Gå til innhold

Hvilke medisiner er ok for blodgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker å ringe blodbanken på mandag, men jeg håper å få svar her.

Jeg ønsker å bli blodgiver, men jeg går på en lav dose angstdempende medisiner, antidepressiva.

Escitalopram activaris. 

Er det sannsynlig at jeg kan gi blod på tross av at jeg går på denne medisinen fast?

Anonymkode: 80d0d...868

Endret av Matas
Innlegget er redigert for medisindosering. Matas, mod.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ikke sannsynlig.

Anonymkode: 5df5a...66b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, ikke sannsynlig.

Anonymkode: 5df5a...66b

Hvorfor?

Skrevet

Personer som bruker faste medisiner kan ikke gi blod. 

Anonymkode: a30a3...0ec

Skrevet

Antidepressiva er en av de medisinene som utelukker blodgivning. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi de ikke ønsker blod med medisinkonsentrasjon.

Anonymkode: 9c2bb...ade

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk gi på den medisinen. Mener jeg måtte ha gått på den lenge nok bare

Anonymkode: 0d197...f45

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi blodet ditt kan måtte gis til en 500 grams prematur, eller et kreftsykt barn, eller andre veldig syke med mange medisiner fra før. Er det medisiner i blodet har man ikke kontroll, og risikerer bivirkninger og interaksjoner som kan gi konsekvenser for den som mottar blodet 

Anonymkode: 3f094...1ab

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor svarer dere når dere ikke vet??!! Om man skal utelukke alle som går på medisiner, hadde det ikke vært mye blod i banken..antidepressiva går bra. Da jeg jobbet i blodbanken ble jeg overrasket over hvor mange som gikk på antidepressiva!

Anonymkode: 4d5ad...1ea

• Nyttig 1
Skrevet

Ring blodbanken på mandag de kan svare deg. Du kan gi blod når du tar enkelte medisiner. Men det er avhengig av både hvilken medisin det er snakk om og hvorfor du tar den. 

Så nei det stemmer ikke at en generelt sett ikke kan gi blod vist man bruker medisiner. 

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for nyttige svar.  Da får jeg nok positivt svar på mandag :)

Og til dere med unyttige råd; hadde jeg hatt et generelt spørsmål så hadde jeg spurt Google. Hvis du ikke har erfaring med spesifikke tema eller vet hvor du finner informasjon, så vil jeg sterkt anbefale at du skroller videre uten å kommentere. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for nyttige svar.  Da får jeg nok positivt svar på mandag :)

Og til dere med unyttige råd; hadde jeg hatt et generelt spørsmål så hadde jeg spurt Google. Hvis du ikke har erfaring med spesifikke tema eller vet hvor du finner informasjon, så vil jeg sterkt anbefale at du skroller videre uten å kommentere. 

TS

Hadde du sjekket f.eks https://www.blodbanken-oslo.no/ og karantenereglene hadde du funnet svært konkrete svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde du sjekket f.eks https://www.blodbanken-oslo.no/ og karantenereglene hadde du funnet svært konkrete svar.

Gud forby å spørre ordentlige mennesker på kg. 

Anonymkode: 8dfc8...cc5

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle gi blod en gang selv om jeg brukte mye antidepressiva, men de avslo meg bare fordi jeg var for psykisk syk og de ville dermed ikke «ta noe fra meg» eller gi meg en belastning. Medisiner var ikke noe problem, men hvor syk man eventuelt er :) lykke til ❤️

Anonymkode: f4275...e25

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sjekket min lokale blodbank sine nettsider og fant kun generell informasjon. Så takk for bedre kilder!

TS

Skrevet

Det er feil at de som går på faste medisiner ikke kan gi blod. Man må bare kontakte blodbanken direkte for å høre. Mange får lov, noen får ikke lov. Antidepressiva er som regel ikke noe problem. Jeg går selv på antipsykotika og stoffskiftemedisiner, og fikk ikke lov. Men, årsaken var ikke medisinene i seg selv, de mente bare at jeg burde fokusere på egen helse, og at å gi blod kunne øke f.eks psykosesymptomer. 

Anonymkode: 708e4...3c0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg går på både Quetiapin/Seroquel og Brintellix og får gi blod. 
Gikk tidligere på Efexor/Venlafaksin. Det var heller ikke noe problem. Måtte bare få godkjenning av legen i blodbanken. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi blodet ditt kan måtte gis til en 500 grams prematur, eller et kreftsykt barn, eller andre veldig syke med mange medisiner fra før. Er det medisiner i blodet har man ikke kontroll, og risikerer bivirkninger og interaksjoner som kan gi konsekvenser for den som mottar blodet 

Anonymkode: 3f094...1ab

Sporing av blod er såpass bra utviklet nå, at denne kontrollen kan man fint ha. Blod brukes til mye annet enn premature eller kreftsyke.

Det viktigste er å spørre på sin lokale blodbank. De trenger de blodgivere de kan få, så det er dumt om anonyme på forum skremmer bort potensielle blodgivere.

Jeg går på flere medisiner, ikke antidepressiva, og kan fint gi blod. En av medisinene mine får jeg ikke gi med, men den tar jeg bare ved sykdom og da utgår blodgiving uansett.

Anonymkode: c651a...817

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...