AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 Advokaten min mener at for å endre avtalen må forelder meldes av helse, skole eller barnehage til barnevernet. Det gjentar seg stadig at avtale brytes, spesielt rundt informasjon som skal til samværsforelder. Hva kan gjøres når advokaten min ikke ser problemet? Anonymkode: 4cd7a...b30 1
Melus Skrevet 10. februar 2024 #2 Skrevet 10. februar 2024 Høres vanskelig ut. Er du samværsforelder? Kanskje du skal vurdere ny advokat?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Høres ut som advokaten din har rett. Hva ønsker du egentlig å oppnå? Om du ønsker å gå til sak for å endre samværsavtalen, koster dette mellom 100-200.000 og sjansen er stor for at du ikke får det som du vil. Anonymkode: 7cad8...3b7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 Advokaten din vurderer om saken er prosedabel eller ikke. Det er jobben til en advokat. Hvis hen vurderer at du ikke kommer til å oppnå noe, er det riktig å fraråde deg å gjøre rettslige skritt. Anonymkode: 56732...325 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Advokaten min mener at for å endre avtalen må forelder meldes av helse, skole eller barnehage til barnevernet. Det gjentar seg stadig at avtale brytes, spesielt rundt informasjon som skal til samværsforelder. Hva kan gjøres når advokaten min ikke ser problemet? Anonymkode: 4cd7a...b30 Greia er når jeg holdt på med det der er at om en samværsavtale er satt i tingretten og begge er enig osv. er den ikke rettskraftig så den kan brytes uten konsekvenser fant jeg ut. Så slik sett er å bruke masse penger på advokat og tingrett bortkasta penger. Betyr ikke noe det som står på papiret. Far uteble alikevel etter å ha ønsket 50/50 så hadde jeg fortsatt barna 100% og han fikk sitt barnebidrag redusert kraftig. Så for meg var det bare bortkasta penger. Bare fordeler for far. Anonymkode: d6f5e...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 Dokumenter alt. Før loggbok, noter dato og kort hva som skjer/ikke skjer. Ta vare på alt av kommunikasjon, prøv å ta mest mulig kommunikasjon skriftlig. Kanskje har du ikke nok å gå til sak på nå, men dokumentasjon over tid, og om ting forverrer seg, kan bli svært nyttig etterhvert. Men forglemmelser innimellom, noen endringer i samværet og slikt må en likevel regne med. Ting skjer, barn blir syke og folk er bare folk. Det må være et visst nivå på problemene før du har noe å gå til sak på. Om du mest irriterer deg over at eksen ikke er perfekt alltid, så har du ikke så mye å fare med. Anonymkode: d3ece...267 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Greia er når jeg holdt på med det der er at om en samværsavtale er satt i tingretten og begge er enig osv. er den ikke rettskraftig så den kan brytes uten konsekvenser fant jeg ut. Så slik sett er å bruke masse penger på advokat og tingrett bortkasta penger. Betyr ikke noe det som står på papiret. Far uteble alikevel etter å ha ønsket 50/50 så hadde jeg fortsatt barna 100% og han fikk sitt barnebidrag redusert kraftig. Så for meg var det bare bortkasta penger. Bare fordeler for far. Anonymkode: d6f5e...7cf Barnebidrag skal settes basert på reelt samvær, ikke hva som står i en samværsavtale. Om samværet er lavere så dokumenter det telle fraværet over litt tid, så kan du be NAV gjøre en ny beregning. Anonymkode: d3ece...267 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #8 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres ut som advokaten din har rett. Hva ønsker du egentlig å oppnå? Om du ønsker å gå til sak for å endre samværsavtalen, koster dette mellom 100-200.000 og sjansen er stor for at du ikke får det som du vil. Anonymkode: 7cad8...3b7 Jeg ønsker ikke at barnet skal vokse opp til å tro at jeg ikke stilte opp på noe. Jeg er med på alt jeg får beskjed om, jeg har vært på flest møter hos barnehagen blant annet. Men legetime, tannlegetime og andre ting som går direkte til bostedsforelder får jeg ikke vite om og får ikke vært med. Alt jeg ønsker er å få være med på oppvekst og oppdragelse av mitt barn. Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #9 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Advokaten din vurderer om saken er prosedabel eller ikke. Det er jobben til en advokat. Hvis hen vurderer at du ikke kommer til å oppnå noe, er det riktig å fraråde deg å gjøre rettslige skritt. Anonymkode: 56732...325 Så selv om en avtale er skriftlig via retten så behøver ikke bostedsforelder å følge den? Så barnet skal få føle på at samværsforelder aldri var med på noe? Hvorfor er det riktig ? Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dokumenter alt. Før loggbok, noter dato og kort hva som skjer/ikke skjer. Ta vare på alt av kommunikasjon, prøv å ta mest mulig kommunikasjon skriftlig. Kanskje har du ikke nok å gå til sak på nå, men dokumentasjon over tid, og om ting forverrer seg, kan bli svært nyttig etterhvert. Men forglemmelser innimellom, noen endringer i samværet og slikt må en likevel regne med. Ting skjer, barn blir syke og folk er bare folk. Det må være et visst nivå på problemene før du har noe å gå til sak på. Om du mest irriterer deg over at eksen ikke er perfekt alltid, så har du ikke så mye å fare med. Anonymkode: d3ece...267 Det er absolutt ingen kommunikasjon. Forrige gang jeg fikk beskjed om noe var før jul, manglende votter. De var vist i barnehagen. Før det er det kun informasjon fra meg i 6 mnd. En melding etter utført tannlegetime, men ikke før tannlegetimen. Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #11 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ønsker ikke at barnet skal vokse opp til å tro at jeg ikke stilte opp på noe. Jeg er med på alt jeg får beskjed om, jeg har vært på flest møter hos barnehagen blant annet. Men legetime, tannlegetime og andre ting som går direkte til bostedsforelder får jeg ikke vite om og får ikke vært med. Alt jeg ønsker er å få være med på oppvekst og oppdragelse av mitt barn. Anonymkode: 4cd7a...b30 Angående tannlegetime så kan du ta kontakt med tannklinikken til barnet ditt og registrere ditt nummer og be om å få sms på lik linje med den andre forelderen. Det må hales av for dette i journalen til barnet ditt. Vanligvis er det bare en sms som går ut, men på vår klinikk gjør vi unntak i slike tilfeller. (Vi gjør det ikke som standard, fordi foreldre som bor sammen må kunne kommunisere om og organisere tannlegetimene til barna seg imellom) Anonymkode: 850e6...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ønsker ikke at barnet skal vokse opp til å tro at jeg ikke stilte opp på noe. Jeg er med på alt jeg får beskjed om, jeg har vært på flest møter hos barnehagen blant annet. Men legetime, tannlegetime og andre ting som går direkte til bostedsforelder får jeg ikke vite om og får ikke vært med. Alt jeg ønsker er å få være med på oppvekst og oppdragelse av mitt barn. Anonymkode: 4cd7a...b30 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er absolutt ingen kommunikasjon. Forrige gang jeg fikk beskjed om noe var før jul, manglende votter. De var vist i barnehagen. Før det er det kun informasjon fra meg i 6 mnd. En melding etter utført tannlegetime, men ikke før tannlegetimen. Anonymkode: 4cd7a...b30 Men her høres det ut som om du har litt vel høye forventninger. Det er ikke normalt eller vanlig at barn har med seg begge foreldre til tannlegen. Ikke til rutinemessige kontroller hos helsestasjon eller lege heller. I sånne tilfeller kan en argumentere for at barnets beste går foran. Kan ikke se at eksen din gjør noe galt ved å informere om at tannlegebesøk er utført. Om du insisterer på å være med til tannlegen, og lager stress og drama Anonymkode: d3ece...267 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #13 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Angående tannlegetime så kan du ta kontakt med tannklinikken til barnet ditt og registrere ditt nummer og be om å få sms på lik linje med den andre forelderen. Det må hales av for dette i journalen til barnet ditt. Vanligvis er det bare en sms som går ut, men på vår klinikk gjør vi unntak i slike tilfeller. (Vi gjør det ikke som standard, fordi foreldre som bor sammen må kunne kommunisere om og organisere tannlegetimene til barna seg imellom) Anonymkode: 850e6...1a0 Litt OT, men som forelder må jeg si at SMS til begge foreldre burde være standard også når foreldre bor sammen. Ellers kan du banne på at SMS går til mor i 90% av tilfellene, og da blir dette enda en av de mange tingene hun må fikse som far ikke må ta stilling til - med andre ord, «kommunikasjonen» og «organiseringen» legges på mors skuldre, ikke fars. Det er viktig å ansvarliggjøre begge foreldre, på lik linje! Det tredje skiftet er faktisk mye arbeid. Anonymkode: 491ba...f0f 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #14 Skrevet 10. februar 2024 …og lager stress og drama omkring det, så skjønner jeg godt eksens strategi med å informere deg i etterkant. Selv foreldrepar som er sammen og funker godt, så er det bedre situasjon for barnet å ha med seg bare en voksen til tannlegen. Tror du skal ha vansker å vinne fram med denne. Anonymkode: d3ece...267 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Angående tannlegetime så kan du ta kontakt med tannklinikken til barnet ditt og registrere ditt nummer og be om å få sms på lik linje med den andre forelderen. Det må hales av for dette i journalen til barnet ditt. Vanligvis er det bare en sms som går ut, men på vår klinikk gjør vi unntak i slike tilfeller. (Vi gjør det ikke som standard, fordi foreldre som bor sammen må kunne kommunisere om og organisere tannlegetimene til barna seg imellom) Anonymkode: 850e6...1a0 Okei, da skal jeg finne ut av det. Men hvorfor ikke følge avtalen om å sende en enkel sms så fort det kommer en innkalling? Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #16 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men her høres det ut som om du har litt vel høye forventninger. Det er ikke normalt eller vanlig at barn har med seg begge foreldre til tannlegen. Ikke til rutinemessige kontroller hos helsestasjon eller lege heller. I sånne tilfeller kan en argumentere for at barnets beste går foran. Kan ikke se at eksen din gjør noe galt ved å informere om at tannlegebesøk er utført. Om du insisterer på å være med til tannlegen, og lager stress og drama Anonymkode: d3ece...267 Nei, men de dagene steforelder er med i stedet for meg så føler jeg på det. Det kan godt være kun meg som følger i blant og. Anonymkode: 4cd7a...b30 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #17 Skrevet 10. februar 2024 La oss si du er mor, du har båret frem og født et barn. Så blir du rundlurt til å havne i en situasjon der du får sett barnet ditt 20% av tiden. Deretter får du ingen deltakelse i barnets liv utenom. Du fungerer egentlig som et avlastningshjem for et barn du ellers ikke får lov til å oppdra. Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #18 Skrevet 10. februar 2024 Kun fordi far ikke følger avtaler og stenger deg ute der han kan. Sender heller besteforeldre og stemor på avtaler enn at mor skal få følge én gang. Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Skrevet 10. februar 2024 Hva skal jeg si den dagen barnet kommer å beskylder meg for å aldri ha vært der for hen? Anonymkode: 4cd7a...b30
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #20 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt OT, men som forelder må jeg si at SMS til begge foreldre burde være standard også når foreldre bor sammen. Ellers kan du banne på at SMS går til mor i 90% av tilfellene, og da blir dette enda en av de mange tingene hun må fikse som far ikke må ta stilling til - med andre ord, «kommunikasjonen» og «organiseringen» legges på mors skuldre, ikke fars. Det er viktig å ansvarliggjøre begge foreldre, på lik linje! Det tredje skiftet er faktisk mye arbeid. Anonymkode: 491ba...f0f Sms går til det telefonnummeret foreldrene har oppgitt ved første konsultasjon, så er det mor er det fordi foreldrene har oppgitt det nummeret. Første innkalling sendes pr. brev. Det koster tannhelsetjenesten ganske mye ekstra å sende ut dobbelt med sms-er til hver time. Anonymkode: 850e6...1a0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå