Gå til innhold

Ta opp lån på bolig for å sette i aksjefond (spare til pensjon)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart 50 år med 100 % uføretrygd på ca. 380.000 kr. Min bolig er nedbetalt og har verdi ca. 3 millioner.

Har sjekket Navs kalkulator, og ser min inntekt vil gå mye ned når jeg går over til alderspensjon. Kanskje jeg burde begynne å spare til pensjon?

F.eks. låne 1 million på min bolig og sette i globalt indeks aksjefond? Hvis fremtiden blir som fortiden, vil det gi en ganske god avkastning frem til jeg blir 67 år?

God idé eller ikke?

Anonymkode: bbd06...b8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørs risikabelt ut. Det må nok regnes godt på for å vite om det KAN lønne seg. Men et lån vil kanskje sette mer begrensninger på hva du kan gjøre nå i hverdagen. Hvorfor ikke nyte livet nå som du er relativt ung? Siden du er uføretrygdet nå så regner jeg med at helsa de ikke blir bedre etter 67. Hva skal du med muligens litt ekstra penger når du er gammel og evt dårligere helse? Du lever nå. Altfor mange pensjonister som har spinklet og spart til alderdommen, som blir syke og dør med kontoen full.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er snart 50 år med 100 % uføretrygd på ca. 380.000 kr. Min bolig er nedbetalt og har verdi ca. 3 millioner.

Har sjekket Navs kalkulator, og ser min inntekt vil gå mye ned når jeg går over til alderspensjon. Kanskje jeg burde begynne å spare til pensjon?

F.eks. låne 1 million på min bolig og sette i globalt indeks aksjefond? Hvis fremtiden blir som fortiden, vil det gi en ganske god avkastning frem til jeg blir 67 år?

God idé eller ikke?

Med 380.000 kr i året og nedbetalt bolig, så burde du klare å spare masse penger hver måned og det er absolutt ingen grunn til at du skal ta opp lån på boligen for å spare i fond. En million i boliglån i dag vil bli rundt 5.000 kr å betale på 20 års nedbetalingstid. Jeg ville begynt med 5000 kr hver måned i fond, da får du både oppturene og nedturene sånn at det vil spre seg utover. Kan du spare mer, så kan du spare mer. Videre så har du ingen garantier for at fremtiden vil bli som fortiden, og at det vil stige. Du kan risikere å sitte der med 1 million i lån på boligen og et fond som er veldig lite verdt. 

• Liker 5
Skrevet
Blått skrev (2 minutter siden):

Med 380.000 kr i året og nedbetalt bolig, så burde du klare å spare masse penger hver måned og det er absolutt ingen grunn til at du skal ta opp lån på boligen for å spare i fond. En million i boliglån i dag vil bli rundt 5.000 kr å betale på 20 års nedbetalingstid. Jeg ville begynt med 5000 kr hver måned i fond, da får du både oppturene og nedturene sånn at det vil spre seg utover. Kan du spare mer, så kan du spare mer. Videre så har du ingen garantier for at fremtiden vil bli som fortiden, og at det vil stige. Du kan risikere å sitte der med 1 million i lån på boligen og et fond som er veldig lite verdt. 

Med 380 000 kr i året😊Burde du klare å spare masse. Hvor mye mener su vedkommende burde klare å spare på den inntekten. Hvor mye i mnd? 

Anonymkode: 5b91d...911

Skrevet

Har du regnet på renteutgifter opp mot potensiell/forventet avkastning på fondet? 

Skrevet

Det er ikke det dummeste. Jeg fikk 11% avkastning på pengene som lå i fond i fjor. Generelt har det en tendens til å være me gunstig med fond enn vanlig sparing... men det kan også gå veldig feil innimellom. Potensielt mulig å spare en spesifikk sum hele tiden og flytte avkastningen til IPS eller høyrentekonto, kanskje? 🤷‍♀️

Skrevet

Det hadde gitt mer mening før renten gikk opp. Nå må du ut med såpass mye i renteutgifter at du risikerer å tape på dette prosjektet hvis aksjemarkedene går dårlig noen år.

Anonymkode: bdfbf...813

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Blått skrev (15 minutter siden):

Dette. Su må jo betale renter hvis du låner på boligen nå. Så regn hvor mye dy hadde klart å betale i renter og sett det inn i indeks fond hver måned

Anonymkode: 98266...f32

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke har råd til å spare selv om du har nedbetalt bolig ville jeg definitivt ikke gjort det. For da har du virkelig ikke midler til å ta en risiko. 

Fondsmarkedet har kastet enormt av seg for min del, men det har også stupt i perioder. Og hvem vet hva fremtiden bringer der med all uroligheten i verden. Jeg prioriterer derfor begge deler, betale ned på bolig og fond. Selv om fond mulig vil kaste mer av seg. 

Anonymkode: 33af4...4b7

Skrevet

Dårlig plan. Rentene på lån er høye. Overskuddet i fond beskattes vel rundt 38%. Må ha ganske høy avkastning for å gå i pluss. Jeg har nesten på krona det samme i uføre, men har 1,3mill i lån og høye helseutgifter. Sparer 500kr per mnd i globale indeksfond. Ville aldri gått for et sånt risikoprosjekt.

Anonymkode: 326f0...a11

• Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Med 380 000 kr i året😊Burde du klare å spare masse. Hvor mye mener su vedkommende burde klare å spare på den inntekten. Hvor mye i mnd? 

Anonymkode: 5b91d...911

Det er det jo veldig mange faktorer som er avhengig av. Det er stor forskjell på å bo i leilighet vs hus, bor man usentralt så er du avhengig av bil mens om du bor i Oslo så går kollektivt hele tiden, det spørs hvilken diagnose man har på uføretrygd og man er avhengig av behandling som noen er, forskjellige steder så vil det være eiendomsskatt mens andre steder er det ikke osv. Med 380.000 (og nedbetalt bolig på 3 000 000) så har man 23-24000 utbetalt hver måned, så når man da bor alene, så vil det være rom for å spare. 

Skrevet
myMa skrev (8 minutter siden):

Har du regnet på renteutgifter opp mot potensiell/forventet avkastning på fondet? 

Rentekostnaden blir kanskje 4,5 % gjennomsnittlig i årene fremover? Siste 10 år har DNB global indeks økt litt over 15 % per år.

Hvis jeg setter inn 1 millon og lar den bli stående i 15 år med 15 % årlig økning, vil jeg ha litt over 4 millioner i fondet. Det er mye skatt på aksjefond, så det jeg får ut er nesten 2,9 millioner.

Boliglånsrente på 4,5 % gir rentekostnad på 526500 etter skatt på 15 år. Og jeg må betale tilbake lånet på 1 million.

Etter skatt tjener jeg da nesten 1,4 millioner på 15 år.

Hilsen TS

Skrevet

Jeg ville aldri satset på globale aksjefond akkurat nå, det er litt for risikabelt for meg i all fall. De siste 4 årene har dollar og euro steget i forhold til NOK, dvs. at en del av verdiøkningen er pga. at dollar og euro har blitt mer verdt, og det betyr ingen at dersom krona stiger igjen vil den delen av verdistigningen bli borte, jeg sier ikke at det skjer men en liten mulighet er det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dårlig plan. Rentene på lån er høye. Overskuddet i fond beskattes vel rundt 38%. Må ha ganske høy avkastning for å gå i pluss. Jeg har nesten på krona det samme i uføre, men har 1,3mill i lån og høye helseutgifter. Sparer 500kr per mnd i globale indeksfond. Ville aldri gått for et sånt risikoprosjekt.

Man bruker ASK og får utsatt beskatning.  Veldig gunstig.

Ellers enig - en risiko man ikke bør ta om man ikke har penger å spare, eller tape, i utgangspunktet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rentekostnaden blir kanskje 4,5 % gjennomsnittlig i årene fremover? Siste 10 år har DNB global indeks økt litt over 15 % per år.

Hvis jeg setter inn 1 millon og lar den bli stående i 15 år med 15 % årlig økning, vil jeg ha litt over 4 millioner i fondet. Det er mye skatt på aksjefond, så det jeg får ut er nesten 2,9 millioner.

Boliglånsrente på 4,5 % gir rentekostnad på 526500 etter skatt på 15 år. Og jeg må betale tilbake lånet på 1 million.

Hilsen TS

Dette viser jo at du ikke har satt deg godt inn i ting.

Ja, Global indeks har gitt en fin avkastning de siste årene. Men det har også hatt sine dupper. Setter du inn 1 million risikerer du derfor at det er 700 000 uka etterpå. Samtidig som du ikke har penger til å betale boliglån og renter med. 

Det du snakker om her er spekulasjon. Sett mot de som har månedlige trekk til fond og ikke merker disse duppene i markedet på samme måte. 

• Liker 2
Skrevet

Man bruker ASK og får utsatt beskatning.  Veldig gunstig.

Ellers enig - en risiko man ikke bør ta om man ikke har penger å spare, eller tape, i utgangspunktet. 

Ja glemte det🫣

Jeg var inne på tanken selv tidligere, men da lå boligrente på ca 2,5%. Synes det høres veldig risikabelt ut-spesielt med tanke på uro i verden, etc etc.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hilsen TS

Men hvorfor bruker du ikke pengen på rente til fond nå? Du må å betale avdrag etter etter et vist antale år. Synest der er rart du har råda til renata men ikke normal fond sparing.

Anonymkode: ed920...7b8

Skrevet

Men hvorfor bruker du ikke pengen på rente til fond nå? Du må å betale avdrag etter etter et vist antale år. Synest der er rart du har råda til renata men ikke normal fond sparing.

Anonymkode: ed920...7b8

Jeg har råd til månedlige renter på 1 million i lån eller månedlig sparing i fond. Har allerede ca 160.000 i aksjefond og 80.000 i rentefond.

Men tenkte det var lurt med mye mer i fond. Det er jo mange som har mye mer enn 1 million i boliglån samtidig som de har mye i aksjefond. De har jo da i praksis lånt på sin bolig for å putte i fond, slik jeg muligens også skal gjøre.

Hilsen TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har råd til månedlige renter på 1 million i lån eller månedlig sparing i fond. Har allerede ca 160.000 i aksjefond og 80.000 i rentefond.

Men tenkte det var lurt med mye mer i fond. Det er jo mange som har mye mer enn 1 million i boliglån samtidig som de har mye i aksjefond. De har jo da i praksis lånt på sin bolig for å putte i fond, slik jeg muligens også skal gjøre.

Hilsen TS

Nei. Jeg har aldri tatt lån på bolig for å legge i fond. 

Jeg betaler jevnt ned på bolig. Samtidig som jeg har faste trekk til fond. Da sprer man risikoen over tid, og over ulike investeringsformer. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hilsen TS

Hva er planen din om fondet kollapser og du taper pengene?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...