Anglofil Skrevet 31. januar 2006 #1 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) I forbindelse med norsken skal alle første året på allmennlærerutdanningen (på min høgskole) fortelle et eventyr utenatt. Jeg er sammen med to andre i klassen min og sammen skal vi framføre et eventyr sammen. Vi har valgt Askepott, hvor jeg jeg skal ha siste delen av eventyret (det er litt annerledes enn jeg kjente til fra før). Problemet er at jeg skal da kunne en tekst utenatt som går over 5 minutter. Det høres kanskje ikke så mye ut, men for meg er det absolutt det! Jeg gruer meg ganske mye, dette er en eksamen tross alt, og jeg har aldri vært noen skuespiller. Dessuten må man klare å fortelle eventyret ordrett, altså minst mulig egne vendinger og ord. Og jeg føler meg utrolig nervøs. Har ingen anelse om hvordan jeg skal klare dette. Og vi skal fremføre i uke 7. Noen forslag til tips? Har kanskje tenkt til å sette melodi til teksten siden jeg alltid har vært flink til å huske sangtekster. Andre idéer mottas gjerne! Mvh Yvonne Endret 1. februar 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #2 Del Skrevet 31. januar 2006 6 minutter snakk er faktisk veldig mye. Er du helt sikker på at dere skal gjengi det mest mulig ordrett? Hvis det stemmer, så gjør du klokest i å lese din del så ofte at du nesten spyr - dunk det inn i hodet ved å lese det mange ganger hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #3 Del Skrevet 31. januar 2006 Traff feil på en tast, mente 5 og ikke 6 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. januar 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Det stemmer, 5 min er faktisk minstekravet, det må være på 5 min, og vi må husket ordrett, med mindre man har en annen dialekt enn teksten. Da kan man bruke sin dialekt, men for meg gjelder ikke det i dette tilfellet. Så ja, jeg får vel bare pugge og pugge til jeg spyr.. Har allerede begynt selvsagt.. Vi får selvsagt lov til å bli nervøse og dette ut av teksten, men vi må vise at vi har øvd for å si det sånn. Mvh Yvonne Endret 1. februar 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius Skrevet 31. januar 2006 #5 Del Skrevet 31. januar 2006 Lage et lydopptak av det du leser, og høre det om og om og OM igjen, helt til det sitter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. januar 2006 Forfatter #6 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Takk for en god idé! Det skal gjøres! Mvh Yvonne Endret 31. januar 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #7 Del Skrevet 31. januar 2006 Lage et lydopptak av det du leser, og høre det om og om og OM igjen, helt til det sitter. ← Veldig fornuftig, men det må kombineres med lesing også. Les både inni deg og les høyt - les og les, og det vil garantert sitte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius Skrevet 31. januar 2006 #8 Del Skrevet 31. januar 2006 Håper det hjelper da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. januar 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 31. januar 2006 Takk for det, hvorfor tenkte jeg ikke på det før? Veldig bra forslag! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2006 #10 Del Skrevet 31. januar 2006 Beklager at dette er litt utenom tema, men hva slags eksamen er dette?!?! Jeg er lærer og har aldri måtte kunne noe slikt helt utenat! I det virkelige liv er det foretrukket at en forteller eventyr/fortellinger med egne ord, slik at det blir mer levende. Kan ikke tenke meg annet enn at det blir statisk og dødt om man skal pugge det utenat! (Hvis man ikke er skuespiller, da. ) Skolen jeg jobber på har et prosjekt gående om fortelling og fortellerteknikk, så jeg blir litt engasjert! Uansett, det er ikke annet å gjøre enn å pugge til du spyr! LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 31. januar 2006 #11 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Skriv ned handlingen i stikkord etter å ha lest den mange ganger. Endret 31. januar 2006 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 31. januar 2006 Forfatter #12 Del Skrevet 31. januar 2006 (endret) Jeg går første året på allmennlærerutdanningen her i Oslo. Helt vanlig har jeg hørt fra andre. Klart man kan glemme ord, derfor så får man heller ikke stryk hvis man bytter ut et og annet ord. Men hovedessensen er at man skal kunne det helt utenat. Og man selv skal velge hvordan man vil gjøre det, noe lager det som et skuespill, andre bare forteller, osv. Fikk selv høre på ei jente som fortalte et eventyr utenat, og det var kjempebra! Ikke stivt i det hele tatt. Som sagt, bare man øver så går det greit, håper jeg.. Mvh Yvonne Endret 31. januar 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #13 Del Skrevet 1. februar 2006 Jeg går første året på allmennlærerutdanningen her i Oslo. Helt vanlig har jeg hørt fra andre. Klart man kan glemme ord, derfor så får man heller ikke stryk hvis man bytter ut et og annet ord. Men hovedessensen er at man skal kunne det helt utenat. Og man selv skal velge hvordan man vil gjøre det, noe lager det som et skuespill, andre bare forteller, osv. Fikk selv høre på ei jente som fortalte et eventyr utenat, og det var kjempebra! Ikke stivt i det hele tatt. Som sagt, bare man øver så går det greit, håper jeg.. Mvh Yvonne ← Hmm.. Gikk selv på HiO på allmennlærerutdanninga, men husker ikke det der... (I allefall ikke at vi skulle kunne det utenat!) Kanskje jeg bare har fortrengt det! NEI! Nå husker jeg det! Vi hadde reveenka, og der gjentas jo alt hele tiden = mindre å lære seg. (Så lure vi var! ) Uansett: Lykke til! Går nok bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 1. februar 2006 #14 Del Skrevet 1. februar 2006 Jaha, og jeg som trodde du hadde vært på fylla og trengte hjelp til å rekonstruere hendelsesforløpet - "huske utenatt" - så feil kan man altså ta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. februar 2006 Forfatter #15 Del Skrevet 1. februar 2006 Beklager... Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane How Skrevet 1. februar 2006 #16 Del Skrevet 1. februar 2006 Eventyr er ofte laget slik at det skal være lett å gjenfortelle. Som i gamle dager, da alt gikk på folkemunne og ikke var nedskrevet i bøker. Så eventyr er ikke det verste å lære utenat, tenk om du feks måtte gjenfortelle en novelle! Askepott er sikkert et eventyr du har hørt mange ganger, men tar det 5 minutter å fortelle det da? Kankjse du skal late som om det er barn som hører på, fortelle med koselig og dramatisert stemme, da bruker man gjerne lenger tid også Ikke se deg blind på ordene, sannsynligvis kan du askepott utenat fra før (selv om du ikke er klar over det), bare hold nervene under kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 1. februar 2006 #17 Del Skrevet 1. februar 2006 Del opp teksten og lær deg et stykke av gangen. Skriv ut eventyret og heng det opp overalt hjemme - på kjøleskapet, på veggen på do, i en plastlomme i dusjen... og les det hver gang du ser det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. februar 2006 Forfatter #18 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) Eventyr er ofte laget slik at det skal være lett å gjenfortelle. Som i gamle dager, da alt gikk på folkemunne og ikke var nedskrevet i bøker. Så eventyr er ikke det verste å lære utenat, tenk om du feks måtte gjenfortelle en novelle! Askepott er sikkert et eventyr du har hørt mange ganger, men tar det 5 minutter å fortelle det da? Kankjse du skal late som om det er barn som hører på, fortelle med koselig og dramatisert stemme, da bruker man gjerne lenger tid også Ikke se deg blind på ordene, sannsynligvis kan du askepott utenat fra før (selv om du ikke er klar over det), bare hold nervene under kontroll. ← Selvom det forsåvidt har gått på folkemunne, så er det ofte igjen forfattere som har satt dem sammen, derfor kan det være variasjoner. Denne versjonen av Askepott er langt, og varer i ca. 15 min hvis man forteller med innlevelse og litt sakte.. 5 min til hver på gruppa med andre ord. Jeg har selv lest gjennom dette eventyret som vi skal ha mange ganger, men det sitter ikke enda. Mye fordi det blant annet er noen regler/dikt i eventyret, det brukes "gamledagse ord" og fordi handlingen har en litt annen vridning. Å holde nervene under kontroll er lettere sagt enn gjort.. Mvh Yvonne Endret 1. februar 2006 av yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 1. februar 2006 Forfatter #19 Del Skrevet 1. februar 2006 Del opp teksten og lær deg et stykke av gangen. Skriv ut eventyret og heng det opp overalt hjemme - på kjøleskapet, på veggen på do, i en plastlomme i dusjen... og les det hver gang du ser det. ← Takker for idé! Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 1. februar 2006 #20 Del Skrevet 1. februar 2006 Lykke til da, Yvonne! Øv, øv og øv og prøv å bli så trygg på teksten at du kan slippe deg litt løs! Får dere gruppekarakter på dette? Har veldig gode minner fra norskundervisningen på lærerutdanningen på HiO! Håper dere har det like fint. Og et lite norsktips - nervøs er uten æ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå