Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 
I går var jeg i en bursdag og hadde en kjempe hyggelig kveld, helt til en veldig spesiell opplevelse med ei jente dukket opp (vi var på en bar). Jeg satt meg ved et bord hvor jeg kjente en av 3 jenter. Tidligere på kvelden hadde jeg snakket noen få minutter med, la os kalle henne "Sandra" (aldri møtt henne før). Den andre jenta på bordet er en "god bekjent". Sandra begynte å snakke om "hvor flink hun er til å lese folk" og lite vet jeg, at hun nå skal gå 100% for å ødelegge kvelden min. Jeg kjenner ikke jenta og plutselig setter hun i gang. Hun starter med å si at hun tror jeg er "en utrolig usikker person" og at jeg er en "skikkelig people pleaser", men hun passet på å legge fort til at jeg var "kjempe søt da! og herregud kjempe pen". Jeg ble selvsagt helt paff. Denne samtalen ble trigget av at hun tok opp stjernetegn. Hun sier til meg: "Jeg tror du er såå sykt opptatt av at alle skal like deg".. Man forventer ikke at et voksent menneske man aldri har sett før skal komme med en absurd tolkning av deg, etter å ha snakket med deg i max 4 minutter.Hun mente at siden jeg var så hyggelig og interessert i folk, så var jeg en "people pleaser". Jeg klarer ikke helt å få frem hvor ubehagelig og ekkel situasjonen var, men jeg prøver. 

På dette tidspunktet ler jeg nesten.. "så jeg er en people pleaser fordi jeg er nyskjerrig på andre mennesker? Faktisk så er dette det motsatt av people pleaser, jeg er kanskje mer nyskjerrig av egoistiske grunner" . Hun ler, ser på de to andre jente rundt borde og sier "ntåå du er jo bare SÅ søt og SÅ uskyldig, du må være forsiktig for folk kan lett utnytte deg, spesielt menn". Nå har hun vekslet til baby stemme når hun sier det (Sikker helt irrelevant, men jeg er 177 cm høy, hun er max 160 cm, har aldri hørt noen si jeg er søt og uskyldig i samme setting. Søt kanskje, men ikke søt og uskyldig som om jeg skulle vært en liten chihuahua).

Jeg sier til henne "unnskyld meg, men du kjenner ikke meg" Hun: "Det virker bare som at du er så sykt opptatt av å få oppmerksomhet til menn, du vet at alle ikke trenger å like deg? Du MÅ ikke bli likt av alle?".. så ler hun og klapper meg litt på skulderen. Kan si blodet begynte å bruse på dette tidspunktet. Hun dekker over med å le og smile. Og det var en veldig klein stillhet blant oss tre jentene som satt på dette bordet. Hun sier nok en gang, "du ser så uskyldig ut".. Så ser hun på vennene sine..De ser på meg. Hun ene tror jeg var like paff som meg. "Men du er veldig pen assa!" sier hun igjen. Hun sa også noe angående at jeg "må lese rommet" , spesielt da jeg møtte henne,  da ikke alle er interessert i å snakke med meg. Hun sa også noe rundt linjene at menn er så hyggelige med meg og at det er utrolig irriterende å se på fordi de bare ønsker å utnytte meg (dette er kompiser og kolleger jeg har kjent i flere år vel og merke).  Og der, falt brikkene på plass. Ok, så hun har stor avsmak og er faktisk sjalu fordi jeg er åpen og snakker med menn (og kvinner?) på denne festen. 

Det verste av alt, en av disse tre jentene var "en god bekjent/kollega" av meg, ei jeg har likt sikkelig godt og følt en god connection med. Men hun satt bare å så på at "vennen" hennes gjorde alt hun kunne for å rakke ned på meg. Jeg snakket mot henne flere ganger men jeg var helt ærlig satt ut, etter få minutter satt jeg meg et annet sted. Situasjonen var mye verre enn jeg klarer å beskrive her. Jeg er selvstendig næringsdrivende som har oppnådd en del ting i livet, ting jeg er stolt av, så personlig føler jeg ikke people pleaser faller i grunn spesielt ikke rundt folk jeg ikke kjenner som har møtt meg i 4 min. Jeg syntes også det uorginalt, da people pleasing ofte kommer fra traumer og ikke noe man bør bruke mot folk (for å såre). Ja, selvfølgelig, jeg er opptatt av at de rundt meg har det bra og jeg er interessert/nyskjerrig på mennesker, men, ja. Dere skjønner tegninga. 

Dette er dessverre ikke første gang jeg har opplevd slike episoder med jenter. Jeg trodde, at når man nærmet seg i slutten av 20 årene at ting som dette ikke ville ta slutt. Men nei, der tok jeg feil. Jeg har hatt mange opplevelse med utfrysning og sjalusi (hvor det har blitt innrømt sjalusi fra deres side, så dette er ikke noe jeg spinner opp i mitt eget hodet). Tristes av alt, er at jeg også har opplevd dette i en nær relasjon (lang historie som krevde terapi). Så dette er en STOR trigger for meg. For å være helt ærlig, så bryr jeg meg ikke så mye om "Sandra" som ønsket å ødelegge kvelden min, jeg bryr meg mer om hun jeg trodde var en god bekjent , men som bare satt og så på. Da dette er noe jeg aldri kunne sittet å sett på selv. 

Og nå er jeg egentlig bare litt trist og satt ut. Samboer sier at jeg må bli tøffere og mer "bitchy", noe som provoserte meg enda mer. Så mye at han nå har han gått ut en tur da jeg blir så irritert. Han vet hele fortiden min, med episoder som dette og han mener at dette skjer med meg fordi "jeg lar det skje", han mener at jeg må være mer drittsekk/ arrogant for at jeg ikke skal ha slike episoder med jenter. Så i bunn og grunn er dette min feil mener han. Men hva skulle jeg ha gjort da? Kastet drinken min i ansiktet hennes? Gitt hun en på tryne? Det er ikke helt meg. Og selvsagt er det vanskelig for han å forstå, siden han er en mann.. 

Jeg føler uansett så vinner man ikke her. Jeg måtte bare få luftet litt. Hvis det er noen som har opplevd liknende eller vært i episoder som dette. Hva gjør dere? Hva har du gjort? 

TS

Anonymkode: 6264c...3f3

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har opplevd at spesielt jenter er utrolig ufine mot meg, enten er jeg for frekk, fordi jeg sier i fra dersom noen går over grensa. Eller så lar jeg det skje. Enten skal jeg være tøff, ellers er jeg for tøff. Enten er jeg for enkel, eller for avvisende og vanskelig. 

Kanskje det er noe med meg som gjør at andre, både damer og menn, blir provosert av min eksistens. 

Orker ikke bry meg lengre, hadde jeg vært deg i din situasjon hadde jeg reist meg rolig og gått. Ikke orket å sagt noe, men heller ikke sittet i situasjonen. 

Mennesker er fæle. Men jeg tror det er drevet av sjalusi 

Anonymkode: 44b58...6d8

• Liker 3
Skrevet

Når folk begynner slik så reiser du deg, legger hånda på skuldra,ansiktet litt nærmere deres og så sier du "På tide du tar deg sammen og skaffer deg folkeskikk. Peoplepleaser er jeg beviselig ikke. Nå går jeg og ser om jeg finner noen andre voksne her på festen"

Anonymkode: b090e...54a

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når folk begynner slik så reiser du deg, legger hånda på skuldra,ansiktet litt nærmere deres og så sier du "På tide du tar deg sammen og skaffer deg folkeskikk. Peoplepleaser er jeg beviselig ikke. Nå går jeg og ser om jeg finner noen andre voksne her på festen"

Jeg kunne så innmarri ønske at dette var hva jeg gjorde! 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

Hun brukte hersketeknikker i fleng, og vil tro hun følte seg truet av deg. 

Anonymkode: 08018...2e0

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, jeg har opplevd at spesielt jenter er utrolig ufine mot meg, enten er jeg for frekk, fordi jeg sier i fra dersom noen går over grensa. Eller så lar jeg det skje. Enten skal jeg være tøff, ellers er jeg for tøff. Enten er jeg for enkel, eller for avvisende og vanskelig. 

Kanskje det er noe med meg som gjør at andre, både damer og menn, blir provosert av min eksistens. 

Orker ikke bry meg lengre, hadde jeg vært deg i din situasjon hadde jeg reist meg rolig og gått. Ikke orket å sagt noe, men heller ikke sittet i situasjonen. 

Mennesker er fæle. Men jeg tror det er drevet av sjalusi 

Anonymkode: 44b58...6d8

Ja, man kan ikke vinne. Jeg bare skjønner ikke hvorfor folk har behov for å slenge dritt på den måten. Er faktisk helt uforståelig for meg. 

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kunne så innmarri ønske at dette var hva jeg gjorde! 

TS

Men hvorfor gjorde du det ikke? Hva var du du redd for at skulle skje om du satte henne på plass?

Slike mennesker "trår vannet" og sjekker forholdene men småfornærmelser og påstandet. Går litt over streken og ser hvordan det går. Går det "greit" så går de enda lengre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor gjorde du det ikke? Hva var du du redd for at skulle skje om du satte henne på plass?

Slike mennesker "trår vannet" og sjekker forholdene men småfornærmelser og påstandet. Går litt over streken og ser hvordan det går. Går det "greit" så går de enda lengre. 

Jeg var ærlig talt satt ut. Lett å være etterpåklok. Jeg snakket med henne som sagt i noen få minutter tidligere på kvelden og ting virket greit. Det startet i det små. Alle innrømte først rundt bordet at man har hatt tedenser til people pleasing (da man var yngre, bortsett fra henne (naturligvis), men så dro hun den bare ekstremt langt på meg, altså jeg var hovedfokuset, hun ville dra meg ned koste hva det koste vil. Jeg svarte også at jeg tror det er "hun" som er usikker. Og da, svarer hun "Ja, selvfølgelig, alle er usikre". Så fortsetter hun analysen sin. Og etter noen minutter gikk jeg. 

• Hjerte 4
Skrevet

Verden er dessverre full i slike folk. De liker å trykke ned andre. Samme hvem, bare de klarer å ødelegge kvelden deres.

Du var et tilfeldig offer. Eller at hun var misunnelig på deg.

Det er mye man tenker i etterkant at det skulle man sagt eller gjort. Men du kan også være glad for at du ikke sank ned til hennes nivå.

Din bekjent ville nok forsvare deg, men turte ikke i frykt for at hun også skulle bli angrepet.

Anonymkode: c2597...eb5

• Liker 5
Skrevet

Fyfaen hadde klappa til a

Anonymkode: d95f6...b58

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Verden er dessverre full i slike folk

Ikke i min verden. Her oppfører de seg normalt.

Anonymkode: b8bea...d8c

Skrevet

Jeg synes oppførselen hennes var unødvendig og upassende, men jeg tenker også at vi selv har et ansvar for hvordan vi reagerer på slike ting. Om dette vekker så sterke følelser i deg, hvorfor? Synes du ikke det er slitsomt å bli irritert av slike folk?

Jeg har vært bort i akkurat det samme flere ganger, og synes det er like teit hver gang. Men jeg blir verken sint, såret eller irritert, for det sier jo mye mer om vedkommende. 

Mitt beste råd er å la de prate ferdig, uten å engasjere deg i det hele tatt mens de holder på. Når de er ferdige med "analysen" kan du si "takk for tiden, men dette stemmer ikke for meg". Også kan du gå eller begynne en samtale med noen andre. 

Anonymkode: 548b6...0ae

Skrevet

Jeg tenker også at det er noen som elsker å sitte sånn og gjøre andre usikre og i tvil om seg selv. De får et slags "kick" av det. 

Hvis du opplever sånt igjen, kan du se dumt på personen, og si noe som "ok, takk til deg og dine analyser av mitt liv." Snu deg mot de andre og skift tema. 

Anonymkode: 8ec1b...733

• Liker 2
Skrevet

Ved å ikke sette grenser, stoppe henne og trekke deg ut av situasjonen beviser du egentlig bare at hun har rett i at du er en «pleaser» fremfor en som står opp for deg selv. 

Anonymkode: 8a512...bda

Skrevet

Ubehagelig, hun var nok sjalu ja, eller en veldig dominant person som vil syke ned noen og du var tilfeldig utvalgt. 

Tror det er best å gi dem så lite som mulig, fordi de vil ha emosjonell kontroll på deg. 

Så kanskje si, det er veldig interessant hvordan et inntrykk kan få oss til å tro at vi kjenner dem. Mange ganger jeg også har tenkt det ene og det andre.

Kjenner meg ikke igjen i det, holder vel også.

Eller, åh, ikke bekymre deg for meg, klarer meg fint 😊 

Eller en frekk en:

Om andre liker meg må de få lov til det 😉 Kanskje du burde notere deg hvordan jeg er, å bli bedre likt du også?

Anonymkode: 28956...42b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er at du drat dette med deg hjem og i så stor grad at typen må rømme huset! 

Han kom jo bare med et godt råd. 

Og når du ikke klarer å sette sanda på plass selv, hvordan kan du kreve at din kollega skal klare det? Hun ble sikkert satt ut i like stor grad. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...