Gå til innhold

Har du noen tips til åssen jeg kan bli kvitt sukkeravhengighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var dritvanskelig. Det tok meg ca 5 år med prøving og feiling. Der jeg trudde substitutter, som du anbefaler, var løsningen. 

Løsningen var til slutt; ingen substitutter, bare kutt. 

Det er så merkelig med alle som mener at alle som har lagt seg opp en uvane har psykiske triggere og underliggende utfordringer. Det har visst blitt moderne å sette en diagnose på absolutt alt. Og jobbe med psyken og analysere underliggende faktorer. I stedet for å bare innse det enkle i situasjonen; jeg spiser for mye sjokolade, jeg slutter. 

Anonymkode: e3b89...a42

Er det noens innlegg som vil føles tyngende for dem som sliter med dette, så er det slike utsagn som du kommer med her!

Dette gjør meg så forbannet, for jeg har ikke lov til å nevne hva jeg jobber med når jeg kommer med råd her inne, mens mennesker har lov til å skrive slikt som er direkte skadelig for mange. Det du sier her, er at de bare ikke prøver hardt nok, eller at de ikke er "flinke nok". Det er slettes ikke tilfellet.

Og å jobbe med psyken er vanvittig viktig, og noe som har vært underprioritert fram til nå, så dette er endelig(!) en sunn utvikling. Mennesker som deg, som er imot dette, er langt mer skadelig for samfunnet. Vi er nødt til å normalisere, for ellers går det direkte motsatt vei - og dette er alt forskningsbasert, bare så det er helt klart.

Mennesker kommer til å fortsette å slite, men ved at andre ikke anerkjenner deres problemer og ber dem "ta seg sammen", skaper det resistanse som motkjemper utviklingen som behøves for å komme seg forbi utfordringene for godt.

Anonymkode: 029a2...d87

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var dritvanskelig. Det tok meg ca 5 år med prøving og feiling. Der jeg trudde substitutter, som du anbefaler, var løsningen. 

Løsningen var til slutt; ingen substitutter, bare kutt. 

Det er så merkelig med alle som mener at alle som har lagt seg opp en uvane har psykiske triggere og underliggende utfordringer. Det har visst blitt moderne å sette en diagnose på absolutt alt. Og jobbe med psyken og analysere underliggende faktorer. I stedet for å bare innse det enkle i situasjonen; jeg spiser for mye sjokolade, jeg slutter. 

Og forresten, det er jo helt tydelig ikke kun subsistutter jeg har anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

det er forresten så mye enklere å kutte det helt ut i en periode en  å "kutte ned". 

Anonymkode: c1c8f...202

cold turkey er det eneste som funker

Anonymkode: 81346...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slutta å røyke nikotin og gress, å slutte med sukker var faktisk verre enn begge to de, det var helt jævlig og den avhengigheten som satt lengst. Gift. 

Anonymkode: b4e97...3f3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det noens innlegg som vil føles tyngende for dem som sliter med dette, så er det slike utsagn som du kommer med her!

Dette gjør meg så forbannet, for jeg har ikke lov til å nevne hva jeg jobber med når jeg kommer med råd her inne, mens mennesker har lov til å skrive slikt som er direkte skadelig for mange. Det du sier her, er at de bare ikke prøver hardt nok, eller at de ikke er "flinke nok". Det er slettes ikke tilfellet.

Og å jobbe med psyken er vanvittig viktig, og noe som har vært underprioritert fram til nå, så dette er endelig(!) en sunn utvikling. Mennesker som deg, som er imot dette, er langt mer skadelig for samfunnet. Vi er nødt til å normalisere, for ellers går det direkte motsatt vei - og dette er alt forskningsbasert, bare så det er helt klart.

Mennesker kommer til å fortsette å slite, men ved at andre ikke anerkjenner deres problemer og ber dem "ta seg sammen", skaper det resistanse som motkjemper utviklingen som behøves for å komme seg forbi utfordringene for godt.

Og nå behov for å antyde at man har faglig ekspertise. Uten praktisk erfaring. Hvorfor trigger dette spørsmålet deg så mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Og nå behov for å antyde at man har faglig ekspertise. Uten praktisk erfaring. Hvorfor trigger dette spørsmålet deg så mye? 

Med praktisk erfaring i mangfold også.

Jeg er sterkt imot det fordi jeg ser den negative effekten det har på kloss hold, og hvor mye skam mange tillegger seg på grunn av mennesker rundt dem med mentalitet som din. Det er direkte skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange fine svar :). Har holdt meg unna søtsaker i dag i hvertfall. Må nok kutte det ut helt. Etter noen dager føler jeg meg alltid mye bedre, og tilegg blir det lettere å trene. Kroppen føles lettere. Tenker å prøve krom, som noen foreslår. Og spise mye egg, og andre proteiner. Frukt og grønnsaker spiser jeg mye av fra før. Men det er verst på ettermiddagen, særlig på jobb. Så da må jeg ha noe sunt tilgjengelig. Og når jeg kjeder meg, da tenker jeg nesten bare på hva jeg kan snavle på

Ts

Anonymkode: 68526...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

det er forresten så mye enklere å kutte det helt ut i en periode en  å "kutte ned". 

Anonymkode: c1c8f...202

Jeg har mottatt erfaring 

Anonymkode: 32b41...8cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

cold turkey er det eneste som funker

Anonymkode: 81346...c1b

For deg kanskje? Men ikke for meg  i alle fall 

Anonymkode: 32b41...8cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Takk for mange fine svar :). Har holdt meg unna søtsaker i dag i hvertfall. Må nok kutte det ut helt. Etter noen dager føler jeg meg alltid mye bedre, og tilegg blir det lettere å trene. Kroppen føles lettere. Tenker å prøve krom, som noen foreslår. Og spise mye egg, og andre proteiner. Frukt og grønnsaker spiser jeg mye av fra før. Men det er verst på ettermiddagen, særlig på jobb. Så da må jeg ha noe sunt tilgjengelig. Og når jeg kjeder meg, da tenker jeg nesten bare på hva jeg kan snavle på

Ts

Husk å spise variert også, fett, karbohydrater, proteiner, jeg får en helt annen metthetsfølelse når jeg spiser dette kombinert enn bare protein feks. I tilfelle du ikke har tenkt over det bare. 

Anonymkode: b4e97...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeeKind skrev (På 9.2.2024 den 20.59):

Min lege som er spesialisert innen ernæring sa at man aldri skal ha dårlig samvittighet og skam rundt dette, for sånne sterke cravings er et slags overlevelsesinstinkt som slår inn som er veldig vanskelig å motstå ❤️ han ga meg heller steg som kunne hjelpe mot sukkersuget og jeg synes det har hjulpet veldig!

1. prøv en kur med krom-tabletter fra helsekosten. Du kan ta 4 om dagen første uka, 3 om dagen andre uka, 2 om dagen uken etter det og så 1 tablett bare så lenge du føler du trenger det. Ta de gjennom dagen, ikke alle på en gang, for de skylles ut av kroppen fortløpende. 

2. prøv å legge til protein og fett til alt du spiser, eller spise noe grønt først. (Balanserer blodsukkeret, som gjør at du får mindre cravings senere) spiser du smågodt så ta et par biter med ost og spekeskinke og et par nøtter først for eksempel. Det er mye lettere å legge til enn å trekke i fra, og det har faktisk masse å si!! 

Står kun en tablett daglig på boksen, så er vel ikke lurt å ta flere? 

Har tatt en krom tablett daglig nå i 6 dager. Fortsatt like mye søtsug. Har klart å holde meg unna, men like før jeg sprekker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2024 den 22.33):

Står kun en tablett daglig på boksen, så er vel ikke lurt å ta flere? 

Har tatt en krom tablett daglig nå i 6 dager. Fortsatt like mye søtsug. Har klart å holde meg unna, men like før jeg sprekker 

Joda det går fint! Fikk det anbefalt av en lege, men du kan jo snakke med legen om det hvis du er usikker ☺️ jeg bør vel teknisk sett ikke gi deg medisinske råd akkurat haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 20.41):

Er så avhengig av sukker. Kan klare å holde meg unna i 5 dager(man-fred), når jrg først spiser da, så spiser jeg så mye. Og om jeg spiser litt midt i uka, så fortsetter jeg i flere dager. Har egentlig lyst til å slutte helt, prøvd mange ganger, men faller alltid for fristelser 😧  føler meg ikke bra når jeg spiser så mye sukker. Føler meg feit, selv om jeg ikke er det. Mister også lysten til å spise sunt 

Åssen klarer du det? Har du noen gode tips? 

Slutt å spise sukker. Ligg også unna erstatninger som lettbrus og andre produkter med kunstige søtningsstoffer.

Når du kutter det søte, vil søtsuget forsvinne etterhvert.

Spis mat av god kvalitet som er mettende og holder blodsukkeret jevnt. Hold deg til 2, 3 eller 4 måltider til dagen, og dropp mellommåltider og småspising mellom måltidene.

Anonymkode: 3085a...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...