Gå til innhold

Hva synes dere om tanken på en nasjonal barne og ungdomsavis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser for meg en egen barne og ungdomsavis, skrevet av og for dem, -og hvor alle barn og unge rundt om i hele landet lager artikler og tar bilder om det som foregår på skolen, på fritiden, snakke om det de er opptatt av. Akkurat som de voksne gjør, bare i barneversjon.

Snakke om skoleprosjekter, vise frem naturbilder fra klasseturer osv. Snakke om de synes er viktig. Ha meninger om hvordan man skal oppføre seg i skolegården og på fotballbanen. Fortelle om reiser de har gjort, ting de har opplevd, hva de har lært.

Det sitter voksne i redaksjonen, men også unge som er med å velger og diskuterer. 

Ser for meg at det kan virke samlende i et så langt og stort land som Norge er, barn har tilgang på alle slags sosiale medier, men det er det også mye voksenprat og "alt mulig". Stemmene til barns drukner, og de blir heller ikke spesielt påvirket til å snakke om viktige tema.

Jeg tror også at noe av som dette også ville gjort noe med de voksnes tankegang, det ville skapt mer positiv energi. Å høre meninger fra barn er gjerne veldig ærlig men også ofte sagt med mer kjærlighet, og det trenger vi å høre mer av. 

Det er mye mørketid i Norge, det er mange nye mennesker fra andre land, det er mange som bor på landet og enda flere i byen selvsagt, folk bor langt fra hverandre. Har tenkt på dette før, men tenkte på det nå igjen på grunn av Lillebjørn Nilsen 💜

En himmel full av stjerner sang han, og nå er han en av dem som lyser der oppe

Jeg skulle ønske barna også fikk lov til å være med å lyse opp veien 

Hva tenker du?

Anonymkode: 159f0...c64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er vel egentlig nrk super i papirformat. 

Anonymkode: bae53...96b

• Liker 4
Skrevet

Nei super har ikke så mye ekte, det er vel mye skuespill? 

Skrevet

Sånn som Aftenposten Junior?

Anonymkode: e19fb...cc7

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei super har ikke så mye ekte, det er vel mye skuespill? 

Skuespill?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn som Aftenposten Junior?

Mja, jeg husker ikke så mye hvordan den er, ja den er jo bare for Oslo og jeg abonnerer ikke nå. Vet jo det finnes litt lokalt her og der, men landsdekkende tenkte jeg da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skuespill?

Ja, er mye av det på NRK super ekte fra klasserommet? Det meste på Nrk super er vel tv lagd for barn og unge, men det er de voksne som lager innhold og styrer showet, i tillegg til at det er flust med tv-serier, animasjon, kunnskaps-tv osv. Og selv om de oppfordrer at barna skal sende inn video ol. så har barna veldig liten plass til å selv være skapere av innholdet. 

Skrevet

Jeg snakker om å virkelig la dem bli kjent med hverandres verden og hverdag osv.

Skrevet

Tenker det er begrenset for hvor mye barn får jobbe. Og så er ikke barn generelt interessert i "verden" utenfor deres egen lille sirkel. Ikke mer enn hva de allerede får i all verdens former som allerede finnes. Dessverre tror jeg ikke det hadde blitt en suksess.

Anonymkode: 00103...870

• Liker 2
Skrevet

Aftenposten Junior er bare for Oslo / østlandet? Ikke landsdekkende avis i alle fall.

NRK super har i grunn noe lignende, i TV format. De har nyheter, og man kan sende inn video av seg selv osv. Men det er ikke like ordna forhold som en avis ville vært.

Det var engang i tiden en slags Barneklubb i lokalaviser. Husker ikke hva det het, men det var noe med Eli Rygg og noen tegneseriefigurer. Hver fredag eller annen hver fredag var det en spalte i avisen for barn. Men det var mest bare dilldalll, ikke nyheter. Hyggelig var det uansett. 😊

Jeg tror TS har en god idé, men vet ikke om det hadde fungert som en daglig avis? Eller i avis-format?

Jeg tror barn og unge kunne hatt godt av et skikkelig magasin igjen, ala Julia og de der? Men med mer fokus på aktuelle ting, hverandre (vise skoleprosjekt, innsendte brev hvor de tar opp emner og diskuterer). At man lærer barn litt av hvordan ting var før i aviser/magasin. Når man svarer på et 2 uker gammelt leserinnlegg, for eks.

De kunne hatt spalte for brevvenner igjen, musikk-anbefalinger, osv. Ja, alt egentlig. Fakta, info, nyheter.

Er slags illustrert vitenskap/julia/aftenposten junior/Starlet i ett og samme. 😊🥰

Barn lærer ikke gleden ved brevvenner for eks, om de ikke får prøve/bli lært!

Anonymkode: 92be9...2f2

Skrevet

(men jeg mener det må hovedsaklig være voksne som produserer dette da selvsagt, men med mye innslag fra barn og skoler)

Anonymkode: 92be9...2f2

Skrevet

Skal den være sosialistisk eller borgerlig ? 

Skrevet

Vi har en skoleavis som tar opp mye av det du nevner. Kvaliteten varierer en del ut fra hvilken elev som skriver, og jeg som lærer kan ikke redigere det helt ihjel heller. Men ellers er det veldig kjekt, og samlende for vår skole, i det minste. Vi har konkurranser, skriver om smått og stort som skjer på skolen og i nærmiljøet, intervjuer (over en lav sko for dette elsker kidsa å gjøre😆) osv. 

skoleaviser.no har skoler fra hele landet inne.

Anonymkode: 22ae7...b86

• Nyttig 1
Skrevet

Aldri tenkt på at Aftenposten junior bare er for Oslo/Østlandet? Min 11-åring leser den fast med stor innlevelse, og vi bor definitivt ikke i Oslo.

Anonymkode: b71f4...ce3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Aftenposten junior er da landsdekkende, hva snakker du om? Vi bor ikke i Oslo, og har den da i stativet her. Kanskje problemet er at din lokalbutikk ikke gidder å bestille en barneavis?  

Anonymkode: c8f56...0d7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, er mye av det på NRK super ekte fra klasserommet? Det meste på Nrk super er vel tv lagd for barn og unge, men det er de voksne som lager innhold og styrer showet, i tillegg til at det er flust med tv-serier, animasjon, kunnskaps-tv osv. Og selv om de oppfordrer at barna skal sende inn video ol. så har barna veldig liten plass til å selv være skapere av innholdet. 

Antar at den som nevnte det tenker på SuperNytt.

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Supernytt?

Anonymkode: 04191...e7f

Skrevet

Aftenposten Junior selges over hele landet Tviler på om det er så interessant for unge i feks Tromsø å lese om noe som skjer i en bygd på Sørlandet. Og enda en papiravis tror jeg ikke er liv laga hos de unge. Burde heller vært mer stoff om unge i lokalaviser.

Enda en nasjonal barn/ungdoms avis tror jeg er å gape for høyt. 

Anonymkode: 90f7c...e25

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri tenkt på at Aftenposten junior bare er for Oslo/Østlandet? Min 11-åring leser den fast med stor innlevelse, og vi bor definitivt ikke i Oslo.

Anonymkode: b71f4...ce3

Tenkte det samme. Den er vel landsdekkende 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mja, jeg husker ikke så mye hvordan den er, ja den er jo bare for Oslo og jeg abonnerer ikke nå. Vet jo det finnes litt lokalt her og der, men landsdekkende tenkte jeg da. 

Hva mener du med at den bare er for Oslo? Har du lest Aftenposten junior i det siste?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...