikke sjans til å holde tritt. Det var det jævligste jeg hadde sett. Skitne klær overalt. Matrester overalt (han spiste rett fra plastikkbegrene og lot det bare bli stående med bestikk og rester), potetgullposer og brusflasker overalt, halvfulle kopper med muglet te (jepp, te med mugg!) Fant 1-3 mnd gammel mat i nesten alle rom i huset som han ikke hadde spist, stuet vekk i skap, under sofaen etc. Han trakk ikke opp på do, vasket seg ikke, skiftet ikke klær. Det luktet pill råttent inne der. Jeg sluttet å ta med barna mine dit. Pappa var allerede under halvveis oppfølging av alderspsykiatrien som rådet meg til å ta kontakt med noen fra kommunen som hadde med aldersboliger å gjøre. Der traff jeg helt riktig person som skjønte alvoret og vi avtalte et hjemmebesøk til pappa som han gikk med på. Jeg glemmer aldri blikket hun fra kommunen ga meg da hun kom på besøk. Det tok maks 5 uker etter dette besøket før pappa fikk tildelt omsorgsbolig. Det skal sies at han hadde vært inn og ut av sykehuset også noe som var med på å få fortgang i sakene. Det er helt grusomt å stå som pårørende i slike situasjoner. Nå var vi veldig heldige som opplevde at det gikk veldig fort når vi først fikk inn riktig person. Men det var et oppløp på ett års tid med mye frustrasjon før han fikk riktig hjelp. Ting skjer også gradvis og man er jo litt usikker på om ting kanskje også kommer til å gå seg til. Stakkars dere som går gjennom det samme! Som ikke får hjelp, som ikke blir hørt. Og dere som ikke får hjelpe! Det er tungt! Og man føler seg helt maktesløs. Tenker med skrekk og gru når tilbudene skal bygges ned. Hvilken belastning dette blir for de det rammer. Anonymkode: 3a003...2ad 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Utgangspunktet ditt er helt feil i tråden. Man bygger ikke ned sykehjemsplasser i dag, man bygger opp, opp, opp. Men antallet eldre øker raskere, og det er ikke mulig å holde tritt med mindre vi skal få folk til å slutte å jobbe i butikk og fabrikk og flytte de over til sykehjem. Min by hadde trengt mer enn 100 nye sykehjem skulle man beholdt dekningsgraden som er i dag 20 år frem i tid. Uredelig å begynne med sånne premisser som du gjør. Fordi stadig flere må jobbe eldre er det dessverre færre igjen til å jobbe med yngre. Det er de valgene vårt samfunn har tatt, vi skal ivareta de eldre og få få barn. Fremtidens samfunn sentrerer seg om de svært mange eldre. Anonymkode: 7e8e5...1b3 2
Gjest issoras Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 Det er som påpekt over ikke sant at sykehjemsplasser for eldre bygges ned, de bygges opp. På grunn av den store økningen i eldre må stadig flere tjenester utføres i hjemmet. Jeg er helt uenig i at de ulike etatene ikke snakker sammen. Det snakkes mye sammen på tvers av etater i kommunen, og mange kommuner er svært gode på koordinering og blir stadig bedre. Men kommunene kan ikke trylle, antallet i arbeidsdyktig alder går NED i dette landet, og det betyr at vi må redusere standarden. Jeg tror det som kommer til å tvinge seg frem er at kommunene kun skal ivareta liv og helse, ikke livskvalitet, og at pårørende og frivillige må ta seg av det øvrige. Hvorfor skal kommunen vaske gulv hos Olga på 90 når hennes barnebarn kan gjøre det? Jeg håper at kunstig intelligens kan føre til at vi som har kontorjobber får mindre arbeidstid (at flere av oppgavene våre løses av KI), slik at vi får mer tid til å bistå helsevesenet overfor våre pårørende. Jeg håper også vi kan greie å motivere friske pensjonister til å jobbe i frivilligheten i enda større grad enn i dag. Mange pensjonister har minst 10 spreke år foran seg. De trenger ikke ta tunge helseoppgaver, men å bistå eldre med sosialt samvær, turer, arrangementer osv, eller jobbe som støttekontakt for yngre mennesker osv. La pårørende og frivillige stå for livskvalitet, og det offentlige for nødvendig helsehjelp. At pensjonister bistår nyetablerte familier vil også hjelpe på. Jeg tror det blir tøft men at løsninger tvinger seg frem. Men det viktigste er at samfunnet som helhet må ta ansvar, og man må forstå at ansvaret ikke hviler på stat og kommune alene. Det er ikke kommunens ansvar å sørge for at min far ikke er ensom. Det er mitt ansvar. Og så håper jeg at frivilligheten kan bistå de som ikke har pårørende. 💔
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Utgangspunktet ditt er helt feil i tråden. Man bygger ikke ned sykehjemsplasser i dag, man bygger opp, opp, opp. Men antallet eldre øker raskere, og det er ikke mulig å holde tritt med mindre vi skal få folk til å slutte å jobbe i butikk og fabrikk og flytte de over til sykehjem. Min by hadde trengt mer enn 100 nye sykehjem skulle man beholdt dekningsgraden som er i dag 20 år frem i tid. Uredelig å begynne med sånne premisser som du gjør. Fordi stadig flere må jobbe eldre er det dessverre færre igjen til å jobbe med yngre. Det er de valgene vårt samfunn har tatt, vi skal ivareta de eldre og få få barn. Fremtidens samfunn sentrerer seg om de svært mange eldre. Anonymkode: 7e8e5...1b3 Jeg gidder ikke å lete opp - men det er vel en bevisst strategi at eldre skal bo hjemme så lenge som mulig. Siden det blir flere og flere eldre så vil jo i praksis antall plasser bli færre selv om man evnt. ikke reduserer de . Selv om jeg jo mener at man mange steder gjør det Uavhengig om hvem av oss som har rett der så er jo litt av problemstillingen jeg tar opp av at det er mange som bor hjemme som ikke evner å ta vare på seg selv. Det ønsker jeg å ta opp i tråden Et absolutt problem som du nevner er jo at det er færre og færre til å ta vare på de som trenger det. Nå er det vel også inne økonomisk spm. her at det ikke er nok ansatte - og ikke mange nok som vil/får jobb. Jeg tror vel der det er lurt å lage bosteder med egne boenheter men også noen felles enheter og tilbud om tjenester man kan benytte seg av. OBOS har vel begynt med dette i Oslo og det finnes forh. flere. Dette må jo være mer økonomisk enn at man skal bo i leiligheter/hus "rundtomkring".
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 issoras skrev (5 minutter siden): Det er som påpekt over ikke sant at sykehjemsplasser for eldre bygges ned, de bygges opp. På grunn av den store økningen i eldre må stadig flere tjenester utføres i hjemmet. Jeg er helt uenig i at de ulike etatene ikke snakker sammen. Det snakkes mye sammen på tvers av etater i kommunen, og mange kommuner er svært gode på koordinering og blir stadig bedre. Men kommunene kan ikke trylle, antallet i arbeidsdyktig alder går NED i dette landet, og det betyr at vi må redusere standarden. Jeg tror det som kommer til å tvinge seg frem er at kommunene kun skal ivareta liv og helse, ikke livskvalitet, og at pårørende og frivillige må ta seg av det øvrige. Hvorfor skal kommunen vaske gulv hos Olga på 90 når hennes barnebarn kan gjøre det? Jeg håper at kunstig intelligens kan føre til at vi som har kontorjobber får mindre arbeidstid (at flere av oppgavene våre løses av KI), slik at vi får mer tid til å bistå helsevesenet overfor våre pårørende. Jeg håper også vi kan greie å motivere friske pensjonister til å jobbe i frivilligheten i enda større grad enn i dag. Mange pensjonister har minst 10 spreke år foran seg. De trenger ikke ta tunge helseoppgaver, men å bistå eldre med sosialt samvær, turer, arrangementer osv, eller jobbe som støttekontakt for yngre mennesker osv. La pårørende og frivillige stå for livskvalitet, og det offentlige for nødvendig helsehjelp. At pensjonister bistår nyetablerte familier vil også hjelpe på. Jeg tror det blir tøft men at løsninger tvinger seg frem. Men det viktigste er at samfunnet som helhet må ta ansvar, og man må forstå at ansvaret ikke hviler på stat og kommune alene. Det er ikke kommunens ansvar å sørge for at min far ikke er ensom. Det er mitt ansvar. Og så håper jeg at frivilligheten kan bistå de som ikke har pårørende. 💔 PREACH! Man må faktisk ta litt ansvar for sine egne pårørende selv også. Har mange eksempler der vi har helt fantastiske pårørende som gjør nettopp dette. Barn av den gamle hjelper til med økonomi, får ryddet og handlet, barnebarn hjelper til med å vaske. De som er heldige og har flere barn nytter gjerne på slik at den gamle stort sett får besøk annenhver dag av familien. vi har også familie som kommer, dekker på til kaffe og kaker og deretter drar og forventer at hjemmesykepleien skal rydde opp etter kaffeselskapet. Eller ringer og kjefter på oss fordi den gamle er ensom, selv om barna aldri kommer på besøk og bor nærme. helsevesenet er ikke selskapsdamer, vi har en jobb der vi utfører nødvendig helsehjelp. Det er personlig hygiene, ernæring, medisiner og rehabilitering. Og vi kan ikke ta fra noen samtykkekompetansen, Det er det kun leger som kan. Anonymkode: 888d4...7bf 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 issoras skrev (5 minutter siden): Det er som påpekt over ikke sant at sykehjemsplasser for eldre bygges ned, de bygges opp. På grunn av den store økningen i eldre må stadig flere tjenester utføres i hjemmet. I min kommune bygges det ikke opp. De har bygd nye plasser men samtidig stengt gamle, noe som resulterte i færre plasser til slutt. Kommunestyret har uttalt at de satser på at de eldre skal kunne bo hjemme lengst mulig. Samtidig skjæres det ned på bevilgninger til hjemmesykepleie. Og NEI! Min kommune er ikke på konkursens rand og må gjøre harde prioriteringer. De sparer penger hvor de kan for å sette inn på fond for å kunne realisere helt idiotiske prosjekter både nå og i framtiden. Anonymkode: 85e59...9e0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #8 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): PREACH! Man må faktisk ta litt ansvar for sine egne pårørende selv også. Har mange eksempler der vi har helt fantastiske pårørende som gjør nettopp dette. Barn av den gamle hjelper til med økonomi, får ryddet og handlet, barnebarn hjelper til med å vaske. De som er heldige og har flere barn nytter gjerne på slik at den gamle stort sett får besøk annenhver dag av familien. vi har også familie som kommer, dekker på til kaffe og kaker og deretter drar og forventer at hjemmesykepleien skal rydde opp etter kaffeselskapet. Eller ringer og kjefter på oss fordi den gamle er ensom, selv om barna aldri kommer på besøk og bor nærme. helsevesenet er ikke selskapsdamer, vi har en jobb der vi utfører nødvendig helsehjelp. Det er personlig hygiene, ernæring, medisiner og rehabilitering. Og vi kan ikke ta fra noen samtykkekompetansen, Det er det kun leger som kan. Anonymkode: 888d4...7bf Hva med de tilfellene der pårørende bor på andre kanten av landet? Anonymkode: b4be3...8b1
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #9 Skrevet 10. februar 2024 issoras skrev (5 minutter siden): Det er som påpekt over ikke sant at sykehjemsplasser for eldre bygges ned, de bygges opp. På grunn av den store økningen i eldre må stadig flere tjenester utføres i hjemmet. Jeg er helt uenig i at de ulike etatene ikke snakker sammen. Det snakkes mye sammen på tvers av etater i kommunen, og mange kommuner er svært gode på koordinering og blir stadig bedre. Men kommunene kan ikke trylle, antallet i arbeidsdyktig alder går NED i dette landet, og det betyr at vi må redusere standarden. Jeg tror det som kommer til å tvinge seg frem er at kommunene kun skal ivareta liv og helse, ikke livskvalitet, og at pårørende og frivillige må ta seg av det øvrige. Hvorfor skal kommunen vaske gulv hos Olga på 90 når hennes barnebarn kan gjøre det? Jeg håper at kunstig intelligens kan føre til at vi som har kontorjobber får mindre arbeidstid (at flere av oppgavene våre løses av KI), slik at vi får mer tid til å bistå helsevesenet overfor våre pårørende. Jeg håper også vi kan greie å motivere friske pensjonister til å jobbe i frivilligheten i enda større grad enn i dag. Mange pensjonister har minst 10 spreke år foran seg. De trenger ikke ta tunge helseoppgaver, men å bistå eldre med sosialt samvær, turer, arrangementer osv, eller jobbe som støttekontakt for yngre mennesker osv. La pårørende og frivillige stå for livskvalitet, og det offentlige for nødvendig helsehjelp. At pensjonister bistår nyetablerte familier vil også hjelpe på. Jeg tror det blir tøft men at løsninger tvinger seg frem. Men det viktigste er at samfunnet som helhet må ta ansvar, og man må forstå at ansvaret ikke hviler på stat og kommune alene. Det er ikke kommunens ansvar å sørge for at min far ikke er ensom. Det er mitt ansvar. Og så håper jeg at frivilligheten kan bistå de som ikke har pårørende. 💔 Det med at du erfarer at de ulike etatene faktisk jobber bra sammen er jo bra å høre. Jeg har ikke mye erfaring der selv men har et hvor det ikke fungerer så bra - men da er det jo en person som burde ha mer hjelp men som ikke vil ha det. Da faller det på de pårørende å prøve å løse kriser som oppstår - og da er det vanskelig å finne fram til hvem i kommunen man kontakte. Kommunen gir på på et tidspunkt opp å hjelpe / skaffe annet egnet bosted - problemet er jo der - og personen det gjelder er fremdeles betraktet som samtykkekompetent på egne vegne. Eviglang liste med tilbakemeldinger fra hjemmesykepleie og andre som har vurderte vedkommende på at det ikke går så bra Veldig bra kommentar ang. det med frivillighet. Tror vel det ofte er private organisasjoner som har tilbud om det ? Det burde kanskje være bedre opplyst om at det finnes. Hadde kommune brukt litt ressurser på å etablere et slikt tilbud kunne det vært bra. Her kunne jo personer som har redusert arbeidsevne også bidra - ikke bare frivillige . Siste kommentar ang. hvem som skal vaske hos Olga på 90. Jeg synes ikke pårørende skal utføre den oppgaven. Tror mange eldre i dag har vært vant til å klare seg selv og kvier seg for å ta imot hjelp fra det offentlige (og kanskje pårørende) - men også mange ønsker ikke å bruke penger på det - for det tror jeg jo man må finnes seg i at man må jo betale for disse tjenestene. Man må absolutt jobbe for å finne alternative løsninger men noen må organisere det og sørge for at de som trenger det får benytte seg av tilbudet. Da kan ikke det være kun frivillig - det må være organisert fra det offentlige. Noen må også passe på at man finner fram til de som trenger tilbudet
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 Enig i at familiekulturen i Norge må bli bedre. Hvorfor skal etnisk norskes stues inn på sykehjem? De har ofte både barn , barnebarn og oldebarn som kan bytte på å hjelpe de med vasking og handling. Her har vi mye å lære av muslimer😍 Anonymkode: 04bfb...b3b
