AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #1 Skrevet 10. februar 2024 18 åringen min svarer frekk i munnen til meg. Jeg kan minne hun på helt vanlig hverdagslige ting som ungdommer må huske på, og hun bor hjemme og jeg vise omsorg for hun ennå som enhver foreldre har for barna sine. I blant kan jeg starte en helt uskyldig samtale som feks å fortelle til hun hvem jeg hilste på, på butikken.. eller hva jeg har gjort på imens hun har vært på skolen. Hun svarer meg ofte ved å si «Hold kjeft» eller «Ikke snakk til meg» Jeg har sagt til hun det ikke er fint å svare meg slik, men du drite tydeligvis i det. Jeg svarte aldri foreldrene mine slik, og jeg kan heller ikke huske søsken mine svarte foreldrene våre slik. Anonymkode: 0b97b...0be 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #2 Skrevet 10. februar 2024 Hadde blitt slått hardt ned på her, ville gitt beskjed om at så lenge hun bor under ditt tak, så får hun oppføre seg og ha respekt for deg, eller pelle seg ut fortere enn svint! Hun er 18 år, skulle tro hun hang igjen på fjortisnivået. Anonymkode: 77f91...f1c 17 2 5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #3 Skrevet 10. februar 2024 Hadde jeg aldri funnet meg i!! Anonymkode: 31003...d86 11
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #4 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde blitt slått hardt ned på her, ville gitt beskjed om at så lenge hun bor under ditt tak, så får hun oppføre seg og ha respekt for deg, eller pelle seg ut fortere enn svint! Hun er 18 år, skulle tro hun hang igjen på fjortisnivået. Anonymkode: 77f91...f1c Ja, hun sier også av og til «shut the fuck up» og jeg sier det er slikt som jeg i blant overhøre 14 åringene sier ombord på bussen. Det er veldig stygt å be foreldre «holde kjeft» Mange ganger har jeg lyst å kaste hun på ræva ut, men jeg har ikke hjerte til det. Jeg tenker ofte det er bedre å være alene hvis hun skal være ufin. Jeg savner et bedre fellesskap. Anonymkode: 0b97b...0be 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde jeg aldri funnet meg i!! Anonymkode: 31003...d86 Jeg finner meg ikke i det heller, men det drite hun i. Anonymkode: 0b97b...0be 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, hun sier også av og til «shut the fuck up» og jeg sier det er slikt som jeg i blant overhøre 14 åringene sier ombord på bussen. Det er veldig stygt å be foreldre «holde kjeft» Mange ganger har jeg lyst å kaste hun på ræva ut, men jeg har ikke hjerte til det. Jeg tenker ofte det er bedre å være alene hvis hun skal være ufin. Jeg savner et bedre fellesskap. Anonymkode: 0b97b...0be Hey! Dette er langt over grensa!! Ingen sier shut the fuck til noen! Her må mer grensesetting til!! Anonymkode: 31003...d86 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 Tja det høres ut som du kanskje snakker masse om ting som er uinteressant for hun , kanskhe hun har fått nok Anonymkode: dc1a5...a0f 5 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #8 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg finner meg ikke i det heller, men det drite hun i. Anonymkode: 0b97b...0be Du nevnte at hun er 18. Hun er myndig....Hun har faktisk ingen rett på å bo hjemme mer. Hvertfall ikke med den kjeften.... Anonymkode: 31003...d86 10
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #9 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg finner meg ikke i det heller, men det drite hun i. Anonymkode: 0b97b...0be Du finner deg i det....Ikke for å være dum nå...Men du finner deg faktisk i det....Du sier selv at du ikke har hjerte til å kaste "barnet ut" . Noe som er forståelig... Men barnet trenger tydelig MER grensesetting. Anonymkode: 31003...d86 6 1 7
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tja det høres ut som du kanskje snakker masse om ting som er uinteressant for hun , kanskhe hun har fått nok Anonymkode: dc1a5...a0f Forsvarer absolutt ingenting...hvertfall ikke dritt oppførsel! Virker som at du forsvarer dritt oppførsel.... Utdyp gjerne din kommentar Anonymkode: 31003...d86 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #11 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du finner deg i det....Ikke for å være dum nå...Men du finner deg faktisk i det....Du sier selv at du ikke har hjerte til å kaste "barnet ut" . Noe som er forståelig... Men barnet trenger tydelig MER grensesetting. Anonymkode: 31003...d86 Det verste er jo at dette er ikke et barn en gang, det er pr definisjon en voksen. Hadde gitt henne to valg; enten begynne å oppføre seg som normale folk, eller finne seg sin egen plass å bo. Minste man kan forlange av andre voksne i egen husholdning, er et minimum av respekt. Anonymkode: a0dbe...ba3 4
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 Hvordan har det tidligere vært snakket til hverandre i hjemmet? Hvordan har far snakket? Anonymkode: 79ccc...3b8 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #13 Skrevet 10. februar 2024 Kan hende du egentlig er utrolig plagsom, uten at du innser det selv. Eller kanskje du har hatt en ugrei oppførsel over tid som hun har mislikt. Anonymkode: 5bb78...87f 2
Supermerry Skrevet 10. februar 2024 #14 Skrevet 10. februar 2024 Såfremt du ikke har gjort deg skyldig i strafferettslige fortredelser mot henne, er dette uakseptabelt. Jeg lurer på om du har en liten "prinsesse" i huset? Disse dukker ikke bare opp av seg selv; denne typen adferd pleier ofte - men ikke alltid - manifestere seg etter en barndom og et ungdomsliv der barna i familien har vokst opp i den tro at de er "de nye gudene" i verden. Kanskje sår du hva du har høstet tidligere. Hun ser ut til å mangle oppdragelse, noe det kan være for sent å gi henne nå. Har du yngre barn, kan du kanskje gjøre det annerledes med dem. 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 Supermerry skrev (6 timer siden): Såfremt du ikke har gjort deg skyldig i strafferettslige fortredelser mot henne, er dette uakseptabelt. Jeg lurer på om du har en liten "prinsesse" i huset? Disse dukker ikke bare opp av seg selv; denne typen adferd pleier ofte - men ikke alltid - manifestere seg etter en barndom og et ungdomsliv der barna i familien har vokst opp i den tro at de er "de nye gudene" i verden. Kanskje sår du hva du har høstet tidligere. Hun ser ut til å mangle oppdragelse, noe det kan være for sent å gi henne nå. Har du yngre barn, kan du kanskje gjøre det annerledes med dem. Jeg skjønner! Jeg har aldri behandlet hun som ei prinsesse eller bortskjemt hun som lita. Men jeg vet hun ikke liker jeg har bedt hun hjelpe litt mer til hjemme etter hun fylte 18 år. Anonymkode: 0b97b...0be 1
Bombasi Skrevet 10. februar 2024 #16 Skrevet 10. februar 2024 Jeg hadde noen snille og gode foreldre, men hadde jeg sagt "hold kjeft" o.l. til min foreldre så hadde de blitt rasende og kjeftet meg stiv på stedet, det er jeg helt sikker på. Noen ganger må man bare ikke finne seg i ting, og grensene må etableres, og da er god gammeldags kjefting en metode. Du må vise at dette er ikke greit. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #17 Skrevet 10. februar 2024 Hadde jeg aldri akseptert, uansett alder. Hun får oppføre seg og hjelpe til hjemme, eller flytte ut. Anonymkode: cbde0...ffd
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #18 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan hende du egentlig er utrolig plagsom, uten at du innser det selv. Eller kanskje du har hatt en ugrei oppførsel over tid som hun har mislikt. Anonymkode: 5bb78...87f Jada, jeg løper etter hun hele tida og snubler kråke på hun. Jeg tror ikke du skal bekymre deg. 😆 Anonymkode: 0b97b...0be 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #19 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hey! Dette er langt over grensa!! Ingen sier shut the fuck til noen! Her må mer grensesetting til!! Anonymkode: 31003...d86 Jeg er enig, hva ville du gjort? Anonymkode: 0b97b...0be 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #20 Skrevet 10. februar 2024 Noen ungdommer har et sterkere "markeringsbehov" (eller hva man skal kalle det) enn andre. Man skulle tro det var på vei til å gå over når de var så gamle som 18, men de er jo ikke voksne, mentalt sett, på en god stund enda.. Det de derimot vet, er at de er myndige og bestemmer selv... Ikke en god kombo alltid, noe din datter er et eksempel på. Du kan, og skal, ikke finne deg i dette! Jeg skjønner at det er vanskelig å sette ned foten skikkelig, men du må faktisk gjøre det. Det ER faktisk å behandle henne som en voksen når du forlanger voksen oppførsel. Ikke bruk fjortiser på bussen som eksempel , selv om det er en treffende sammenligning. Vær rolig og snakk rolig. Si at hun er myndig og må gjerne flytte ut og ha egne regler i eget hjem. Så lenge hun bor under ditt tak, gjelder dine regler. Det være seg deltakelse i husarbeid, matlaging eller klesvask, og at man sier fra om man kommer hjem/overnatter borte hvis man drar noe sted. Det handler om respekt, og ikke om alder. Jeg er sikker på at hun hadde ønsket å vite om det hvis du plutselig dro på helgetur uten å si fra? Anonymkode: 85fae...16d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå