Gå til innhold

Hvor mye må man holde seg inne med barnets familie, for å få de til å være barnevakt, når foreldrene ikke er sammen lengre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tante til en tenåringsgutt som har to hjem, siden hans foreldre ikke er sammen lengre.

Han bor fast hos moren og er hos sin far/min bror annenhver langhelg og et døgn i uken.

Guttens mor spør i perioder om jeg og min familie kan være "barnevakt" for hennes sønn, og dette er helger min bror ikke har samvær.

Hadde moren spurt om gutten kunne være hos oss fordi det var viktig for han å ha kontakt med farens familie, så hadde det vært mer fristende å si ja, men moren bare ringer eller tekster og spør rett ut om vi kan være barnevakt.

Ofte avtaler hun barnevakt 4-5 uker frem i tid, også hører vi ingenting fra henne til dagen før eller samme dag hun skal komme med gutten.

Er ikke dette litt frekt eller merkelig?

Anonymkode: b2d6c...c50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes verken det er frekt eller merkelig. Det er ikke unaturlig å spørre barnets slektninger, og når det er en tenåring er det jo også for å være sammen med familie.

Hvis dere ikke vil ha ham på besøk den helgen, er det bare å si nei.

Anonymkode: 6c8cd...e40

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er tante til en tenåringsgutt som har to hjem, siden hans foreldre ikke er sammen lengre.

Han bor fast hos moren og er hos sin far/min bror annenhver langhelg og et døgn i uken.

Guttens mor spør i perioder om jeg og min familie kan være "barnevakt" for hennes sønn, og dette er helger min bror ikke har samvær.

Hadde moren spurt om gutten kunne være hos oss fordi det var viktig for han å ha kontakt med farens familie, så hadde det vært mer fristende å si ja, men moren bare ringer eller tekster og spør rett ut om vi kan være barnevakt.

Ofte avtaler hun barnevakt 4-5 uker frem i tid, også hører vi ingenting fra henne til dagen før eller samme dag hun skal komme med gutten.

Din bror har jo ufattelig lite samvær og denne mammaen er da mer eller mindre alenemor.. ja, hun kunne kanskje vært bedre på Small talk og vise at hun setter pris på at dere bistår, men kanskje er har hun rett og slett nok med å holde hodet over vann? Kanskje har hun spurt din bror først, som har sagt «spør min søster»..? 🤷🏼‍♀️

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hva forventer du egentlig? 

Jeg hadde aldri spurt eller besøkt min mann sin familie hvis vi hadde gått fra hverandre.  Jeg har ikke et forhold til dem.  Så alt ang barn burde gått gjennom mannen. Og hadde da virkelig ikke bedt om barnevakt uten at det er helt krise. Det er det barnefar til. 

Her er der faktisk noen som spør, så hvis dere har tid, overskudd og synes det er hyggelig,  er det bare å svare ja. Ikke gjør ting vanskeligere enn nødvendig. 

Anonymkode: f18d6...558

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Når dere sier ja så sender dere jo signaler om at det er greit. Hvis du ikke vil må du jo bare si nei!

Anonymkode: ba34b...400

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan dette kan være frekt. Hvis du ønsker å knytte bånd med tantebarnet ditt er det vel bare å si ja? Ellers sier du nei.

Anonymkode: 76055...9e3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts her

Overskriften var dårlig forklart.

Det jeg reagerer på er at hun ikke gir lyd fra seg i tiden fra hun spør til gutten kommer, og vi lurer på om vi fortsatt har en avtale eller ei siden det har gått langt tid siden vi snakket sammen.

Faren har ikke mer samvær fordi moren ikke ønsker det.

Ingenting feil med faren, men moren mener det er best at hun har mest samvær, siden hun er veldig hønemor og liker best at hun har kontrollen.

Faren har en liten tre roms leilighet og ikke ny partner eller andre barn, mens vi har 3 tenåringer, stort hus, hage og hytte ved sjøen og hun har sagt at vi har så mye mer å tilby gutten.

Faren jobber med barn og er glad i barn, men etter mye styr med moren angående samvær, ga han opp og godtok det samværet han har nå.

Moren har kun et barn

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Ts her

Faren har virkelig ønsket mer tid med sønnen og er ofte innom her når gutten er her.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her

Faren har virkelig ønsket mer tid med sønnen og er ofte innom her når gutten er her.

Vel, da er det Vinn-vinn! Skjønner du er irritert på moren, men glem det og fokuser på nevøen din isteden. Rett og slett: Drit i hennes oppførsel, og vær mest mulig sammen med nevøen og la nevøen møte sin pappa gjennom deg!

IKKE lag konflikt med moren pga irritasjon (og en bagatell).

Anonymkode: 01736...102

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her

Overskriften var dårlig forklart.

Det jeg reagerer på er at hun ikke gir lyd fra seg i tiden fra hun spør til gutten kommer, og vi lurer på om vi fortsatt har en avtale eller ei siden det har gått langt tid siden vi snakket sammen.

Faren har ikke mer samvær fordi moren ikke ønsker det.

Ingenting feil med faren, men moren mener det er best at hun har mest samvær, siden hun er veldig hønemor og liker best at hun har kontrollen.

Faren har en liten tre roms leilighet og ikke ny partner eller andre barn, mens vi har 3 tenåringer, stort hus, hage og hytte ved sjøen og hun har sagt at vi har så mye mer å tilby gutten.

Faren jobber med barn og er glad i barn, men etter mye styr med moren angående samvær, ga han opp og godtok det samværet han har nå.

Moren har kun et barn

Ts

Pleier hun å bryte avtaler? Da kan det være lurt å spørre henne om avtalen fremdeles gjelder når det nærmer seg. Du kan jo også kommunisere om du trenger en avklaring.  Hvis hun pleier å holde avtaler, antar hun nok at avtalen gjelder og har ikke behov for å sikre seg ved å kommunisereom det. 

Hvis problemet egentlig er at du synes din bror blir behandlet urettferdig, synes jeg du skal ta det opp med henne. 

Hvis problemet egentlig er at du ikke ønsker å være barnevakt, synes jeg du skal si nei til å være barnevakt.  

• Liker 6
Skrevet

Etter jeg hadde blitt forespurt ville jeg sjekket med bror/far om han også har blitt forespurt. Det er jo underlig oppførsel hvis det er slik at hun spør sønnens tante før hun spør hans far hvis hun skal reise vekk. Hvis hun er så irritert på sønnen far at hun vil han skal ha minst mulig fravær, kan hun vel spørre om å bytte helg. 

Dette er vel uansett en snarlig forbigående problemstilling, eller er det blitt slik nå at tenåringer ikke kan være hjemme alene når mamma ikke er der.

Anonymkode: d41a7...acf

• Liker 1
Skrevet
ennivk skrev (1 minutt siden):

Pleier hun å bryte avtaler? Da kan det være lurt å spørre henne om avtalen fremdeles gjelder når det nærmer seg. Du kan jo også kommunisere om du trenger en avklaring.  Hvis hun pleier å holde avtaler, antar hun nok at avtalen gjelder og har ikke behov for å sikre seg ved å kommunisereom det. 

Hvis problemet egentlig er at du synes din bror blir behandlet urettferdig, synes jeg du skal ta det opp med henne. 

Hvis problemet egentlig er at du ikke ønsker å være barnevakt, synes jeg du skal si nei til å være barnevakt.  

Reagerer på at hun tar kontakt KUN når hun trenger "barnevakt" til en som snart er konfirmant, og at det er frekt/sløvt å ikke gi oss beskjed om avtalen fortsatt gjelder når vi ikke hører noe på ukesvis.

Har av og til sendt en sms til henne og spurt om vi fremdeles har en avtale når det har gått fire uker uten en lyd, og da har jeg ikke alltid fått svar eller hun svarer meg at hun leverer gutten etter skolen.

Føler at hun utnytter meg/oss.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter jeg hadde blitt forespurt ville jeg sjekket med bror/far om han også har blitt forespurt. Det er jo underlig oppførsel hvis det er slik at hun spør sønnens tante før hun spør hans far hvis hun skal reise vekk. Hvis hun er så irritert på sønnen far at hun vil han skal ha minst mulig fravær, kan hun vel spørre om å bytte helg. 

Dette er vel uansett en snarlig forbigående problemstilling, eller er det blitt slik nå at tenåringer ikke kan være hjemme alene når mamma ikke er der.

Hun spør ofte oss før hun spør faren fordi hun ønsker at gutten skal være her.

Hun spør ofte faren om bytting av helger og ikke alltid passer det for han, og da ender han her.

Faren videreutdanner seg og bruker de ledige helgene til lesing, og innimellom må han si nei til å ha gutten pga eksamen

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Moren sier gutten er bare et barn og kan ikke være alene hjemme

Ts

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (9 timer siden):

Din bror har jo ufattelig lite samvær og denne mammaen er da mer eller mindre alenemor.. ja, hun kunne kanskje vært bedre på Small talk og vise at hun setter pris på at dere bistår, men kanskje er har hun rett og slett nok med å holde hodet over vann? Kanskje har hun spurt din bror først, som har sagt «spør min søster»..? 🤷🏼‍♀️

Ufattelig lite samvær? Virkelig? Annenhver langhelg og et døgn i uka. 

Anonymkode: ba9ff...692

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Reagerer på at hun tar kontakt KUN når hun trenger "barnevakt" til en som snart er konfirmant, og at det er frekt/sløvt å ikke gi oss beskjed om avtalen fortsatt gjelder når vi ikke hører noe på ukesvis.

Har av og til sendt en sms til henne og spurt om vi fremdeles har en avtale når det har gått fire uker uten en lyd, og da har jeg ikke alltid fått svar eller hun svarer meg at hun leverer gutten etter skolen.

Føler at hun utnytter meg/oss.

Ts

Da kan du fortelle henne at du ønsker mer kommunikasjon og at du ikke kan være barnevakt om det ikke kommuniseres mer. Du kan ikke endre andre mennesker, kun deg selv. Hvis du føler deg utnyttet, må du gjøre endringer i deg selv slik at du ikke LAR deg utnytte. 

Hvis det er er problem at hun spør dere foran faren, kan du fortelle henne at du kommer til å si nei til å være barnevakt dersom hun ikke har spurt faren først. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (9 timer siden):

Det er ikke "ufattelig" lite samvær. Gutten er der fra fredag til tirsdag morgen annenhver uke, og fra mandag til tirsdag hver uke.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts her

Jeg anbefaler far og ta opp kampen igjen, du kan vitne siden hun heller overlater ansvaret til deg en og spørre far. Hun kan ikke bestemme alene at far ikke får mere, bare fordi hun er hønemor og liker og ha kontroll. Barn trenger ikke stort hus og at alt er flott, det som er viktigste er at far og barn har det bra og st han er en god far. Barnet er nå 14 så har veldig mye og si

Anonymkode: 85b26...5e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ufattelig lite samvær? Virkelig? Annenhver langhelg og et døgn i uka. 

Anonymkode: ba9ff...692

Synes du det er mye? Far her ønsker mere, mor vil ikke la han få det. Men lat ikke far ha barnet når hun trenger noe ekstra. 

Anonymkode: 85b26...5e8

Skrevet

Tenker gutten trives hos dere, i og med at dere har tenåringer i hus.

Om du ikke ønsker å passe gutten, er det bare å si nei. Da må hun gå andre steder for pass. Du sier det er ofte, men samtidig avtales det gjerne 4-5 uker i forveien. 

Du er tante til gutten. Er det mye bry å ha ham i hus? Oppfører han seg?

Faren har gutten annen hver helg og en dag i uka. Han burde ha mange kvelder til lesing. Så sant det ikke er snakk om leing sammen med andre studenter, kunne han også kanskje prioritert litt annerledes. For om det er snakk om bytting, så får han jo fri ei anna helg.

Om det ikke er til bry å ha gutten i hus, hadde jeg svelget noen kameler og kost meg med å ha besøk av nevøen. Det er ikke lenge før han vil nekte og klare seg selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...