Ullvott Skrevet 9. februar 2024 #1 Skrevet 9. februar 2024 "Alle unntatt jeg" har airfryer for tiden, og jeg lar meg selvsagt påvirke. Det jeg lurer på er: revolusjonerer den virkelig matlagingen? Blir maten bedre i en airfryer enn i en varmluftsovn? Er det raskere å steke kjøtt/fisk/grønnsaker i airfryer enn f.eks i varmluftsovn? Finnes det matretter som kun kan lages i airfryer? Er den energibesparende? Har den andre fordeler jeg ikke har tenkt på? Eller er det ulemper jeg ikke har tenkt på? Og hvis jeg skulle kjøpe meg en airfryer: hva bør jeg tenke på når det kommer til størrelse, effekt, funksjoner osv? Vi er for øvrig en husholdning på to personer, begge voksne. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2024 #2 Skrevet 9. februar 2024 Det finnes veldig mange tråder om dette fra før... Anonymkode: c9124...55b 1
Ullvott Skrevet 10. februar 2024 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det finnes veldig mange tråder om dette fra før... Anonymkode: c9124...55b OK. Varianter over de fleste temaer er jo tatt opp ved tidligere tidspunkter, og gamle tråder som trekkes opp igjen er i alle fall kjedelig. Før jeg laget tråden bladde jeg gjennom de fem siste sidene både her på Hus og hage, på Forbruker, jus og økonomi og på Mat og drikke. Det var ingen tråder om airfryer på noen av disse stedene. Siden alle vet at søkemotoren her inne er noe crap, gadd jeg ikke bruke den for å lete etter om det var noen i det siste som muligens kunne ha stilt et liknende spørsmål. Beklager at du ble irritert. 9 1
Gjest jegerrinne Skrevet 10. februar 2024 #5 Skrevet 10. februar 2024 Vi fikk en, men syns den blir for tungvint i forhold til vi lager mye helt fra bunn og for liten plass i forhold til personer jeg ska lage til. Syntes heler ikke kyllingen ble saftig helet. Så vi vurderer å gi bort eller kaste. Har heler ikke frityrkoker
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #6 Skrevet 10. februar 2024 Ullvott skrev (1 time siden): OK. Varianter over de fleste temaer er jo tatt opp ved tidligere tidspunkter, og gamle tråder som trekkes opp igjen er i alle fall kjedelig. Før jeg laget tråden bladde jeg gjennom de fem siste sidene både her på Hus og hage, på Forbruker, jus og økonomi og på Mat og drikke. Det var ingen tråder om airfryer på noen av disse stedene. Siden alle vet at søkemotoren her inne er noe crap, gadd jeg ikke bruke den for å lete etter om det var noen i det siste som muligens kunne ha stilt et liknende spørsmål. Beklager at du ble irritert. https://www.google.com/search?q=airfryer+kvinneguiden+site:forum.kvinneguiden.no&client=ms-android-oneplus-rvo3&sca_esv=c61a3541004a5e3a&prmd=vibn&sa=X&ved=2ahUKEwiFm4bq3aCEAxWSPxAIHbp-DdMQrQIoAnoECAUQAw&biw=424&bih=797&dpr=2.55 Anonymkode: 106b3...0f9 2
Jdz Skrevet 10. februar 2024 #7 Skrevet 10. februar 2024 Vi har hatt Airfryer i fire år og bruker den minst fem dager i uka. Revolusjon er kanskje sterke ord, men det har forenklet og forbedret matlagingen, helt klart. jegerrinne skrev (3 minutter siden): Vi fikk en, men syns den blir for tungvint i forhold til vi lager mye helt fra bunn og for liten plass i forhold til personer jeg ska lage til. Syntes heler ikke kyllingen ble saftig helet. Så vi vurderer å gi bort eller kaste. Har heler ikke frityrkoker Jeg lager også det meste fra bunn og må innrømme at jeg ikle hekt skjønner motsetningsforholdet. Vi måtte nok også hatt en større maskin om vi regelmessig skulle lage mat til flere enn tre personer, men de finnes jo de også. Det sagt, så kan den ikke brukes til alt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #8 Skrevet 10. februar 2024 Det kommer nok en del an på hva slags mat man lager også. For all del, jeg kunne stekt laksen min i airfryer, men det tar jo ikke all verdens lang tid å steke i ovn. Jeg har vurdert at det ikke er verdt det opp mot benk-/skapplassen det tar, og hvordan jeg lager mat. Anonymkode: bb72a...1f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #9 Skrevet 10. februar 2024 Bruker airfryer mer enn ovn. Ungene synes også det er enklere med airfryer enn ovn, varmer pizzabiter, steker fiskepinner/fiskekaker og litt pommes frites. Blir mye stekte rotgrønnsaker i airfryer. Kunne sikkert brukt den til mye mer. Har riskoker jeg tar frem fra skapet, kjøkkenmaskin til baking og begge disse blir brukt ukentlig, vil aldri bruke boil in bag mer. Alt kommer an på hva man liker å lage. Er du glad i kokte poteter trenger du ikke airfryer… Mine unger spiser mer poteter (og andre rotgrønnsaker) etter at vi kutter de opp og har i airfryer. Hadde gått for airfryer med minimum 6-7 liters «bolle» og som lett går i oppvaskmaskin Anonymkode: 69a92...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #10 Skrevet 10. februar 2024 Har hatt en liten, dårlig en som jeg har brukt til pommes frites. Men før jul kjøpte jeg en større, sånn med form som en stekeovn med brett inni. Og jeg elsker den! Den brukes nesten hver dag til alt mulig, rister brød i den, steker rundstykker, pommes, kjøtt, karbonader osv. Stort sett alt som får plass inni der. Elsker den til fiskepinner, kyllingvinger osv! Og stekte poteter. Stekeovnen har jeg kun brukt til langpannekaker og pizzaer i ettertid. Anonymkode: 9ff2c...20e 2
Jadasikkert29 Skrevet 10. februar 2024 #11 Skrevet 10. februar 2024 Revolusjonerende er den nok ikke. Men den bruker mindre strøm, er raskere enn en vanlig ovn og er fin å ha om du har plass til den ☺️
AnAngel Skrevet 10. februar 2024 #12 Skrevet 10. februar 2024 For meg har det vært en revolusjon 😅 Så mye enklere og raskere å lage middag etter jobb. For ikke å snakke om oppryddingen - superraskt! Synes også maten blir bedre. Noen retter går ikke, da de er for stor som f.eks hele pizzaer. 1
enkefru Skrevet 10. februar 2024 #13 Skrevet 10. februar 2024 Jeg har en liten en på hytta, den brukes mye når jeg er der. Har også en hjemme… den står fortsatt i esken sin i boden, har stått der i over ett år 😅 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #14 Skrevet 10. februar 2024 Ullvott skrev (14 timer siden): "Alle unntatt jeg" har airfryer for tiden, og jeg lar meg selvsagt påvirke. Det jeg lurer på er: revolusjonerer den virkelig matlagingen? Blir maten bedre i en airfryer enn i en varmluftsovn? Er det raskere å steke kjøtt/fisk/grønnsaker i airfryer enn f.eks i varmluftsovn? Finnes det matretter som kun kan lages i airfryer? Er den energibesparende? Har den andre fordeler jeg ikke har tenkt på? Eller er det ulemper jeg ikke har tenkt på? Og hvis jeg skulle kjøpe meg en airfryer: hva bør jeg tenke på når det kommer til størrelse, effekt, funksjoner osv? Vi er for øvrig en husholdning på to personer, begge voksne. Jeg vil påstå at maten blir bedre i air fryer. Men det kommer an på fryeren. Jeg hadde en som jeg likte godt fra obh, en enkel og billig variant. Noen rev den i gulvet og kjøpte da en en litt større variant av annet merke. Der syntes jeg pommes frites og kjøtt ble bare tørt. I tillegg gikk håndtaket raskt i stykker. Har nå kjøpt obh igjen og er veldig fornøyd. Du sparer også strøm, da du ikke trenger å varme opp på forhånd, også bruker den mindre strøm på samme jobben. Feks fish and chips kan du legge alt i samme kurv. Og teenger da kun en enhet å ha strøm på istedenfor for en til fiskem og en til chips. 15 minutter så piper maten seg ferdig Anonymkode: 29295...406 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2024 #15 Skrevet 10. februar 2024 Den er en god del i bruk. - Lager ofte grønnkål, brokkolin/brokkoli, airfryer crisper på en måte varmluft ikke klarer. - Kyllingvinger og kyllinglår fra bunnen blir crispy og saftige på veldig kort tid. - Mye bedre resultat for panert fisk enn stekeovn. Kjøper man ferdig er det gjerne det samme, men laget fra bunnen er det vanskelig å få crispy fiskepinner uten mye olje. - Om man har rester av pai eller pizza krisper og varmer den det på minutter. - bacon- uten stekeos og/eller ovn som lukter og bruker tid, og må vaskes. - søtpotetfries. I ovn blir de soggy. Anonymkode: b229d...e09
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #16 Skrevet 11. februar 2024 Jeg tenker det er veldig individuelt. Jeg gikk lenge selv og tenkte at det ikke sikkert det blir brukt så mye, blir bare stående, før jeg kjøpte. Men vi bruker det mye, flere ganger i uke. Med to barn, blir det en del matlaging. Og slik jeg ser det, vi sparer penger med å ha airfryer. Kjøper aldri ferdig grillete kyllinglår/vinger lenger. Hadde også ambisjoner om å slutte med ferdig pommes fritt men barna sier at potet smaker for mye potet, selv i airfryer 😅 Anonymkode: 9f93c...87a
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #17 Skrevet 11. februar 2024 Jeg fikk en til jul for et år siden. Hadde jeg hatt benkeplass til å ha den stående fremme fast, hadde den vært fantastisk. Som det er, må jeg rydde bort noe greier og hente fram airfryeren når jeg trenger den - og da går den fra fantastisk til helt OK. Anonymkode: ba864...145 2
Cata Skrevet 11. februar 2024 #18 Skrevet 11. februar 2024 Ikke revolusjonerende, men et godt supplement. Hadde jeg hatt benkeplass så den kunne stått framme hele tiden hadde jeg nok brukt den mer, men om jeg ikke bruker den "hver dag" så bruker jeg den jevnlig. For en en-persons husholdning er det veldig greit å slippe å varme opp hele stekeovnen hvis man skal ha en kyllingfilet ovnsstekt. Synes også ferdigkjøpt panert fisk blir bedre i airfryer enn om jeg steker i panne. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå