Gå til innhold

Får NAV tilgang på hele journalen din hos legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du søker AAP og etterhvert ufør, vil NAV få tilgang på alle epikriser og alt som står om deg i journalen din, gjennom hele ditt liv eller er det bare lege erklæringer og spesialist uttalelser som handler om din sykdom forbundet med grunnen til at du ikke kan jobbe?

Anonymkode: 83035...581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav får kun lese erklæringer og dokumenter som blir sendt til dem, såvidt jeg vet.

Altså er det ikke Nav som «går inn i» journalen din, men legen sender det som er relevant fra journalen til Nav.

Anonymkode: 4ee2b...0f6

• Nyttig 3
Skrevet

Legen sender kun det som er relevant til NAV. Helseopplysninger er private og det er svært strenge regler for deling. NAV har ikke rett til innsyn i din helsehistorikk med mindre det er relatert til søknaden din om uføretrygd.

• Liker 2
Skrevet

Ok. Takk. Trodde kanskje de kom til å be om tilgang til hele journalen min. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Takk. Trodde kanskje de kom til å be om tilgang til hele journalen min. Ts

Nei. NAV er ikke NAV her heller. Det er ikke alle i NAV som har tilgang til alt heller. 

Anonymkode: 015e7...3e1

Skrevet

Jeg har nettopp blitt ufør etter noen år på AAP, og har sett all dokumentasjonen fra legen til NAV. Veileder sender spørsmål til fastlegen, som denne svarer på. Dette går typisk på årsak til at man ikke kan jobbe, evt. diagnoser/plager, hva som er tenkt framover av behandling og utredning, hva som allerede er gjort, og når det forventes at du kan komme i arbeid igjen. I tillegg til å svare på dette, sendte fastlegen inn alt av relevante epikriser. 

Min veileder i NAV stusset på en del ting som fastlegen min hadde svart, og jeg ba da om innsyn i all dokumentasjon slik at vi fikk ryddet opp i ting som var feil, misvisende og/eller mangelfullt forklart. Det var ganske tydelig at fastlegen bare hadde rast gjennom spørsmålene så fort som mulig. Neste gang NAV sendte spørsmål varslet hun meg slik at jeg fikk bestilt dobbelttime og kunne gå gjennom disse med fastlegen først.  Jeg anbefaler at du involverer deg i prosessen, slik at du er sikker på at NAV får riktige og nødvendige opplysninger. 

Anonymkode: cc6f2...069

• Hjerte 1
Skrevet

Nav veileder stiller spesifikk spørsmål som legen svarer på. Det sendes et eget dokument, men også kopi av epikriser fra spesialisthelsetjenesten. 

Jeg har vært bort at en fastlege sendte side på side med personens journal. Noe vi absolutt ikke hadde spurt og eller ønsket. Da ga vi tilbakemeldinger om at det trengte vi ikke og at vi ikke ønsket en slik kopi. Vi ønsker svar på spørsmål, ikke kopi av journal. Det hjelper oss ikke i saken og vi trenger ikke å se alle gangene du har vært i kontakt med fastlege og hvorfor du var der. Men det er enkelt for legen. Noen svarer svært dårlig på spørsmålene dessverre.

Hilsen Nav veileder 

Anonymkode: 6c137...f6c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nav veileder stiller spesifikk spørsmål som legen svarer på. Det sendes et eget dokument, men også kopi av epikriser fra spesialisthelsetjenesten. 

Jeg har vært bort at en fastlege sendte side på side med personens journal. Noe vi absolutt ikke hadde spurt og eller ønsket. Da ga vi tilbakemeldinger om at det trengte vi ikke og at vi ikke ønsket en slik kopi. Vi ønsker svar på spørsmål, ikke kopi av journal. Det hjelper oss ikke i saken og vi trenger ikke å se alle gangene du har vært i kontakt med fastlege og hvorfor du var der. Men det er enkelt for legen. Noen svarer svært dårlig på spørsmålene dessverre.

Hilsen Nav veileder 

Anonymkode: 6c137...f6c

Noen ganger ber også NAV pasienten om "å ta kontakt med legen og be om legeerklæring". Vel vitende om at det er NAV som spesifikt skal etterspørre, og vurdere hva det trenger, og at legen ikke kan ta betalt med mindre NAV har etterspurt skriftlig. Så det dårlige arbeidet går begge veier, desverre.

Anonymkode: 2e30d...6aa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du søker AAP og etterhvert ufør, vil NAV få tilgang på alle epikriser og alt som står om deg i journalen din, gjennom hele ditt liv eller er det bare lege erklæringer og spesialist uttalelser som handler om din sykdom forbundet med grunnen til at du ikke kan jobbe?

Om nav skal ha opplysninger fra lege må de sende brev «Anmodning om opplysninger» og spørre helt spesifikke spørsmål om det som er relevant. Legen svarer ut i brevsform, uten å sende fra seg dokumenter. Da klipper og limer de gjerne kun utdrag som er relevant for din sak i nav. 

Anonymkode: 46d08...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...