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): PREACH! Man må faktisk ta litt ansvar for sine egne pårørende selv også. Har mange eksempler der vi har helt fantastiske pårørende som gjør nettopp dette. Barn av den gamle hjelper til med økonomi, får ryddet og handlet, barnebarn hjelper til med å vaske. De som er heldige og har flere barn nytter gjerne på slik at den gamle stort sett får besøk annenhver dag av familien. vi har også familie som kommer, dekker på til kaffe og kaker og deretter drar og forventer at hjemmesykepleien skal rydde opp etter kaffeselskapet. Eller ringer og kjefter på oss fordi den gamle er ensom, selv om barna aldri kommer på besøk og bor nærme. helsevesenet er ikke selskapsdamer, vi har en jobb der vi utfører nødvendig helsehjelp. Det er personlig hygiene, ernæring, medisiner og rehabilitering. Og vi kan ikke ta fra noen samtykkekompetansen, Det er det kun leger som kan. Anonymkode: 888d4...7bf Ikke uenig i dette. Jeg håper jo at de som har pårørende at de får besøk og at man kan bistå i praktiske ting. Tror mange er for opptatt med sitt og ikke bryr seg om å besøke - og man bør respektere de som jobber på institusjoner. MEN som noen nevner - mange har ikke pårørende eller de bor for lang unna , eller de har pårørende de ikke har kontakt med Jeg kunne jo håpe at de som jobber på institusjoner/hjemmesykepleier hadde kunnet bruke litt mer tid på også å sosialisere - ikke bare prøve å utføre arbeidsoppgave. All ære til de som jobber der - det er en vanskelig jobb for ingen blir jo egentlig fornøyd med jobben man gjør når betingelsene er som de er. Å utvide tilbudet om besøksvenner og at det også på institusjoner er noen som kun skal ha fokus på det kan man jo håpe det blir bedre tilbud om Endret 10. februar 2024 av punkyB
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 Skal love deg at når bemanningen er skåret ned til beinet og det i tillegg er sykefravær på 12 prosent så har vi ikke kapasitet til å sosialisere. Eldre som bor hjemme får MYE privat vaskehjelp for kostnaden av en sykehjemsplass. Anonymkode: 0def6...bd0
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #13 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig i at familiekulturen i Norge må bli bedre. Hvorfor skal etnisk norskes stues inn på sykehjem? De har ofte både barn , barnebarn og oldebarn som kan bytte på å hjelpe de med vasking og handling. Her har vi mye å lære av muslimer😍 Anonymkode: 04bfb...b3b Jeg tror vel kulturene er veldig forskjellige. I Norge bor man kanskje på ulike steder og jeg tror vel at en familie i snitt i Norge inneholder færre personer. Det er veldig fint hvis man klarer å ha et tilbud som familien "administrerer". Enten at man bor nærme hverandre ellers så er det vel noen som har generasjonsboliger. Da er det jo opp til de hvor mye man skal hjelpe til med av praktiske ting utover det som er det viktigste å være til støtte , kunne besøke osv.
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #14 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skal love deg at når bemanningen er skåret ned til beinet og det i tillegg er sykefravær på 12 prosent så har vi ikke kapasitet til å sosialisere. Eldre som bor hjemme får MYE privat vaskehjelp for kostnaden av en sykehjemsplass. Anonymkode: 0def6...bd0 Jeg skulle ønske man kunne sosialisere mer - enig i at det er for liten bemanning og at arb.forholdene er vanskelige Alternativet er ikke nødvendigvis en sykehjemsplass (finne s mange andre boalternativer) MEN jeg mener vel at skal man bo hjemme så må man også etablere et godt og fungerende tilbud på mer enn bare hjemmesykepleier og vaskehjelp som ikke har lov til å vaske alle steder. For de som ønsker å bo hjemme må tilbudet utvides. Jeg tror mange ønsker å bo hjemme men jeg tror vel også mange ikke ønsker det - men det er nå da vanskelig å få plass eller at det ikke finnes passende alternativer Mange blir sittende hjemme og er mye ensomme - hadde de da hatt leilighet i et fellesskap så kan de oppsøke fellesområder om de ønsker å være sosiale Noen som har erfaringer med alternative løsninger ? (noe annet enn å bo hjemme / sykehjem) Jeg tror vel / håper det tvinges fram siden jo det blir flere og flere eldre og færre til å ta vare på de. Enn så lenge er vel det som finnes privat og forh. dyrt.
Gjest issoras Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 38 minutter siden, AnonymBruker said: I min kommune bygges det ikke opp. De har bygd nye plasser men samtidig stengt gamle, noe som resulterte i færre plasser til slutt. Kommunestyret har uttalt at de satser på at de eldre skal kunne bo hjemme lengst mulig. Samtidig skjæres det ned på bevilgninger til hjemmesykepleie. Og NEI! Min kommune er ikke på konkursens rand og må gjøre harde prioriteringer. De sparer penger hvor de kan for å sette inn på fond for å kunne realisere helt idiotiske prosjekter både nå og i framtiden. Anonymkode: 85e59...9e0 Det er mange dårlig styrte kommuner rundt omkring, ingen tvil om det, men det er jo vanskelig å mene noe om det du sier uten å vite hvilken kommune det dreier seg om. Du kommer med dine tolkninger. Jeg ser jo at min kommune bevilger mer og mer penger til eldreomsorgen, men media og befolkning kan likevel tolke det helt motsatt. Antall sykehjemsplasser øker, men befolkning henger seg opp i at sykehjemmet som er helsefarlig legges ned, og ignorerer at nytt sykehjem skal bygges der. En annerledes kommunenstruktur tror jeg også er viktig for å håndtere utfordringene i fremtiden, fordi mange små kommuner ekstremt sårbare, og også dårlig styrte. Det ser jeg for eksempel på min hjemkommune (altså der jeg vokste opp) og nabokommunene, det er så dårlig styrt at jeg gremmes... Vi trenger robuste kommuner for å håndtere den demografiske endringen. Det må også diskuteres i hvor stor grad folk skal få lov til å bo hvor de vil og samtidig kreve tjenester. Er det greit å bo på en øy uten bro og samtidig kreve at hjemmetjenesten kommer døgnet rundt? Er det greit å kreve at en mann på 40 med alvorlig sykdom som trenger 1:1 bemanning døgnet rundt skal bo alene i egen bolig og ikke i omsorgsbolig, og at nattevakten må vente på båten hvis det blir krise og mannen får et psykotisk anfall? Dette er realiteter som foregår i dag fordi loven sier at man kan kreve kommunale helsetjenester i eget hjem.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #16 Skrevet 10. februar 2024 Det bør bygges mange flere service-småbyer som f.eks i Florida. Mange bygg med lettstelte leiligheter og et servicetilbud man kan benytte mot fast abonnement eller per gang, litt ulikt for ulike faser. Man flytter typisk inn rundt 60-70, nyter godt av gode sosiale tilbud, felles trening, danser etc og får nye venner. Etterhvert som man blir eldre, benytter man seg mer av andre tjenester som er på stedet: Sykepleiere, hjelpearbeidere, renholder, leger, varer på døren, hjemlevering av varm middag, etc. Samtidig har man jo fremdeles vennene sine rundt seg (selv om de begynner å falle fra). Burde virkelig bygges i Norge også. Anonymkode: e49d7...c30 3
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #17 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det bør bygges mange flere service-småbyer som f.eks i Florida. Mange bygg med lettstelte leiligheter og et servicetilbud man kan benytte mot fast abonnement eller per gang, litt ulikt for ulike faser. Man flytter typisk inn rundt 60-70, nyter godt av gode sosiale tilbud, felles trening, danser etc og får nye venner. Etterhvert som man blir eldre, benytter man seg mer av andre tjenester som er på stedet: Sykepleiere, hjelpearbeidere, renholder, leger, varer på døren, hjemlevering av varm middag, etc. Samtidig har man jo fremdeles vennene sine rundt seg (selv om de begynner å falle fra). Burde virkelig bygges i Norge også. Anonymkode: e49d7...c30 Ja dette støtter jeg også . Man må lage tilbud som er litt samlet slik at man kan benytte seg av det ved behov Jeg håper det bli utbygd mer OG at man selv må da passe på å kunne være i stand til å være der før man faktisk har behovet. Dvs. man har et ansvar selv også å planlegge alderdommen 2
punkyB Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #18 Skrevet 10. februar 2024 issoras skrev (32 minutter siden): Det er mange dårlig styrte kommuner rundt omkring, ingen tvil om det, men det er jo vanskelig å mene noe om det du sier uten å vite hvilken kommune det dreier seg om. Du kommer med dine tolkninger. Jeg ser jo at min kommune bevilger mer og mer penger til eldreomsorgen, men media og befolkning kan likevel tolke det helt motsatt. Antall sykehjemsplasser øker, men befolkning henger seg opp i at sykehjemmet som er helsefarlig legges ned, og ignorerer at nytt sykehjem skal bygges der. En annerledes kommunenstruktur tror jeg også er viktig for å håndtere utfordringene i fremtiden, fordi mange små kommuner ekstremt sårbare, og også dårlig styrte. Det ser jeg for eksempel på min hjemkommune (altså der jeg vokste opp) og nabokommunene, det er så dårlig styrt at jeg gremmes... Vi trenger robuste kommuner for å håndtere den demografiske endringen. Det må også diskuteres i hvor stor grad folk skal få lov til å bo hvor de vil og samtidig kreve tjenester. Er det greit å bo på en øy uten bro og samtidig kreve at hjemmetjenesten kommer døgnet rundt? Er det greit å kreve at en mann på 40 med alvorlig sykdom som trenger 1:1 bemanning døgnet rundt skal bo alene i egen bolig og ikke i omsorgsbolig, og at nattevakten må vente på båten hvis det blir krise og mannen får et psykotisk anfall? Dette er realiteter som foregår i dag fordi loven sier at man kan kreve kommunale helsetjenester i eget hjem. Støtter også dette Mange kommuner sliter med økonomien fordi det er "tilfeller " som er veldig ressurs og økonomisk krevende . Og ikke alle bør kunne velge å bo hjemme - men jeg tror jo da man har mye å gå på a bygge opp steder / institusjoner for fellesskap som treffer andre enn eldre med stort pleiebehov. Ikke noe særlig å være yngre pleietrengende og bli plassert på aldershjem. Hvordan man skal finansiere er jo noe man kanskje burde se på. Skal alt belastes kommunale budsjett. Får en kommune en ALS-syk så kan vel det velte hele helsebudsjettet. Nå endrer de vel på hvordan tilbud om behandlinsplasser mtp. rus/psykiatri at man ikke kan benytte seg av de "på tvers av landet" men at de må benytte seg av kommunalt tilbud. Da er det ikke alle kommuner som har et bra tilbud. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Skrevet 10. februar 2024 issoras skrev (45 minutter siden): Det er mange dårlig styrte kommuner rundt omkring, ingen tvil om det, men det er jo vanskelig å mene noe om det du sier uten å vite hvilken kommune det dreier seg om. Du kommer med dine tolkninger. Jeg ser jo at min kommune bevilger mer og mer penger til eldreomsorgen, men media og befolkning kan likevel tolke det helt motsatt. Antall sykehjemsplasser øker, men befolkning henger seg opp i at sykehjemmet som er helsefarlig legges ned, og ignorerer at nytt sykehjem skal bygges der. En annerledes kommunenstruktur tror jeg også er viktig for å håndtere utfordringene i fremtiden, fordi mange små kommuner ekstremt sårbare, og også dårlig styrte. Det ser jeg for eksempel på min hjemkommune (altså der jeg vokste opp) og nabokommunene, det er så dårlig styrt at jeg gremmes... Vi trenger robuste kommuner for å håndtere den demografiske endringen. Det må også diskuteres i hvor stor grad folk skal få lov til å bo hvor de vil og samtidig kreve tjenester. Er det greit å bo på en øy uten bro og samtidig kreve at hjemmetjenesten kommer døgnet rundt? Er det greit å kreve at en mann på 40 med alvorlig sykdom som trenger 1:1 bemanning døgnet rundt skal bo alene i egen bolig og ikke i omsorgsbolig, og at nattevakten må vente på båten hvis det blir krise og mannen får et psykotisk anfall? Dette er realiteter som foregår i dag fordi loven sier at man kan kreve kommunale helsetjenester i eget hjem. Min kommune har redusert antall sykehjemsplasser siden 2010 med 16 stk. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/bGPXnv/nesten-2500-faerre-sykehjemsplasser-de-siste-8-aarene "Færre heldøgnsplasser for eldre De siste åtte årene har antall sykehjemsplasser sunket med 2484. Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Vekst i antall plasser i omsorgsboliger med bemannet base hele døgnet veier ikke opp for nedgangen. Mange av disse plassene brukes av andre enn eldre, og det er en beskjeden vekst for de eldste. Ser man på årene fra 2015 til 2021, ble det for eksempel: 3134 færre sykehjemsplasser for eldre over 80 år 631 flere plasser for samme aldersgruppe i omsorgsbolig med fast tilknyttet bemanning hele døgnet." Det bygges og bygges sier dere? Vel.... statistikken sier noe annet.... Min kommune har i tillegg fjernet nattevakt på noen av omsorgsboligene. Det er demente folk på omsorgsboligene som vandrer rundt midt på natten og ringer på og vekker de andre beboerne. Dersom noen faller om natten må de vente like lenge på hjelp som om de bodde hjemme. Kan fort gå timer... Er det fristende for eldre å da kjøpe seg omsorgsbolig? Er enig i at man ikke kan bo på en øde øy og forvente pleie 24/7. Men tror flere må åpne øynene og se hvordan gjennomsnittet av de eldre har det i dag. Kan også legge til at kommunestyret i min kommune har sørget for innsparinger på MINIMUM 70 millioner hvert år som de har satt på investeringsfond for framtidige luftslottprosjekter. Det spares over hele linja. Eldreomsorg, utkantskoler, veier i distriktene etc... Du må gjerne påstå at dette er mine tolkninger. Men kan love deg det er mange i min kommune som tolker det på akkurat samme måte. Problemet er at folk stort sett ikke bryr seg så lenge de selv ikke har pleietrengende eldre i nær relasjon. Skulle ønske folk kunne slutte å være så sabla naiv. Anonymkode: 85e59...9e0
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #20 Skrevet 10. februar 2024 issoras skrev (6 timer siden): Jeg tror det som kommer til å tvinge seg frem er at kommunene kun skal ivareta liv og helse, ikke livskvalitet, og at pårørende og frivillige må ta seg av det øvrige. Hvorfor skal kommunen vaske gulv hos Olga på 90 når hennes barnebarn kan gjøre det? Her er jeg helt uenig. For det først, det blir flere og flere "barnefrie" mennesker. Disse nyter godt av folk som min familie, nemlig at mine barn og barnebarn jobber og sørger for at det i det hele tatt finnes skatt for velferd, les at pensjon blir utbetalt. Og så skal de vaske hos sin bestemor mens de barnefrie som ikke gadd skal få tjenesten utført av kommunen? Hele samfunnet er basert på at folk skal jobbe, og det lengst mulig. Barnehager fra 1 årsalder er ikke til nytte for barna men slik at foreldrene begge kan tilbake til jobb. Det er også grunnen at barnehage er sterk subsidiert. Hadde vi betalt den reelle kostnaden hadde veldig mange foreldre droppet barnehage og heller tatt seg av sine egne barn, rett og slett fordi det ikke er så mye mindre enn det man tjener. Men, når folk blir gamle og trenger hjelp er det plutselig de pårørende som skal trå til. Har man ikke pårørende som stiller opp fikser det offentlige. Dette er grunnen at det er altfor få sykehjemsplasser i Norge. På sykehjem er det ikke bare 10 minutter med pleie men også renhold, mat og utstyr, les dyr. Da er det mye billigere å ha de gamle hjemme, for da kommer hjemmesykepleie innom for noen minutter, men alt annet er forventet de fikser selv. Bedre sagt at det er forventet at familie fikser. Når jeg tenker på all de timene jeg har brukt til å vaske klær, støvsuge, handle, kjøre til lege, hente ved, betale regninger, alt ting min mor ikke klarte lengre da hun var over 80, det har spart kommunen uendlig mye for. Politikken satser på det. Først holde oss fra våre egne barn, og så dytter ansvaret til egne foreldre på oss. Anonymkode: 31048...be7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå