AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #41 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at man tar hensyn til økonomien til de som skal være med å spleise. Man ber ikke en alenemor å betale like mye, eller en student, noen som akkurat har kjøpt hus, noen man vet ikke tjener så mye osv. Jeg er den med dårligst råd i familien, så jeg sier fra hvor mye jeg kan bidra med. Og det syntes jeg er fint. Da slipper jeg å bli presset til å bruke penger jeg ikke har. Jeg har ingen gjeld, og det er jo fordi jeg ikke bruker mer enn jeg har. Anonymkode: b7218...07c Der er jeg heller av den mening at om økonomien er veldig ulik, så dropper man spleisegaver. Hvorfor vil du fremstå som at du gir mer enn det du egentlig har bidratt med? Anonymkode: 1e984...e29 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #42 Del Skrevet 11. februar 2024 Hvis vi spleiser på noe i familien, så tar vi hensyn til økonomi. Da vi spleiser på en stor gave til svigerfar, så betalte mannen og jeg dobbelt av de andre fordi vi tjener mye mer. Og det ene søskenet som er student, betalte mye mindre. Det synes jeg er rettferdig. I vennegjengen betaler vi per person. Anonymkode: 2252c...f15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #43 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg til at de får gaver til hvert medlem i familien når det er brusdag, så får de også mye mer. Per og Kari får gaver når de gifter seg, gjerne fine, dyre gaver. Og så får de gave når hvert av de tre barna blir født, og når hvert av de tre barna blir døpt. Og så kommer jo hvert av de tre barna til å konfirmere seg, og gifte se. Og det er sikkert mye mer. Som evig singel får jeg en bursdagsgave i ny og ne om det blir husket. Men jeg er jo voksen, så meg er det ikke så viktig med. Bare om man er del av et par man kan forvente skikkelig gave, tydeligvis. Jeg har også hatt viktige milepæler i mitt liv, men de kan tydeligvis ikke måle seg med å bli gift å få barn. Så i sum koster det faktisk en god del å være venn med gifte par med barn. Og man kan virkelig ikke forvente å få noe i retur. Og nei, jeg kommer aldri til å bli gift og få barn, så det er ikke som at jeg har det til gode. Anonymkode: 3f8a0...488 Nå er ikke jeg gift og har bare ett barn, men dåps- og konfirmasjonsgave er da vitterlig til barna, ikke foreldrene? Ikke har vi i vennekretsen eller familien som vane å rutinemessig gi bursdagspresanger til voksne folk, heller. Skal jeg som «bare» er samboer med ett barn være sur og bitter for alle presangene jeg har kjøpt til min gifte venninne med tre barn? Merkelig surmuling. Er du misfornøyd med å måtte kjøpe så mange presanger, så lar du være. Som sagt, det går fint an å begrense seg til både bursdager og jul. Anonymkode: 64843...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #44 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er ikke jeg gift og har bare ett barn, men dåps- og konfirmasjonsgave er da vitterlig til barna, ikke foreldrene? Ikke har vi i vennekretsen eller familien som vane å rutinemessig gi bursdagspresanger til voksne folk, heller. Skal jeg som «bare» er samboer med ett barn være sur og bitter for alle presangene jeg har kjøpt til min gifte venninne med tre barn? Merkelig surmuling. Er du misfornøyd med å måtte kjøpe så mange presanger, så lar du være. Som sagt, det går fint an å begrense seg til både bursdager og jul. Anonymkode: 64843...f09 Poenget her var at en del par synes det er i overkant å betale dobbelt opp av en singel person, mens de ofte ikke ser at det å være i par lønner seg på alle måter. Det er ikke sutring å påpeke at jeg i løpet av livet har brukt veldig mye penger på andre mennesker, med bryllupsgaver, gaver ved fødsel, gaver i forbindelse med dår/navnefest, konfirmasjonsgave og så videre. Selv om man gir dåpsgave til barna og ikke de voksne, så kommer det fortsatt den aktuelle familien til gode, og det gjør fortsatt et innhugg i min lommebok. Og det å ikke gi gaver i forbindelser med disse merkedagene, spesielt om man er invitert eller står de involverte veldig nære, det er på det nærmeste sosialt selvmord. Da viser man at man ikke forstår sosiale koder, så innarbeidet er det å gi gaver i disse sammenhengene. I tillegg