Gå til innhold

Barn med enkoprese og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stebarn med enkoprese. Det er alt fra 1-5 uhell med avføring om dagen, ofte også et tisseuhell. Han sier ikke ifra etter uhellet og det kan bli mye gris selv om vi følger godt med, avføringen er jo tynnere pga behandlingen... Jeg har veldig lite lyst til å reise på ferie med barnet da jeg vet det blir bæsj på fly, alle aktiviteter, ingen dusj å finne 90% av tiden, møbler og utstyr kan bli ødelagt etc. Han er 5 så det er ganske store mengder… Har sagt at det kan gå om foreldrene godtar å ta på bleie, men det gjør de ikke, og det er så mye ekstraskift og vask som må til at jeg ser ikke hvordan det skal gå. Samtidig er det kjedelig for oss å ikke dra på noe ferie. Føler alle dømmer oss om vi drar når barnet er hos moren, men ser ikke for meg noe alternativ dersom vi vil utenlands. Mannen vil også ha med barnet, men har ingen forslag til hvordan vi skal løse det om det kommer store mengder et sted uten mulighet for fullt stell. Det er jo også ugreit for omgivelsene på restaurant feks… Har noen erfaring med å reise med barn med enkoprese? Kjenner jeg vegrer meg stort…

Anonymkode: e8f2d...ac7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at hvis dere reiser på ferie mens barnet er hos dere, så er det dere som bestemmer om barnet skal ha bleie eller ikke. En kan ikke reise uten bleie med slike problemer...

• Liker 5
Skrevet

Ingen bleie. Ingen ferie. 
Kan ikke reise noen steder med et barn som jevnlig bæsjer på seg og ikke bruker bleie. Det går bare ikke. 

Anonymkode: 688de...5c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har et stebarn med enkoprese. Det er alt fra 1-5 uhell med avføring om dagen, ofte også et tisseuhell. Han sier ikke ifra etter uhellet og det kan bli mye gris selv om vi følger godt med, avføringen er jo tynnere pga behandlingen... Jeg har veldig lite lyst til å reise på ferie med barnet da jeg vet det blir bæsj på fly, alle aktiviteter, ingen dusj å finne 90% av tiden, møbler og utstyr kan bli ødelagt etc. Han er 5 så det er ganske store mengder… Har sagt at det kan gå om foreldrene godtar å ta på bleie, men det gjør de ikke, og det er så mye ekstraskift og vask som må til at jeg ser ikke hvordan det skal gå. Samtidig er det kjedelig for oss å ikke dra på noe ferie. Føler alle dømmer oss om vi drar når barnet er hos moren, men ser ikke for meg noe alternativ dersom vi vil utenlands. Mannen vil også ha med barnet, men har ingen forslag til hvordan vi skal løse det om det kommer store mengder et sted uten mulighet for fullt stell. Det er jo også ugreit for omgivelsene på restaurant feks… Har noen erfaring med å reise med barn med enkoprese? Kjenner jeg vegrer meg stort…

Anonymkode: e8f2d...ac7

De godtar ikke bleie, eller mor godtar ikke bleie?

Hva syns barnet selv? 

Anonymkode: bb795...944

Skrevet

Hvorfor er egentlig bleie så mye enklere? Barnet må jo likevel skiftes på og vaskes? Det finnes underbukser som holder på fukt, ville heller vurdert det enn bleie. Har et barn som selv har slitt med enkoprese og ting ble ikke vanskeligere når bleia forsvant. Bleie er jo ikke et mirakelprodukt som fjerner lukt og behov for vask. 

Reis et sted som er småbarnsvennlig og hvor det er lett å gå på hotellet ved uhell. Klarer man det med en 2.5 åring klarer man det med en femåring. Folk har mer barn med langt mer komplekse behov på ferie så jeg syns du gjør dette en smule vanskeligere enn dere trenger å være. Men dropp safari i Afrika eller elvetur på Amazonas liksom... Og la far ha hovedansvar for stell og å komme seg til steder med skift. 

Anonymkode: b0657...0db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor er egentlig bleie så mye enklere? Barnet må jo likevel skiftes på og vaskes? Det finnes underbukser som holder på fukt, ville heller vurdert det enn bleie. Har et barn som selv har slitt med enkoprese og ting ble ikke vanskeligere når bleia forsvant. Bleie er jo ikke et mirakelprodukt som fjerner lukt og behov for vask. 

Reis et sted som er småbarnsvennlig og hvor det er lett å gå på hotellet ved uhell. Klarer man det med en 2.5 åring klarer man det med en femåring. Folk har mer barn med langt mer komplekse behov på ferie så jeg syns du gjør dette en smule vanskeligere enn dere trenger å være. Men dropp safari i Afrika eller elvetur på Amazonas liksom... Og la far ha hovedansvar for stell og å komme seg til steder med skift. 

Anonymkode: b0657...0db

Det er vel enklere å skifte en bleie og vaske i rumpa enn å måtte vaske nedover beina (avføringen renner gjerne nedover), og skifte alt av tøy. I tillegg risikerer man jo at det havner på møbler, i bil osv. 

Anonymkode: bb795...944

• Liker 2
Skrevet

Ville sagt bleie eller ikke ferie unna hjemmet. 

Vi var på hyttetur uten vaskemaskin da en av våre var 5, og ungen hadde med ujevne mellomrom uhell om natta. Brukte ikke bleie hjemme, men på hyttetur var det ikke et alternativ å la være. Møblene var ikke våre, og vi hadde ikke vaskemuligheter.

Bleie er et hjelpemiddel. Det er ingen straff eller den type ting. Det er et hjelpemiddel for å unngå ekstra belastning, både for dere og for barnet. Det er jo mye mer nedverdigende for en 5-åring å gå gjennom en restaurant med bæsj synlig gjennom klærne, enn å diskret ta med 5-åringen på do for å skifte noe som tross alt er samlet på ett sted mens klærne er like rene.

Og han har jo ikke færre uhell om han slipper bleie. Poenget blir jo bare å forklare dette på en positiv måte overfor 5-åringen, ikke formulere det som en straff for noe han ikke kan noe for.

Anonymkode: e516e...322

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Må legge til at jeg er lærer på barneskole, og vi hadde et barn som slet med enkoprese som brukte bleier på skolen da h*n begynte i 1.trinn for å unngå at andre barn skulle legge merke til uhellene. Vi avtalte med barnet hvordan h*n skulle gi beskjed om det hadde gått gæærnt. Her var det ikke snakk om store mengder, men nok til at det ville sette seg i klærne om det skjedde.

Gikk helt fint, barnet gikk allikevel på do når det skulle tisse, og halvveis ut i 1.trinn kunne barnet slutte med bleia. Helt uten at noen medelever hadde fått med seg hva som foregikk.

Anonymkode: e516e...322

• Liker 2
Skrevet

Et voksent menneske med slike problemer hadde helt klart brukt bleie om det var risiko for uhell. Så hvorfor skal ikke et barn få samme type hjelp?

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...