kommer alle økonomiske fordeler som er nevnt tidligere i tråden. Derfor synes jeg ikke det er for mye å forvente at par betaler for eksempel en tusenlapp i stedet for en femhundrelapp ved en spleis, når noen av de som er med er single og ikke har de samme fordelene. Anonymkode: 3f8a0...488 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #45 Del Skrevet 11. februar 2024 Jeg er kun med på spleis som går pr person. Spleis med par som tohodet troll er ikke aktuelt. Men spørsmålet var hvor normalt det er, og jeg har følelsen av at stadig flere par mener de er en person når noe skal betales. Anonymkode: a4c20...875 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. februar 2024 #46 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er ikke jeg gift og har bare ett barn, men dåps- og konfirmasjonsgave er da vitterlig til barna, ikke foreldrene? Ikke har vi i vennekretsen eller familien som vane å rutinemessig gi bursdagspresanger til voksne folk, heller. Skal jeg som «bare» er samboer med ett barn være sur og bitter for alle presangene jeg har kjøpt til min gifte venninne med tre barn? Merkelig surmuling. Er du misfornøyd med å måtte kjøpe så mange presanger, så lar du være. Som sagt, det går fint an å begrense seg til både bursdager og jul. Anonymkode: 64843...f09 Jeg synes det er forskjell på å være sur og bitter og oppleve at man blir tatt for gitt. Jeg synes at innsatsen for å kjøpe gaven betyr noe, og at man får et takk. Jeg synes for eksempel det er hyggelig med en melding eller en tegning fra mine tantebarn når jeg har brukt mye tid og penger på gaver til dem. Jeg hadde syntes det var flaut å ikke ha med en gave i en bursdag, men en gjennomtenkt gave behøver ikke være dyr. Når jeg kjøper sammen med mine søsken, deler vi på oss tre, men skriver alle navnene på kortet. Når jeg skal kjøpe til venner, er det likt innskudd per person. Har man ikke råd til å være med, kan man kjøpe egen gave. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #47 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Og det å ikke gi gaver i forbindelser med disse merkedagene, spesielt om man er invitert eller står de involverte veldig nære, det er på det nærmeste sosialt selvmord. Da viser man at man ikke forstår sosiale koder, så innarbeidet er det å gi gaver i disse sammenhengene Gir du virkelig gaver til hver i et par til hver eneste bursdag og jul? Jeg gir for eksempel bare min nærmeste venninne presang ved slike anledninger, selv om jeg kjenner mannen hennes godt etter snart 30 år, med unntak av når jeg er invitert i en bursdagsfeiring for ham. Jeg forstår at det er «sosialt selvmord» når dere har innført en gavetradisjon som er helt unødvendig omfattende og at det er vanskelig å bryte denne tradisjonen. Anonymkode: 64843...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #48 Del Skrevet 11. februar 2024 Hvis det er gaver, så deler vi pr søsken. Uavhengig hvor stor familie hvert søsken har. Hvis det er matinnkjøp eller overnatting, så deler vi per person. Den som må ha flest senger eller fylle flest mager betaler mest. Anonymkode: c244c...2fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #49 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er gaver, så deler vi pr søsken. Uavhengig hvor stor familie hvert søsken har. Hvis det er matinnkjøp eller overnatting, så deler vi per person. Den som må ha flest senger eller fylle flest mager betaler mest. Anonymkode: c244c...2fc Familien din gir aldri gaver til de som er inngift? Anonymkode: 1e984...e29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #50 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Gir du virkelig gaver til hver i et par til hver eneste bursdag og jul? Jeg gir for eksempel bare min nærmeste venninne presang ved slike anledninger, selv om jeg kjenner mannen hennes godt etter snart 30 år, med unntak av når jeg er invitert i en bursdagsfeiring for ham. Jeg forstår at det er «sosialt selvmord» når dere har innført en gavetradisjon som er helt unødvendig omfattende og at det er vanskelig å bryte denne tradisjonen. Anonymkode: 64843...f09 Jeg snakker om bryllup, dåp/navnefest, fødsel, konfirmasjon og så videre, og så babler du om jul og bursdag 🙄 Det ER sosialt selvmord å ikke kjøpe gave til de nevnte merkedagene. Gave til bursdag og jul kjøper jeg nå bare til mine single venner, siden jeg da vet at jeg får det samme i retur. Vi er en gjeng som er akkurat like kronisk single, og som alle er lei av å bli tatt for gitt. Vi gir hverandre av og til også gaver i forbindelse med andre milepæler, som er viktige for oss, siden ingen av oss noen gang kommer til å gifte oss og få barn. Jeg var mer generøs før, men den generøsiteten gikk stort sett bare en vei. Anonymkode: 3f8a0...488 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #51 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg snakker om bryllup, dåp/navnefest, fødsel, konfirmasjon og så videre, og så babler du om jul og bursdag 🙄 Det ER sosialt selvmord å ikke kjøpe gave til de nevnte merkedagene. Gave til bursdag og jul kjøper jeg nå bare til mine single venner, siden jeg da vet at jeg får det samme i retur. Vi er en gjeng som er akkurat like kronisk single, og som alle er lei av å bli tatt for gitt. Vi gir hverandre av og til også gaver i forbindelse med andre milepæler, som er viktige for oss, siden ingen av oss noen gang kommer til å gifte oss og få barn. Jeg var mer generøs før, men den generøsiteten gikk stort sett bare en vei. Anonymkode: 3f8a0...488 Bryllup, dåp og konfirmasjon er ikke akkurat hyppige hendelser, så at det blir så forferdelig skjevt, skjønner jeg ikke. Men er man uhyre opptatt av millimeterdemokrati, forstår jeg at det blir vanskelig. Anonymkode: 64843...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. februar 2024 #52 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bryllup, dåp og konfirmasjon er ikke akkurat hyppige hendelser, så at det blir så forferdelig skjevt, skjønner jeg ikke. Men er man uhyre opptatt av millimeterdemokrati, forstår jeg at det blir vanskelig. Anonymkode: 64843...f09 Det blir jo ikke vanskelig før noen kaller det å konstant betale det dobbelte av andre "millimeterdemokrati" Er det så lett, er det vel like lett at alle voksne som har navnet sitt på kortet betaler like mye? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #53 Del Skrevet 11. februar 2024 Helene1982 skrev (17 minutter siden): Det blir jo ikke vanskelig før noen kaller det å konstant betale det dobbelte av andre "millimeterdemokrati" Er det så lett, er det vel like lett at alle voksne som har navnet sitt på kortet betaler like mye? Nå var det vel ikke spesifikt spleising som ble diskutert i disse innleggene, men klaging over at venner som blir gift og får barn mottar flere gaver pr. husstand enn en enslig person. Anonymkode: 64843...f09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 11. februar 2024 #54 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå var det vel ikke spesifikt spleising som ble diskutert i disse innleggene, men klaging over at venner som blir gift og får barn mottar flere gaver pr. husstand enn en enslig person. Anonymkode: 64843...f09 Ttåden handler om spleising, men det å annerkjenne at en uten barn vil ha en større utgift i gaver, enn søsteren som ikke har barn er jo ikke vanskelig å regne seg frem til. Mitt poeng er ikke at derfor burde de single slutte å kjøpe gaver, men at de også bør annerkjennes, som mange gjør. Jeg reagerer kun på de som tar det for gitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #55 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Bryllup, dåp og konfirmasjon er ikke akkurat hyppige hendelser, så at det blir så forferdelig skjevt, skjønner jeg ikke. Men er man uhyre opptatt av millimeterdemokrati, forstår jeg at det blir vanskelig. Anonymkode: 64843...f09 Poenget er at dette er en fordel for dem som er gift og har barn, og som koster penger for oss som ikke er i samme situasjon, og heller ikke kan forvente å komme dit. Om man har familie og omgangskrets av en viss størrelse, så blir det også en del penger opp gjennom årene. Her er en historie fra min familie. Jeg har en slektning som giftet seg veldig ung, bare 20 år gammel. De fikk absolutt alt til bryllupet, hvitevarer, møbler, servise, kjøkkenutstyr, innredingstekstiler, elektronikk, absolutt alt. De kunne bruke mye av sitt studielån på reiser, opplevelser og sparing, mens jeg måtte selv kjøpe ting jeg trengte. Det er fin drahjelp det, og mange penger spart for dem. Jeg har i tillegg til å kjøpe det jeg selv trenger, kjøpt gaver til andre, så de, som i utgangspunktet har bedre økonomi enn meg, får enda bedre økonomi. Og det er nettopp det som er poenget. Å motta gaver gir materiell uttelling. Det er penger spart for mottaket, men en ren utgift for giver. I tillegg har dere som er i par en hel masse andre økonomiske fordeler. Da blir det urettferdig. Og jeg sier ikke det fordi jeg er opptatt av "millimeterdemokrati", men fordi vi som er single og barløse livet igjennom faktisk kommer skjevt ut allerede fra hoppkanten. Og det retter seg aldri ordentlig opp. Anonymkode: 3f8a0...488 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #56 Del Skrevet 11. februar 2024 Er ikke millimeterdemokrati eller surmuling å påpeke hvor skjevt ting kan være til tider. Alt etter vennegjengen og hvordan livet utvikler seg. Men når familie på fem vil betale like mye på en hyttetur som en person, så ser man at det ikke handler om millimeter men tidvis store summer. Og har man stor omgangskrets som både holder bursdager og finner på en del sammen, så blir det skjevt. Hyttetur med 4 par og to single skulle deles på seks. Det var både overnatting, mat og drivstoff (hadde tilgang på minibuss). Samme med spleise på pizza mm. Det er noen som drar det alltid langt... Anonymkode: 731b4...d49 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #57 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er ikke millimeterdemokrati eller surmuling å påpeke hvor skjevt ting kan være til tider. Alt etter vennegjengen og hvordan livet utvikler seg. Men når familie på fem vil betale like mye på en hyttetur som en person, så ser man at det ikke handler om millimeter men tidvis store summer. Og har man stor omgangskrets som både holder bursdager og finner på en del sammen, så blir det skjevt. Hyttetur med 4 par og to single skulle deles på seks. Det var både overnatting, mat og drivstoff (hadde tilgang på minibuss). Samme med spleise på pizza mm. Det er noen som drar det alltid langt... Anonymkode: 731b4...d49 Når det gjelder de tingene du skisserer her om måltider, reiser og hytteturer, er jeg helt enig. Men jeg holder fast på millimeterdemokrati-kommentaren min når det gjelder surmuling om presanger generelt til dem som er flere i en husstand, spesielt om det kun er snakk om gaver ved spesielle anledninger. Jeg går ikke rundt og furter fordi jeg ikke har mottar så mange gaver som mange andre siden jeg ikke er gift og bare har ett barn. Og jeg har aldri hørt om at det er forventet å gi presang til brudeparet når brudeparet er barn av noen i vennegjengen? Anonymkode: 64843...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #58 Del Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 20.48): Så dropp å gi så dyre gaver til voksne folk som kan kjøpe ting selv! Anonymkode: 64843...f09 Eller så betaler bare alle voksne sin andel. Null problem, det. Vi setter stor pris på å både gi og få gaver, så ser ingen grunn til å slutte med det 😊 Anonymkode: 5af11...dc8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #59 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.2.2024 den 19.44): Vi deler selvsagt på antall (voksne) hoder. Som singel kjøper man jo to julegaver og to bursdagsgaver til bror og svigerinne, men får kun en tilbake. Får da være grenser for hvor dårlig man skal komme ut om svigerinne ikke skal spleise på julegave til svigers (som hun selvsagt får egen gave fra). Anonymkode: 5af11...dc8 Eh nei, mange kjøper da felles gave Anonymkode: a0674...61a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #60 Del Skrevet 12. februar 2024 I vår familie foregår det sånn her: Søster 1: "skal vi spleise på gave til Synnøve?" Søster 2: "ja, gjerne! Jeg tenkte å bruke 500. Tenkte du på noe spesielt?" Søster 1: "hun ønsker seg støvsuger, og jeg ser at power har tilbud nå" Søster 3: "jeg er lett med! Regn med 500 fra meg også" Søster 1: "ok! Denne her koster 1700. Da blir det 700 fra meg" Er det ikke ganske vanlig å finne ut hvor mye man kan bruke før man bestemmer seg for hva man skal kjøpe? 😅 Anonymkode: 694b6...c58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå